اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا آینده روابط ایران با کشورهای خاورمیانه را بررسی کرد/ مجوز آمریکا پیش شرط اول همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران است/دورنمای مذاکرات هسپايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ماته‌ای و بهبود روابط با همسایگان با وجود سنگ‌اندازی مخالفان از جمله دغدغه‌های آتی ایران است

«اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا» طی گزارشی در زمینه «آینده روابط ایران با همسایگان منطقه‌ای خود» نوشت: دورنمای کاهش تنهایی ایران مورد استقبال افراطیان ریاض و اسرائیل قرار نخواهد نگرفت و شکل‌گیری مجدد روابط ایران با همسایگان خود از جمله چالش‌های مهم ایران می‌باشد.
بر اساس این گزارش، چشم‌انداز گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران و ادامه تنش‌ در سوریه موانع عمده بر مسیر بهبود روابط تهران با همسایگان منطقه‌ایش می‌باشد.
برخی کارشناسان منطقه‌ای تحلیل‌هایی را در این زمینه در اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا منتشر ساخته‌اند که به شرح ذیل می‌باشد.

* تهران و ریاض به رقابت خود ادامه خواهند داد
«کرک سوول» از تحلیلگران منطقه‌ای بر این باور است که امیدواری توام با احتیاط ریاض بعد از پیروزی «حسن روحانی»‌ به عنوان رییس جمهوری ایران با توجه بیم این کشور از بهبود روابط آمریکا با ایران از بین رفته است . تمدید مذاکرات هسته‌ای همچنان ریاض و تهران را رقبای زنده‌ای نگه داشته و در عین حال شورای همکاری خلیج فارس از ایجاد جبهه واحد در برابر تهدیدهای تهران ناتوان مانده است.

*سنگ‌اندازی فعالانه تل‌آویو در مسیر حصول توافق هسته‌ای
«شلوم بروم» کارشناس امور منطقه‌ای نیز معتقد است که اسرائیل بر این باور است تمدید مهلت زمان مذاکرات هسته‌ای تا اواسط 2015 بازی زمان تهران برای ساخت بمب هسته‌ای است و در این بین حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مقام اتخاذ مواضع سیاسی، امنیتی این کشور نمی‌باشد. دولت فعلی اسرائیل نیز موافق حصول توافق هسته‌ای ایران نیست و فعالانه همگام با جمهوری خواهان آمریکا در عدم پیشرفت در این زمینه فعالیت می‌کند.

*همکاری با ایران منوط به موافقت واشنگتن است
«آندرو هاموند» از دیگر کارشناسان امور منطقه نیز بر این باور است که کشورهای کوچکتر حاشیه خلیج فارس روابط خصمانه کمتری با ایران دارند اما پیش از هرگونه روابط گرم‌تر با ایران نگاهی به تایید واشنگتن دارند. به عنوان مثال روابط آشتی جویانه امارات متحده عربی با ایران ، بهبود روابط اقتصادی و همکاری قطر با ایران در حوزه‌های مشترک گازی، مالکیت مشترک عمان با ایران در تنگه هرمز و موافقنامه جدید اقتصادی کویت با ایران از آن جمله هستند.

*داعش، کانون توجه آنکارا
«ضیا مرال» نیز در زمینه رویکردهای ترکیه می‌نویسد:رشد اقتصادی ترکیه و همکاری امنیتی آنکارا با ایران در نتیجه همطرازی سیاسی در خاورمیانه بزرگتر‌ نیست. «بشار اسد»‌ریس جمهور سوریه نیز مخالف آنکارا است اما از سوی ایران حمایت می‌شود اما نگرانی های مرزی ترکیه از داعش در مرکز تصمیم‌گیری‌های آتی این کشور در روابط با ایران قرار دارد.

*تداوم همکاری ایران و حزب‌الله لبنان
«اورلی داهر» نیز بر این باور است که تعهد به حفظ حکومت اسد و نبرد علیه داعش به مفهوم روابط سیاسی و نظامی حزب‌‌الله لبنان با ایران است که بعید می‌باشد در سال‌های آتی تغییری در آن ایجاد شود.
منبع: فارس