وال استریت ژورنال: «یک تمرین جنگی بر اساس شرایط احتمالی وقوع جنگ در آب های خلیج فارس انجام شد. نتایج این تمرین زنگ خطر جدی برای ارتش آمریکا بود چون در پایان آن مشخص شد که اگر نیروهای مسلح ایران بتوانند به طور موثر از تمام روش های جنگ نامنظم استفاده کنند ضربات بسیار سنگینی به نیروی دریایی آمریکا خواهند زد.»

روزنامه وال استریت ژورنال(Wall Street Journal)، روزچهارشنبه 30 فروردین(April.18) به بررسی توان نظامی ایران در مقابله با حمله ارتش آمریکا پرداخت.
روزنامه «وال استریت ژورنال» بر اساس گفت و گو با شماری از افسران عالی رتبه ارتش آمریکا و کارشناسان امور نظامی به بررسی شرایط و تاکتیک های دو طرف در صورت وقوع جنگ بین ایران و آمریکا پرداخته و می نویسد: «به احتمال قوی، موثرترین روش ایران در مقابله با قدرت نظامی آمریکا استفاده از روش های چریکی و جنگ نامنظم خواهد بود.»
وال استریت ژورنال از قول افسران عالی رتبه نیروی دریایی آمریکا نقل می کند: «ایران مسلما با استفاده از روش های جنگ نامنظم سعی خواهد کرد که در آب های خلیج فارس به ناوگان دریایی آمریکا ضربه بزند. ایران در تمام مقاطعی که تنش در سطح منطقه افزایش یافته تهدید کرده است که تنگه هرمز و مسیر کشتیرانی مهم برای انتقال نفت را مسدود خواهد کرد.
کارشناسان امور دفاعی ارزیابی می کنند که احتمالا ایران تاکنون پنج هزار مین ضد کشتی انبار کرده است. این مین ها از ابزارهای انفجاری بسیار ساده که بر اثر برخورد منفجر خواهند شد تا مین های بسیار پیشرفته که می توان در بستر دریا کار گذاشت، را شامل می شوند.
کشف و خنثی کردن این مین ها می تواند برای نیروی دریایی آمریکا یک دردسر بزرگ ایجاد کند. در سال 1988 یکی از ناوهای ترابری نیروی دریایی آمریکا با یکی از همین مین ها برخورد کرد و در معرض غرق شدن قرار گرفت.»
همچنین این روزنامه در بخش دیگری می نویسد: «یک مورد دیگر از تسلیحات ایران که خطرناک می باشد اژدرهایی است که آنها را می توان از عرشه هر نوع کشتی شلیک کرد. بنابر این کشف موقعیت و ردیابی آنها برای آمریکا دشوار خواهد بود. علاوه بر این، چنین اژدرهایی را می توان از زیردریایی ها نیز شلیک کرد. وسیله دیگری که ایران با استفاده از آن می تواند روش های جنگ نامنظم در آبهای خلیج فارس را پیش ببرد قایق های سبک و تندرو هستند. استفاده از تعداد بسیار زیادی از این قایق های سبک وتوپدار می تواند امنیت یک ناو جنگی را به خطر بیاندازد.
در اوایل سال 2008 تعداد بسیار زیادی از این قایق های نیروی دریایی ایران، خود را به ناوگان دریایی آمریکا نزدیک کردند. هیچ حادثه ای روی نداد ولی این اقدام تحریک آمیز برای نشان دادن خطر این قایق ها صورت گرفت.»
وال استریت در ادامه به یک مانور آمریکا در ده سال پیش در دوران ریاست دونالد رامسفلد بر وزارت دفاع آمریکا بر اساس شرایط احتمالی وقوع جنگ در آب های خلیج فارس اشاره می کند و می گوید: «نتایج این تمرین، زنگ خطر جدی برای ارتش آمریکا بود چون در پایان آن مشخص شد که اگر نیروهای مسلح ایران بتوانند به طور موثر از تمام روش های جنگ نامنظم استفاده کنند ضربات بسیار سنگینی به نیروی دریایی آمریکا خواهند زد.»
این روزنامه در مورد قدرت موشکی ایران نیز می نویسد: «نگرانی نیروی دریایی آمریکا بیش از آنکه موشک های دوربرد ایران باشد موشک های با برد کوتاه و سبک از نوع اسکاد است که آنها را می توان روی هر سکوی در حال حرکتی نصب کرد و از کنترل رادارها گریخت.»