وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که "هرگونه فعالیت آموزشی و پژوهشی از سوی مؤسسه‌ای با عنوان «دانشگاه ایرانیان» فاقد وجاهت قانونی است و مورد تائید این وزارتخانه نیست."

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با صدور اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد: با توجه به سوالات مطرح شده در مورد جایگاه قانونی مؤسسه‌ای موسوم به «دانشگاه ایرانیان» به اطلاع مردم شریف ایران می­رساند:

1. سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای صدور مجوز تأسیس مؤسسه‌های آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی ـ غیرانتفاعی، مبتنی بر قانونمداری و توسعه هدفمند آموزش عالی، با رویکرد تضمین کیفیت و حفظ حقوق کلیه ذی­نفعان، صیانت از حیثیت و کیان آموزش عالی و شفافیت در اقدام و اطلاع رسانی است.

2. متقاضیان ثبت نام در موسسات آموزش عالی غیردولتی – غیر انتفاعی برای اطمینان از قانونی بودن تأسیس مؤسسه‌های آموزش عالی پذیرنده دانشجو، لازم است قبل از هر اقدامی به نشانی اینترنتی www.msrt.ir مراجعه و از صدور مجوز تأسیس مؤسسه مورد نظر خود توسط شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطمینان حاصل کنند.

3. آنچه از آن به عنوان «دانشگاه ایرانیان» یا «دانشگاه غیردولتی ـ غیرانتفاعی جامع بین‌المللی ایرانیان» یاد می‌شود، فاقد مجوز راه‌اندازی و انجام امور آموزشی و پژوهشی از جمله پذیرش دانشجو از سوی شورای گسترش آموزش عالی این وزارت است؛ ضمن اینکه مصوبه جلسه 735 مورخ 25/04/1393 شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص اعطای مجوز به آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد برای تأسیس دانشگاه بین‌المللی در تهران نیز لغو و بلااثر اعلام شده است.

بنابراین هرگونه فعالیت آموزشی و پژوهشی از سوی مؤسسه‌ای با عنوان «دانشگاه ایرانیان» یا «دانشگاه غیردولتی ـ غیرانتفاعی جامع بین‌المللی ایرانیان» فاقد وجاهت قانونی است و مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمی باشد .

اسناد قانونی بودن دانشگاه ایرانیان

دانشگاه ایرانیان چندی پیش در واکنش به برخی شبهه افکنی ها درباره قانونی بودن این دانشگاه اسنادی را منتشر کرد که در ادامه آمده است:

نظر به طرح برخی از ابهامات و شبهات در خصوص قانونی بودن روند تاسیس دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان در برخی از رسانه ها، و به منظور تنویر افکار عمومی توضیحات لازم در خصوص مراحل طی شده برای تاسیس دانشگاه به همراه اسناد مربوط به هر مرحله جهت بهره برداری عموم ارائه می گردد:
1) شورای گسترش آموزش عالی (زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری)، در جلسه مورخه 27/6/1389 با تاسیس دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان، موافقت اصولی (اولیه) می نماید. این موضوع طی نامه شماره 24509/22 مورخه 11/7/89 ابلاغ می گردد.

 

 2) معاونت آموزشی وقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه به شماره 81288/22 مورخه 17/11/89 با راه اندازی کلیه رشته ها در همه مقاطع تحصیلی ، موافقت اصولی (موافقت اولیه) می نماید.

 

3) شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه شماره 735 خود به تاریخ 25/4/1392 ، طی ماده واحده ای تاسیس دانشگاه جامع بین المللی (ایرانیان) را به تصویب رسانده و در تبصره ذیل آن عنوان می نماید که اساسنامه دانشگاه به تایید وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان آموزش پزشکی رسیده و استقرار مرکز و واحد آن در تهران بلامانع است.

 

4) معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه به شماره 50916/2 به تاریخ 2/5/1392 ، تاسیس و استقرار دانشگاه بین المللی غیردولتی – غیرانتفاعی (جامع بین المللی ایرانیان) در تهران را که اساسنامه آن به امضای (تایید) وزرای علوم، تحقیقات و فناوری (و رئیس شورای گسترش آموزش عالی) و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت رسیده را به رییس هیات موسس دانشگاه ابلاغ و اعلام می دارد.

 

5) اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری (سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) در تاریخ 26/5/1392 موسسه دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان را ثبت رسمی نموده و آن را از طریق روزنامه رسمی اعلام عمومی می نماید.

جالب آن که در ذیل سند ثبت دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان (تصویر بالا)، نام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان گیرندگان رونوشت سند صادر شده درج شده که به معنای اطلاع آنان از ثبت این دانشگاه است.

با توجه بندها و اسناد ارائه شده در بالا، کاملا واضح است که دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان در مرجع اولیه تاسیس (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و همچنین مرجع نهایی و رسمی تاسیس (اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری – سازمان اسناد و املاک کشور) کلیه مراحل قانونی را طی نموده و هویت خود را تثبیت نموده است و از نظر آنان مراحل قانونی طی شده و اسناد و مدارک ارائه شده صحیح و منطبق بر قانون بوده است. بر این اساس هرگونه اظهارات شفاهی عنوان شده توسط افراد که صرفا بر مبنای استنباط یا تفسیر شخصی آنان بیان شده و فاقد استناد قانونی و یا سند و مدرک رسمی باشد، فاقد ارزش عملی و اجرایی بوده و نمی توان آن را مبنای قضاوت قرار داد.

منبع

در همین زمینه بخوانید:

واکنش مستدل دانشگاه ایرانیان به لغو مجوز مورد ادعای وزارت علوم