ظاهرا نامزد دولت آقای مشایی است که به احتمال قوی از دو جهت ردصلاحیت می‌شود، یکی از جهت رجل سیاسی نبودن و دوم از جهت گرایش‌های فکری غیراسلامی. اگر شورای نگهبان صلاحیت او را تایید کند مشروعیت خود را زیر سوال می‌برد.

دقیقه 90 سیاسی برای جمع‏بندی اصلاح‌طلبان نزدیک است و نامزدهای اصلی هنوز برای آمدن یا نیامدن امروز و فردا می‌کنند. علی مطهری، نگاهی متفاوت به حضور اصلاح‌طلبان داشته و آن را ضرورت تاریخی انکار‌ناپذیری می‌داند. او چندی پیش از هاشمی‌رفسنجانی دعوت کرد تا به حکم «وضعیت اضطراری کشور» پا در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری بگذارد و حالا هم تاکید دارد که خاتمی با وجود زمزمه‌های مخالفت، باید وارد کارزار انتخاباتی شود تا مسایل غیرشفاف بیش از گذشته، برای افکار عمومی مشخص شود.
‌با توجه به دیدگاه‌های موافق و مخالف، شما درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات چه نظری دارید؟
جامعه نیازمند حضور اصلاح‌طلبان است تا بتواند از این برهه دشوار تاریخی عبور کند. حضور جدی آنها باعث ایجاد حماسه سیاسی خواهد شد.
‌اما اصلاح‌طلبان معتقدند شرایط حضور مهیا نیست، مثلا برخی رقبا شروع به خط و نشان کشیدن برای کسانی کرده‌اند که حتی هنوز تصمیم به نامزدی نگرفته‌اند.
طبیعی است که مخالفان کار خودشان را می‌کنند اما یک رجل سیاسی باید بر اساس نیاز جامعه تصمیم بگیرد و ثابت‌قدم باشد و در مقابل حقوق مردم حساس. به قول شهید مطهری مصلح واقعی کسی است که در مقابل توهین‌هایی که به شخص او می‌شود کرخ و بی‌حس باشد و در مقابل ضایع شدن حقوق مردم حساس باشد.
‌فکر می‌کنید این تهدیدها تا چه میزان جنبه عملی و عینی به خود خواهد گرفت. آیا در ردصلاحیت احتمالی نامزد حداکثری اصلاح‌طلبان تاثیرگذار خواهد بود؟
این تهدیدها نباید تاثیری بر تصمیم اعلام کاندیداتوری نامزد آنها مثلا آقای خاتمی بگذارد. ایشان اگر خودشان احساس می‌کنند که آمدن‌شان در این برهه تاریخی ضرورت دارد، باید بیایند و توجهی به این تهدیدها نکنند. اگر تصمیم به آمدن داشته باشند و اعلام نامزدی کنند، معتقدم که اقبال مردم و فشار افکار عمومی در تصمیم نهادهای مسوول هم تاثیرگذار خواهد بود.
‌حتی اگر خروجی‌اش به ردصلاحیت ختم شود؟
بشود، خود همین ردصلاحیت هم برکاتی دارد.
‌برکات؟
از این نظر که میزان سعه صدر نظام در برابر منتقدان مشخص ‌شده و برخی رویکردها شفاف‌تر می‌شود. هر چه مسایل برای مردم روشن‌تر شود بهتر از این است که در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.
‌برخی چهره‌های نزدیک به آقای خاتمی تاکید دارند که ایشان برای آمدن یا نیامدن تاکیدی بر مساله ردصلاحیت‌ها یا جوسازی‌ها ندارند و نگران فردای انتخابات هستند و اینکه تا چه میزان می‌شود از تکرار برخی تجربه‌ها دوری کرد؟
ما نمی‌دانیم نظر قطعی ایشان چیست اما این روحیه، روحیه چندان مناسبی نیست. اگر بنا دارند بیایند باید همه هزینه‌ها را – حتی ردصلاحیت – بپذیرند و آماده باشند. نباید با روحیه منفعل وارد کارزار انتخاباتی شد. این انتخابات به روحیه بالا و حضور جدی نامزدها نیازمند است. رشد اجتماعی مردم هم مانع تکرار تجربه‌های گذشته خواهد بود، ضمن اینکه ایشان هم پخته‌تر از دوره گذشته است.
‌برخی هم تاکید دارند که برخی هشدارهای رسانه‌ای در مورد ردصلاحیت نامزدهای حداکثری اصلاح‌طلبان به این دلیل است که هزینه ردصلاحیت به وجود نیاید؟
به هر حال اینها باید به وظیفه‌شان عمل کنند. اگر احساس می‌کنند با ورود آنها شرایط بهبود پیدا می‌کند باید بیایند.
‌شما از نزدیک فضای سیاسی کشور را دنبال می‌کنید، فکر می‌کنید در این شرایط حضور اصلاح‌طلبان مفید باشد؟
اگر آقای هاشمی نمی‌آید آنها باید حضور جدی داشته باشند تا از افراط‌ها کاسته شود.
‌شما نخستین فردی بودید که به‌طور مستقیم از هاشمی‌رفسنجانی برای حضور در انتخابات دعوت کردید، فکر می‌کنید با تمام فشارهای رسانه‌ای وارد شده به خود و خانواده‌شان زمینه برای آمدنشان به انتخابات وجود داشته باشد؟
ببینید پیشنهاد من به آقای هاشمی برای حضور در انتخابات به دلیل شرایط ویژه و اضطراری کنونی کشور بود. او توان و تجربه کافی برای اداره کشور در این شرایط را دارد و قادر به کنار هم نشاندن گروه‌های سیاسی است. حرمت مقام رهبری را هم حفظ می‌کند. در سطح بین‌الملل چهره شناخته‌شده‌ای به شمار می‌آید و رابطه خوبی با مقامات کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای عربی دارند و می‌توانند در بهبود سیاست خارجی ایران و در نتیجه بهبود وضع اقتصاد کشور موثر باشند.
‌اما برخی حاشیه‌ها وجود دارد، از حوادثی که برای فرزندانشان پیش‌آمد تا ادعای اینکه اقبال عمومی در جامعه نسبت به هاشمی‌رفسنجانی چندان قوی نیست.
اینکه فرزندان ایشان بازداشت شدند نشانه عدم تبعیض در نظام است و نقطه قوت جمهوری اسلامی است. ضمنا پایگاه اجتماعی ایشان هم خوب است. اکثر روحانیت و مراجع تقلید ایشان را قبول دارند. خوب است که ایشان برای یک دوره چهارساله رییس‌جمهوری شوند تا کشور سامان پیدا کند و بعد فرد دیگری بیاید.
‌اگر نامزد اصلی اصلاح‌طلبان به انتخابات نیاید، شرایط را چطور تحلیل می‌کنید؟
در میان نامزدها افرادی هستند که رویکرد معتدل‏تری دارند و می‌توانند تغییرات نسبی در کشور به وجود آورند.
‌آیا معرفی نامزد حداکثری از سوی اصلاح‌طلبان بر چیدمان مهره‌های انتخاباتی اصولگرایان تاثیرگذار است؟
بله، در آن صورت آنها به سمت وحدت کاندیدا حرکت می‌کنند.
‌پیش‌بینی‌ شما از نامزد احتمالی دولت‌ چیست. آیا مشایی گزینه نهایی دولت است؟ اگر این‌طور باشد مساله تایید صلاحیت ایشان چه می‌شود؟
ظاهرا نامزد دولت آقای مشایی است که به احتمال قوی از دو جهت ردصلاحیت می‌شود، یکی از جهت رجل سیاسی نبودن و دوم از جهت گرایش‌های فکری غیراسلامی. اگر شورای نگهبان صلاحیت او را تایید کند مشروعیت خود را زیر سوال می‌برد.

منبع: شرق