واشنگتن پست در تحلیلی به ارائه شواهدی پرداخته که نهایتا منجر به وضع این توافق در شمایلی کلی تا پایان ماه میلادی (مارس) کنونی خبر می دهد. این روزنامه آمریکایی با برآورد سخنان رهبران آمریکا و ایران اینگونه ارزیابی نموده که با وجود اختلاف های گسترده و فشارهای فزاینده داخلی و بین المللی، طرفین مایل به وضع توافقی جهت عبور از این مسئله هستند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ گمانه زنی های صورت گرفته در روزهای اخیر بر میزان دستیابی دو طرف گفتگوهای هسته ای ایران به توافقی جامع به میزان بالایی افزوده است. در همین راستا واشنگتن پست در تحلیلی به ارائه شواهدی پرداخته که نهایتا منجر به وضع این توافق در شمایلی کلی تا پایان ماه میلادی (مارس) کنونی خبر می دهد.
واشنگتن پست با برآورد سخنان رهبران آمریکا و ایران اینگونه ارزیابی نموده که با وجود اختلاف های گسترده و فشارهای فزاینده داخلی و بین المللی، طرفین مایل به وضع توافقی جهت عبور از این مسئله هستند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا امروز با یکدیگر دیدار خواهند داشت. آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز به جمع دیپلمات های دو کشور افزوده شده تا فضا برای ایجاد تفاهم بیش از پیش مهیا گردد.
واشنگتن پست اظهار داشته که کری در سفر اخیرش به منطقه خلیج فارس در پی اطمینان دادن به متحدین عرب آمریکا برآمده که نشان دهد هرگونه توافقی با ایران موجب شکاف میان واشنگتن و اعراب نخواهد شد. از زمان آغاز گفتگوهای اتمی و پیش روی های صورت پذیرفته، رژیم صهیونیستی در کنار کشورهای مرتجع عربی به مخالفت گسترده با آن پرداخته اند، سفر اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به آمریکا و سخنرانی در میان اعضای کنگره این کشور جهت سنگ اندازی در مسیر مذاکرات هسته ای در همین راستا قابل ارزیابی است.
به گزارش واشنگتن پست، درحالی که مقامات هشدار داده اند دستیابی به توافق جامع را تضمین نمی کنند، برخی نشانه ها از آن حکایت دارد که توافق کلی به زودی حاصل خواهد شد و جزئیات فنی باقی خواهند ماند تا پایان ژوئن بر روی آنها کار شود.
تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا با تاکید بر این که طرفین به دستیابی به توافق نزدیک شده اند، سرمایه گذاری سیاسی دو طرف را به حدی زیاد توصیف کرد که دیگر قادر به خارج شدن از این روند نیستند.
2 مشکل پیش رو
واشنگتن پست همچون گزارش تایمز آو اسرائیل به دو مسئله کلیدی پیش روی مذاکرات اشاره کرده که همچنان لاینحل باقی مانده است. نحوه برداشتن تحریم ها یکی از موارد فوق است، اگرچه طرفین تاکید نموده اند که رفع تحریم ها از طریق قطعنامه شورای امنیت صورت پذیرد، اما جمهوری اسلامی مصر است که تحریم های فوق یک جا برداشته شده و آمریکا موافق تدریجی برداشتن آن است. طرف آمریکایی همچنین با مشکلی به نام کنگره در داخل مواجه است که می تواند در این زمینه سنگ اندازی نماید.
به نوشته واشنگتن پست، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل فهرست بلند بالایی از تحریم ها را علیه ایران اعمال کرده اند. این تحریم ها به کشاندن ایرانیان پای میز مذاکره کمک زیادی کرده است اما زمان بندی لغو این تحریم ها یکی از موانع اصلی بر سر راه نهایی کردن توافق است.
باوجود آن که جان کری یکی از دیپلمات های فعال در این مذاکرات بوده است اما آمریکا تنها طرف مذاکره با ایران نیست. پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل یعنی انگلیس، فرانسه، چین و روسیه و همچنین آمریکا علاوه بر آلمان همه در این گفتگوها شرکت دارند.
مشکل دوم چگونگی بازدیدهای صورت گرفته از سوی ناظرین بین المللی است، طرف غربی به این باور که می بایست تمامی فعالیت های نظامی و غیر نظامی ایران تحت نظارت قرار گیرد، اما ایرانی ها مخالف نظارت کامل بوده و خواستار کوتاهی اعمال محدودیت ها می باشند.
اظهارات مختلف در رابطه با نحوه ی توافق هسته ای پیش رو در حالی است که رهبر معظم انقلاب ضمن تمجید از یک توافق خوب، صراحتا از دست اندرکاران دیپلماسی کشور خواسته اند که مانع از دو مرحله ای شدن آن گردند، به باور معظم له، تاریخ سیاست خارجی آمریکا نشان داده که با وضع توافق در کلیات، راه برای چانه زنی در جزئیات برای آنها مهیا خواهد شد. عدم تعهد تروئیکای اروپایی و آمریکا در خلال مذاکرات ده سال پیش و با وجود پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران و اعمال محدودیت های گسترده بر برنامه ی هسته ای کشورمان نشان بارزی از فقدان اعتماد فی مابین می باشد که طرف ایرانی را به وضع توافق در یک مرحله مجاب ساخته است.