پنج روز پيش هم جك لو وزير خزانه داري آمريکا اعلام کرده بود که نقشه راه امريکا براي سبک کردن تحريم ها در صورت توافق هسته اي به گونه اي خواهد بود که ساختار تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران حفظ شود.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ «ارنست مونیز» وزير انرژي آمريکا در مصاحبه با شبکه سي ان ان گفته است : فرآيند «رفع تدريجي» تحريم‌هاي ايران ۶ ماه پس از اجراي توافق «اغاز» خواهد شد!
وی در گفتگو با شبکه تلويزوني سي ان ان در پاسخ به سئوال کريستين امانپور درباره «زمان دقیق رفع تحریم‌ها» گفت: « قبل از آغاز فرآيند رفع تدریجی تحریم‌ها، ابتدا مفاد اصلی توافق هسته‌ای باید اجرا شوند.»
مونیز در ادامه با بیان اینکه درباره زمان‌بندی رفع تحریم‌ها هنوز موارد زیادی هستند که باید حل و فصل شوند درباره گمانه‌زنی‌های مختلف مطرح شده در این باره اظهار داشت: « البته این تا اندازه زیادی در دستان ایرانی‌ها است. آنها باید چندین اقدام را انجام دهند از قبیل کاهش ذخایر اورانیوم، کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال، اما من با یک حساب سرانگشتی زمان لازم در این باره را حدود ۶ ماه می‌دانم؛ این زمان می‌تواند کوتاه‌تر با طولانی‌تر از این باشد که باز هم به توانایی آنها برای انجام این اقدامات بستگی دارد.»
وزیر انرژی آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا درباره این ۶ ماه توافقی صورت گرفته است هم گفت:«نه، این شش ماه زمان ثابتی نیست؛ هر چقدر که طول بکشد تا آنها این گام‌ها را اجرا کنند مد نظر است.» مونیز با ذکر دوباره گا‌م‌های اجرایی لازم از سوی ایران گفت: «من حدس می‌زنم شش ماه زمان واقع‌گرایانه‌ای برای انجام آنها است.»
اين اظهارات وزير انر‍ژي امريکا بدان معناست که نه تنها امريکا برنامه اي براي «لغو تحريم» بصورت «يکباره» ندارد، بلکه به دنبال «تعليق» بخشي از تحريم ها و نه «همه» آنها ، بر اساس يک برنامه زمانبندي شده و پس از راستي آزمايي تعهدات ايران به ۱+۵ است، که مدت زمان اجراي اين راستي آزمايي اوليه نيز از سوي مونيز به مدت ۶ ماه تخمين زده شده است.
اين در حالي است که محمد جواد ظريف در برنامه نگاه يک در پاسخ به سوالي درباره اظهارات مری هارف که عباراتي مشابه با اظهارات مونيز به کار برده بود، ضمن تاييد تلويحي زمابنر بودن مراحل راستي آزمايي گفت: روزی که توافق تصویب شود طرفها باید اقداماتی را انجام دهند و روز تصویب توافق تا اجرایی شدن ان فاصله ای وجود دارد که این فاصله هنوز به توافق طرفین نرسیده چرا که باید ما و آنها اقداماتی را انجام دهیم و نمی دانیم این اقدامات چقدر طول می کشد . جمهوری اسلامی ایران باید در فردو و اراک و نطنز و همچنین ذخایر خود اقداماتی را انجام دهد که مورد توافق مسئولان نظام باشد. ما با دکتر صالحی جلسه داشتیم و بررسی کردیم این اقدامات جمهوری اسلامی چقدر طول می کشد، البته آمریکا نیز باید اقداماتی را انجام دهد . خانم ماری هارف حدس خود را گفته است که شش ماه تا لغو قطعنامه ها و تحریم ها زمان لازم است . این زمان می تواند شش هفته یا چهار هفته باشد .
پنج روز پيش هم جك لو وزير خزانه داري آمريکا اعلام کرده بود که نقشه راه امريکا براي سبک کردن تحريم ها در صورت توافق هسته‌ای به گونه اي خواهد بود که ساختار تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران حفظ شود.
جك لو در انديشکده واشنگتن با بيان اينکه تحریمها یکباره برداشته نمی شود تاکيد کرده بود: تحريم ها به صورت «مرحله ای» و بعد از «راستی آزمایی» تعهدات ایران «کاهش» می یابد. چرا که تحریمها ابزار ما برای حفظ فشار بر ایران و وادار نمودن آن به اجرای همه تعهداتش است. حتی تحریم ها لغو نمی شود بلکه تعلیق می شود تا ساختار لازم برای بازگشت مجدد تحریم ها باقی باشد. این چارچوبی است که در سوئیس توافق شده است.
مقامات آمریکایی پس از مذاکرات لوزان سوئيس بارها اعلام کردند که تحريم هاي هسته اي ايران به صورت مرحله اي و زمانبر «سبک» مي شود و لغو نخواهد شد.
اين در حالي است که بر اساس «برنامه جامع مشترک اقدام» ، در توافق نهايي مي بايست "همه تحريم هاي مرتبط با هسته اي، شوراي امينت سازمان ملل ، چندجانبه و ملي" «لغو» شود.
از سوي ديگر لغو يکباره همه تحريم ها در توافق نهايي به عنوان يکي از خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته ای عنوان شده است.

"Our President, analytical news site"