همانطور که انتظار می رفت حجم خبرهایی که درباره فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص برخی وقایع سفر نیویورک منتشر گردید بسیار کمتر از حجم هیاهوی تبلیغاتی پیرامون حواشی آن سفر بود.

روزنامه صهیونیستی نیویورک تایمز –که در بین روزنامه های چاپ امریکا بیشترین حجم مطالب در رابطه با ایران را دارد- در این رابطه می نویسد: ”اگرچه همیشه تفسیر بیانات رهبر ایران کاری مشکل بوده است اما این بار به شاید بتوان گفت که منظور ایشان از پیشامدهای نابجا، فقط تماس تلفنی بود.
همانطور که انتظار می رفت حجم خبرهایی که درباره فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص برخی وقایع سفر نیویورک منتشر گردید بسیار کمتر از حجم هیاهوی تبلیغاتی پیرامون حواشی آن سفر بود، طوریکه هنوز هم –با گذشت روزها از خاتمه ماجرا- بسیاری جراید غربی و شرقی ارتباط تلفنی روئسای جمهور ایران و امریکا را در صدر تحلیل های خود داشته و از آن به عنوان نقطه عطفی بزرگ در روابط دو کشور یاد می کنند اما در عین حال اعلام نارضایتی رهبری نظام از برخی حواشی این سفر کمترین حجم خبری را به خود اختصاص داده است.

رهبر معظم انقلاب در بیاناتی که روز سیزدهم مهرماه در مراسم تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران ایراد شد علاوه بر اعلام بی اعتمادی نسبت به دولت ایالات متحده، اظهار داشتند که بخشی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد بجا نبود. واکنش مختصر رسانه های خارجی نسبت به این اظهارات نسبتا یکسان بود. تحلیلگران مسائل ایران و امریکا، بنا به اذعان رسانه های امریکایی، همه منتظر واکنش رهبر انقلاب نسبت به تماس تلفنی بودند.

روزنامه صهیونیستی نیویورک تایمز –که در بین روزنامه های چاپ امریکا بیشترین حجم مطالب در رابطه با ایران را دارد- در این رابطه می نویسد: ”اگرچه همیشه تفسیر بیانات رهبر ایران کاری مشکل بوده است اما این بار به شاید بتوان گفت که منظور ایشان از پیشامدهای نابجا، فقط تماس تلفنی بود ولی از اصل نزدیک شدن ارتباط دو کشور ناخرسند نبودند."

نکته ای که در این میان مورد تاکید رسانه ها قرار گرفته بود نیز بسیار جالب توجه است. معدود رسانه هایی که فرمایشات مقام معظم رهبری ایران را بازتاب دادند حتی سعی هم نکردند تا اظهار بی اعتمادی ایران نسبت به دولت امریکا را تفسیر و تعبیر کنند. چه، خود به خوبی میدانند ایران در بیان این احساس کاملا محق است. با وجود سابقه ی دشمنی های غیرانسانی دولت امریکا نسبت به نظام اسلامی و مردم ایران، که خود نیز معترف به وجود آنها هستند جایی برای ان قلت و انکار وجود ندارد.

اما چرا بازتاب خبر ارتباط تلفنی باید پررنگ و پرحجم بوده ولی نارضایتی رهبر از همان بخش از ماجرا تا این حد مورد بی توجهی قرار بگیرد؟

پاسخ ساده است: همانطور که قبلا نیز در مطالبی عنوان شده بود ایالات متحده به این هیاهوی خبری نیاز داشت تا جو رسانه ای را که علیه این دولت ایجاد شده بود ترمیم کند. درست زمانی که اذهان عمومی مردم جهان همه منتظر بودند تا دولت امریکا دروغ بودن تهدید پوچ و بی محتوای خود در رابطه با حمله نظامی به سوریه را اقرار کند، ماجرایی پیش آمد کرد تا توجه همه از ماجرای سوریه به سمت ماجرای دیگری منحرف شود.

امروز واشنگتن پست در خبری اعلام کرد که سرانجام راه حل دیپلماتیک انهدام تسلیحات شیمیایی که جایگزین حمله نظامی امریکا شده بود رسما آغاز می شود.