مذاکره کنندگان ایران از دوم اردیبهشت نگارش متن توافق جامع را شروع کردند؛ نخستین موضوع « لغو تحریم‌ها» بود که سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده آن را « دشوار و پیچیده» خوانده بود.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ مهمترین سرفصل کاری تیم مذاکره کننده هسته ای همین موضوع است که البته با توجه به تحریم‌های متفاوتی که طی سالهای گذشته بر ایران تحمیل شده، سازوکار پیچیده ای باید برای برچیدن آنها درنظر گرفت.
حمید بعیدی نژاد رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران تحریم هایی که مذاکره کنندگان برای برچیدن ان تلاش می کنند را برشمرده است.
وی گفت: تحریم های اقتصادی و مالی که طی سالهای اخیر علیه ایران در سطح شورای امنیت سازمان ملل، از یک طرف و در سطح یک جانبه توسط آمریکا و اروپا از وضع شده اند، بسیار گسترده هستند بطوریکه میتوان گفت اعمال چنین تحریم هایی پیش از این در این حد و سطح بی سابقه بوده است.
مهمترین تحریم هایی که علیه ایران وضع شده است
١- انتقال پول و منابع مالی به و از ایران،
٢- تحریم همکاریها و مراودات بانکی با ایران،
٣-ممنوعیت بیمه،
٤-تحریم خدمات ارسال پیامهای مالی (سوءیفت)،
٥- تحریم اعطای حمایتهای مالی و اعطای اعتبارات و تضمین های مالی در تجارت با ایران،
٦-تحریم اعطای وام، کمکهای مالی و کمکهای ترجیحی به دولت و نهادهای مالی ایرانی،
٧- تحریم اسکناس، طلا، الماس و فلزات گرانبها،
٨-تحریم واردات نفت و گاز از ایران، و ضرورت کاهش تدریجی و پلکانی واردات نفت ایران از سوی چند کشور باقیمانده خریدار نفت ایران،
٩- ممنوعیت واردات محصولات پتروشیمی،
١٠- تحریم صادرات تجهیزات کلیدی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی،
١١- ممنوعیت سرمایه گذاری در صنایع و بخشهای نفتی، گاز و پتروشیمی،
١٢-تحریمهای مرتبط به کشتیرانی و کشتی سازی،
١٣- تحریم ترابری و همچنین نقل و انتقال نفت،
١٤- تحریم ریال،
١٥- تحریم تحویل اسکناس دلار از طرف بانکها و نهادهای مالی به ایران،
١٦- ممنوعیت نقل و انتقال عایدات صادراتی و تجاری از خارج به ایران،
١٧- تحریم صادرات قطعات آماده اتومبیل به ایران،
١٨- ممنوعیت صدور گواهینامه ایمنی هوایی از سوی شرکتهای سازنده هواپیما، و تحریم تعمیر هواپیما و قطعات هواپیماهای ایران.
همچنین در کنار این تحریمهای موضوعی که بر اساس قوانین متعدد تحریم در آمریکا و اروپا وضع شده اند، بانکها ، نهادها و سازمانهای متعددی از ج.ا.ایران نیز تحت تحریم قرار دارند.
مهمترین این نهادها به شرح زیر می باشند:
١- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،
٢- بانکهای متعدد دیگری چون بانک سپه، بانک ملت، بانک مسکن، بانک ملی، بانک رفاه کارگران، بانک تجارت، بانک کشاورزی، بانک دی،
٣- هواپیمایی ج. ا. ایران( ایران ایر)،
٤- کشتیرانی ج. ا. ایران،
٥- شرکت ملی نفت ایران و تمامی سازمانهای تابعه آن،
٦- شرکتهای نفتی متعددی از ایران،
٧- شرکت نفتکش ج. ا. ایران،
٨-شرکت بازرگانی پتروشیمی،
٩- سازمان انرژی اتمی ایران و سازمانهای تابعه آن،
و... علاوه بر نهادها و سازمانهای اقتصادی و مالی ج.ا.ایران، صدها نفر از اشخاص حقیقی به لحاظ مشارکت و فعالیت در این سازمانها و یا به لحاظ فعالیتهای شخصی مرتبط ، در لیست ممنوعیت سفر و توقیف اموال در کشورهای خارجی قرار گرفته اند.
پیچیدگی های رفع تحریم ها
بعیدی نژاد گفت: تلاش برای لغو این تحریم ها پیچیدگی های متعدد حقوقی و فنی در بر دارند که نیاز به بحثهای زیادی با طرفهای غربی شامل آمریکا و اروپا دارد که تیم مذاکره کننده هسته ای در تمامی سطوح مدیران و کارشناسان مشغول این مذاکرات است.
در حقیقت به همین خاطر است که تیم مذاکره کننده امریکا در دورهای اخیر مذاکرات هسته ای ، کارشناسان و مدیران مربوط به بخش تحریم های ا یران را هم به همراه می آورد.
متنی که هم اکنون در حال نگارش است همان متنی است که عراقچی و اشمید در مذاکرات وین 6 آغاز کردند ولی نیمه کاره رها شد. اکنون ان متن با سرفصل تحریم ها پیش روی مذاکره کنندگان است که در قالب دو تیم کارشناسی و معاونان وزیران در حال تکمیل است.
این متن بارها دستخوش تغییر می شود، کارشناسان آن را با پرانتز ها می نویسند و به معاونان وزیران می سپارند . آنها هم ممکن است چندین بار آن را تغییر دهند ولی در نهایت آن چیزی تایید و اعلام می شود که به تصویب وزیران خارجه برسد. تا آن زمان راهی نسبتا طولانی پیش روی مذاکره کنندگان است.(+)

"Our President, analytical news site"