«سید حسن نصر الله» دبیر کل حزب الله عصر روز جمعه در مراسم روز جهانی قدس که در مجتمع «سید الشهدا» در جنوب بیروت (ضاحیه) برگزار شد شخصا حضور یافت و به این مناسبت در جمع صدها نفر مردم و سران مقاومت لبنان سخنرانی کرد. این سخنرانی از شبکه‌های تلویزیونی «المنار»، «المیادین» و «العالم» به صورت زنده پخش شد.

سید حسن نصرالله مانند مراسم سال گذشته روز قدس، باز هم شخصا در مراسم حضور یافت و در ابتدای سخنان خود با گرامی داشتن روز قدس از سالروز جنگ 33 روزه نیز یاد کرد و از خانواده شهدای مقاومت تقدیر کرد.

وی در ادامه به اقدام امام خمینی در نامگذاری روز قدس اشاره کرد و گفت که ایشان این کار را انجام داد تا قدس و فلسطین جزء اولویت‌های امت مسلمان و همچنان در یادها و اذهان همگان زنده باشد.

هر روز که می‌گذرد ضرورت زنده نگاه داشتن آرمان فلسطین بیشتر احساس می‌شود

نصرالله با اشاره به امام خمینی و اقدام ایشان در نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به روز قدس گفت: روز جهانی قدس که امام خمینی (ره) آنرا اعلام کرده و «سید علی خامنه‌ای» رهبر ایران ایران بر آن تاکید کرد بایستی قضیه محوری (جهان اسلام) را به ما یادآوری کند تا قدس و فلسطین در قلب، عقل، فکر، فرهنگ، وجدان،‌اولویت‌ها و گفتمان حاضر بماند. تاکید امام (خمینی) بر آخرین جمعه ماه رمضان، تاکیدی بر قداست این قضیه و اسلامی بودن آن است.

وی با اشاره به اهمیت زنده نگه روز جهانی قدس، افزود: روز به روز اهمیت اعلام آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس و نیاز مبرم امت اسلامی به گرامیداشت این روز مشخص می‌شود. وقتی امروزه به وضعیت امت اسلامی بنگریم اهمیت این روز و لزوم زنده نگه داشتن آن را احساس می‌کنیم.

بعد از اشغال فلسطین، هدف از یاد بردن آرمان فلسطین بود

سید نصر الله با اشاره به تلاش صهیونیست‌ها برای از بین آرمان فلسطین گفت: بعد از اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها و سیطره کامل آنها بر همه خاک‌ فلسطین،‌ علاوه بر توسعه طلبی آنان در سرزمین‌های دیگر فلسطین دغدغه اصلی صهیونیست‌ها و هدف اصلی آنها از زمان تا کنون از بین قضیه فلسطین بود. (صهیونیست‌ها) می‌خواهند ملت و سرزمین فلسطین را به عنوان ملت و سرزمینی که وجود (خارجی) ندارد جلوه بدهند و اینکه قدس به عنوان پایتخت ابدی کشور یهود تبدیل شده است. هدف بعد از اشغالگری پایان دادن به قضیه فلسطین بود و اصلا فکر بازگرداندن یک وجب خاک فلسطین به صاحبان آن و بازگشت یک آواره به خانه و کاشانه‌اش را به ذهن خود راه نمی‌دادند. لذا در اسرائیل درباره قدس و ممنوعیت بازگشت آوارگان اجماع می‌بینم.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: آنان می‌دانستند که مسئله‌ای با این حجم و سرزمین مقدس و ملتی را نمی‌توان در یک سال و یا دو سال حذف کرد. حتی با یک نسل و یا دو نسل نیز نمی‌توان آنرا از بین برد، بنابراین برنامه طولانی مدتبی برای تحقق این هدف در نظر گرفتند. هر کدام از ما می‌توانیم تحولات سال 1948 تا کنون را تحلیل کرده تا آثار طرح‌هایی که به منظور از بین بردن قضیه فلسطین طرحریزی شده‌اند،‌ را درک کنیم. این آرزو نزد غربی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها موجود است.

مقاومت خود را تحمیل خواهد کرد و اتفاقات غزه گواه همین مدعاست

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه به طرح دشمن برای از بین بردن وحدت کشورهای مسلمان و عرب اعلام کرد که اتاق‌های سیاهی تشکیل شده تا هیچ ارتباطی میان لبنانی‌ها و مصری‌ها و سوریها و فلسطینی‌ها باقی نماند.. انتخاب انتحاری‌های برای انجام عملیات در لبنان از میان فلسطینی‌ها به صورت عمدی صورت گرفت و در همین زمینه مثال‌های زیادی وجود دارد که می‌توان به آن اشاره کرد. با وجود همه توطئه‌ها و همه چالش‌ها مقاومت خود را بر منطقه و جهان تحمیل می‌کند و آنچه در حال حاضر در غزه اتفاق می‌افتد گواهی بر این نتیجه گیری است. می‌توان به پایداری برخی کشورهای عربی از جمله سوریه اشاره کرد و اینکه سوریه تسلیم نشده و از این دست نیز می‌توان به انقلاب ایران و حمایت از مسئله فلسطین و جنبش مقاومت در لبنان و پیروزی مقاومت در برابر اسرائیل اشاره کرد.

منطقه از زمان اشغال فلسطین در خطرناکترین مرحله است

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: مهم‌ترین مسئله این است که مردم فلسطین بر ناامیدی و تسلیم پیروز شده و مقاومت از پدر به پسر و به سینه به سینه در میان فلسطینی‌ها به ارث رسیده است، مردم فلسطین با وجود شرایط سخت معیشتی و با وجود وسوسه مهاجرت همچنان به خاک و سرزمینش پایبند است و حاضر نیست تسلیم شود و هنوز مردم فلسطین مقاومت می‌کند.. گزینه مقاومت و پایداری از همان ابتدا وجود داشته و گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی از همان ابتدا بدون توجه به رویکردهایشان در کنار مردم فلسطین گزینه مقاومت و پایداری را انتخاب کردند.

نصر الله افزود: [من الان] از وجود طرحی از سوی آمریکا و اسرائیل با همکاری بسیاری از کشورها و سازمان‌های غربی سخن می‌گویم که همچنان در حال اجراست اما آنچه امروز با آن روبه رو شده‌ایم خطرناک ترین مرحله منطقه ما از زمان اشغال فلسطین به شمار می‌رود و دلیل آن نابودی برنامه ریزی شده‌ای است که در منطقه بعد از انقلاب‌های عربی صورت می‌گیرد.. انقلاب‌های عربی از ابتدا با نیات پاک و صادقانه‌ای صورت گرفته بود اما برخی این انقلاب‌ها را ربوده و جهت آنها را به هر سویی که خود خواسته‌اند تغییر داده‌اند.

بیم دارم که تخریب کلیسا، مساجد و قبور انبیاء در عراق مقدمه تخریب مسجدالاقصی باشد

دبیر کل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه «آنچه اکنون شاهدش هستیم نابود کردن ملت‌ها، ارتش‌ها، کشورها، و از هم پاشاندن روانی، اجتماعی و عاطفی و ایجاد مشکلاتی هستیم که حل کردنش صدها سال طول می‌کشد، تاکید کرد: این اتفاقات در چندین کشور عربی در حال رخ دادن است و این خطرات چندین کشور عربی را تهدید می‌کند. سوریه دیواری سخت بوده و به خواست خدا دیواری سخت در مقابل طرح صهیونیسم خواهد ماند همچنانکه پشتیبان بزرگ مقاومت و آرمان فلسطین بوده است. عراق هم متاسفانه به نام اسلام و به نام خلافت، وارد تونلی تاریک شده است و در آن هزاران خانواده مسیحی به کوچ واداشته می‌شود و اهل سنتش هم البته با داعش کاملا تفاوت دارند، دو راه بیشتر ندارند؛ یا بیعت کنند یا سرشان بریده می‌شود اما شیعیان یک راه بیشتر ندارند و آن اینکه ذبح شوند چون از دید آنان (تکفیری‌ها) مرتد هستند.

سید حسن نصرالله افزود: ما مسلمانیم و وظیفه ما امروز این است که محکوم کنیم اتفاقاتی که بر سر مسیحی‌ها و مسلمانان عراق می‌افتاد. بیم آن دارم که این صحنه‌هایی که از تخریب کلیساها و مراقد انبیاء و مساجد می‌بینیم زمینه‌سازی و آماده‌سازی روانی (مسلمانان) باشد برای تخریب مسجدالاقصی. این نگرانی وجود دارد که این اتفاقات یعنی تخریب کلیساها و مساجد (برای همه) عادی شود.

جنگ علیه غزه و جنگ 33 روزه با هدف نابود کردن کامل مقاومت بود

دبیر کل حزب‌الله ادامه داد: درهمین راستا جنگ کنونی اسرائیل علیه نوار غزه آغاز شد و باز در همین راستا جنگ 2006 علیه لبنان و جنگ 2008 علیه غزه شکل گرفت اما نتایج در جنگ2006 و 2008 با هم متفاوت بود؛ امروز نیز همه ما در لبنان میتوانیم به صورت کامل آنچه در غزه و بر سر مردم ما در آن پیش می‌آید درک کنیم زیرا این همان جنگ 2006 رژیم صهیونیستی علیه لبنان است. ربوده شدن سه شهرک‌نشین یا ربوده شدن چند نظامی بهانه‌ای برای جنگ است نه دلیل آن. «اسرائیل» غزه را منطقه‌ای محاصره شده و این را فرصتی برای تخریب آن میداند مانند جنگ 2006 لبنان که طرح «کاندولیزا رایس» [وزیر خارجه وقت آمریکا] با آن همراه بود.

مثلث میدان، پایداری مردمی و استقامت سیاسی تعیین‌کننده نهایی است

دبیر کل حزب‌الله افزود: اسرائیلی از موضوع ربوده شدن سه شهرک‌نشین (که تا این ساعت ربوده شدن یا کشته شدن آنها مشخص نیست) بهره‌برداری کرد و آن را به گروههای مقاومت نسبت داد و بهانه حملات هوایی و توپخانه‌ای خود و بمباران شهروندان وتخریب مساجد و آواره کردن مردم نمود. در این میان سکوت جامعه بین‌الملل و همراه شدن آمریکا و غرب و شورای امنیت و نیز برخی سازمانهای عربی با آن همراه شد. اما در مقابل این تجاوزات آنچه حاضر شد، مقاومت عالی مردمی و تکیه مردم غزه به مقاومت و پایداری سیاسی جنبش‌های مقاومت بود. اما اینجا به همه اعلام می‌کنیم که آنکه در نهایت تعیین‌کننده خواهد بو، سه ضلع مثلث [قدرت] میدان، پایداری مردمی و استقامت سیاسی است.

سید حسن گفت: در جنگ سال 2006 اسرائیل از روز اول اهداف عالی و جدی برای خود ترسیم میکرد اما در هفته آخر خواهان پایان آن بود و از ادامه جنگ میترسید. با اینکه برخی سازمانهای عربی او را به ادامه جنگ تشویق میکردند اما اسرائیل خود به این نتیجه رسید که قادر به ادامه نیست و از آمریکا کمک خواست.

دشمن کل مقاومت را در غزه هدف گرفته نه فقط حماس و جهاد اسلامی را

دبیرکل حزب‌الله ضمن اشاره به جنگ کنونی غزه گفت: امید در دسترس فلسطینیان است. اما اگر کار به آمریکا یا برخی دولتهای عرب سپرده شود از آن سوءاستفاده خواهند کرد. آنچه هدف دشمن است، مقاومت و سلاح آن و اراده مقاومت است. هدف فقط حماس و جهاد اسلامی نیست بلکه کل مقاومت فلسطین، تمام تونلها در غزه و هر موشک مقاومت در غزه هدف است و بالاتر از این، دشمن، خون مقاومت را که در رگهای مردم غزه جاری است، نشانه رفته است. چشم‌انداز این است که اسرائیل به جائی برسد که خود به تنهایی نمی‌‎‌تواند کاری انجام دهد و مجبور به کمک گرفتن از آمریکاست.

بر اساس منطق مقاومت، غزه پیروز خواهد شد

دبیر کل حزب‌الله لبنان با تمجید از مقاومت غزه گفت: امروز با منطق مقاومت میگویم که غزه پیروز است زمانیکه تمام صهیونیستها و جهان نتوانند حتی به یک هدف خود در غزه دست یابند، این یعنی اینکه مقاومت در غزه پیروز شد و من اعلام میکنم که مقاومت میتواند پیروزی را در غزه به سرانجام برساند و پیروز خواهد شد.

نوار محاصره شده غزه بر یک ارتش قدرتمند پیروز شده است

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: درگیری میان دو طرف است یکی طرف اسرائیل است که از جمله قویترین ارتشهای دنیا را دارد و مسئله مهمتر این است که این رژیم از سال 2006 و 2008 برای پر کردن نقاط ضعف خود به تاسیس یک ارتش قویتر روی آورد اما در طرف دیگر نواری (غزه) محاصره شده است اما میبینیم که اسرائیل شکست خورده و مقاومت پیروز شده است و حتی امروز طرف اسرائیلی در تعیین هدف خود دچار سردرگمی شده است آنها از زمان آغاز جنگ از شکست می‌ترسیدند و به همین دلیل اهدافی عالی را مدعی نشدند و از جنگ 2006 در لبنان درس گرفته بودند.

سید حسن نصرالله در ادامه عنوان کرد: اسرائیل از ابتدا توانایی ارتشش را پیش‌بینی کرد و اهدافی متوسط تعیین کرد تا درصورت تحقق آنها ادعای پیروزی کند ، شکست اسرائیل در عدم توانایی این رژیم برای تعیین میزان امکانات مقاومت ، شکست اطلاعات و نیز نیروی هوایی آن آشکار شده است و این برای فلسطین و لبنان مهم است زیرا میدانند که چند ماه پیش فرمانده نیروی هوایی ادعا کرد که قادر است در عرض 24 ساعت لبنان و در عرض 12 ساعت غزه را مورد هدف قرار بگیرد و به درگیری پایان دهد اما امروز با گذشت 18 روز از تجاوز به غزه او همچنان از غزه محاصره شده سخن می‌گوید.

شکست در غزه و عدم توانایی اسرائیل در متوقف کردن موشک‌های مقاومت آشکار است

سید حسن افزود: امروز شکست اسرائیل در سیطره به غزه آشکار شده است و این رژیم از شهدایی سخن می‌گوید که همچنان در قید حیات هستند. شکست در عملیات زمینی و عدم توانایی در توقف موشکهای مقاومت آشکار است و برخی رسانه‌‌های اسرائیلی اعتراف کرده‌اند که ارتش ما شکست خورده است.

وی در ادامه گفت: حجم تلفات انسانی و ترس از وارد شدن در عملیات زمینی در چشمان مقامات اسرائیلی هویداست و به همین دلیل به قتل کودکان و شهروندان روی آورده تا محیط پذیرای مقاومت را در هم بشکند و این همان مسئله‌ای است که در لبنان به دنبال آن بود اما به فضل شما شریفترین مردم به هدف خود در جنگ 33 روزه دست نیافت.

سید حسن نصرالله در ادامه گفت: امروز اسرائیل بار دیگر تلاش می‌کند مقاومت را مجبور کند هرگونه حل و فصلی را بپذیرد و این بدین معناست که ارتش اسرائیل به عنوان یک ارتش قاتل و کشنده و نه ارتش رزمنده وارد غزه شد و ای همان شناخت ما از آن است.

سید حسن نصرالله افزود: ایهود باراک (وزیر جنگ پیشین اسرائیل) بعد از چند سال کار، جلمه کوتاهی گفت که بر در دروازه‌های غزه خاک شد: وی گفت هر جنگی که اسرائیل در آینده به آن وارد شود سریع و قاطع خواهد بود و پیروزی اسرائیل در آن واضح است.

دبیرکل حزب‌الله گفت: ولی غزه امروز به آنها می گوید شما بزدلان که امروز کودکان را می‌کشید اگر زمانی با قهرمانان ما رو در رو شوید همراه با ارتش خود سقوط خواهید کرد. مقاومت و دوستان آن از همان روز اول یکپارچه بودند و هدف آنها برداشتن محاصره، ثابت قدمی و ابتکار در میدان نبرد، ادامه شلیک موشک و رساندن موشک‌ها به اماکنی است که سابقه رسیدن موشک به آنها وجود نداشت. برای اولین بار است که موشک‌هایی از داخل فلسطین شلیک می‌شود و به همه سرزمین‌های فلسطین اشغالی می‌رسد. این امر مرهون تلاش‌های بالایی است. امید بالایی به یاری خداوند و به مقاومت وجود دارد. مردم نیز پایداری و مقاومت کرده و از مقاومت حمایت کرده‌اند. تا همین اکنون ملت با مقاومت است. از نظر سیاسی نیز ایستادگی مشاهده می‌شود و با همه فشارهای بالای منطقه‌ای و بین‌المللی مخالفت می‌شود.

دشمن در غزه خواستار آتش‌بس است / قیام مردم در کرانه باختری معادلات جدیدی بر دشمن تحمیل می‌کند

وی افزود: رهبران مقاومت از همان روز نخست با آتش بس مخالفت کردند ولی دشمن خواستار آتش بس است. (هم اکنون) شاهد قیام فراگیر مردم در کرانه باختری رود اردن هستیم. این تحولات می‌روند تا معادله‌های جدیدی را بر دشمن تحمیل کنند که نیازمند گذشت زمان است و گرنه نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) به راحتی تسلیم نمی‌شود. برخی از سران کشورهای عربی از نتانیاهو می‌خواند که حمله (به غزه) را ادامه دهد ولی در نهایت مقاومت راه حل را بر طرف اسرائیلی تحمیل خواهد کرد و طرف اسرائیلی فریاد خواهد زد و از آمریکا خواستار راه حلی برای خروج از این وضعیت خواهد شد.

اختلاف‌ها باید کنار گذاشته شود و وحدت حول مسئله فلسطین ایجاد شود

سید حسن نصرالله با یادآوری مسئولیت همگان از جمله مسئولیت حزب الله در قبال حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه نوار تحت محاصره غزه گفت: ما خواستار کنار گذاشتن همه حساسیت‌ها و اختلافات درباره قضایای دیگر هستیم تا اینکه تحولات غزه را به عنوان قضیه یک ملت، مقاومت و قضیه‌ای عادلانه بنگریم. قضیه عادلانه‌ای که هیچ گونه آمیختگی بین حق و باطل آن وجود ندارد. در اینجا هیچ گونه اختلاف و بحثی وجود ندارد. هم اکنون غزه با خون، مظلومیت، پایداری و قهرمانی‌اش بایستی بالاتر از همه مسائل قرار بگیرد.

سید نصر الله با ابراز تأسف از مواضع برخی رسانه‌های عربی که مقاومت را مسئول و عامل تحولات غزه می‌دانند، گفت: کار به جایی رسیده که برخی از اعراب در تلویزیون برای کشته‌های اسرائیلی‌ها ابراز همدردی می‌کند. با اسرائیلی که کودک فلسطینی را در غزه می‌کشد. این امر با هر رویکردی که صورت بگیرد مایه ننگ و ناراحت کننده است... حداقل هر کس نمی‌خواهد همدردی کند، حداقل سکوت کند و این ننگ را برای خود و امت خودش به بار نیاورد.

دبیر کل مقاومت اسلامی لبنان افزود: دولت‌های عربی و اسلامی را به تاکید بر گزینه پایان دادن به محاصره غزه و حمایت از رهبران سیاسی مقاومت دعوت می‌کنم. فشارهای زیادی به رهبران سیاسی مقاومت به منظور برقراری آتش بس وارد می‌شود.

ماندگاری سوریه، انقلاب ایران در ماندگاری فلسطین سهیم‌اند/ ایران، سوریه و مقاومت لبنان بخصوص حزب‌الله در کمک به فلسطین ذره‌ای کوتاهی نکرده‌اند

دبیر کل مقاومت اسلامی لبنان در ادامه تاکید کرد که ماندگاری سوریه و انقلاب اسلامی ایران در ماندگاری فلسطین سهیم بوده‌اند و با اشاره به لزوم حمایت‌های مالی، سیاسی و نظامی از غزه گفت: باید اینجا یادآوری کنم که ایران و سوریه و همچنین مقاومت در لبنان، در طول سالهای متمادی گذشته، از هیچ کوششی در حمایت از مقاومت در فلسطین و همه گروه‌های آن، اصلا دریغ نکرده‌اند اما برخی هستند که هیچ کار مثبتی برای فلسطین نکرده‌اند. نمی‌خواهم اینجا وارد این موضوع شوم اما کافی است که مقایسه کنید که محور مقاومت بر خلاف همه مشکلات و تبعاتش برای فلسطین چه کرده و آنها برای فلسطین چه کرده‌اندو علاوه بر این، آنها در عرصه‌های دیگر چه کرده‌اند که در خدمت به اسرائیل بوده است.

تحولات عزه را بدقت رصد می‌کنیم/ در کنار مقاومت فلسطین هستیم

در خصوص اتفاقات غزه، ما در حزب‌الله بوده‌ایم و از این پس هم در کنار ملت فلسطین و مقاومت در فلسطین با همه گروه‌هایش خواهیم بود و به هیچ وجه از کمک به مقاومت دریغ نخواهیم کرد. ما احساس می‌کنیم که در این مقاومت شریک هستیم. پیروزی آنان (در فلسطین) پیروزی همه ماست و شکستشان شکست ماست. ما آنچه در جریان است بدقت زیر نظر داریم و دنبال می‌کنیم و رصد می‌کنیم همه تحولات میدانی و سیاسی را و به برادرانمان در غزه می‌گوییم که ما در کنار شماییم و از پایداری شما اطمینان داریم و آنچه باید انجام دهیم، انجام خواهیم داد.

سید حسن نصر الله در پایان با هشدار به اسرائیلی‌ها در خصوص جنگ غزه خطاب به آنان گفت که «شما اکنون در دایره شکست و در تارهای عنکبوت هستید بنابراین شکست را با اصرار بر ماندن در غزه تبدیل به خودکشی نکنید.