سخنگوی وزارت کشور خاطرنشان کرد:در یک سال گذشته ۳۳۵ نفر از مدیران عالی کشوری استانی و شهرستانی در سطوح مختلف به عنوان وزیر، قائم مقام وزیر، معاون وزیر، استاندار، فرماندار و دیگر پست های سیاسی وکلیدی از اقوام مختلف و اهل سنت انتخاب شده اند.

• به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»  به نقل از ایرنا ؛ «احمد شهید» در نشست چند روز گذشته دیده بان حقوق بشر که در نیویورک برگزار شد، دولت ایران را به «عدم پایبندی به وعده های انتخاباتی» متهم کرده و مدعی شده است که ایران با وجود نمایش جنبه های مثبت در مذاکرات هسته ای، تمایلی به صحبت در مورد مسایل حقوق بشری ندارد.

«حسینعلی امیری» طی سخنانی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که در شهر ژنو برگزار شد در پاسخ به سخنان «احمد شهید» افزود: طبق قانون اساسی، مناصب عالی حکومتی در جمهوری اسلامی ایران براساس رای مردم (مستقیم یا با واسطه) انتخاب می شوند.

وی در ادامه افزود: رهبر نیز با رای مجلس خبرگان، اعضای مجلس خبرگان با رای مستقیم مردم و رییس جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاها نیز با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.

قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه در طول ۲۵ سال گذشته به طورمتوسط هرسال یک انتخابات در ایران برگزار شده است، گفت: در این سال ها ۱۱ انتخابات برای ریاست جمهوری، ۹ انتخابات برای مجلس شورای اسلامی و ۵ انتخابات برای شوراهای اسلامی شهرو روستاها برگزار شده است.

امیری میانگین حضور مردم ایران در انتخابات یاد شده را بیش از ۶۰ درصد ذکر کرد و افزود: آخرین انتخابات مربوط به ریاست جمهوری بود که ۲۴ خرداد سال ۹۲ برگزار شد و روندی کاملا دمکراتیک و با مشارکت ۸/۷۲ درصد حائزین شرایط برگزار شد.

وی درادامه گفت: در آخرین انتخابات ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی از دیگر رقیبان خود که افکارسیاسی دیگر را نمایندگی می کردند پیشی گرفت و به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران توسط مردم انتخاب شد.

امیری انتخاب حجت الاسلام حسن روحانی را به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران و روی کارآمدن دولتی متفاوت از دولت های گذشته را حاکی از حق آزادی انتخاب و روند دمکراتیک انتخاب در نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.

امیری ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران، انتخابات را هیات های اجرایی برگزار می کنند واعضای آن معتمدین خود مردم هستند.

وی تصریح کرد: سازوکارانتخابات و نحوه نظارت برآن ازجنبه حق مشارکت مردم دراداره عمومی، حق برابری درمقابل قانون و بهره مندی از حمایت قانون با حفظ مولفه های بومی کاملا با ماده ۲۵ میثاق حقوق مدنی و سیاسی مطابقت دارد.

سخنگوی وزارت کشور گفت: دربرگزاری انتخابات جمهوری اسلامی ایران، کاندیداها همچنین از این حق برخوردارند تا نمایندگانی را برای نظارت برصندوق ها واخذ آرا معرفی کنند.

*۲۳۰ حزب سیاسی در ایران فعالند

امیری همچنین درباره فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی جمهوری اسلامی ایران گفت: در اجرای اصل ۲۶ قانون اساسی و بر اساس مفاد قانون فعالیت احزاب و تشکل های صنفی و تخصصی واقلیت دینی، تاکنون بیش از۲۳۰ حزب سیاسی با گرایش های مختلف ۴۰۰ تشکل صنفی وتخصصی و ۶۰ انجمن اقیلت های دینی پروانه اخذ کرده و فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: برابرقانون مزبوروآیین نامه اجرایی آن، احزاب قانونی درخصوص برگزاری مراسم ومجامع عمومی، دفاتر فرعی وانتشار ارگان رسانه ای خود آزاد بوده و در انتخابات به ارایه لیست نامزدهای مورد نظر مبادرت می کنند.

قائم مقام وزیرکشورهمچنین اظهار داشت: اقشار مختلف جامعه اعم از کارگران، فرهنگیان، دانشگاهیان، مهندسان، پزشکان و زنان هم دارای جمعیت ها و احزاب مختص به خود هستند.

امیری با یادآوری اینکه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب متشکل از نمایندگان سه قوه است و به کمیسیون احزاب شهرت دارند افزود: این کمیسیون تنها در یک سال با تاسیس و صدور پروانه ۱۴ تشکل سیاسی و۲۳ انجمن صنفی موافقت کرده است.

وی تاکید کرد:کمیسیون ماده۱۰ دردولت جدید با تحقق وعده های داده شده درجریان رقابت های انتخاباتی فعال تر شده و نشست هایی هم توسط وزیرکشور، قائم مقام و معاونان با دبیران وهیات مرکزی احزاب وتشکل های سیاسی موافق و منتقد دولت برگزار شده است.

وی افزود: علاوه براین با مشارکت مستقیم احزاب، پیش نویس قانون بازنگری قانون فعالیت احزاب به منظور تسهیل فعالیت حزبی تهیه شده که بزودی تقدیم دولت و مجلس خواهد شد.

قائم مقام وزیرکشورهمچنین در گزارش خود ازعضویت و مشارکت اعضا احزاب و گروهای سیاسی در سطوح عالی مدیریتی دولت جدید در کابینه، در بخش های مختلف معاونت وزارتخانه ها، استانداری، و فرمانداریها و دیگر سطوح خبر داد.

وی فعالیت واجتماعات جریان های منتقد دولت، انتشار روزنامه های مختلف با سلیقه های مختلف سیاسی، بیان نظرات و دیدگاه های فعالان تشکل های دانشجویی را حاکی از وجود فضای مناسب در دولت تدبیروامید برشمرد.

قائم مقام وزیرکشوراعلام کرد: براساس اصل ۲۷ قانون اساسی برگزاری اجتماعات و راهپیمایی بدون حمل سلاح آزاد است. طبق تبصره ماده ۶ قانون احزاب وآیین نامه اجرایی آن، شرایط قانونی برگزاری اجتماعات و راهپیمایی ها تصریح شده است.

امیری گفت: به طور میانگین سالانه ۳۰۰ تجمع و راهپیمایی در جمهوری اسلامی ایران با موضوعات سیاسی اجتماعی کارگزاری و خارجی و بین المللی برگزار شده است.

** اقلیت های دینی مجاز به تاسیس انجمن هستند

امیری گفت: مطابق قانون اساسی و قانون فعالیت احزاب اقلیت های دینی می توانند درخصوص موارد مربوط به برگزاری مراسم مذهبی، برگزاری جشن ها و اعیاد ومراسم مذهبی و برگزاری سخنرانی ها و سمینارها تبلیغی و نشر کتب و مقالات ومجلات مذهبی و تعمیر معابد و اماکن مقدس، ایجاد صندوق های خیریه ،ایجاد مراکز درمانی، ایجاد تعاونی های تولید و توزیع، ایجاد مهدکودک، باشگاههای ورزشی، برگزاری مراسم و اعیاد قومی و.. مبادرت به اخذ مجوز و تاسیس انجمن کنند.

وی افزود: تاکنون ۵۳ انجمن از کمیسیون مزبور مجوز اخذ کرده و فعال هستند.

قائم مقام وزیر کشور گفت: اقلیت های دینی درمجلس شورای اسلامی دارای پنج نماینده هستند که دو نماینده ارامنه، یک نماینده آشوریان، کلیمیان و یک نماینده زرتشتیان را شامل می شوند.

امیری با بیان اینکه دستیار وی‍ژه رییس جمهور در اموراقوام و اقلیت های دینی نیز به قوم لر که قومی اصیل ایرانی است تعلق دارد گفت: آقای روحانی با انتصاب وی به این سمت باعث تسهیل ارتباط و تعامل این بخش از جامعه با مسوولین عالی نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.

وی افزود: طی یکسال گذشته دستیار ویژه رئیس جمهور با سفر به استان های جلسات مختلفی با فعالان وصاحب نظران اهل سنت اقوام و اقلیت ها برگزار کرده است.

سخنگوی وزارت کشور خاطرنشان کرد:در یک سال گذشته ۳۳۵ نفر از مدیران عالی کشوری استانی و شهرستانی در سطوح مختلف به عنوان وزیر، قائم مقام وزیر، معاون وزیر، استاندار، فرماندار و دیگر پست های سیاسی وکلیدی از اقوام مختلف و اهل سنت انتخاب شده اند.

امیری افزود: به عنوان مثال یکی از خانم های ترک زبان معاون رییس جمهور است و دبیرشورای عالی امنیت ملی که منصب بسیار حساس و مهمی است عرب زبان و وزیر نفت، معاون وی و بنده که به عنوان قائم مقام وزیرکشور جمهوری اسلامی ایران صاحب منصب هستیم به قوم کرد تعلق داریم.

وی ادامه داد: اقوام ایرانی از حق صحبت به زبان مادری آزاد هستند و رادیو و تلویزیون ملی و محلی برنامه هایی را به زبان های محلی پخش می کند.

**به سازمان های مردم نهاد توجه ویژه می شود

امیری با بیان اینکه در دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان های مردم نهاد توجه ویژه می شود گفت: در وزارتخانه متبوع اینجانب یکی از معاونان مسوولیت نهادهای مذکور را برعهده دارد وفعالیت های گسترده ای را سامان داده و آیین نامه اجرایی تاسیس و فعالیت سازمانهای مردم نهاد را به منظور تسهیل فعالیت های آنها به تصویب رسانده است.

قائم مقام وزیر کشور افزود: وزارت کشور،استانداری، فرمانداری، وزارت ورزش و جوانان و فرهنگ وارشاد اسلامی بنا برنوع فعالیت برای ۱۷ هزار سازمان مردم نهاد در سطح کشور، مجوز فعالیت در حوزه هایی نظیر حقوق بشر، محیط زیست، حقوق اجتماعی، حقوق حیوانات، امور عام المنفعه را صادر کرده است.

وی با اشاره به جلسه رییس جمهوری کشورمان با سازمان های مردم نهاد گفت: دکتر روحانی درتیرماه سال جاری در جلسه ای که با چهارهزارنفر ازاعضای این نهادها برگزار شد، نظرات نمایندگان آنها را شنید و دستور داد قانون تسهیل فعالیت این نهادها بازنگری و به روز رسانی شود.

امیری گفت: هم اکنون پیش نویس این قانون در حال اتمام است و به زودی به دولت و مجلس شورای اسلامی ارایه خواهد شد.

ـ** ۵/۲ میلیون مهاجرخارجی در کشور ایران اقامت دارند

قائم مقام وزیر کشور درباره اقامت مهاجرین خارجی در ایران هم گفت: در کشور ما بیش از ۲ و نیم میلیون نفر مهاجر خارجی مجاز و غیر مجاز حضور دارند که در بخش های مختلف به کار اشتغال دارند و جمهوری اسلامی ایران بر اساس نگاهای بشر دوستانه از آنها پذیرایی می کند.

وی افزود: مهاجرین خارجی در جمهوری اسلامی همانند ایرانیان از حق بهداشت و خدمات برخوردارند مگر افرادی که مرتکب جرم جنایت شوند که البته براساس حکم دادگاههای صالح محدودیت هایی صرفا در حقوق اجتماعی بر آنها ایجاد می شود و یا ممکن است بر اساس حکم قطعی قضات به اخراج از کشور محکوم شوند که این امر در همه دنیا معمول و متداول است.

وی درباره ازدواج مهاجرین خارجی هم گفت: ثبت ازدواج و صدور شناسنامه این افراد بر اساس قانون مصوب مجلس انجام می شود.