مذاکرات یک فرصت است که اگر از این فرصت طرف مقابل استفاده نکند و ما ببینیم مذاکرات نتیجه بخش نیست، مجدداً توسعه و پیشرفتمان را در این عرصه دنبال خواهیم کرد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ محمد حسن آصفری رئیس کمیته امنیت ملی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، معطوف نمودن همه تمرکز دولت را بر مذاکرات امری اشتباه دانست و افزود:  باید در عین حال که مذاکرات انجام می‌شود اقدامات لازم در جهت توسعه و پیشرفت انجام شود و نباید در همهٔ مسائل داخلی و خارجی کشور منتظر باشیم تا ببینیم مذاکرات چه می‌شود. این خواستهٔ دشمن است که ما پشت دیوار مذاکرات را معطل کند و ما اقدامات لازم را در جهت توسعه  انجام ندهیم. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار فرهنگ نیوز، تصریح کرد: نباید فعالیت هسته ای مان را کنار بگذاریم تا ببینیم که مذاکرات چه می‌شود. بلکه ما باید فرصت را مشخص کنیم، که اگر ظرف این فرصت مثلاً غربی‌ها با ما به تفاهم نرسیدند ما فعالیت هسته ای مان را کما فی السابق ادامه بدهیم، و اینکه بخواهیم فعالیت هسته ای مان را تعطیل کنیم تا ببینیم چند سال دیگر مذاکرات به نتیجه برسد، این به مصلحت نظام نیست و باید تیم مذاکره کننده این را به طور دقیق برای طرف مقابل مشخص کنند، که این نرمش قهرمانانه ما همیشگی نخواهد بود این یک فرصت است که اگر از این فرصت طرف مقابل استفاده نکند و مطمئنا ما ببینیم مذاکرات نتیجه بخش نیست، مجدداً توسعه و پیشرفتمان را در این عرصه دنبال خواهیم کرد و هیچ توجهی به موضع گیری آن‌ها نخواهیم داشت، اما امیدوار هستیم که مذاکرات معقولانه دنبال شود، طرف غربی عاقلانه برخورد کند و نتیجه بخش باشد و مطمئناً نتیجه بخش بودن مذاکرات به نفع دو طرف خواهد بود. گفتگوی خبرنگار فرهنگ نیوز با محمد حسن آصفری به شرح زیر است.

 فرهنگ نیوز: با توجه به عدم پایبندی طرف غربی به تعهداتشان و همچنین از سویی افزودن تحریم‌ها، در صورت عدم توافق، رویکرد صحیح جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل سیاسی و اقتصادی چیست؟ و همچنین با توجه به تمرکز دولت بر روی مذاکرات، برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی باید هم اکنون چه پیش بینی‌هایی را برای حل این مشکلات، بدون رفع تحریم‌ها انجام دهیم؟

اولاً اینکه ما اگر بخواهیم همه چیز را معطوف به مذاکرات هسته ای کنیم، این خواستهٔ دشمن است؛ باید در عین حال که مذاکرات انجام می‌شود اقدامات لازم در جهت توسعه و پیشرفت انجام شود و نباید در همهٔ مسائل داخلی و خارجی کشور منتظر باشیم تا ببینیم مذاکرات چه می‌شود. این خواستهٔ دشمن است که ما پشت دیوار مذاکرات را معطل کند و ما اقدامات لازم را در جهت توسعه  انجام ندهیم.

لذا می‌بایست در عین حالی که تیم مذاکره کننده در حال مذاکره است، خطوط قرمز را رعایت کند و از اصولمان به هیچ وجه عقب نشینی نشود.

 ما دنبال دو اصل در این مذاکرات هستیم. یک: کنار گذاشتن تحریم‌ها و دو: رسیدن به حقوق هسته ای خودمان. که فعالیت هسته ای خودمان را، نه فعالیت فانتزی و فعالیت دکوراسیونی بلکه فعالیت صنعتی را در چارچوب معاهدهٔ ان پی تی انجام بدهیم و از طرف دیگر اعتماد سازی برای طرف مقابل داشته باشیم که متوجه باشند که ما واقعاً دنبال فعالیت هسته ای غیر صلح آمیز نیستیم.

البته این برای طرف مقابل کاملاً ثابت شده است، لذا لازم است در کنار اینکه این مذاکرات بر این اساس انجام می‌شود ما هم فعالیت خودمان را در بخش‌های مختلف در توسعهٔ سطح روابط بین المللی با کشورها، در توسعه و پیشرفت بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، علمی، درآمدزایی در بخش‌های مختلف داشته باشیم.

 البته نباید فعالیت هسته ای مان را کنار بگذاریم تا ببینیم که مذاکرات چه می‌شود. بلکه ما باید فرصت را مشخص کنیم، که اگر ظرف این فرصت مثلاً غربی‌ها با ما به تفاهم نرسیدند ما فعالیت هسته ای مان را کما فی السابق ادامه بدهیم، و اینکه بخواهیم فعالیت هسته ای مان را تعطیل کنیم تا ببینیم چند سال دیگر مذاکرات به نتیجه برسد، این به مصلحت نظام نیست و باید تیم مذاکره کننده این را به طور دقیق برای طرف مقابل مشخص کنند، که این نرمش قهرمانانه ما همیشگی نخواهد بود این یک فرصت است که اگر از این فرصت طرف مقابل استفاده نکند و مطمئنا ما ببینیم مذاکرات نتیجه بخش نیست، مجدداً توسعه و پیشرفتمان را در این عرصه دنبال خواهیم کرد و هیچ توجهی به موضع گیری آن‌ها نخواهیم داشت، اما امیدوار هستیم که مذاکرات معقولانه دنبال شود، طرف غربی عاقلانه برخورد کند و نتیجه بخش باشد و مطمئناً نتیجه بخش بودن مذاکرات به نفع دو طرف خواهد بود.

** اقتصاد مقاومتی شکننده تحریم ها است ** 

 در مورد جایگزینی برای این موضوع، مقام معظم رهبری سناریوی اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، امروز آن چیزی که میتواند تحریم‌ها را پشت سر بگذارد، آن چیزی که می‌تواند ما را در بخش‌های مختلف موفق کند، آن چیزی که می‌تواند ما را از وابستگی به قدرت‌های بزرگ باز دارد و وابسته به آن‌ها نباشیم و به استقلال و خودکفایی برسیم اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی متفاوت است، منظور از اقتصاد مقاومتی این نیست که مردم نخورند و نپوشند و از امکانات استفاده نکنند، بلکه ما اعتقاد داریم مردم ما بهترین امکانات را داشته باشند از بهترین وسایل استفاده کنند.

 اما در چارچوب اقتصاد مقاومتی دولت‌ها وظیفهٔ سنگینی دارند و باید از امکانات مازادی که امروز در اختیارشان است، این امکانات مازاد را تبدیل کنند و بیاورد در عرصهٔ تولید و چرخهٔ تولید قرار بدهند.

تولید کننده‌های ما بتوانند با رویکرد تولیدهای استاندارد، تلاش کنند تا روز به روز شاهد افزایش تولید در داخل باشیم و از طرف دیگر مصرف کنندگان که آحاد مردم و دولت هستند بجای آنکه از کالاهای خارجی استفاده کنند، از محصولات و تولیدات داخل استفاده کنند، چراکه این روند می‌تواند تولید ما را افزایش دهد.

از طرف دیگر بانک‌ها باید کمک کنند تسهیلات لازم را در اختیار تولید کنندگان بگذارند؛ موانعی که احیاناً می‌تواند مانع بر سر راه تولید ما باشد بر سر راه اشتغال زایی ما باشد این‌ها را دولت و وزارتخانه‌های مربوطه شناسایی کنند و موانع را رفع کنند و قوانینی را تصویب کنند که راه گشایی در بحث اقتصاد مقاومتی باشد.

فرهنگ نیوز: تحلیل شما از اینکه مذاکرات ۱+۵ بسیار طولانی شده، دورهای بسیار زیادی برگزار شده و از سویی تا کنون نتیجه بخش نبوده چیست و مجلس در این رابطه چه نظری دارد ؟

مذاکرات تا کنون ۱۲ سال است که ادامه دارد و فراز و نشیب‌هایی در مذاکرات داشتیم. ما هم اعتقاد داریم که مذاکرات بسیار طولانی شده. ما توقع داشتیم با توجه به تغییری که در روند مذاکرات در دولت یازدهم شکل گرفت و وزرای خارجه خودشان آمدند وارد مذاکره مستقیم شدند، پیشرفت خوبی در مذاکرات داشته باشیم اما متأسفانه اینگونه نشد و من اعتقاد دارم، دلیلی که مذاکرات ما پیشرفت نداشته، حاشیهٔ صهیونیست‌ها است و نفوذی که آن‌ها در کشورهای ۱ + ۵ بخصوص آمریکا دارند آن‌ها تلاش می‌کنند تا مذاکرات نتیجه بخش نباشد.

آن‌ها فکر نمی‌کردند جمهوری اسلامی ایران، آنقدر پایبند بر مذاکرات باشد و به جد دنبال بکند و به آن خواسته‌هایی که آن‌ها در جهت شفاف سازی هستند جمهوری اسلامی این همکاری را با آن‌ها داشته باشد، اما این اتفاقات افتاد و جمهوری اسلامی این همکاری را با آن‌ها داشت، ولی متأسفانه گام مثبتی را از سوی آن‌ها و طرف مقابل ندیده‌ایم که برداشته شود و حرکت مثبتی از طرف آن‌ها شکل بگیرد که نشان بدهد آن‌ها هم به دنبال کم کردن زمان مذاکرات هستند.

 مذاکره یعنی اینکه دو طرف امتیازاتی را به هم بدهند تا به نتیجه برسند، اما امروز جمهوری اسلامی ایران امتیازات لازم را می‌دهد اما طرف مقابل که باید امتیازات لازم رابدهد متأسفانه نداده است و هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده.

** غربی ها دنبال وقت کشی هستند تا سرعت پیشرفت ما را کنند / مذاکره برای اثبات این است که ما اهل منطق و گفتگو هستیم **

به نظر من یکی از دلایل این است که آن‌ها دنبال وقت کشی هستند، آن‌ها دنبال این هستند که مذاکرات طولانی بشود، تا ما آن سرعت و پیشرفتی را که باید داشته باشیم را دنبال نکنیم و از طرفی آن‌ها تصور می‌کنند تحریم‌ها اثر بخشی جدی و موثر داشته است؛ در صورتی که اینگونه نبوده، گرچه که بی اثر هم نبوده، اما اینگونه نیست که تحریم‌ها ما را پای میز مذاکره آورده باشد؛ بلکه این ارادهٔ ملت ماست بدین جهت که ما می‌خواهیم به دنیا ثابت کنیم که ما اهل گفتگو و منطق هستیم و وارد مذاکره شدیم. شاهد این ادعا نیز این است که ما در دوران دفاع مقدس این تحریم‌ها را داشتیم، اما ذره ای از اصول و آرمان‌هایمان عقب نشینی نکردیم.

لذا امروز ما اعتقاد داریم تا زمانی که حاشیه بر متن مذاکرات ارجحیت و اولویت داشته باشد، مذاکرات نتیجه بخش نخواهد بود و می‌بایست از طریق بحث منطقی و فنی و اصولی مذاکرات دنبال بشود تا در مدت زمان کوتاهی به نتیجه برسیم.

فرهنگ نیوز: وضعیت انرژی هسته ای و کاربردهای آن در صورت یک توافق موفقیت آمیز که توأم با رفع تحریم‌ها باشد چگونه خواهد بود و آیا در آن صورت به انرژی هسته ای نیازی نخواهیم داشت؟ و چگونه باید نیاز خود را در این زمینه برآورده کنیم؟

موضوع انرژی هسته ای کاربردهای بسیار زیادی دارد؛ در بخش کشاورزی، پزشکی، دام پزشکی، تولید انرژی و در بخشهای مختلف دیگر کاربرد دارد، و می‌شود گفت انرژی‌ای است که مقرون به صرفه است و می‌توان گفت هدر رفتی ندارد و بسیار سود ده است. امروز رویکرد به انرژی هسته ای هم می‌تواند جلوی اثرات تخریبی در لایهٔ اوزون در محیط زیست را بگیرد و هم می‌تواند در جهت کم کردن هزینه‌ها مؤثر باشد و در بخش‌های مختلفی که اشاره شد مؤثر باشد.

امروز جمهوری اسلامی این دانش را پیدا کرده و ما حاضر نیستیم به سادگی این دانش را از دست بدهیم و کنار بگذاریم.

مصوبهٔ برنامهٔ پنجم توسعه است که باید برق هسته ای داشته باشیم. ما به دنبال ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای هستیم و لذا برای فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای خودمان نیاز به اورانیوم غنی شده داریم.

 ما به این جهت باید اورانیوم را در داخل کشور تولید کنیم و نباید وابسته باشیم، و از طرفی دیگر به دنبال تولید سوخت مورد نیاز خودمان هستیم، و لذا در این جهت حرکت می‌کنیم و اعتقاد داریم امروز از انرژی هسته ای کشورهایی که عضو معاهده هستند می‌بایست همگی به راحتی استفاده نمایند؛ چرا که به صراحت در ماده ۴ این معاهده گفته شده که از استخراج از معادن تا آسیاب کردن و تبدیل به سوخت هسته ای شدن، این جزو اختیارات قانونی کشورهای عضو است.

امروز غربی‌ها بجای آنکه دنبال این باشند که چرا صهیونیست‌ها معاهدهٔ ان پی تی را نمی‌پذیرند و فعالیتشان غیر صلح آمیز است، متأسفانه می‌آیند به دنبال جلوگیری از فعالیت قانونی جمهوری اسلامی ایران، که جمهوری اسلامی ایران هم حاضر نیست خواسته‌های غیر قانونی آن‌ها را بپذیرد.

فرهنگ نیوز: دکتر فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان گفتگویی در رابطه با نقش و وظیفه مجلس در تثبیت و توسعه کاربردهای انرژی هسته ای داشتند و اظهار نمودند که توسعهٔ صنعت هسته ای نیازمند مصوبهٔ محکمی از سوی مجلس است، حال آیا مجلس شورای اسلامی، مصوبه  یا طرحی در این خصوص داشته است؟

مجلس شورای اسلامی مصوبه داشته که بیست هزار مگاوات برق هسته ای تولید شود و این اختیار را به دولت داده است. جهت تولید برق هسته ای ما نیاز به غنی سازی داریم که این جزو وظایف دولت است که باید انجام دهد.

اما ما به این جهت که می‌خواهیم مذاکرات نتیجه بخش باشد، سعی خودمان را می‌کنیم که با حساسیت مسیر را دنبال کنیم، در مرحله اول دنبال اعتماد سازی هستیم و مطمئناً اعتماد سازی که صورت بگیرد، در چارچوب همان معاهدات، مصوباتی را خواهیم داشت والبته طرف مقابل هم باید متوجه باشد که اگر واقعاً مذاکرات نتیجه بخش نباشد، و آن‌ها بخواهند هم مذاکره کنند، هم تحریم علیه ما کنند، مجلس این اختیار را به دولت خواهد داد که غنی سازی ۶۰% را دنبال کند، و اتفاقاً برای این غنی سازی ۶۰% یک لایحهٔ یک فوریتی در نوبت است و ما منتظر هستیم، اگر ببینیم مذاکرات نتیجه بخش نباشد مطمئناً این لایحه را در دستور کار قرار خواهیم داد و در کمترین فرصت آن را تصویب خواهیم کرد و دیگر توجهی هم به مذاکرات نخواهیم داشت.

اگر این اتفاق هم بیفتد مجدداً فعالیت ما در چارچوب معاهده NPT خواهد بود. یعنی آن ۶۰% برای سوخت زیردریایی‌های خودمان، سوخت‌های صنعتی و این مجموعه‌هایمان است، امیدواریم که انشاءالله طرف مقابل سر عقل بیاید و با جمهوری اسلامی ایران عاقلانه برخورد کند.