جمعی از حقوقدانان در واکنش به مواضع برخی مسئولین دولت یازدهم، پیرامون ایراد ایشان بر اقدام اخیر شهرداری تهران در تفکیک جنسیتی کارمندان خود و تصریح سخنان معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری بر اینکه"طرح تفکیک جنسیتی مورد تائید معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیست و دولت یازدهم نیز با آن مخالف است
"،اعتراض خود را طی نامه ای به رئیس جمهور اعلام نمودند.

جمعی از حقوقدانان در واکنش به مواضع برخی مسئولین دولت یازدهم، پیرامون ایراد ایشان بر اقدام اخیر شهرداری تهران در تفکیک جنسیتی کارمندان خود و تصریح سخنان معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری بر اینکه"طرح تفکیک جنسیتی مورد تائید معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیست و دولت یازدهم نیز با آن مخالف است
"،اعتراض خود را طی نامه ای به رئیس جمهور اعلام نمودند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ متن این نامه بدین شرح است :

بسمه‌تعالی

مبادا شیفته چیزی شوید که خداوند بر شما حرام کرده زیرا هر کس پرده حرمت خدا را در این دنیا بدرد خداوند میان او و بهشت و نعمت‌ها و خوشی و مقام ارجمند پایدار و دائمی آنجا که برای اهلش مقررشده برای همیشه جدائی افکند؛ زیرا گمراه‌ترین مردم در پیشگاه خدا آن‌کسی است که از هوای نفس و رأی خود بدون راهنمایی خدا پیروی کند. امام صادق (ع) روضه کافی ص ۴ و ۹.

 

جناب آقای دکتر روحانی؛ ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام‌علیکم؛

چندی پیش شهرداری تهران طی اقدامی ارزشمند طرح تکریم بانوان را در این نهاد خدمتگزار عمومی، اجرایی نمود و برخی از صاحب‌دولتان نسبت به این موضوع مواضعی را اتخاذ نموده‌اند که ناآگاهی فقهی، حقوقی و سیاسی ایشان از مسائل بدیهی را به یاد می‌آورد. البته لازم است از مواضع حمایتی ریاست محترم قوه قضاییه در این خصوص تقدیر و تشکر نمود و این نگاه حکیمانه را ستود. در این میان نکاتی حائز اهمیت، تقدیم می‌گردد تا مبادا امر فرهنگ به نسیان رود:

۱.در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، زن و خانواده در اصول متعددی موردتوجه قرارگرفته و بر جایگاه بلند انسانیت ایشان تأکید شده است: «خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است و توافق عقیدتی و آرمانی در تشکیل خانواده که زمینه‌ساز اصلی حرکت تکاملی و رشد یابنده انسان است اصل اساسی بوده و فراهم کردن امکانات جهت نیل به این مقصود از وظایف حکومت اسلامی است.»

مقدمه قانون اساسی ابتدا جایگاه وارسته زن را که همواره در طول تاریخ آماج اهداف شوم قرارگرفته است مشخص کرده و مسئولیت خطیر و مهم وی را بیان می‌دارد. حال این سؤال مطرح است که سخنان معاون رییس‌جمهور کدام‌یک از این اهداف و آرمان‌های مندرج در قانون اساسی را محقق می‌کند. ما می‌دانیم و در پی حذف زن از ساحت اجتماع نیستیم و طرح تکریم نیز در پی چنین اقدامی نیست بلکه تنها در پی تحقق آرمان جامعه اسلامی است که زن حضورش به‌قدر مکفی تجویزشده است و قطعاً با رعایت شخصیت زن.

۲.در اصل دهم قانون اساسی چنین آمده است: «ازآنجاکه خانواده واحد بنیادین جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق اسلامی باشد.»

همان‌طور که در این اصل بیان‌شده است، خانواده یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نهادهای اجتماعی است که حفظ آن منجر به دوام جامعه می‌شود و مسئولیت زن در حفظ این نهاد مهم، بسیار خطیر است به‌طوری‌که ذره‌ای انحراف در آن صدمات سنگین و جبران‌ناپذیری ر:.۷- بر پیکره جامعه خواهد زد. ایمان ما به روایات ائمه معصومین سلام‌الله‌علیه که می‌فرمایید حضور بی‌حد و نامناسب در جامعه سبب فروپاشی کیان خانواده است دغدغه ماست نه چیزی بیشتر! ما به مادران این سرزمین افتخار می‌کنیم در تمام عرصه‌ها؛ اما این سرمایه انسانی و اجتماعی نیا%:.۸(!به حراست دارد و بهتر است آن را با نگاه اسلام صیانت کنیم.

۳.اصل بیست و یکم قانون اساسی در حفظ کرامت زنان را می‌توان به‌عنوان یک اصل بنیادین در تحقق حقوق زنان تلقی کرد. دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید. بر اساس بند ۱ اصل مذکور دولت موظف است زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او را فراهم نماید. محیط مختلط در مراکز اراده دهنده خدمات عمومی چقدر با احیای حقوق مادی و معنوی زن هم‌خوانی دارد؟

با نگاهی به اصل فوق مشاهده می‌گردد که دولت باید با پررنگ کردن نقش مادری و همسری زن و حمایت ویژه از زنان در کانون خانواده از امکان تضییع حق ایشان در جامعه جلوگیری به عمل آورد. حقوق اسلام زن در جامعه را سرمایه اداره نمی‌داند بلکه سرمایه انسانیت می‌داند که بایستی حفظ شود. این کجا و آن گفته کجا که به تقبیح طرح تکریم می‌پردازد.

نکته‌ای که باید بدان توجه نمود آن است که قانون اساسی تنظیم حقوق زن و مرد را بر مبنای «حقوق و موازین اسلامی» تأیید کرده است لذا دولت و شخص رییس‌جمهور به‌عنوان مجری قانون اساسی موظف است حق‌وحقوق واقعی زنان را آن‌طور که در شریعت و عرف اجتماعی می‌بایست رعایت گردد پیگیری کند. آیا معاون رییس‌جمهور اطلاعی از موازین شریعت یا عرف اجتماعی ایران که بسیاری از زنان عفیف و پاک‌دامن این مرزوبوم به آن معتقدند، دارد؟

جناب آقای دکتر روحانی؛

شاید کسانی که کنوانسیون‌های بین‌المللی را مستمسک تقبیح طرح تکریم بانوان قرار داده‌اند و یا برخی که طرح تکریم را نوعی تفکیک جنسیتی قلمداد نموده‌اند تا به سرکوب جریان فکری ارزش‌گرا در کشور بپردازند فراموش کرده‌اند در این کشور قانون و اسلام حکومت می‌کند و اخلاق و ارزش‌های فرهنگی باید دغدغه اصلی دولتمردان باشد و نگاه ابزاری و سیاسی کردن به زن جز نابودی زن و خانواده را به دنبال ندارد.

نمی‌دانیم شاید خانم‌ها و آقایان مخالف این طرح نشنیده باشند که البته باوجود گستردگی ا/NB/KBزار ارتباطی نوین بعید به نظر می‌رسد- اما باید بدانیم که:

۴.روابط اجتماعی نظام‌مند در الگوی رفتاری انسان مسلمان از ابتدایی‌ترین شئون اخلاق اسلامی است که مولای متقیان دراین‌باره با اشاره به فلسفه وجودی این حکم انحراف از انسانیت و مدار اخلاق را سنگ بنای حکم دانسته‌اند و نافرجامی اجتماعی را نتیجه روابط آزاد می‌داند . فراموش نکنیم که رسول خدا از دردی هولناک برای جامعه اسلامی خبر داد برای جامعه‌ای که روابط جنسی در آن نظام‌اند نباشد. پرواضح است که اضمحلال اخلاقی جامعه‌ای چنین را تهدید می‌کند.

۵.تشبه به کفار در اسلام حرام و مردود است. خالی از فرهنگ خود شدن و به فرهنگ اجنبی میل کردن جز برهنگی فرهنگی و نابودی جامعه را به دنبال نخواهد داشت. اگر منظور معاون امور زنان شما از تفکیک جنسیتی همان غربی شدن است که رسانه‌های بیگانه با ایشان هم‌صدا شده‌اند و فریاد می‌زنند باید بدانید. تقلید از کفار در حکم دشمنی خدا و بر اساس وعده معصوم (ع) چنین جامعه‌ای به الحاد خواهد رسید .

۶.مسئله تکریم زن و تأمین محیط روانی مطلوب برای زن در جامعه نه‌تنها از معارف نقلی بلاتردید بین فریقین است که حکم عقل نیز بر آن صحه می‌نهد. نیم‌نگاه به آشفتگی اجتماعی در غرب در نهاد خانواده که مولود فکر نویسندگان همین کنوانسیون‌هاست. نشان می‌دهد اگر بنا باشد بر مذاق این تفکر برویم چه چیزی دامن‌گیر ما، زن مسلمان و جامعه ما خواهد شد! چه اینکه برخی از شواهد امروز در جامعه نشان می‌دهد که برخی از تساهل کنندگان فرهنگی چگونه باعث از بین رفتن برخی از ارزش‌ها شده‌اند.

۷.شاید خانم ملاوردی معاون محترم شما نمی‌دانند که بنا بر احادیث معتبر وجود یک محیط آرام و امنیت روانی در محیط کار سبب شادابی زن است . شاید معاون محترم نداند ولی بیان معصوم این عمل را صیانت از زن می‌داند. بدانید سوداگری غرب، برای آرامش زن نیست بلکه برای نیل به اهداف سخیف فرهنگ لیبرال است.

۸.آنچه ذکر شد پایه‌های فلسفی و اخلاقی حکم نهی ارتباط بی‌مورد میان زن و مرد است که علمای اعلام بر این اساس این ارتباط را نهی کرده و حرام می‌دانند. در این خصوص تنها کافی است که به کتاب عروه مرحوم سید مؤسس حوزه علمیه قم سری بزنید تا ببینید از نوع بی‌بندوبار چگونه به خدا پناه می‌برد و حکم خدا را در نهی این رابطه اعلام نموده‌اند.

۹.خانم معاون در رسانه‌ها فرموده‌اند که: طرح تکریم بانوان چیزی جز تفکیک جنسیتی نیست! سؤال این است که مگر شما با هر نوع تفکیک جنسیتی مخالف هستید که چنین اتخاذ موضع کرده‌اید. امام امت در مقام افتا فرموده‌اند که اختلاط بین زن و مرد بی‌مورد حرام است. این چیزی جز تفکیک جنسیتی نیست اما آیا شما با آن مخالفید. فرموده بودید که پایان‌نامه ارشد شما سبب شد تا نگاهی نو به مسئله زنان پیدا کنید توصیه می‌کنیم نگاهی هم به کتاب علل شرایع مرحوم صدوق بیاندازید تا شاید ایده‌ای در شما باشد تا بدانید نتیجه مراودات بی‌مورد زن خروج از انسانیت جامعه است و تباهی جامعه خواهد بود.

۱۰.نیم‌نگاهی به قانون اساسی این مملکت نشان می‌دهد که هرگونه تعهد بین‌المللی محدود به قوانین اسلام است و مردم سعادت خود را در قوانین اسلام دیده‌اند و لذا بهتر است که بجای نگرش‌های فمینیستی و ناروا به تفسیر آگاهانه و عقلانی برای تدبیر اسلام بیاندیشیم.

۱۱.البته که کار زن در اسلام محترم است و نمی‌تواند مورد طمع و دست‌اندازی هیچ‌کسی باشد . پس ما در پی حذف هیچ قشری آر کسب و حقوق مالی او نیستیم، اما فطرت و نیاز فطری از این هم مقدم‌تر و مهم‌تر است. ذات و فطرت انسانی را فدای عرض نکنید و شاید حقیقت را فدای سیاست کاری‌ها! حقیقت انسان نه زن است و نه مرد بلکه انسان است. فراموش نکنیم که خلقت الهی هدفمند در اسلام می‌گوید هر موجودی وظیفه‌ای دارد و برتری به تقواست که همین انجام‌وظیفه الهی است و جانب تقوا حکم خداست که در شریعت حکم به نهی رابطه بی‌مورد داده است و خواسته است تا حضور زن در جامعه نظام‌مند باشد.

اگرچه بر این باوریم که دیر است که به این مرحله در عقلانیت اجتماعی برسیم که به فرهنگ اسلامی توجه شود اما لازم است تا صاحب‌دولتان در این مقوله به جدیت برخورد کنند. فرموده رهبری را پیش رو قرار دهید که فرهنگ شوخی پذیر نیست!