دولت از فروش ۵٢٠ میلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی، ۲۰۸ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کرد اما با این تصمیم جدید ۵٢٠ میلیون لیتر بنزین ۲ برابر شده و به میزان یک میلیارد و ۴۰ میلیون لیتر خواهد رسید که چنانچه هر لیتر را ۷۰۰ تومان به فروش برساند، ۷۲۸ میلیارد تومان نصیب دولت خواهد شد!

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی افزایش یافت به طوری که قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۴۰۰ تومان و بنزین آزاد ۷۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد.
در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای از ۴۰۰ به ۷۰۰ تومان و بنزین آزاد از ۷۰۰ به هزار تومان تغییر یافت؛ این در حالی بود هرچند که از آذرماه سال ۸۹ بنزین سهمیه‌ای شد اما با گذشت ۴ سال از اجرای این قانون، بسیاری از افراد از سهمیه ۴۰۰ تومانی خود استفاده نکردند و آن را ذخیره کردند.

در فروردین ماه سال جاری که بحث اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها مطرح بود، بسیاری از افراد برای آنکه سهمیه ۴۰۰ تومانی خود را از دست ندهند به جایگاه‌های پمپ بنزین مراجعه می‌کردند که این سبب ازدحام بیش از حد در جایگاه‌ها شد تا اینکه مسئولان اعلام کردند که سهمیه ۴۰۰ تومانی از بین نخواهد رفت.

اما پس از ۹ ماه از اجرای مرحله دوم دوم هدفمندی یارانه‌ها، دولت این بار تصمیم گرفته است که فکری به حال سهمیه ۴۰۰ تومانی بنزین موجود در کارت‌های سوخت کند.

بر این اساس دولت تصمیم گرفته است تا با تبدیل بنزین ۴۰۰ تومانی به ۷۰۰ تومان از ابتدای بهمن ماه سال جاری، عرضه بنزین ۴۰۰ تومانی را متوقف کند.

بنابر اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، توقف توزیع بنزین ۴۰۰ تومانی در جایگاه‌های سوخت از تاریخ اعلام شده (اول بهمن ماه) و عرضه آن به نرخ ۷۰۰ تومان، با هدف کاهش تعدد نرخ این فرآورده انجام می‌شود.

این در حالی است که براساس تصمیم اتخاذ شده، به ازای هر لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی، دو لیتر بنزین با نرخ ۷۰۰ تومان در کارت‌های سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها شارژ خواهد شد.

اما در این بین سئوالی پیش می‌آید؛ چنانچه به ازای هر لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی، دو لیتر بنزین ۷۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شارژ شود، دولت از این اقدام به چه میزان سود خواهد کرد؟

این در حالی است که براساس اعلام سید ناصر سجادی، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تا نیمه آذرماه ۵٢٠ میلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت‌ها موجود بود که از این مقدار، ۴٣٠ میلیون لیتر به خودروهای سواری تعلق داشت.

باید به این نکته توجه داشت که دولت از فروش ۵٢٠ میلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی، ۲۰۸ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کرد اما با این تصمیم جدید ۵٢٠ میلیون لیتر بنزین ۲ برابر شده و به میزان یک میلیارد و ۴۰ میلیون لیتر خواهد رسید که چنانچه هر لیتر را ۷۰۰ تومان به فروش برساند، ۷۲۸ میلیارد تومان نصیب دولت خواهد شد!

یعنی دولتی که قرار بود از فروش ۵٢٠ میلیون لیتر بنزین ۲۰۸ میلیارد تومان درآمد کسب کند با این تصمیم ۷۲۸ میلیارد تومان کسب درآمد خواهد داشت که این ارقام نشان می‌دهد با تبدیل بنزین ۴۰۰ تومانی به ۷۰۰ تومانی، ۵۲۰ میلیارد تومان نصیب دولت خواهد شد!

به هر حال به نظر می‌رسد آنچه که از آن به عنوان کاهش تعدد نرخ این فرآورده یاد می‌شود حقی است که از جیب شهروندان کم می‌شود و برای دولت درآمدی ۵۲۰ میلیارد تومانی به همراه دارد!
منبع: رویکرد

"Our President, analytical news site"