نظر مرحوم آیت الله مهدوی کنی درباره انشعاب مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت مبارز بخش کمتر دیده شده ای بود که در قسمت چهارم مستند«یارصادق» به روی آنتن رفت.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ مرحوم آیت الله مهدی کنی در قسمتی از مستند «یارصادق» که به بررسی مراحل مختلف زندگی و ابعاد شخصیتی، اجتماعی، سیاسی دوران حیات مرحوم آیت الله مهدوی کنی پرداخت، درباره‌ی انشعاب مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت مبارز گفت: من دیدم بعضی از دوستان که ادعای ولایت فقیه دارند و خودشان را جزو جناح ولایت می دانند واقعا به آن آقایی که بالا است اعتقاد ندارند.
به آنها گفتم این چه حرفی است که شما می زنید، ما مدعی عصمت ولی فقیه نیستیم ولی حقی برای او قائل هستیم. همین حرفهایی که الان بعضی ها میزنند آن موقع آقایان پنهانی می گفتند.

من می گفتم این درست نیست، ما اگر در قانون اساسی بحث از ولایت فقیه می کنیم، قبل و بعد از انقلاب دنبال امام (ره) بودیم. اگر صادق هستیم پای این حرف بایستیم ولو اگر یک جایی برخلاف میلمان باشد.

اگر صداقت نداریم چرا از اول نگفتیم؟ به مردم راست بگوییم، اگر ولایت فقیه را قبول نداریم. چرا پنهانی این کار را می کنیم.

این حرف آن زمان من است و لذا می گفتم بعضی از اقایان کم لطفی می کنند، یعنی مسیر را منحرف می کنند. به این جهت من قبول نکردم، گفتم هم از نظر رای گیری، جامعه به آنها رای نداده است و هم از نظر فکری با ما همفکر نیستند و بعدها هم عملا معلوم شد با ما هم‌فکر نیستند و این کارها را کردند و با کسانی همگام شدند که حالا خودشان پشیمانند.