دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه «مرگ بر آمریکا» مرگ بر خودبزرگ بینی و تحقیر ملت‌هاست، گفت:تسخیر لانه جاسوسی نشان داد که انقلاب مسیر خود را درست می‌‌‌رود و فقط به دیکتاتور توجه ندارد بلکه به پشتیبانان دیکتاتور هم توجه دارد.

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورایعالی امنیت ملی طی سخنانی در اجتماع بزرگ مراسم 13 آبان که در مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا در تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: در سالروز رویداد بزرگی هستیم که امام راحل احیاگر مکتب امام حسین(ع) در قرن حاضر، آن را انقلابی بزرگتر از انقلاب اول نامیدند.

وی با طرح سوالاتی گفت: باید ببینیم منطق امام(ره) چه بود و چرا این رویداد را بزرگتر از انقلاب اول نامیدند؟ انقلاب اول، پیروزی انقلاب، پیروزی بود که نظام استبدادی را که مانع استقلال، آزادی و ارزش‌های این کشور بود، برکنار کرد اما امام آرمان‌های متعالی‌تری داشت.

عضو شورایعالی امنیت ملی تصریح کرد: اندیشه متعالی امام(ره‌)، استقلال و آزادی در همه ابعاد آن و به شکل متعالی آن تعریف می‌شد، اندیشه امام(ره) و آرمان ایشان به قدری گویا و روشن و متعالی بود که شما امروز شاهدید دشمنان ما که نمی‌توانند این اندیشه را نقض کنند، به مقابله با اصل اندیشه و اصل آرمان برآمده‌اند.

وی ادامه داد: دشمنان مطلق اندیشه و آرمان را نقض می‌کنند، ادعا می‌کنند عرصه سیاست و سیاست خارجی عرصه واقعیت‌هاست نه عرصه آرمان‌ها، آنها با شعار واقع‌بینی می‌ خواهند اندیشه و آرمان امام را نقض کنند.

جلیلی بر همین اساس خاطرنشان کرد: ما معتقدیم بزرگترین هنر امام راحل این بود که اتفاقاً درک صحیحی از واقعیت را به جهانیان نشان داد، امام اجازه نداد واقعیت‌ها را به گونه‌ای دیگر بیان کنند، امام اجازه نداد واقعیت‌‌ها را تحریف کنند؛ امام اجازه نداد افرادی به میل خود آن درکی را که از واقعیت‌ها داشتند، به ملت‌ها تحمیل کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: امام منکر واقعیت‌ها نبود اتفاقاً هنر امام واقع‌بینی صحیح و دقیق بود، واقع‌بینی که مبتنی بر یک اندیشه صحیح است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن، گفت: اگر تقوای الهی حاکم باشد، آنگاه شما می‌توانید واقعیت‌ها را به خوبی مشاهده کنید؛ هنر امام این بود، اتفاقاً امام دقیقا واقعیت‌ها را مطرح کردند و نظام تصمیم‌گیری در دنیا، در سیاست خارجی و در مناسبات قدرت در عرصه بین‌المللی را به مردم دنیا نشان داد.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه نقطه قوت امام درک صحیح از واقعیت‌های جهان و منطقه بود، ادامه داد: امام می‌گفت مستکبرین جهان دنیا را با یک نوع بیماری روحی نگاه کرده و همین دید است که آنها مستضعفین جهان را که اقیانوسی در مقابل جمعیت مستکبرین هستند با چشم تحقیر ببینند.

وی درک صحیح امام از واقعیت‌ها را منجر به پدید آمدن واقعه‌ای نظیر 13 آبان خواند و افزود: 34 سال پیش ملت ایران گفت که سفارت آمریکا محل جاسوسی و توطئه است.

جلیلی تصریح کرد: امروز پس از 34 سال واقعیتی را که امام متوجه آن شدند دوستان آمریکا به آن اعتراف می‌کنند و حتی به آن معترض نیز هستند.نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برخی واقع‌بینی‌های امام راحل و تشخیص‌

های دقیق ایشان اظهار داشت: اولین و شاید یکی از مهمترین واقعیت‌هایی که امام آن را تشخیص داد این بود که تنها با قطع دست استبداد داخلی نمی‌توان به آزادی و استقلال رسید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امام تشخیص داد که اگر می‌خواهیم به استقلال واقعی برسیم باید ریشه‌های مستکبرین را پیدا و آنها را قطع کنیم به همین دلیل بود که 13 آبان انقلابی بزرگتر از انقلاب اول نامیده شد.

وی ادامه داد:‌ امام به خوبی بیان کرد که چرا نهضت مشروطه نتوانست به پیروزی کامل برسد زیرا تنها هدف آن از بین بردن استبداد داخلی بود و چشم به ریشه‌کن کردن استبداد خارجی نداشت و ما حتی شاهد تحصن در سفارتخانه انگلیس در ایام انقلاب مشروطه هستیم.

جلیلی با بیان اینکه تسخیر لانه جاسوسی نشان داد که انقلاب اسلامی مسیر خود را پیدا کرده و آن را درست طی می‌کند، گفت: این حرکت نشان داد که ملت ایران به دیکتاتور توجه نمی‌کند و نوک حمله خود را متوجه مانع اصلی استقلال کشور کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دیدگاه امام مبنی بر اینکه ملت ایران تحت فشار آمریکا استقلال خود را از دست داده است، تصریح کرد: امام می‌دانست که استقلال کشورها بدون قطع دست استکبار ممکن نیست.

وی ادامه داد: هر حرکتی در جهت خواست ملت‌ها صورت گیرد اگر متوجه دست استکبار نباشد مطمئنا بدون فرجام خواهد بود و در موضوع ملی شدن صنعت نفت شاهد بودیم استکبار ملی شدن این صنعت را تحمل نکردند.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به بیداری اسلامی در کشورهای مختلف افزود: در این مسئله شاهد بودیم ملت‌هایی که تنها به قطع دست دیکتاتور داخلی توجه کردند کاری از پیش نبردند و دیدند که قدرت‌ها برای آنها کاری نکردند بلکه دیکتاتوری را از دریچه دیگر برای این ملت‌ها به ارمغان آوردند.

جلیلی با بیان اینکه 13 آبان نماد عدم انحراف انقلاب اسلامی است، گفت: امام با واقع‌بینی دقیق این واقعیت را بیان کرد که استکبار با منافع ملت‌ها دشمنی دارد.

وی با یادآوری دشمنی‌های آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون افزود: آمریکا پس از انقلاب و تسخیر سفارت خود دشمنی‌اش با ایران را متوقف نکرد و اقداماتی را نظیر بلوکه کردن دارایی‌ها،‌ حمایت از اروپای برانداز و پشتیبانی از صدام برای براندازی از انقلاب آغاز کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: آمریکا حتی در زمینه عبور از خط لوله گاز از خاک ایران کارشکنی کرد و تلاش نمود این خط لوله از خاک ایران عبور نکند.

جلیلی تصریح کرد: در همین سه دهه دشمنی آمریکا با سه هدف راهبردی را دنبال می‌کند چرا که آنان خواهان این هستند که نظام جمهوری اسلامی شکل نگیرد و رفتار هویت‌بخش ایران تغییر و می‌خواهند ظرفیت ایران را تهی کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ایالات متحده آمریکا ایران را تهدید به حمله هسته‌ای می‌کند و این همان منطق فرعونی است و آنان نگرانی این هستند که با ظهور انقلاب اسلامی مدلی که آنان از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برای ملت‌های دنیا پیچیده‌اند عملی نشود.

وی با تأکید بر اینکه امام درک عمیقی از دشمنان داشت، گفت:‌ به همین دلیل بود که امام رویارویی با دشمنان را جنگ حق و باطل، فقر و غنا و جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین و نزاع بین اندیشه‌ها است.

«امام به آمریکایی‌ها می‌فرمود که مشکل شماست که بی‌منطق هستید و برای همین بود که امام می‌گفت آنان به غیر از برداشتن ما از مسیر خود راضی نمی‌شوند»

عضو شورایعالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: دشمنان ما مشروطه و ملی‌شدن صنعت نفت را تحمل نکردند و امروز نیز پیشرفت بزرگ ما در حوزه‌های دینی، علمی و فناوری را تحمل نمی‌کنند و هر آنچه را که دارند در برابر پیشرفت ما بسیج می‌کنند.


جلیلی به فرمایش شهید بهشتی در مورد آمریکا اشاره و تصریح کرد: شهید بهشتی خطاب به آمریکا می‌گفت در این عصبانیت بمیرید بنابراین شعار مرگ بر آمریکا شعار متفکرترین و صادق‌ترین مردم ما است و آنان می‌گفتند اگر ما می‌گوییم مرگ بر آمریکا مرگ بر خودبزرگ‌بینی و تحقیر ملت‌هاست؛ مرگ بر اتاق‌ فکرهایی است که در یک لحظه نابودی هزاران مسلمان را رقم می‌زند.

وی تأکید کرد: مرگ بر آمریکا مرگ علیه ملت آمریکا نیست بلکه مرگ علیه دولتی است که ظالمانه با ملت‌ها حتی با خود آمریکایی‌ها رفتار می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: شهید همت‌ها، باکری‌ها و بهشتی‌ها فریاد مرگ بر آمریکا سر می‌دادند و مرگ بر آمریکا را تبدیل به یک سمبل همبستگی و آزادی‌خواهی کردند.

جلیلی با طرح این پرسش که واقعیت سومی که امام برای مردم و جهانیان مطرح کرد چه بود، گفت: امام به خوبی بیان کرد که امروز آنچه که آمریکایی‌ها بیان می‌کنند فقط زور نیست بلکه فریب رسانه‌ای دیگری نیز هست و آنان به دنبال تحقیر ملت‌ها هستند.

جلیلی بر همین اساس ادامه داد: اینها به دنبال تحقیر ملت‌‌ها هستند تا با استفاده از این تحقیر آنها را به دنبال خودشان داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سخنان امام راحل افزود: اینهایی‌ که صحبت از حقوق بشر می‌کنند خودشان هم می‌دانند که دروغ می‌گویند. این حقوق بشر یعنی حقوق ظالم‌ها این سازمان‌ها برای منفعت خودشان است نه برای مظلومان.

عضو شورایعالی امنیت ملی به نقل از امام خمینی(ره) اظهر داشت: شورای امنیت وقتی می‌تواند شورای امنیت باشد که مدافع مظلوم‌ها باشد.

جلیلی افزود: ملت ایران اگر توانست در برابر زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی کند به این دلیل بود که در کنار مقاومت، در برابر حیله‌ها و تزویرهای دشمن نیز ایستادگی کرد.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت دیگری که امام به ملت‌‌ها و جهان نشان داد این بود که بسیاری از آنچه قدرت‌های استکباری نشان می‌دهند قدرت و هیمنه پوشالی است. امام ضعف دشمن را می‌شناخت و به جهان نشان می‌داد همچنان که ایشان با جسارت قدرت مستضعفان و مومنان را به جهان نشان می‌داد و صراحتاً می‌گفت که دشمن به جز اذیت و آزار نمی‌تواند کاری کند و پیش رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مطلب منتشر شده در یک مجله آمریکایی، تصریح کرد: همه رؤسای جمهور آمریکا با این حرف امام موافقند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. لذا امام می‌فرمودند این تبلیغی که ابرقدرت‌ها درست کردند به خودشان آسیب می‌رساند.

جلیلی با بیان اینکه ملت ما بت بزرگ را شکست، خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که ملت‌ها می‌توانند فریاد بزنند و باید قدرت خود را در عمل نشان دهند در نتیجه می‌توان پیروزی‌های بزرگی را رقم زد.

وی با اشاره به سرنگونی شاه و پیروزی ملت ایران در هشت سال جنگ تحمیلی افزود: ملت‌ها می‌توانند پیروز باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اذعان داشت:‌ واقعیت دیگری که به ملت‌ها و ملت ما نشان داد این بود که می‌توانیم پیروز باشیم. اما شرط رسیدن به پیروزی‌های بزرگ وحدت است.

عضو شورایعالی امنیت ملی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، خاطرنشان کرد: دشمنان پشتیبان یکدیگر هستند و اگر ما وحدت لازم را نداشته باشیم آنها می‌توانند به کشور ما چشم طمع داشته باشند پس ملت باید همصدا باشد چرا که آن ضربه‌ای که دشمن از اخوت کشورهای اسلامی متحمل شد اخوت عملی بود.

جلیلی با بیان اینکه دشمن به دنبال این است تا وحدت و یکپارچگی ملت ما را در برابر استکبار تبدیل به اختلاف نماید، اظهار داشت: موضع امام نیز در این رابطه این بود که جهان‌خواران تا ابد حسرت گسستن اتحاد ما را به گور خواهد برد.

وی بر همین اساس ادامه داد: همه ملت باید یکپارچه در مبارزه با استکبار و مقابله با سیاست‌های خصمانه پشتیبان دولت و تیم مذاکره‌کننده باشد تا آنها بتوانند از حقوق ملت ایران دفاع کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ملت ما جانانه‌ترین مقاومت‌ها را در برابر زور انجام داده است، متذکر شد: این ملت توانایی مقاومت در برابر تزویر و فریب دشمن را هم دارد و هرگز اجازه نخواهد داد تا دشمن در وحدت، که نماد همبستگی در مبارزه با استکبار جهانی است خللی وارد نماید.

جلیلی بر همین اساس ادامه داد: امروز همه آحاد ملت و تمام جریان‌های سیاسی باید کمک کنند تا کشور و دولت ما بتواند با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های کشور در حل مشکلات اقتصادی مانند کاهش تورم، بیکاری و افزایش تولید حداکثر موفقیت را داشته باشد.

وی با بیان اینکه همه باید پشتیبان هم باشند تا حتی یک روز را برای پیشرفت از دست ندهیم، خاطرنشان کرد: آن حماسه سیاسی بزرگی را که ملت ما در 24 خرداد آفرید با وحدت و همدلی آحاد مردم با حماسه اقتصادی تکمیل خواهد شد.


نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به صحبت یکی از اندیشمندان غربی که گفته بود ایران نشان داده است که نه تنها بدون آمریکا بلکه در مقابله با آمریکا بزرگترین پیشرفت‌های علمی، فناوری و اقتدار منطقه را به دست آورده است، اظهار داشت: لذا همه ما تلاش می‌کنیم تا نظام و دولت بتواند در عرصه‌های مختلف صنعت، فناوری، کشاورزی، اقتصاد و همه عرصه‌های پیشرفت روز به روز موفق‌تر از گذشته باشد.

وی به بیانات امام خمینی(ره) که فرموده بود ما خدا را داریم اشاره کرد و افزود: درهای رحمت خدا بر روی ما باز است و با اتکال به رحمت و قدرت خدا پیش می‌رویم تا برای همیشه چشم طمع مستکبران و قدرت‌های استکباری از کشور ما قطع شود.