خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گزارش داد که ایران و آمریکا در حال شکل دادن جزییات یک توافق هستند که در ابتدا موجب متوقف شدن برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد ولی به تهران اجازه خواهد داد تا فعالیت‌های هسته‌ای را در سال‌های آخر توافقنامه، به کندی افزایش دهد.

مقام‌های برخی از 6 قدرت مذاکره کننده با ایران، تاکید کردند که جزییات توافق هسته‌ای با ایران هنوز نیاز به موافقت نهایی دارد. این در حالی است که مقام‌های آمریکایی و ایرانی، امروز دوشنبه برای سومین روز متوالی با یکدیگر دیدار کردند تا با توجه به ضرب الاجل پایان مارس، به توافقنامه اصولی دست یابند.
دستیابی به موفقیت پیش از بازگشت جان کری وزیر خارجه آمریکا به واشنگتن در اواخر امروز دوشنبه، بعید به نظر می‌رسد. ولی مقام‌های غربی نزدیک به مذاکرات، اعلام کردند که پیشرفت در زمینه برخی اجزاء توافقنامه که مدت زمان زیادی انتظار آن می‌رفت، حاصل شده و این مساله می‌تواند منجر به یک توافق جامع شود.
این ایده به ایران این پاداش را می‌دهد تا به خاطر رفتار خوبش در سال‌های آخر هرگونه توافقی، محدودیت‌های اعمال شده علیه برنامه غنی سازی اورانیوم که به عنوان بخشی از قرارداد اعمال می‌شود، به تدریج لغو شود و همچنین تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی نیز به تدریج لغو خواهد شد.
آمریکا در ابتدا خواستار آن شده بود تا محدودیت‌ها بیش از 20 سال ادامه یابد ولی ایران این محدودیت‌ها را به کمتر از 10 سال کاهش داده است.
ایران همچنین قادر خواهد بود تا از سانتریفیوژهای به مراتب بیشتری نسبت به درخواست اولیه دولت آمریکا بهره برداری کند ولی ظرفیت غنی سازی کمتر از روند کنونی خواهد بود. برخی مقام‌ها از 6500 سانتریفیوژ به عنوان نقطه احتمالی هر توافقی خبر داده‌اند.
اگر دو طرف بر 15 سال به توافق برسند، کنترل‌های محدود کننده می‌تواند برای 10 سال اعمال شود و این محدودیت‌ها سپس به تدریج به مدت 5 سال لغو شود. کاهش تدریجی کنترل‌ها نیز موجب خواهد شد تا تعداد سانتریفیوژها به سطح 10 هزار عددی بازگردد که اکنون در حال فعالیت است و سطح غنی سازی را در شرایطی افزایش دهد که کمتر از سطح لازم برای تولید سلاح اتمی باشد.
این مقام‌ها نمایندگانی از 6 کشور مذاکره کننده با ایران شامل آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان بوده‌اند. آنها خواسته‌اند تا نامشان فاش نشود چرا که اجازه صحبت کردن به صورت علنی در خصوص مذاکرات را ندارند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئولیت نظارت را بر عهده خواهد داشت، و هر گونه توافقی بستگی به رعایت موارد فنی از سوی ایران و حسن نیت تهران برای اطمینان دادن از هماهنگی و انطباق با موارد خواسته شده، خواهد داشت.
ولی این توافق، باید نوعی از مصوبه و پذیرش را از کنگره آمریکا اخذ کند تا به طور کامل اجرا شود. این مساله با توجه به دشمنی نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات با برنامه غنی سازی ایران، یک مرحله سخت خواهد بود.
آمریکایی‌ها در خصوص اتخاذ تدابیری مشابه برای کاهش تحریم‌های اعمال شده علیه ایران صحبت می‌کنند. مقام‌های رسمی اعلام کردند که چندین گام فوری از طریق اقدام اجرایی، توسط باراک اوباما برداشته خواهد شد. سایر مجازات‌ها نیز تعلیق خواهد شد ولی لغو نمی‌شود تا زمانی که ایران پایبندی به تعهداتش را نشان دهد.
تعداد کمی از محدودیت‌ها نیز تا زمانی که کنگره برای لغو دائم آن اقدام کند، به وقت خود باقی خواهد ماند. چیزی که هنوز مبهم است، وضعیت تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران در فردو و رآکتور آب سنگین اراک است.

منبع
"Our President, analytical news site"