روزنامه آمریکایی واشنگتن پست: توافق بشود یا نشود، مذاکره با ایران ثمر داده است / بی بی سی: آیا تهران و واشنگتن به دوستی گذشته باز خواهند گشت؟

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ در حالی که مذاکرات هسته ای در طول یک سال و نیم گذشته هیچ ثمره ای در زمینه برداشته شدن تحریم‌ها و گشایش اقتصادی (یعنی هدف اصلی ما از مذاکره با ۱+۵) نداشته است، و این موضوع حتی مورد اذعان مسئولین ارشد دولت قرار گرفته (از جمله: معاون اول رئیس جمهور و معاون اجرایی رئیس جمهور)، عادی سازی رابطه با آمریکا به بهانه مذاکرات را باید ضرر بزرگ حیثیتی و راهبردی ایران اسلامی از تعاملات یک سال و نیم اخیر دانست.

برقراری روابط دوستانه با طرف آمریکایی که امری فراتر از مذاکرات و تعاملات رسمی دیپلماتیک است و متأسفانه در این مدت به بهانه های مختلف شاهد آن بودیم، به معنای چوب حراج زدن به سرمایه بزرگ ملت ایران یعنی ستیز با استکبار و شیطان بزرگ است؛ امری که طی ۳۶ سال گذشته موجب اعتبار و عزت و سرافرازی ایران در بین همه ملت ها شده است، و در صورت متوقف نشدن این روند در سیاست خارجی شاهد از بین رفتن بیش از پیش آن خواهیم بود.

به نظر می رسد هدف اصلی آمریکا از مذاکرات نیز  همین موضوع می باشد. آنچه برای آمریکا مهم تر از هر موضوع دیگری است، نشان دادن پشیمانی ایران از دشمنی با آمریکا و از بین بردن توان الهام بخشی جمهوری اسلامی برای ملت های آزاده جهان است. رام کردن بزرگترین معترض به استکبار و نظم ظالمانه جهانی، و تبدیل کردن ایران به شهروند رام و عادی جامعه جهانی، به معنای از میان برداشتن مهم ترین مانع برای سلطه آمریکا بر جهان است که در صدر اهداف آمریکا از مذاکرات قرار دارد، و گهگاه مورد اشاره تحلیلگران و رسانه های غربی نیز قرار می گیرد.

در همین راستا، واشنگتن پست در شرایطی که حصول یا عدم حصول توافق بین ایران و گروه ۱+۵ در صدر اخبار رسانه ها قرار دارد، در مقاله ای با عنوان «توافق بشود یا نشود، مذاکره با ایران ثمر داده است» نوشت:

There is the fact of U.S.-Iranian engagement. For more than 18 months, Iran has been in direct talks with a power it once demonized as the “Great Satan.” Iranian hard-liners certainly remain, but the nation that chanted in unison “Death to America” is probably gone forever.

برای بیش از ۱۸ ماه، ایران در گفتگوی مستقیم با قدرتی بوده که او را «شیطان بزرگ» جلوه داده بود. تندروهای ایران مسلماً باقی مانده اند، اما ملتی که یکپارچه شعار «مرگ بر آمریکا» می داد، احتمالاً دیگر وجود ندارد (برای همیشه رفته است).

بی بی سی فارسی نیز همزمان با مذاکرات لوزان و در تاریخ ۱۱ فروردین ۹۴، در همین زمینه گزارشی پخش کرد با عنوان «تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر رابطه ایران و آمریکا». بی بی سی در توضیح خود راجع به این گزارش آورده است:

در ۳۶ سال گذشته، آمریکا شیطان بزرگ خطاب می‌شده و هر رابطه و مذاکره‌ای با آن تابو بوده است. اما در جریان این مذاکرات طولانی، فارغ از نتیجه هسته‌ای اش، دست کم تابوی رابطه دو کشور، ظاهرا شکسته شده است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ در بخش هایی از این گزارش آمده است:

شکل تازه روابط ایران و آمریکا درست از همین جا (گپ تلفنی اوباما و روحانی) آغاز شد.
حقیقت رابطه ایران و ایالات متحده آمریکا حالا این است که هیچ بخشی از این رابطه ی تازه شبیه گذشته نیست. کار از مذاکره در پشت درهای بسته، تا قدم زدن وزرای خارجه که اقدامی دوستانه تلقی شد هم پیش رفته.
[در حالی که تصاویر خنده های صمیمی تیم مذاکره کننده ایران -ظریف و فریدون و صالحی و عراقچی- و تیم مذاکره کننده آمریکا در لوزان نشان داده می شود:] اینجا وزرای خارجه دو کشور اندکی پیش از آغاز همین دور از مذاکرات، درباره ورزش صبحگاهی صحبت می کنند و دوچرخه سواری. یا خبر آمد که وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا برای علی اکبر صالحی که اخیراً نوه دار شده، هدیه ای می آورد تا به قول رئیس جمهور آمریکا، شاید فصل تازه ای از رابطه دو کشور را آغاز کند.
اما در آستانه ۱۲ فروردین، سی و ششمین سالگرد رفراندومی که نتیجه اش برقراری حکومت جمهوری اسلامی شد که دشمنی با آمریکا بنیادش را تشکیل می داد، رابطه ایران و ایالات متحده با این دهها بار ملاقات وزرای خارجه دو کشور، شکل تازه ای به خود گرفته… [در حالی که تصاویر امام و تظاهرات پیروزی انقلاب اسلامی را نشان می دهد:] آیا هرگونه توافقی تهران و واشنگتن را به دوستی گذشته ی خود باز خواهد گرداند؟ دست کم آمریکا که گفته آماده است.

برای آشنایی بیشتر با ذوق زدگی دشمنان ملت ایران از روابط دوستانه تیم مذاکره کننده با دولتمردان آمریکا، در ادامه می توانید این گزارش بی بی سی فارسی را مشاهده نمایید:

تاثیر-مذاکرات-هسته‌ای-بر-رابطه-ایران-و-آمریکا

"Our President, analytical news site"