معاون حفاظت وامنيت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ايران گفته است: يکی از موارد خنثی‌شده "خرابکاری در بخشی از فرآيند سايت IR 40 خنداب اراک" بوده است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از جام نیوز، خبری که دیروز از سوی معاون حفاظت و امنیت هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر "خنثی کردن خرابکاری در تأسیسات هسته ای" اعلام شد، در سایت های فارسی زبان وابسته به دولت های غربی، پوشش داده شد. پیش از این هم دولت آمریکا با همکاری رژیم صهیونیستی علاوه بر به شهادت رساندن دانشمندان هسته ای کشورمان، با ویروس "استاکس نت" به جنگ فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران رفتند که در نهایت شکست خوردند.
سایت بی بی سی فارسی(bbc persian) نوشته است: اصغر زارعان، معاون حفاظت و امنیت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران، از "خنثی‌سازی مواردی از خرابکاری"در تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داد.
آقای زارعان گفته است وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های امنیتی در چند ماه گذشته مواردی از "خرابکاری صنعتی" را شناسایی کرده و پیش از وقوع آنها را خنثی کرده‌اند. به گفته او خرابکاری در بخشی از تاسیسات آب سنگین اراک یکی از این موارد بوده است.
معاون حفاظت و امنیت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی جزئیات موارد دیگر را ذکر نکرده است.
او این خبر را در مراسم بهره‌برداری از آزمایشگاه‌های تخصصی مقابله با خرابکاری صنعتی اعلام کرد. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این مراسم حاضر بوده است.
اصغر زارعان "آثار مخرب، تبعات بین‌المللی و ایجاد جو روانی" را از جمله دلایلی دانسته است که دشمن این روش را برای ضربه به برنامه هسته‌ای ایران انتخاب کرده است.
مخالفت قدرت‌های غربی با برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های وسیعی را علیه این کشور به دنبال داشته است.
علاوه بر این، مصطفی احمدی‌ روشن، مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری و داریوش رضایی‌نژاد، از دانشمندان و دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران هم مورد سوءقصد قرار گرفته‌اند. مقام‌های ایرانی اسرائیل را به ترور این افراد متهم می‌کنند. مقامات اسرائیلی معمولا درباره چنین اتهاماتی موضع صریحی نمی‌گیرند.
پس از سوءقصد به جان مصطفی احمدی روشن، یوا مردخای، از فرماندهان نظامی اسرائیل، گفته بود: «من نمی‌دانم چه کسی دانشمند ایرانی را کشته، اما مطمئنا برای او اشک نمی‌ریزم.»
سایت رادیو فردا(radiofarda) هم این خبر را پوشش داد و نوشت: اصغر زارعان که در حاشيه مراسم بهره برداری"آزمايشگاه های تخصصی مقابله با خرابکاری صنعتی" صحبت می کرد،‌ گفت:«با مساعدت و همکاری مؤثر وزارت اطلاعات و ساير مراجع امنيتی کشور در چند ماه گذشته مواردی از خرابکاری صنعتی با رصد هوشمندانه شناسايی و قبل از بهره ­برداری خنثی گرديد.»
معاون حفاظت وامنيت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ايران گفته است: يکی موارد خنثی‌شده "خرابکاری در بخشی از فرآيند سايت IR 40 خنداب اراک" بوده است.
اصغر زارعان جزييات بيشتری از اين خرابکاری ها و همچنين نحوه خنثی سازی آنها ارايه نکرده است.
طبق اين گزارش مراسم بهره برداری"آزمايشگاه های تخصصی مقابله با خرابکاری صنعتی" با حضور علی اکبرصالحی معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، جمعی از مديران و کارکنان اين سازمان به برگزار شده است.
طی سال های اخير شماری از «دانشمندان» و دست اندرکاران برنامه هسته‌ای ايران ترور شده‌اند. ترور چهار تن از اين افراد يعنی مسعود علی‌محمدی، مجيد شهرياری، داريوش رضايی‌نژاد و مصطفی احمدی‌ روشن به مرگ آنها منجر شد و ترور فريدون عباسی دوانی، رييس سابق سازمان انرژی اتمی نيز به مجروح شدن او انجاميد.
به دنبال اين وقايع، اواخر سال ۸۹، مجيد جمالی فشی به اتهام ترور سعيد علی‌محمدی دستگير شد. وی شهريور ماه ۹۰ به اعدام محکوم شد و ۲۶ ارديبهشت ماه سال ۱۳۹۱ حکمش به اجرا در آمد.
در سال خردادماه سال ۱۳۹۱ وزارت ايران از دستگيری ۲۰ نفر از عوامل ترور دانشمندان هسته‌ای ايران خبر داد.
همچنين مرداد ۱۳۹۱، تلويزيون ايران فيلمی با عنوان "کلوب ترور" را پخش کرد که در آن شش زن و هشت مرد به دست داشتن در ترور دانشمندان هسته‌ای اعتراف می‌کردند.
در اين فيلم شماری از افراد اظهار کردند که در پايگاهی در حومه تل‌آويو در اسرائيل و يکی از کشورهای همسايه آموزش ديده و نحوه بمبگذاری و عمليات شناسی را تعليم ديده‌اند.
سایت دویچه وله(dw.de) هم نوشت: این اولین‌بار نیست که بخشی از تاسیسات اتمی ایران مورد حمله ‌و اقدامات خرابکارانه قرار می‌گیرد.
در سال ۲۰۱۰ میلادی مرکز غنی‌سازی اورانیوم نطنز مورد حمله‌ی ویروس "استاکس نت" قرار گرفت. حمله به شکل موقت سانتریفیوژهای نطنز را از کار انداخت و برخی از کامپیوترهای تاسیسات اتمی ایران نیز به ویروس آلوده شدند.
مقامات ایران اسرائیل را متهم کردند که پشت این حمله و ویروس استاکس نت است. تحقیقات بعدی نشان داد که رد پای حضور آمریکا و سازمان سیا در این حمله‌ی سازمان‌یافته سایبری به نطنز پررنگ‌تر است.
روزنامه "دیلی تلگراف" یک سال بعد از حمله در گزارشی تحقیقی به نقل از چندین متخصص سایبری نوشت که طراحی استاکس نت بدون حمایت و اطلاع سازمان سیا ممکن نبوده است.
چندین ماه طول کشید تا متخصصان ایرانی توانستند اثرات مخرب حمله سایبری استاکس نت را خنثی کنند. موفقیت عجیب استاکس‌نت٬ ورود فیزیکی به سیستم بسته‌ای بود که هیچ‌یک از اجزای آن به اینترنت متصل نبود. به‌همین خاطر متخصصان اعلام کرده بودند که این کد مخرب حاصل پروژه‌ای عظیم است و مغزهای متفکر بسیاری در پس آن حضور داشته‌اند.
گفته می‌شود این کد از طریق حافظه‌های فلش کارکنان تاسیسات غنی‌سازی ایران منتقل شده، در فاصله‌ای کوتاه بخش بزرگی از کنترل‌گرهای تولید کمپانی زیمنس آلمان را آلوده کرده و از طریق آنها سانتریفیوژهای پرسرعت را تحت تاثیر قرار داده است.