سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی، در دیدار با همتای آمریکایی خود، ایران را به مداخله نظامی در سوریه متهم کرد، این در حالی است که طبق آخرین اسناد فاش شده از سوی روزنامه فیگارو، عربستان خود متهم ردیف اول ارسال سلاح به تروریست های سوریه است.

سعود الفیصل روز دوشنبه (۱۳ آبان، ۴ نوامبر) در یک نشست خبری مشترک با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، ادعا کرد ایران نیروهای خود را در سوریه مستقر کرده و این کشور را به اشغال خود در آورده است.

وزیر خارجه عربستان در حالی این ادعا را مطرح کرد که این کشور خود یکی از حامیان اصلی شبه‌نظامیانی است که علیه حکومت بشار اسد مبارزه می‌کنند و کمک‌های تسلیحاتی و مالی در اختیار آنها قرار می‌دهد.

چندی پیش نیز روزنامه فرانسوی فیگارو در گزارشی نوشت، سلاح‌هایی که شبه‌نظامیان در سوریه استفاده می‌کنند ابتدا از سوی عربستان سعودی در بازارهای سیاه اوکراین و بلغارستان خریداری می‌شود، این سلاح‌ها که شامل موشک‌های اسرائیلی نیز است، سپس به کانون‌هایی در حومه دمشق، پایتخت سوریه انتقال می‌یابد.

به گزارش فیگارو، این کانون‌ها به شکل مستقیم با یک مرکز فرماندهی در ارتباط هستند که ریاست آن را رئیس سازمان اطلاعات عربستان بر عهده دارد، با این حال، هنگامی که بندر بن سلطان، رئیس اطلاعات عربستان سعودی حضور نداشته باشد، سازمان سیا این مرکز را فرماندهی می‌کند.

نمایندگانی از سوی انگلیس، فرانسه، ایتالیا، قطر، ترکیه و سعد الحریری، نخست وزیر پیشین لبنان در این اتاق فرماندهی حضور دارند.

رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی ۸ آبان (۳۰ اکتبر) گفت که آمریکا در برداشتن گام‌های محکم برای تضعیف دولت بشار اسد و تقویت گروه‌های مخالف مسلح با هدف برکنار کردن او از قدرت ناموفق بوده است.

در پی این تحولات، اوایل ماه اکتبر ریاض از پذیرش عضویب غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل خودداری کرد، بندر بن سلطان گفت: دلیل این مخالفت «پیامی برای آمریکا» بود.

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران از آغاز بحران سوریه بر ضرورت یافتن راه حلی سیاسی به عنوان تنها راه برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه تأکید کرده است.

ناآرامی‌های خونین از سال ۲۰۱۱ در سوریه آغاز شده است، بر اساس گزارش‌ها، غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان سوریه حمایت می‌کنند.

همچنین، بر پایه این گزارش‌ها، بسیاری از شورشیان مسلحی که در سوریه علیه حکومت این کشور می‌جنگند از اتباع کشورهای خارجی هستند.

کمیساریای عالی پناهدگان سازمان ملل در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که میلیون‌ها نفر از آغاز درگیری‌ها در سوریه بی‌خانمان شده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ناآرامی‌های سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین، سازمان ملل می‌گوید با تشدید خشونت‌ها و جنگ در سوریه، تا سال ۲۰۱۴ بیش از چهار میلیون تن دیگر از مردمان سوریه ناچار به ترک خانه‌های خود خواهند شد.

این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی‌ها، ۲ میلیون تن از این افراد خارج از مرزهای سوریه و ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن دیگر در خاک این کشور آواره خواهند شد.