از امروز ثبت نام نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای دور نهم آغاز شده است و در این خصوص از مدت ها قبل رایزنی های جریانات سیاسی و فکری برای کاندیداتوری برخی افراد و بستن لیست های انتخاباتی آغاز شده است.

اصلاح طلبان که دچار یک تناقض آشکار شده اند از طرفی نمی خواهند در انتخابات ورود کنند چون زمینه اقبال عمومی به خود را فراهم نمی بینند و از طرفی دیگر چند سال است که رسما به جنگ با نظام آمده اند و با رفتارشان ثابت کرده اند که اعتقادی به قانون اساسی ندارند. این جماعت با خود می گویند که تحریم مستقیم انتخابات مرگ سیاسی آنها برای همیشه را به دنبال دارد و شرکت رسمی در انتخابات به معنای پذیرش ساز و کار انتخاباتی جمهوری اسلامی است که انتخاب هیچ کدام برای‌شان مقدور نیست. بنابراین گزینه تحریم غیر مستقیم را انتخاب کرده اند، برای همین اعلام می کنند که قصد معرفی رسمی کاندیدا به نام اصلاح طلبی ندارند. در عین حال لیدر اصلی جریان اصلاحات یعنی هاشمی رفسنجانی در حال بررسی اوضاع است تا به‌ویژه در تهران لیستی را اعلام کنند، به همین دلیل درخصوص لیست انتخاباتی تهران دچار اختلافات شدید شده اند.

اخبار واصله حکایت از حضور چهره هایی مانند عارف، زنگنه، مجید انصاری، حضرتی، کواکبیان، پزشکیان عبدالعلی زاده، محسن هاشمی، جهانگیری و عناصر دیگری دارد که كمتر شناخته شده‌اند و در فتنه 88 نيز ردّ زيادي از خود باقی نگذاشته‌اند.

اصولگرایان هم اما هنوز به توافق نرسیده اند. گروه موسوم به 8+7 که از چند ماه قبل فعالیت انتخاباتی خودش را آغاز کرده، به دلیل حضور برخی از چهره هایی که در فتنه 88 عملکرد قابل دفاعی نداشته اند، تاکنون نتوانسته نظر جبهه پایداری را برای حضور در جلساتش جلب کند.

در عین حال اخباری از درون اين جريان به گوش می رسد که حکایت از اختلاف نظرهای جدی در خصوص گزینه های مورد حمایت هر یک از جریان‌هاي حاضر در آن دارد تا جایی که دل‌نگرانی هایی را در بین برخی از دلسوزان حاضر در ترکیب 8+7 ایجاد کرده است. این دل‌نگرانی ها همان دغدغه هایی بود که جبهه پایداری علی رغم اصرار و اعتقادش به موضوع وحدت، خیلی قبل تر از این، خبر از آنها داده بود و به همین دلیل حاضر به شرکت در جلسات 8+7 نشده بود.

بر اساس اخبار شنیده شده موثق، در حال حاضر، گزینه های مطرح برای لیست گروه 8+7 (كه با حضور نيافتن نمايندگان جبهه پايداري عملاً 6+7 است) چهره هایی نظیر باهنر، زاکانی، فدایی، عباسپور، حداد عادل، توکلی، علی مطهری، کاتوزیان، کوثری، سروری، متکی، غفوری فرد، کوهکن، جلالی، لاریجانی، نجابت، زمانی (مشاور لاریجانی) و از بین روحانیون نیز حجج اسلام نواب، تقوی، مصباحی مقدم، اکرمی، سالک و خانم ها رهبر، الهیان، افتخاری، بهروزی هستند.

از سوي دیگر، از جبهه پایداری نیز صداهایی در خصوص تمایل این جبهه برای کاندیداتوری افرادی شنیده می شود که اسامی برخی از آنها عبارت است از حجج اسلام حسینیان، آقاتهرانی، روانبخش، رسایی، نبویان، سالک، مصباحی مقدم و چهرهایی همچون باقری لنکرانی، حداد عادل، زارعی، کوچک زاده، فدایی، کوثری، زاکانی، حمیدزاده (معاون سابق ستاد کل نیروهای مسلح)، مجتبی رحماندوست، سعید قاسمی، صدر، میرکاظمی، یامین پور، سلیمانی (وزیر ارتباطات سابق)، نوباوه، زاهدی وفا و خانم ها آلیا، منيره نوبخت، جميله علم الهدی، الهیان، افتخاری و رهبر. مهم‌ترین شاخصه برای کاندیداهای مورد تمایل این جبهه، موضع گیری صریح کاندیداها در برابر فتنه 88 و حلقه انحرافی و تبعیت عملی از ولایت فقیه، سلامت اقتصادی کاندیداها و تخصص و كارآمدي آن‌ها است.

شنیده‌ها حکایت از این می کند که جبهه پایداری از حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان نیز برای ثبت نام در انتخابات دعوت به عمل آورده و در این خصوص جلساتی با وی برگزار کرده است اما هنوز از پاسخ این چهره روحانی به این درخواست اطلاع دقیقی به دست نیامده است، اگرچه پناهیان ضمن تایید این خبر به خبرنگار 9 دی اعلام کرده که در صورت ثبت نام، قطعاً به لیستی نخواهد پیوست که ساکتین فتنه حضور داشته باشند.

همچنین جبهه پایداری معتقد است كه سر لیست اصولگرایان در تهران باید چهره هایی همچون حداد عادل، پناهیان، آقاتهرانی و لنكراني باشند.

رایزنی‌ها برای یکی شدن لیست اصولگرایان در تهران ادامه دارد ولی این احتمال هم وجود دارد که برخی اصولگرایان همسو با هم، لیست جداگانه ای ارائه دهند. در این صورت، انتخابات نهم مجلس در تهران به صحنه ای از برگزاری انتخابات در درون خانواده نظام و کسانی که سازوکار انتخاباتی را عملا پذیرفته اند.

در عين حال، احتمال دارد اصلاح طلبان معتدل که در فتنه 88 سکوت کردند، با برخی از چهره های شاخص اصولگرا که آنها هم در فتنه 88 ساکت بودند، به لیست واحد و پیوند علنی برسند همان‌طور که این دو دسته در طول چهار سال مجلس هشتم نه تنها در فتنه بلکه در مواقع دیگر نیز با هم پیوند نانوشته داشتند.

اگرچه ممکن است تا قبل از آغاز تبلیغات انتخاباتی، تغییراتی در این لیست ها به‌وجود بیاید و حتی برخی از این چهره ها از شهرهای دیگر کاندیدا شوند. اما به نظر می رسد که عمده نگاه ها در تهیه لیست نهایی اصولگرایان اولا به رهنمودهای مقام معظم رهبری پیرامون انتخابات و ثانیا به ترکیب حضور اصلاح طلبان و حلقه انحرافی در صحنه و ثالثا به نحوه اقناع بدنه جریان اصولگرایی بستگی داشته باشد.

در عین حال با پایان وقت ثبت نام کاندیداها در جمعه این هفته، بسیاری از گمانه زنی ها پایان می پذیرد. اعضای جبهه پایداری اعلام کرده اند که روز جمعه مصادف با یوم الله 9 دی برای ثبت نام در انتخابات اقدام خواهند کرد و با اصحاب رسانه در باره برنامه های خود سخن خواهند گفت.

اما جريان فتنه نيز براي انتخابات مجلس بي‌كار ننشسته است و علي‌رغم اظهار اين مطلب كه براي انتخابات ليست نمي‌دهد، در تهران و شهرستان‌ها در حال منسجم كردن نيروهاي خود براي حضور در انتخابات است، به‌طوري كه گمانه‌زني‌ها و شواهدي از حضور اين افراد نيز در سراسر كشور وجود دارد كه برخي از آن‌ها در ادامه آمده است:

استان آذربايجان غربي

در اين استان در كنار نمايندگان فعلي مجلس شوراي اسلامي، از "عبدالعلي زاده" وزير مسكن كابينه خاتمي به عنوان داوطلب حوزه انتخابيه اروميه ياد مي شود. مدعيان اصلاحات در اروميه از جواد آقازاده، اسدالله لطف عطا و صادق محسن پور نيز براي‎حضور در ميدان رقابت ها ياد مي كنند. آنان حتي از محسن پزشكيان نماينده تبريز در مجلس نيز به عنوان داوطلب احتمالي حوزه انتخابيه اروميه ياد كرده اند. هرچند هواداران وي، رأي او را در تبريز قابل توجه دانسته و انتقال وي به صحنه رقابت هاي اروميه را بعيد دانسته اند.

استان اردبيل

در اين استان از مدت‌ها پيش، چهره هاي سياسي و داوطلبان انتخاباتي متمایل به جریان فتنه مرغ مجالس عزا و عروسي شده و سعي دارند با قربان صدقه رفتن براي مردم، زمينه لازم را براي حضور در انتخابات فراهم سازند.

مدعيان اصلاحات حتي ابراز اميدواري كرده اند كه با رايزني هاي یکی از اعضای گروه 7+8، نورالدين پيرموذن نماينده سابق مشارکتی، از آمريكا به كشور خويش برگردد و با عبور از غربال شوراي نگهبان مجددا راهي مجلس شود! آنها با اين اميدواري خام البته در تدارك انتقال آراي احتمالي پيرموذن، به سبد آراي برادر او "كمال الدين پيرموذن" هستند.

به علاوه با برجسته ساختن اسامي افرادي چون علي دايي مي كوشند از محبوبيت نسبي او نزد ورزش دوستان كمال بهره برداري را داشته باشند. هم‌زمان اصلاح طلبان اردبيل با گروه انحرافي بده بستان‌هايي هم دارند. چنانچه براي نمونه "بهروز. الف" يكي از اعضاي ستاد موسوي در اردبيل، ابتدا رئيس آموزش و پرورش نمين و سپس رئيس آموزش سرعين شد.

جالب آنکه فتنه گران و وابستگان به گروه انحرافي در استان اردبيل، براي هم‌افزايي بيشتر موقعيت خود از ماه پيش طي يك مورد فراخوان نهاني و اغواگرانه، به افراد متنفذ پيغام داده اند؛ متن پیغام جنین بود که: "به هر كس كه بتواند رأي جمع كند از الان يك پرايد مي دهيم، بعد از انتخابات هم به ازاي هر راي، جداگانه مبلغي را تقديم مي كنيم."

استان اصفهان

در استان اصفهان، فتنه گران استفاده از الگوي اسباب كشي اعضاي تحريريه روزنامه هاي زنجيره اي را براي تشكل هاي خود برگزيده اند. به همين منظور هواداران حزب منحله مشاركت، اعضاي خود را در تشكل هاي زنجيره اي ديگر از جمله "سازمان ع. و الف" ساماندهي مي كنند. داوطلبان احتمالي آنان براي انتخابات ناصر خالقي، مصطفي معين، سيد محمود حسيني، استاندار اسبق سيستان و بلوچستان، محمود حجتي، وزير جهاد كشاورزي دولت خاتمي، بهزاد. ب و... هستند.

استان تهران

براي حوزه انتخابيه تهران، اصلاح طلبان بي ميل نيستند با شهرداري تهران از يك سو و مراكزي چون ميراث فرهنگي و گردشگري نرد عشق ببازند! آنها اميدوارند با كمك مهدي جهانگيري -برادر اسحاق جهانگيري-، طاها هاشمي و شريف ملك زاده و نيز حلقه هاي مطبوعاتي، پيوند خود را با گروه انحرافي و شهرداري تهران تقويت كنند.

اصلاح طلبان و اصحاب فتنه در تهران مشغول بررسي بخت داوطلبان زير براي حضور در صدر فهرست انتخاباتي خود، هستند؛

محمد رضا عارف معاون اول كابينه دوم خاتمي، ‌اسحاق جهانگيري عضو كارگزاران و وزير صنايع كابينه خاتمي، حسن روحاني رئيس مركز تحقيقات مجمع تشخيص مصلحت نظام، محمدباقر نوبخت حقيقي دبير حزب اعتدال و توسعه و همكار روحاني در مركز تحقيقات مجمع،‌ علي عسگري نماينده دوره هفتم و همكار حسن روحاني در مركز تحقيقات مجمع، محسن هاشمي رفسنجاني مدير عامل سابق مترو، طاها هاشمي طغرلجردي نماينده دوره پنجم و ششم و معاون سابق سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري.

اصلاح طلبان همچنان به موقعيت "محمد قمي" نماينده اسبق اين حوزه انتخابيه چشم اميد دارند. در حوزه انتخابيه شهريار، محمد علي كوزه گر نماينده دوره ششم، از اميدهاي اصلاح طلبان براي ورود به مجلس نهم است.

استان زنجان

مدعيان اصلاحات در استان زنجان، گمان دارند که موقعيت خود را در مجلس هشتم حفظ كردند و همچنان به تداوم حضور خود در مجلس نهم مي انديشند. در اين استان، نيز زمزمه هايي از بده بستان هاي سياسي بين گروه انحرافي و فتنه گران شنيده مي شود. چنانچه با حمايت مديران وابسته به گروه انحرافي در استانداري زنجان، تركيب هيأت رييسه شوراي شهر زنجان، در سال اخير به سود اصلاح طلبان تغيير كرد. به علاوه برخي از مقامات سياسي استان به حوزه هاي انتخابيه اصلاح طلبان بيشتر سرك مي كشند تا به زعم خويش، موقعيت آنها را تقويت كنند.

غير از نمايندگان كنوني استان زنجان در مجلس كه اغلب –نصيري قيداري، فاضل موسوي و جمشيد انصاري- به اصلاح طلبان متمايل هستند از "فضايل تقي لو" و "مشكيني" به عنوان داوطلبان جريان مدعي اصلاح طلبي ياد مي شود. تقی لو از سوي بازماندگان گروه شعبانعلي و اسدالله بيات نيز حمايت مي شود. هواداران آنها اميدوارند موقعيت تقي لو را در ميان دانش آموزان دبيرستاني، هيئات مذهبي و گروه هاي ورزشي و موقعيت مشكيني را در ميان مهندسان و متخصان تحكيم كنند. مشكيني در دولت نهم، رياست سازمان مسكن و شهرسازي استان تهران را بر عهده داشت و سپس رياست مركز ملي تحقيقات زمين را عهده دار شد. وي سوابق ديگري چون شهرداري زنجان و رياست سازمان مسكن و شهرسازي استان و تدريس در دانشگاه زنجان را در كارنامه خود دارد و زمزمه هائي مبني بر حمايت وي از سوي گروه انحرافي نيز شنيده مي شود.

استان سمنان

در استان سمنان مصطفي كواكبيان نماينده كنوني مجلس و نيز رستم زندي- مدرس دانشگاه آزاد و داوطلب حوزه انتخابيه گرمسار- تمايلات نزديك به اصلاح طلبان و جریان فتنه دارند. کواکبیان علیرغم آنکه هم اکنون در مجلس است اما براندازی فتنه گران در انتخابات 88 را بارها – از جمله در سیمای جمهوری اسلامی- زیر سئوال برد. وی با حمایت از فتنه گران حتی در جلسه ای دانشجویی که عنوان آن عملکرد جریان فتنه بود حاضر نشد و دلیل آن را لفظ "فتنه" در عنوان چنین همایشی دانسته بود.

استان قزوين

در استان قزوين، قدرت الله عليخاني-نماينده كنوني قزوين- و پسرانش مهدي و محمد، همراه با غلامحسين شيري، داوود محمدي و محسن بهشتي سرشت، خود را براي كارزار انتخابات آماده مي كنند. اگرچه محمد عليخاني نماينده نيم دوره مجلس هفتم،براي انتخابات مجلس هشتم نتوانست صلاحيت خود را احراز كند اما دوستانش اميدوارند وي را از حوزه انتخابيه بوئين زهرا، به مجلس بفرستند.

مهدي عليخاني، كه سال گذشته با سيد حسن خميني باجناق شد نيز به عنوان يكي از داوطلبان حوزه انتخابيه قزوين يا بوئين زهرا، مطرح است. عليخاني پدر اميدوار است با حضور همزمان فرزندانش- در صحنه انتخابات، در صورت عدم تائيد صلاحيت مجدد محمد، حداقل مهدي را به مجلس بفرستد. عليخاني پدر بيم آن دارد كه در انتخابات آینده، خود نيز نتواند صلاحيت خود را اثبات كند و از اين رو، بعيد نيست با آوردن مهدي به صحنه، بكوشد موقعيت سياسي خود را در استان موروثي كند.

محسن بهشتي سرشت، رئيس حزب منحله مشاركت در استان قزوين و رئيس دانشگاه بين المللي امام خميني(ره) در دولت خاتمي و رئيس اولين دوره شوراي شهر قزوين بود. وي هم اكنون رئيس گروه تاريخ پژوهشكده امام خميني(ره) و انقلاب اسلامي(وابسته به موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) و عضو هيات امناي موسسه آموزش عالي البرز (در شهر محمديه استان قزوين) است و اصلاح طلبان با توجه به حضور وي در دانشگاه امام خميني و نيز پژوهشكده وابسته به موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) اميدوارند وي را به عنوان يك مهر سفيد و راي آور جا بزنند.

استان كردستان

در استان كردستان از بهمن مراد نيا و محمد محمدرضايي به عنوان داوطلبان اصلاح طلب حوزه انتخابيه بيجار ياد مي شود. حوزه هاي انتخابيه سنندج و قروه نيز صحنه همگرائي اصلاح طلبان با گروه انحرافي براي دستيابي به كرسي هاي مجلس قابل مشاهده است.

استان كرمان

در استان كرمان، عرصه رقابت اصلاح طلبان و جریان فتنه با عناصر نزديك به كارگزاران و مجمع روحانيون- ضلع دیگر فتنه گران - است.

در حوزه انتخابيه جيرفت، اصلاح طلبان با علم به اينكه موقعيتي در اين شهرستان ندارند، گاه جلساتي را به نام "وحدت اصولگرايي!" به راه انداخته اند تا نظر جوانان مومن و انقلابي را به خود جلب كنند. اين جلسات در پوشش مجالس مذهبي برگزار مي‌شود و آنها اميدوارند "فرج الله عارفي" را به مجلس بفرستند.

جريان فتنه در حوزه انتخابيه رفسنجان، به دليل حضور تاريخي عوامل حزب كارگزاران، بيش از حوزه هاي انتخابيه سيرجان، جيرفت و بم اميد به موفقيت دارد. در حالي كه مردم با بصيرت اين شهرستان، شناخت دقيقي از عوامل كارگزاران دارند، اصللاح طلبان اميدوارند بازهم "حسين هاشميان" يا يكي از نزديكان وي را به مجلس بفرستند. در حوزه انتخابيه زرند، كه موطن برادران مجيد، حميد و محمد علي انصاري (نزديك به مجمع روحانيون) مي باشد، اصلاح طلبان از "علي تهامي پور" از نزديكان به مجيد انصاري به عنوان داوطلب مطلوب خود ياد كرده اند.

استان گيلان

در استان گيلان، داوطلبان مدعي اصلاحات و جریان فتنه با اقداماتي چون توزيع پول نقد، مرغ، فرش، اقلام تبليغي و... كوشيدند به پيش خريد آراي مردم بپردازند. اما افشاي رازهاي مگوي برخي از داوطلبان فتنه جو، كار دست آنها داد. يكي از نامزدهاي اين جريان در حوزه انتخابيه لاهيجان، چندي پیش به دليل روابط نامشروع دستگير شد.

اگرچه برخي از مقامات سياسي استان با اعمال فشار به دستگاه هاي امنيتي و قضايي كوشيدند از برخورد قانوني با وي جلوگيري كنند اما دادگاه ويژه روحانيت، حكم محكوميت وي را صادر كرد. وي با سوء استفاده از موقعيت هاي قابل اعتناي خود، ثروت سرشاري به هم زده بود و چندين دستگاه ساختمان در رشت، قزوين، طارم و... داشته و پشتوانه مالي قابل اعتنائي براي تبليغات انتخاباتي خود ذخیره ساخته بود. يكي ديگر از دواطلبان احتمالي جريان فتنه در استان گيلان نیز چندي پيش به دليل فساد اخلاقي دستگير شد و اميد اصلاح طلبان به توفيق در حوزه انتخابيه بندر انزلي را نااميد ساخت!

در حوزه انتخابيه لاهيجان، از ميان اصلاح طلبان به اصطلاح خوش خيم، ايرج نديمي نماينده مجالس ششم و هفتم آماده حضور در انتخابات است. ولي وي در انتخابات گذشته نتوانست صلاحيت خود را احراز كند. وي كه پيشتر منتقد احمدي نژاد بود به سرعت در دولت هاي نهم و دهم، موقعيت هاي ممتازي يافت به گونه ای که امروز از حلقه هاي پيوند مدعيان اصلاحات با گروه انحرافي شمرده مي شود. نديمي اميدوار است با چانه زني هاي احمدي نژاد، اين بار از غربال شوراي نگهبان عبور كند.چنانچه هواداران وي در نشريات استاني و سايتها و وبلاگهاي اينترنتي، تبليغات وسيعي را براي وي آغاز كرده اند.

از ديگر بده بستان هاي جريان اصلاحات و گروه انحرافي در استان گيلان، تجليل ها و گراميداشت هاي صوري براي جلب توجه افكار عمومي است. اقداماتي كه اميدواريم مورد توجه نهادهاي مسئول قرار گيرد.

استان مازندران

در استان مازندران صف آرايي هاي انتخاباتي با موضع گيري هاي احساسي در انتقاد از سريال نوروزي "پايتخت" -که از شبكه اول سيما پخش شد- شدت گرفت. برخي از دواطلبان از اين فرصت استفاده كرده و با انتشار بيانيه هاي تند عليه صدا و سيما و حتي درخواست برپائي راهپیمائي اعتراض، كوشيدند خود را به منظر افكار عمومي معرفي كنند.

در اين استان، ق .الف، مي كوشد خود را داوطلب مورد حمايت علي لاريجاني جا بزند. این از آن روست که وی سوابق همكاري با صدا و سيما را در كارنامه خود دارد. منابع محلي وي را مورد حمايت جريان فتنه و حتي گروهك منافقين مي دانند.

در اين استان، از نياز آذري (از همكاران جاسبي در دانشگاه آزاد)، محسني بندپي (نماينده كنوني چالوس)، بهاري نماينده اسبق و مدير نشريات مجلات "بشير" به عنوان داوطلبان اصلاحات ياد مي شود. روزنامه بشير مازندران، حتي امسال نيز در سالگرد دوم خرداد، به ستايش از آراي خاتمي در انتخابات 1376 پرداخته بود.

استان مركزي

در استان مركزي تا كنون گزارش هائي از فعاليت هاي انتخاباتي "مژگان صادقي" عضو دوره هاي اول و دوم شوراي شهر اراك در فضاي مجازي منتشر شده است. در حوزه انتخابيه تفرش و آشتيان، "نوابخش"، رئيس اسبق دانشگاه آزاد واحد آشتيان و اراك در حال رايزني و بررسي شرايط كانديداتوري خود است. وي هم اكنون در واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد مشغول به كار است.

در حوزه انتخابيه خمين "مقيمي" نماينده كنوني و معاون وزارت كشور در كابينه خاتمي از جمله افرادي هستند كه براي انتخابات مجلس آتي از سوی جریان متمایل به فتنه مطرح اند.

استان يزد

در استان يزد از رضوي براي داوطلبي در حوزه انتخابيه يزد يا اردكان ياد مي شود. اين در حالي است كه اغلب نمايندگان كنوني استان يزد (تابش، فرهمند و اوليا) اصلاح طلب هستند. هرچند تابش در يكي از جلسات كميسيون هاي تخصصي مجلس، ضمن دفاع از افزايش تعداد نمايندگان استان يزد، گفته بود من خودم داوطلب مجلس نيستم اما هواداران وي در قالب كمك به مساجد و هيئات مذهبي، مي كوشند زمينه توفيق دوباره او را در انتخابات مجلس فراهم كنند.