دغدغه‌ی ما توافق نهایی‌ست؛ نگرانیم توافق نهایی نیز صرفا بر مبنای اعتماد به طرف آمریکایی صورت گیرد؛ کما اینکه در بیانیه لوزان، حقه‌بازی و خدعه‌گری طرف غربی به شدت دست کم گرفته شده است./دغدغه‌ی ما این است که مبادا اعتماد بیجا و ناآگاهانه به غرب، نه تنها منجر به حل پرونده هسته‌ای نشود بلکه تمامیت ارضی و اطلاعاتی کشور را نیز به مخاطره بیاندازد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل پیرامون بیانیه لوزان، نامه ای محضر رهبر معظم انقلاب ارسال کرد. متن این نامه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(دام ظله)
سلام علیکم؛
هفت سال از دهه چهارم انقلاب اسلامی که به تعبیر حضرتعالی «دهه پیشرفت و عدالت» نام گرفت را پشت سر گذاشته‌ایم. این سال را نیز شما به نام «دولت و ملت، همدلی وهمزبانی» نام نهادید تا مردم و مسئولین با اتحاد و انسجام بیشتر بتوانند قدم‌هایی محکم‌تر و استوارتر بردارند؛ البته واضح است که همدلی و همزبانی باید ملاک و معیاری داشته باشد که با توجه به سخنرانی اول فروردین حضرتعالی در حرم مقدس امام رضا(ع) در می‌یابیم که این ملاک و معیار، چیزی جز حرکت در مسیر پیشرفت درون‌زا نیست و در واقع هر شخص، مسئول یا غیر مسئول، هرگونه اقدامی خلاف مسیر پیشرفت درون‌زا انجام دهد، نه تنها باید مورد انتقاد قرار گیرد بلکه همدلی و همزبانی با وی خلاف مصلحت و نقض غرض انتظار ما از شعار سال است.
رهبر عزیز و فرزانه؛
مستحضرید و بارها فرموده‌اید؛ مناقشات و کارشکنی‌هایی که از سوی دشمنان این انقلاب بر سر پرونده هسته‌ای وارد شده است تنها بهانه‌ای‌ست تا جلوی حرکت بزرگ ملت مسلمان ایران را بگیرند.
امروز دو رویکرد در رابطه با اتمام این مناقشات وجود دارد؛ رویکردی که پایان تمام این منازعات را در"حل" پرونده هسته‌ای در چهارچوب منافع ملی با استفاده از همه ظرفیت ها از جمله ظرفیت دیپلماسی می‌داند و نگاه دومی که برای پایان دادن به این مناقشات، "منحل کردن" مسئله هسته‌ای و جمع‌کردن بساط فناوری هسته‌ای یعنی صنعت هسته‌ای و تولید انرژی را در دستور کار دارد.طرفداران رویکرد اول، مردم و مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی‌اند و پیشنهاد دهندگانِ رویکرد دوم، استکبار جهانی به سردم‌داری آمریکا و همراهی سایر هم‌پیمانانش هستند.
رهبر عزیز؛
در بیانیه لوزان نکاتی نهفته است که به شدت نگران‌کننده‌است:
دغدغه‌ی ما این است که مبادا طبق متن بیانیه لوزان، هرگز نتوانیم به چرخه‌ی کامل صنعت هسته‌ای و تولید صنعتی سوخت هسته‌ای و نهایتا تولید انرژی از آن دست یابیم.
دغدغه‌ی ما این است که مبادا طبق متن بیانیه لوزان، نظارت‌های پروتکل الحاقی و فراتر از آن اجرا شود، که نه تنها طبق مصوبه مجلس در سال 84 غیرقانونی است، بلکه راه را برای جاسوسی‌های ساختارمند، هموار می‌کند و در اثر آن دانشمندان و نخبگان ما–حتی در صنایع غیر هسته‌ای- دیگر امنیت جانی نخواهند داشت. چنانکه در متن بیانیه آمده‌است، نظارت‌هایی بیش از پروتکل بناست بر ایران اعمال شود.
دغدغه‌ی ما این است که مبادا با شروط متعدد و مبهمِ مندرج در متن بیانیه لوزان، یا تحریم ها باقی بماند یا در بهترین صورت تحت عناوین دیگر، مجددا اعمال گردد و برای تخفیف آنها نیز مجبور باشیم دوباره بر سر میز مذاکره حاضر شده و باز امتیاز بدهیم.
دغدغه‌ی ما این است که مبادا وقتی بر اساس متن بیانیه لوزان، مواد غنی شده خود را از بین بردیم و زیرساخت‌های سانتریفیوژهای نطنز را تخریب کردیم و زمانی که بازگشت به وضع فعلی امکان ناپذیر شد، طرف غربی تعهدات خود را انجام ندهد، چنانچه در مفاد بیانیه لوزان نیز چنان خدعه‌گری نموده که عملا هیچ تعهدی نسبت به ایران ندارد.
دغدغه‌ی ما توافق نهایی‌ست؛ نگرانیم توافق نهایی نیز صرفا بر مبنای اعتماد به طرف آمریکایی صورت گیرد؛ کما اینکه در بیانیه لوزان، حقه‌بازی و خدعه‌گری طرف غربی به شدت دست کم گرفته شده است.
دغدغه‌ی ما این است که مبادا اعتماد بیجا و ناآگاهانه به غرب، نه تنها منجر به حل پرونده هسته‌ای نشود بلکه تمامیت ارضی و اطلاعاتی کشور را نیز به مخاطره بیاندازد.
دغدغه‌ی ما این است که مبادا طبق متن بیانیه لوزان، مرکز نفوذ ناپذیر و ضد موشکی فردو کاملا بلااستفاده شده و همه مواد و تجهیزات به مرکز آسیب‌پذیر و در معرض حمله‌ی نظنز منتقل شود؛ مرکزی که تا قبل از راه اندازی فردو مدام در معرض تهدیداتِ علنیِ نظامیِ آمریکا و اسرائیل بوده است.
دغدغه‌ی ما این است که مبادا جریان رسانه‌ای که«توازن نامتقارن امتیازات داده و ستانده در متن بیانیه لوزان» را با پوشش غیرصادقانه‌ی«حل مسئله هسته‌ای» دنبال می‌کند، با ترویج همدلی و همزبانی با آمریکا، موجب ضررهای جبران ناپذیر گردد.
دغدغه‌ی ما این است که مبادا صدا و سیمای جمهوری اسلامی، با جلوگیری از حضور موثر منتقدین بیانیه لوزان، از بیان ایرادات اساسی بر این بیانه جلوگیری کرده و ناخواسته شرایط را برای جریان همدل و همزبان با آمریکا فراهم کند.
دغدغه‌ی ما این است که مبادا عملکرد منفعل صدا و سیمای جمهوری اسلامی در امر اطلاع‌رسانی باعث شود که طرف آمریکایی از کم‌اطلاعی مردم و نخبگان جامعه نهایت سوء استفاده را ببرد.
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (دام ظله)
ما به‌عنوان بخش کوچک از خیل عظیم معتقدین و دلدادگان نظام مقدس جمهوری اسلامی، اعتقاد داریم که برخورد جنبش دانشجویی مسلمان با اقدامات مسئولین و کارگزاران نظام باید براساس استراتژی «نقد حکومت آری، نفی حاکمیت هرگز» باشد. تمام این انتقادات از آن جهت است که دلسوز نظام اسلامی و خواستار تعالی، قوام و دوامِ پیشرفت آن هستیم.
آنچه از مکتب حضرت امام(ره) و منظومه فکری و فرمایشات حضرتعالی دریافته‌ایم، این است که آزادانه و در عین رعایت انصاف و ادب، انتقادات و تحلیل خودمان را –ولو اینکه اشتباه باشد- مطرح نمائیم و البته هرگاه متوجه خطا در تحلیل شدیم، شجاعانه و صادقانه به اشتباهات خویش اعتراف کنیم.
آنچه امروز، مبتنی بر آموزه‌های گفتمان انقلاب اسلامی و منویات حضرتعالی استنباط می‌کنیم، این است که علاوه بر ضعف‌ها و ابهامات جدی در بیانیه لوزان سوئیس، اشتباهات و خطاهای راهبردی در مسیر این مذاکرات وجود دارد.
مشخص است که ما منکر جهاد دیپلماتیک یا «اصل توافق» یا «امتیاز دادن، بشرط امتیاز گرفتن» نیستیم بلکه مخالف «دست‌کم گرفتن حریف» و از چاله به چاه افتادن‌ایم. آنچنان که واضح است، اگر بیانیه‌ی لوزان به چارچوب توافق نهایی بدل شود و شأن حقوقی پیدا کند، عملا مذاکرات هیچ منفعت قطعی‌الوقوعی برای کشور به همراه نخواهد داشت و خدعه‌ی امریکایی، زحمات مذاکره‌کنندگان را کمر خواهد شکست.
در این میان شاهدیم برخی با تفسیر غلط شعار سال، منتقدین را از بیان انتقادات بازداشته و متهم به تندروی یا «مخالفت با تصمیم نظام» می‌کنند و این روند ناصواب در حالی است که محکمات سخنان و دیدگاه های حضرتعالی و بیانات شما در مجامع عمومی از سالیان گذشته تا کنون، پیش روی ماست و ما مو به مو، فرمایشات شما در رابطه با موضوع هسته‌ای کشورمان را شنیده و به یاد داریم.

و در این برهه حساس تاریخ انقلاب نقش شما را به عنوان ولی فقیه زمان و رهبر این امت آن می‌دانیم که همچون گذشته با راهنمایی و راهبری حکیمانه‌تان، همچون همیشه، راه را به دلسوزان و علاقمندان نشان دهید و از دولت محترم می‌خواهیم که نگرانی‌های جدی و اساسی ناشی از متن بیانیه لوزان را برطرف سازد.

رهبر معظم انقلاب
ما دانشجویان خدای منان را شاهد می‌گیریم که آنچه می‌گوئیم و می‌نویسیم و مطالبه می‌کنیم، صرفا از آن جهت است که حضرتعالی بعنوان آرمان‌گرایی و مطالبه‌گری به ما تکلیف فرموده‌اید. پس ضمن تجدید بیعت با حضرتعالی و آرمان‌های رفیع امام(ره) و شهدای انقلاب اسلامی، در پیشگاه خداوند متعال و حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه)، عهد می‌بندیم که تا آخرین قطره خون پاسدار مرزهای اعتقادی خویش باشیم و همچنان بر پیروی از دستورات و منویات امام گونه حضرتعالی، مشتاقانه و صادقانه اصرار و پای‌فشاری خواهیم‌نمود و در این مسیر از طعن طاعنان و دشمنی دشمنان مطلقا بیم و هراسی نداریم.
با آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت حضرتعالی
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
شورای مرکزی
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل
دانشگاه‌های سراسر کشور(+)

"Our President, analytical news site"