خبرگزاری فرانسه با اشاره به کنفرانس بازنگری در ان‌پی‌تی نوشت: قدرت‌های هسته‌ای روز دوشنبه به همراه کشورهای غیرهسته‌ای در کنفرانسی در ارتباط با منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای شرکت کردند. این نشست تحت تاثیر توافق هسته‌ای با ایران قرار دارد و هیئت‌های حاضر در آن در عین حال درباره کند بودن روند خلع سلاح هسته‌ای آمریکا و روسیه هشدار داده‌اند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی سخنرانی خواهد کرد که به بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای -ان‌پی‌تی- خواهد پرداخت. او ممکن است در حاشیه این نشست با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود درباره توافق نهایی هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کند.
این گزارش می‌افزاید هیئت‌های بیش از 150 کشور جهان حاضر در این کنفرانس با وجود استقبال از توافق اولیه هسته‌ای با ایران نشستی یک ماهه را با حس عدم پیشرفت در روند خلع سلاح و طرح به بن‌بست رسیده ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای آغاز کردند. آمریکا و روسیه از سال 2011 گام‌های کوچکی در ارتباط با کاهش ذخایر هسته‌ای خود برداشته‌اند.
آنگلا کین نماینده ارشد سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح هسته‌ای در آستانه برگزاری این نشست اعلام کرد:‌«ما در مسیر ایجاد جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای با موانعی روبه‌رو شده‌ایم.»
به گزارش فرانس‌پرس معاهده ان پی تی- که در سال 1968 حاصل شد- یکی از بزرگترین معامله‌ها بین پنج قدرت هسته‌ای- انگلیس، چین، فرانسه،‌روسیه و آمریکا- و کشورهای غیرهسته‌ای است که توافق کرده‌اند جاه‌طلبی‌های خود را در زمینه تسلیحات هسته‌ای در ازای وعده‌های مرتبط با خلع سلاح رها کنند. اما 45 سال پس از اجرایی شدن معاهده ان‌پی‌تی، کشورهای غیرهسته‌ای به صورت فزاینده‌ای احساس ناامیدی می‌کنند و اجماع جهانی در این باره که چگونه باید به سوی جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای گام برداشت، به شدت روندی تیره و تار به خود گرفته است.
آنگلا کین همچنین گفت: «کشورهای مسلح به تسلیحات هسته‌ای به تعهدات خود پایبند نیستند.» هیئت‌های حاضر در کنفرانس در حال کار کردن بر روی «سندی» هستند که شامل اولویت‌هایی برای پنج سال آتی است اما برخی دیپلمات‌ها این موضوع را رد نکرده‌اند که اختلاف‌نظرهای موجود در این ارتباط ممکن است به از هم پاشیدن مذاکرات منجر شود.
خبرگزاری فرانسه نوشت: این بدبینی‌ها همچنین برای طرح یک تریلیون دلاری واشنگتن برای مدرنیزه کردن نیروهای هسته‌ای خود متمرکز است که سبب بروز نگرانی‌هایی در این باره شده است که آمریکا با جدیت به سوی کاهش میزان ذخایر هسته‌ای خود گام برنمی‌دارد. یکی دیگر از موارد مورد اختلاف، طرح پیشنهادی ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای است که با وجود ارائه طرحی در نشست قبلی ان‌پی‌تی برای آغاز مذاکرات درباره این طرح در سال 2012، جامه عمل به خود نپوشیده است.
آمریکا به خاطر حمایت از اسرائیل مانع تصویب طرح مذکور شد. بنابر اخبار غیررسمی رژیم‌صهیونیستی صدها کلاهک اتمی دارد.(+)

"Our President, analytical news site"