علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه درباره شاخصه‌های گفتمان دولت نهم و دهم اظهار داشت: دولت نهم و دهم هم گفتمان عدالت را در دستور کار داشته و هم شعار عدالت سر داده وهم به این شعار عمل کرده و این یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای گفتمانی این دولت بود.

جمعی از اعضای کابینه دولت دهم در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره شاخصه های گفتمانی دولت احمدی نژاد با خبرنگار ایران گفت و گو کردند.
علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه درباره شاخصه‌های گفتمان دولت نهم و دهم اظهار داشت: دولت نهم و دهم هم گفتمان عدالت را در دستور کار داشته و هم شعار عدالت سر داده وهم به این شعار عمل کرده و این یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای گفتمانی این دولت بود.

وی ادامه داد: در موضوع دوری از اشرافیگری و تجمل‌گرایی دولت نهم و دهم یک الگو بود. وزیر امور خارجه، شاخصه گفتمانی دیگر دولت نهم و دهم را پرکاری برشمرد و افزود: دولت نهم و دهم بسیار پرکار بود، سفرهای استانی از نشانه‌های پرکاری این دولت است، این‌که در دولت هیچ دستور جلسه‌ای ناتمام نماند و دولت همیشه بهنگام بوده است نیز از دیگر نشانه‌های پرکاری این دولت است.

مهرورزی شاخص‌ترین خصوصیت گفتمان احمدی‌نژاد
همچنین سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره شاخصه‌های گفتمان دولت نهم و دهم تصریح کرد: مهرورزی از مشخصه‌های بارز گفتمان دولت نهم و دهم است که در رابطه خیلی نزدیک بین دولت و مردم و بویژه اقشار آسیب‌پذیر به خوبی مشخص بود.
وی افزود: عدالت ویژگی دیگر گفتمان دولت نهم و دهم است و برای نمونه تلاش شد که فاصله طبقاتی در کشور کاسته شود و این از مشخصه‌های گفتمان دولت بود.
وزیر دفاع تلاش، پشتکار و پیگیری مداوم نسبت به کارها را از دیگر مشخصه های گفتمانی دولت های نهم و دهم دانست و تصریح کرد: ولایتمداری و حرکت در چارچوب منویات رهبری از جمله دیگر ویژگی‌های گفتمانی دولت نهم و دهم است.

استکبارســـتیزی، مهمترین مشخصه دولت
حجت‌الاسلام میر تاج‌الدینی معاون امور روحانیت رئیس‌جمهور نیز درباره گفتمان دولت احمدی‌نژاد اظهار داشت: استکبارستیزی در مسائل بین‌المللی و سیاست خارجی مشخصه بارز دولت نهم و دهم است، همچنین دفاع از عزت وعظمت ملت ایران و احیای آرمان‌های امام‌خمینی‌(ره) و مقام معظم رهبری برنامه دولت بوده است.
وی ادامه داد: در مسائل داخلی گفتمان عدالت، ساده‌زیستی، رسیدگی به مناطق محروم، ارتباط جمعی با مردم و سرعت عمل و پرکاری در جهت خدمت‌رسانی به مردم از ویژگی‌های دولت نهم و دهم می باشد.

توسعه عدالت، بارزترین شاخصه
صادق خلیلیان وزیرجهادکشاورزی هم درباره گفتمان دولت نهم و دهم گفت: بارزترین گفتمان دولت نهم و دهم بحث توسعه عدالت در ابعاد مختلف در برنامه‌های توسعه و اجرای طرح‌های عمرانی بود که در دولت‌های نهم و دهم سعی شد در چارچوب برنامه‌های توسعه تمام مناطق کشور تحت پوشش قرار بگیرد.
وی افزود: طرح‌های بزرگ در شهرهای بزرگ و طرح‌های کوچک در روستاها در ابعاد مختلف در این دولت اجرایی شد.
وزیر جهادکشاورزی کار و تلاش شبانه‌ روزی را مشغله دیگر دولت نهم و دهم برشمرد و ادامه داد: دولت، بدون این که ادعایی داشته باشد خود را خادم مردم می‌دانست. دولت همیشه ارتباط بسیار نزدیکی با مردم داشت که تجلی آن را در سفرهای استانی شاهد بوده‌ایم.

مردمی بودن دولت، منحصر به فردترین شاخصه
نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز در گفت‌وگو با ایران درباره گفتمان دولت نهم و دهم گفت: برجسته‌ترین و منحصربه‌فردترین مشخصه گفتمانی دولت نهم و دهم که به واسطه این دولت ترویج و نهادینه شدند مردمی بودن دولت است و در این دولت جدایی بین دولت و مردم وجود ندارد یعنی دولت در بطن توده‌های مردم جای گرفت.
سلطانخواه گفتمان غالب دیگر دولت نهم و دهم را عدالت محوری دانست و ادامه داد، گفتمان مهرورزی ازجمله مشخصه‌های گفتمانی دولت نهم و دهم است که تجلی آن در سفرهای استانی مشاهده شد که اعضای دولت در دورافتاده‌ترین نقاط کشور حضور یافتند. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تصریح کرد: یکی دیگر از مهمترین مشخصه‌های گفتمان دولت نهم و دهم که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشتند این بود که این دولت گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی را زنده کرد. این دولت در واقع دولتی است که بیش از همه پایبند به ارزش‌ها و گفتمان انقلاب اسلامی بود.