آنچه امریکایی ها نام آن را توافق کلی روی چارچوب گذاشته اند همه جزئیات امتیازهایی را که ایران باید بدهد معلوم می کند. تنها موضوعی که می توان گفت این متن درباره آن واقعا به کلیات بسنده کرده جدول زمانی لغو تحریم هاست.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از ایران هسته ای، شواهد حکایت از آن دارد که دور جاری مذاکرات هسته ای در ژنو بسیار تعیین کننده خواهد بود.
ایران و گروه 1+5 از روز جمعه اول اسفند (20 فوریه) مذاکرات خود را در سطح معاونین در ژنو آغاز کرده اند.
امروز (شنبه، 2 آذر/ 21 فوریه) محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون برادر و دستایر رییس جمهور وارد ژنو شدند.
مذاکرات فردی و تیمی علی اکبر صالحی با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا از عصر روز شنبه آغاز شده و مذاکرات ظریف و جان کری هم از فردا شروع می شود.
تاکنون مجوز تیم مذاکره کننده برای تعامل با امریکا فقط محدود به وزارت خارجه بوده است.
عزیمت حسین فریدون و علی اکبر صالحی در کنار محمد جواد ظریف به ژنو، از دید برخی کارشناسان در تهران، به این معناست که لحظه تصمیم در مذاکرات فرا رسیده است.
با وجود اینکه دیپلمات های ایرانی می گویند قصد دارند درباره کلیات و جزئیات توافق نهایی یک جا تفاهم کنند، اما شواهد نشان می دهد همچنان دستور کار مذاکرات رسیدن به یک چارچوب تا انتهای مارس 2015 (11 فروردین) است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی هفته گذشته با نهایی شدن توافقی که در آن همه جزئیات به طو رکامل مشخص نشده باشد، مخالفت کردند.
برخی منابع می گویند اصلی ترین دستور کار مذاکرات فعلی، تعیین تکلیف پیشنهادی است که اخیرا امریکا درباره ظرفیت غنی سازی به ایران ارائه کرده است.
این پیشنهاد شامل ارکان زیر است:
1- انتقال مستمر اورانیوم 5 درصد تولید شده در ایران به گونه ای که ذخیره مواد ایران هرگز بالاتر از 500 کیلوگرم نباشد.
2- اعمال محدودیت هایی در زمینه چیدمان آبشارها و میزان مواد ورودی به آنها به منظور محدود ماندن غنی سازی در ایران حداکثر به میزان 6000 سو (حدود 7800 ماشین)
3- افزایش نظارت ها بر غنی سازی به میزانی فراتر از پروتکل الحاقی

4- برقرار ماندن محدودیت ها به مدت 15 سال

5- محدود کردن تحقیق وتوسعه به یک یا چند ماشین خاص

خبر بد این است که اطلاعات متنوع نشان می دهد تیم مذاکره کننده در حال حرکت به سمت پذیرش بخش های اصلی این پیشنهاد است.
یک کارشناس ارشد درتهران به «ایران هسته ای» گفت: «با این پیشنهاد چیزی به نام برنامه غنی سازی در ایران باقی نخواهد ماند. این یک برنامه کاملا بی خاصیت است. ضمن اینکه امریکا هیچ تعهدی هم در زمینه لغو تحریم های موثر ارائه نکرده است».
ایران خواهان آن است که بلافاصله پس از توافق نهایی همه تحریم ها به طور یکپارچه و یک جا لغو شود.
امریکا اما یک جدول زمانی مشروط و بلند مدت 30 ساله را در این زمینه پیشنهاد داده است.
کارشناسی که «ایران هسته ای» با او گفت وگو کرده تاکید کرد: «آنچه امریکایی ها نام آن را توافق کلی روی چارچوب گذاشته اند همه جزئیات امتیازهایی را که ایران باید بدهد معلوم می کند. تنها موضوعی که می توان گفت این متن درباره آن واقعا به کلیات بسنده کرده جدول زمانی لغو تحریم هاست. امریکا در این باره هیچ تعهد روشنی ارائه نداده و همه چیز را به مذاکره بیشتر موکول کرده است. در واقع ما کل غنی سازی را تقدیم امریکا می کنیم و در ازای آن مذاکره درباره لغو تحریم را دریافت می کنیم نه خود لغو تحریم»!
هنوز روشن نیست که دور جدید مذاکرات در ژنو تا چه زمانی به طور خواهد انجامید.

"Our President, analytical news site"