اسفندیار رحیم مشایی آقای احمدی‌نژاد شخصیت کم‌نظیر بین‌المللی هستند و در جهان اسلام از معروفیت و محبوبیت بالایی برخوردارند، مورد وثوق هستند و ایران نیز به عنوان پرچمدار حرکت‌های اصلاحی در جهان و مبارزه علیه استکبار شناخته شده است.

ایسنا نوشت: اسفندیار رحیم‌مشایی که رییس‌جمهور را در جریان سفر به مصر همراهی می‌کند، در مورد دیدار رییس‌جمهور با شیخ‌الازهر در جمع خبرنگاران به ارایه‌ی توضیحاتی پرداخت.

مشایی با اشاره به اهمیت این دیدار و تاثیر آن در وحدت بین مسلمین گفت: این دیدار که آقای احمدی‌نژاد در دانشگاه الازهر داشتند و با مقامات این دانشگاه دیدار کردند فوق‌العاده اثرگذار است.

وی اظهار کرد: آقای احمدی‌نژاد شخصیت کم‌نظیر بین‌المللی هستند و در جهان اسلام از معروفیت و محبوبیت بالایی برخوردارند، مورد وثوق هستند و ایران نیز به عنوان پرچمدار حرکت‌های اصلاحی در جهان و مبارزه علیه استکبار شناخته شده و در این زمینه خط مقدم است. جایگاه ایران در جهان اسلام ویژه است.

مشایی هم‌چنین به جایگاه مصر اشاره کرد و گفت: مصر کشوری اسلامی و دارای سابقه تمدنی زیادی در جهان است. نقش موثری در جهان عرب و اسلام دارد و در منطقه تاثیرگذار است.

رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها در ایران اظهار کرد: دانشگاه الازهر نیز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اسلامی شناخته می‌شود و نقش مهمی در توسعه‌ی دانش اسلامی و تربیت دانشجو داشته است و نقشش بی‌بدیل است. لذا بازدید رییس‌جمهور از این دانشگاه طبعا مورد استقبال و هم‌چنین مورد انتظار بود و ما شاهد استقبال رسانه‌ها در این زمینه بودیم و این نشان از اهمیت و پتانسیل زیاد این دیدار دارد.

وی با بیان این‌که در ابتدای این جلسه رییس دانشگاه الازهر احساساتشان را از دیدار با رییس‌جمهور بیان کردند و اعلام کردند که ایشان مرد بزرگی است و در عین سادگی، پرجاذبه و قدرتمند است، افزود: در ادامه ایشان توضیحاتی درباره‌ی دانشگاه الازهر دادند و تعدادی از اساتید این دانشگاه را که بعضی از آنها در مورد فرهنگ و علوم انسانی و ایرانی تحقیقاتی کرده بودند معرفی کردند، از جمله دو تن از اساتید برجسته‌ی این دانشگاه که تحقیقاتی در مورد صدرالمتألهین شیرازی و شیخ طوسی انجام داده بودند و این نشان‌دهنده‌ی ظرفیت بزرگ ایران است.

مشایی گفت: در این دیدار بر ضرورت اتحاد بین شیعه و سنی تاکید شد. هم‌چنین بر ضرورت پرهیز از اختلاف تاکید شد و این‌که باید در راستای وحدت حرکت کنیم و وحدت بین مسلمین را افزایش دهیم.
وی افزود: در این جلسه رییس‌جمهور علاوه بر ضرورت تاکید بین مسلمین اظهار داشتند ما برای این‌که شاهد وحدت بین مسلمین باشیم باید افق‌های بلندتر و اهداف بلندتر را مورد توجه قرار دهیم و کشورها و گروه‌های اسلامی به اهداف بلندتر توجه داشته باشند؛ چرا که عدم توجه به این اهداف بزرگ و مسوولیت اصلی باعث ایجاد نگاه پایین و بعضا تنگ‌نظری می‌شود و در این تنگ‌نظری‌ها اختلافات زیاد می‌شود.

مشایی ادامه داد: رییس‌جمهور در این جلسه بر اهمیت عدالت تاکید کردند و اظهار داشتند تحقق عدالت نیازمند انسان عادل است؛ انسانی به مانند پیامبر (ص) که درک و فهم حقیقی از اسلام و قرآن داشته باشد. از عدالت درک درستی داشته باشد و ایشان به نحو شایسته موضوع حضرت ولی‌عصر (عج) را مطرح کردند و تاکید کردند که ولی‌عصر یک بحث فرقه‌ای نیست و فقط به مسلمانان تعلق ندارد و متعلق به کل جامعه‌ی بشری است و طرح موضوع حضرت ولی‌عصر (عج) اختلاف‌انگیز نیست؛ چرا که ایشان باعث نجات تمام بشریت خواهد بود و فصل مشترک تمام انسان‌ها است.
رییس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها در ایران گفت: انعکاس سخنان آقای احمدی‌نژاد در نزد اساتید حاضر در این جلسه جالب بود و گویی برای اولین بار بود که به این شکل به موضوع انسان کامل و عدالت نگاه می‌کردند، فارغ از دیگر مسائل.

مشایی با تاکید بر این‌که این جلسه، جلسه‌ی خوبی بود و آثار ارزشمندی به همراه خواهد داشت، در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های عربی مطرح کردند که در این جلسه در مورد مساله‌ی بحرین، مساله‌ی سوریه و هم‌چنین عرب‌های خوزستان مطالبی از سوی شیخ الازهر مطرح شده است، گفت: در مورد مساله‌ی بحرین و هم‌چنین عرب‌های خوزستان مبحثی مطرح نشد.

وی ادامه داد: در این جلسه در مورد وحدت جهان اسلام تاکیداتی شد و تاکید شد که باید به مسائل اسلام توجه ویژه‌ای شود که از جمله این مسائل، سوریه است.

مشایی افزود: رییس‌جمهور در این جلسه در مورد مساله‌ی سوریه گفتند مردم سوریه باید به انتخاب خود سرنوشت خود را رقم بزنند و حاکمان خود را با انتخاب خود تعیین کنند و راه حل بحران سیاسی از طریق گفت‌وگو، مفاهمه و مشارکت مردم در انتخاب حاکمانشان است و راه دیگری ندارد و هر دولتی بخواهد بر اساس جنگ به قدرت برسد دوام نخواهد داشت و جنگ راه حل نیست.