خطیب موقت نمازجمعه تهران تاکید کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند که مذاکره و فشار را با هم پیش می‌برند، ما هم مذاکره و "مرگ بر آمریکا" را با هم پیش می‌بریم.حرف ما این است که روحیه مقاومت جواب آمریکایی‌هاست. اما ما با دیپلماسی فعالی که در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری عزت، حکمت و مصلحت باشد و یا مصداق نرمش قهرمانانه باشد، مقاومت را در تنافی با این‌گونه دیپلماسی‌ها نمی‌دانیم.

آیت‌الله احمد خاتمی امام جمعه موقت این هفته تهران با گرامیداشتن یاد و خاطره شهیدان آیت‌الله محمد قاضی امام جمعه تبریز، شهید آیت‌الله آخوند خراسانی، مرحوم حاج شیخ عباس قمی به حادثه تروریستی هفته گذشته سراوان اشاره کرد و گفت: هفته گذشته حادثه دردناک شهادت مرزبانان عزیزمان در سراوان را داشتیم، ۱۴ نفر شهید و تعدادی مجروح شدند

وی افزود: این اولین حادثه تروریستی از این دست نبوده و احتمالا هم نخواهد بود و اینکه می‌گوییم ۳۵ سال است قربانی تروریست هستیم، یعنی این. حال طرفه این است که تروریست‌ها یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی امروز پرچم ضدتروریستی به دست می‌گیرند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در این حادثه باید دولت پاکستان پاسخگو باشد، اظهار داشت: مسئولان ما باید هوشمندانه عمل کنند تا در آینده شاهد این حوادث نباشیم، ولی تروریست‌ها بدانند نظام مقتدر اسلامی ما محکم با آنها مقابله خواهند کرد و آنها کاری از پیش نخواهند برد.

آیت‌الله خاتمی در ادامه سخنانش به مناسبت‌های مختلف آبان‌ماه اشاره و تصریح کرد: ما در آبان‌ماه ۳ مناسبت ویژه ضدآمریکایی داریم، ۴ آبان‌ماه سالروز سخنرانی امام خمینی (ره) علیه قانون ضدبشری کاپیتالاسیون یا اعطای مصونیت قضایی به آمریکایی‌ها بود که حقیقتا اهانت به یک ملت به حساب می‌آمد. در پی این سخنرانی، ۱۳ آبان‌ماه ماموران طاغوت ذلیلانه از دیوار خانه امام بالا آمدند و ایشان را دستگیر کردند و به تهران آوردند و سپس به ترکیه تبعید کردند.

وی با بیان اینکه ۱۳ آبان روز تسخیر جاسوسخانه آمریکا که انقلاب دوم نیز لقب گرفت به حساب می‌آید، گفت: از این تریبون در رابطه با جنایت‌های آمریکا سخنان زیادی گفته شده است و من اشاره‌ای به آنها نمی‌کنم، اشاره من بر این نکته است که مساله مبارزه با آمریکا ریشه عقیدتی و اعتقادی دارد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در قرآن نماد استکبار فرعون است، به ویژگی فرعونیان در قرآن اشاره کرد و افزود: خودبرتربینی و خود را آقابالاسر دانستن از نخستین ویژگی‌های فرعون در قرآن است و حداقل در این زمینه و در دنیای امروز دولتمردان آمریکایی اینگونه هستند، آمریکا در ۵۰ سال اخیر به ۲۵ کشور جهان حمله مستقیم یا غیرمستقیم نظامی کرده است.

آیت‌الله خاتمی شنود مکالمات تلفنی از سوی سرویس امنیتی آمریکا را از دیگر نشانه‌های خودبرتربینی این کشور عنوان و تصریح کرد: شنود مکالمات تلفنی آن هم نه تنها نسبت به آدم‌های معمولی بلکه شنود مکالمات تلفنی ۲۵ رهبر دنیا معنایی جز خودبرتربینی ندارد.

وی استغفار و تحقیر ملت‌ها را از دیگر ویژگی فرعون‌ها دانست و خاطرنشان کرد: کسانی می‌خواهند القای نادرست داشته باشند که گرفتاریهای کشور از طریق رابطه با آمریکا حل می‌شود اما واقعیت‌های تاریخی نشان داده که گرفتاری‌ها افزون‌تر شده است. ۵۷ سال حکومت شاه تا ۲۸ مرداد ۳۲ دست انگلیسی‌ها بود و پس از آن تا پیروزی انقلاب اسلامی دست آمریکایی‌ها، اما آنها چه کردند؟ فقر و غارت موج می‌زد، بله اگر آمریکایی‌ها بیایند خفقان و تحقیر ملت‌ها را با خود به همراه خواهند آورد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به مذاکره شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی در مذاکرات اخیر هسته‌ای ایران با ۱+۵ گفت: این آدم بی‌شخصیتی که در مذاکرات آمریکایی‌ها با کمال بی‌ادبی به ملت دارای تمدن پیشینه ۱۴۰۰ ساله اهانت می‌کند و این نشان خوی استکباری آنهاست.

آیت‌الله خاتمی تفرقه انداختن را ویژگی بعدی فرعون‌ها از نظر قرآن کریم عنوان با طرح این سوال که امروز چه کسی و چه کسانی این تکفیری‌ها را به جان مسلمانان انداخته است، اظهار داشت: هر روز در عراق چندین عملیات انتحاری صورت می‌گیرد همه می‌دانند که آمریکا و هم‌پیمانانش مانند عربستان تروریست‌ها را تغذیه پولی می‌کنند تا شکاف و کینه بین مسلمانان عمیق‌تر شود.

وی تهدید را از دیگر ویژگی‌های فرعونیان دانست و ادامه داد: آمریکایی‌ها در این چند سال اخیر نشان داده‌اند که نه‌تنها نسبت به ملت ایران زبان تهدید دارند بلکه نسبت به خیلی از ملت‌های دیگر نیز زبان تهدید را به کار می‌گیرند اما اینها جز نفرت چیز دیگری عاید آمریکایی‌ها نکرده است.

امام جمعه موقت تهران خطاب به آمریکایی‌ها گفت: خودتان هم می‌دانید که توان مقابله با ملت ایران را ندارید و می‌دانید که این ملت ندای امام (ره) را در گوش دارند که فرمودند اگر ذره‌ای به ما آسیب برسانند، دندان‌های آمریکا را در دهانشان خورد می‌کنیم.

آیت‌الله خاتمی شکنجه را ویژگی دیگر فرعون در قرآن کریم، عنوان و با بیان اینکه آمریکایی‌ها جنایت‌ها و شکنجه‌های مختلفی را در دنیا دارند، خاطرنشان کرد: گوآنتانامو را برای چه درست کرده‌اند؟ در گوآنتانامو چه می‌گذرد؟ اوباما قول داده بود آن را تعطیل کند، اما همچنان در دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش نیز تعطیل نشده است. زندان‌های مخفی آمریکا در اروپا چه می‌کند؟

وی با بیان اینکه امروز آمریکایی‌ها به انواع مختلف در زندان‌هایشان زندانی‌ها را شکنجه می‌کنند، گفت: جالب و نکته خنده‌دار آن است که این گزارشگر به اصطلاح حقوق بشر این جنایتکار را که در خط مقدم حقوق ملت‌ها را زیر پا گذاشته نمی‌بیند، اما در ایران گزارشی را که تروریست‌ها برای او نوشته‌اند را به سازمان ملل ارائه می‌دهد. گزارش‌های سست و بی‌پایه که تروریست‌ها آن را نوشته باشند و برای ما پشیزی ارزش ندارد.

امام جمعه موقت تهران بر همین اساس راه مقابله با توطئه‌های فرعون را از نظر قرآن کریم مقاومت عنوان کرد و افزود: آمریکا حداقل در تجربه‌اش نشان داده که هیچ باجی با مذاکره به کسی نداده است و نم پس نداده است. اینها فقط زبان مقاومت می‌فهمند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اظهارات کاترین اشتون رئیس اتحادیه سیاسی اروپا گفت: وقتی که مسئول سیاسی اتحادیه اروپا به صراحت می‌گوید ما فشار و مذاکره را همزمان پیش می‌بریم، ما هم خطاب به او می‌گوییم ما هم به فضل خدا شعار مرگ بر آمریکا را و مذاکره را همزمان پیش می‌بریم.

وی افزود: حرف ما این است که روحیه مقاومت جواب آمریکایی‌هاست. اما ما با دیپلماسی فعالی که در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری عزت، حکمت و مصلحت باشد و یا مصداق نرمش قهرمانانه باشد، مقاومت را در تنافی با این‌گونه دیپلماسی‌ها نمی‌دانیم. اینجا هم میدان، میدان جنگ و رزم است. ما به دیپلمات‌هایمان که در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری تلاش می‌کنند جدا خسته‌نباشید می‌گوییم و به صراحت اعلام می‌کنیم که تلاش‌های شما که در این راستا یعنی اجرایی کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری باشد یقینا مورد حمایت ملت است.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: دنیا که می‌خواهد موضع ملت ما را بداند، منتظر ۱۳ آبان باشند، خواهید دید که ملت ما باشکوه‌تر از سال‌های گذشته و با شعاری رساتر از سال‌های گذشته فریاد مرگ بر آمریکا را به دنیا خواهند رساند.

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش در خطبه دوم نماز جمعه تهران به اهانت یکی از روزنامه‌های داخلی به ائمه اطهار اشاره کرد و افزود: این امر بسیار تلخ بود. کسانی که خواب‌ بعضی روزها و بعضی چیزها را دیده‌اند و با سوءاستفاده از آزادی قلم‌شان را در خدمت استکبار قرار می‌دهند، من به آنها می‌گویم که روانشناسی ملت ما عشق به مقدسات است.

وی تصریح کرد: الحمدلله مسئولین ما نسبت به این موضوع حساس هستند، ولی معتقدم باید جوری قاطعانه برخورد کنند که آنهایی هم که در هوس هستند تا این جور قلم‌ها را بزنند حساب کار دستشان بیاید و بدانند که ملت ایران یکپارچه پای مقدسات خود ایستاده است.

به گزارش تسنیم آیت‌الله خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران نیز به بایدهای سبک زندگی دینی اشاره کرد و گفت: قرآن کریم در ۵ آیه از قرآن بعد از دعوت به توحید و تشکر از خداوند سخن از احسان به والدین دارد، احسان به والدین آنقدر مهم است که پشت سر توحید قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از مسلمات قرآن کریم، عقوق الوالدین است به مصادیق مهرورزی نسبت به پدر و مادر اشاره و افزود: نگاه مهرورزانه و با محبت به پدر و مادر از اولین مصادیق است. غضب‌آلود به پدر و مادر از مصادیق ظلم به والدین است.

امام جمعه موقت تهران گویش مهربانانه را از دیگر مصادیق مهرورزی و نیکی به پدر و مادر عنوان و افزود: در سخنان و خطاب به والدین از واژه پدرجان و مادرجان استفاده کنید که نیکان تاریخ نیز این کار را می‌کردند.

آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: احسان به والدین و یا بی‌مهری به آنها در این دنیا نیز اثر وضعی دارد، احسان به والدین عمری با عزت به انسان می‌دهد و بی‌مهری به پدر و مادر سبب کاهش عمر انسان‌ها می‌شود.