مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک سازمان شهرداری ها و همیاری های کشور بر عملکرد غیرتخصصی مدیران شهری تهران تأکید کرد و افزود: اگر شهرداری توان اداره امور را ندارد، دولت حاضر است کارها را سامان دهد.

سفرهای استانی نمونه مدیریت مدرن است

رسول عباسی با اشاره به حضور خود در سفرهای استانی به همراه رییس جمهور، در خصوص واکنش ها نسبت به این سفرها توضیح داد و اظهار داشت: وقتی دور اول این سفرها آغاز شد، کسانی که مدیریت ها را تصاحب کرده اند این حرکت را مسخره می کردند ولی امروز به این نتیجه رسیده اند که انجام این سفرها جزء مدرنترین مدیریتها در سطح کشور است.

وی ادامه داد: به این دلیل مدرن است که همه نخبگان تصمیم گیر در محل تصمیم حاضر شده به این معنی که بالاترین و پایین ترین مقام کشوری با هم تصمیم گیری می کنند و این حرکتی است که در دنیا حتی نرم افزار آن هم وجود ندارد.

این دولت سوء مدیریت در دولتهای قبلی را جبران کرد

عباسی به کارهایی که در دولتهای قبلی به دلیل سوء مدیریت انجام نشد ولی این دولت آنها را به ثمر نشاند اشاره کرد و گفت: سهمیه بندی سوخت و ارایه کارت سهمیه بندی از مواردی است که در دولتهای قبل انجام نشد ولی این دولت با مدیریت صحیح آن را به اتمام رسانید.

وی اضافه کرد: در دولتهای قبلی چندین بار برای اجرایی کردن این کار اقداماتی به عمل آمد اما هیچ کدام به سرانجام نرسید، ابتدا چند بار مردم را به صف کردند، بعد گفتند همه ماشینها باید پلاک لیزری شود و یک هزینه هنگفتی را هدر دادند و البته بعدا خودشان اعلام کردند این کار خودزنی بود، پس از آن طرح پلاک ملی را دادند ولی باز هم جواب نداد، چون می دانستند برای این کار، باید یک دولت فدا شود.

مدیر کل دفتر حمل و نقل و ترافیک سازمان شهرداری ها تصریح کرد: همه این کارها انجام شد ولی مدیریت نبود لذا هیچ یک به ثمر ننشست، ولی این دولت توانست این کارها با این وسعت را انجام دهد، هر چند مشکلاتی هم به وجود آمد که البته همه آنها سازماندهی شده بود.

دولت نهم با صداقت برخورد می کند

عباسی با بیان اینکه دولت نهم کار خود را با صداقت انجام می دهد، تاکید کرد: دولت برای همین سهمیه بندی ابتدا با صداقت موضوع را با ملت در میان گذاشت و پس از آن مرحله به مرحله کارها انجام شد و نتیجه جالب اینکه تازه فهمیدیم که چه تعداد خودرو در کشور وجود دارد.

وی گفت: در قالب همین طرح، حمل و نقل مدرن شهری را هم سامان دادیم، ابتدا مسافربرهای شخصی را اعلام کردیم و وضعیت آنها را مشخص کردیم و با همین کار حدود 170 هزار نفر را در سایت مربوط به این کار ثبت نام کردیم، پس از بررسی های به عمل آمده 120 هزار نفر انتخاب شدند و بعد از آن نیز ثبت 90 هزار مسافربر دیگر را هم که اخیرا کارشان به اتمام رسید، با موفقیت به پایان بردیم.

وی افزود: پس از آن و برای سهولت شهروندان اعلام کردیم که مستقیماً به سازمان تاکسیرانی شهر خود مراجعه کنند و سریعاً پلاک و رنگ خودرو خود را تغییر دهند و به تاکسی تبدیل شوند. اینها ماشین‌هایی بودند که فرسوده نبوده، هنوز می توانستند در چرخه حمل و نقل شهری فعالیت کنند.

عباسی با بیان این که دسته دیگری از مسافربرها با خودروهای نسبتاً سالم حضور داشتند، توضیح داد و گفت: این دسته نیز ماشین‌هایی در اختیار داشتند که تقریباً از سلامت برخوردار بودند لذا این افراد می توانستد با حفظ خودردو خود با دریافت وام تاکسی تهیه کنند و بالاخره یک دسته هم ماشین‌های فرسوده بودند که با دریافت وام، تاکسی‌های خود را تحویل گرفته و ماشینهای فرسوده آنها منهدم شد.

مدیر کل حمل و نقل سازمان شهرداری ها با اشاره به اهمیت این خدمات و مزیت های ایجاد شده توسط آنها تاکید کرد: اولین و شاید مهمترین دستاورد این فعالیت‌ها مثلاً در حوزه سهمیه بندی سوخت این بود که امنیت اجتماعی ایجاد شد. به عنوان مثال قبل از این شاهد ناهنجاری های اجتماعی از قبیل خفاش شبها و از این قبیل موارد بودیم که امروز با شناسایی همه خودروها و ثبت آنها دیگر شاهد چنین حوادثی نخواهیم بود.

توان دولت در مدیریت شهر تهران از توان مدیران شهری بالاتر است

حمایتهای دولت از حمل نقل درون شهری 4 برابر شده است

وی در خصوص حمایتهای دولت در حوزه حمل و نقل درون شهری گفت: این حمایتها حدود 4 برابر گذشته شده است که این نشان از بالاتر بودن توان دولت نسبت به توان مدیران شهری است تا جایی که مدیران شهری شهر تهران ثابت کرده اند که در همکاری با دولت برای مدیریت شهر تهران بسیار ناتوان هستند.

مدیریت شهر تهران غیرتخصصی وسیاسی‌کار است

عباسی با غیرتخصصی خواندن مدیریت شهر تهران، این مدیران را سیاسی کار معرفی کرد و گفت: این ها حتی توان این را نداشته اند که حمل و نقل تهران را به صورت صحیح شبکه بندی کنند و دلیل همه اینها نیز مدیریت ضعیف و غیرتخصصی است.

به‌جای حمل و نقل عمومی، امروز تاکسی‌ها هم تک‌سرنشین شده اند

وی با انتقاد شدید از نحوه مدیریت حمل و نقل عمومی در تهران اظهار داشت: امروز شاهد آن هستیم که حتی تاکسی‌ها و خودروهای وَن، تک سرنشین شده اند و این هم معضلی است که به مشکلات قبلی اضافه شده است.

شهرداری تهران اتوبوس 17 میلیونی دولت را نمی‌خرد ولی اتوبوس 240 میلیونی چینی خریداری می‌کند

مدیر کل حمل و نقل و ترافیک سازمان شهرداری ها با بیان اینکه اتوبوس های 100 میلیونی را تنها با 17 میلیون در اختیار شهرداری می‌گذاریم، تصریح کرد: شهرداری به‌خاطر سیاسی کاری، این اتوبوس های 17 میلیونی را از دولت تحویل نمی گیرد و به‌جای آن، اتوبوسهای چینی با قیمت 240 میلیون را خریداری می‌کنند.

تاکنون 2600 دستگاه اتوبوس تحویل شهرداری تهران شده است

وی ادامه داد: حدود 2600 دستگاه اتوبوس به شهرداری تحویل دادیم ولی یا آنها را به‌کار نمی گیرند و یا برای برای تحویل نهایی اقدام نمی‌کنند اما در مقابل دائماً از احتیاج به اتوبوس حرف می زنند و تقصیر را گردن دولت می اندازند.

شهرداری برای احداث BRT، 70 میلیار تومان هزینه کرده است

وی با انتقاد از عدم نظارت مجلس بر هزینه‌های شهرداری اضافه کرد: شهرداری برای احداث یک خط BRT، حدود 70 میلیارد تومان هزینه می کند، اما حتی یک نماینده مجلس اعتراض نمی کند که این پول را کجا خرج کرده اید، حتی در شورای شهر نیز کسی دم بر نمی آورد.

عباسی اضافه کرد: با وجود مشکلات بسیاری که در حوزه شهر تهران وجود دارد و با وجود اینکه مسایل مهمتری از احداث BRT که تنها مشکلات را افزایش داده، در شهر تهران موجود است، باید پرسید که چرا چنین مبلغ هنگفتی، صرف چنین پروژه ای شده است؟

اگر شهرداری توان اداره امور را ندارد، دولت حاضر است کارها را سامان دهد

وی با بیان اینکه اگر مدیران شهر تهران توان اداره امور را ندارند، دولت حاضر است ظرف چند ماه به حمل و نقل عمومی سامان دهد، اظهار داشت: واقعاً اگر نمی توانند به صورت صحیح اداره کنند، دولت حاضر است کار را ظرف مدت 3 تا 4 ماه سامان‌دهی کند و تحویل آقایان دهد، چون مشکل شهر تهران ضعف مدیریتی است.

شهرداری در بسیاری از مسئولیت‌های تخصصی از افراد دیپلمه استفاده کرده است

این متخصص حمل و نقل شهری با اشاره به عدم نخبه گرایی و تخصص گرایی در حوزه شهری تهران خاطرنشان کرد: شهرداری در بسیاری از سازمان‌هایی که به حمل و نقل شهری مرتبط است، از افراد دیپلمه استفاده کرده و با این وضع نباید توقع داشت که بهبود چندانی در کارها به وجود آید.

منوریل به‌خاطر سیاسی‌کاری‌ها احداث نمی‌شود

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به عدم احداث منوریل در شهر تهران به دلیل برخی سیاسی کاری‌ها گفت: این مسیرهایی که امروز در آن BRT زده‌اند، بهترین مسیرها برای احداث منوریل بود چراکه از بسته شدن تقاطع ها جلوگیری می کرد و از طرف دیگر، به دلیل نبود چراغ قرمز در مسیر منوریل، جابجایی مسافران با سرعت بیشتری انجام می گرفت.

وی ادامه داد: متأسفانه آنجا که به نفعشان است، از فعالیت‌های کشورهای اروپایی نمونه می‌آورند اما آنجایی که به ضررشان است، می گویند این کارها پرهزینه است. البته ما مخالف BRT نیستیم ولی در هیچ جای دنیا چنین BRT را مشاهده نمی کنید.

ادامه دارد...