استاد محمد قائم‌مقامی معتقد است دکتر احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم با گفتمان دیپلماتیک بحث مهدویت را جهانی کرد و این کار بحق و درستی بود که امیدواریم در دولت جدید این روند ادامه پیدا کند.

 

محمد قائم‌مقامی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو باایران درباره رسالت نظام جمهوری اسلامی در زمینه تشکیل جامعه مهدوی و مقدمه‌سازی ظهور امام زمان (عج) گفت: در رابطه با وظیفه و رسالت جمهوری اسلامی درخصوص تشکیل جامعه مهدوی به این نکته اشاره می‌کنم که روایتی داریم، مبنی بر اینکه قبل از ظهور حضرت باید کسانی قیام کنند و دولت امام زمان را تشکیل دهند، یعنی زمینه ساز دولت امام زمان‌(عج) باشند.رسالت جمهوری اسلامی یعنی همین نظام جمهوری اسلامی نظام زمینه‌ساز است.

در دولت‌های قبلی موضوع مهدویت کمرنگ شده بود
وی با بیان این نکته که در دولت‌های قبلی موضوع مهدویت کمرنگ شده بود، گفت: کل هدف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بحث ولایت فقیه و بحث مهدویت و ظهور امام زمان (عج) است. یعنی به واسطه حدود ولایت فقیه و نیابت امام زمان (عج) انقلاب و نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت و تاسیس شد و دولت‌ها نیز باید گفتمان ولایت را همیشه در رأس فضای گفتمانی خود حفظ کنند.استاد قائم‌مقامی ادامه دادند: البته ما می‌دانیم مقصد جمهوری اسلامی زمینه‌سازی برای ظهور حضرت امام زمان است که دولت آقای احمدی‌نژاد برای پررنگ‌تر کردن این زمینه تلاش بسیار می‌کرد. ویژگی دولت آقای احمدی‌نژاد، ویژگی اساسی و اصیلی بود و در واقع ایشان (احمدی‌نژاد) سعی کرد گفتمان خودش را به گفتمان ولایت‌فقیه و ظهور امام‌زمان (عج) نزدیکتر بکند و ما معتقدیم ایشان توفیقات زیادی در این زمینه داشته‌اند، اگرچه توفیق وی کامل نبود.

گفتمان دوگانه دولت اصلاحات
استاد قائم مقامی همچنین گفت: به هرحال دولت‌های قبلی گفتمان‌های متفاوتی با گفتمان ولایت داشته‌اند یا اساساً این قضیه را دنبال نکردند دولت قبل یعنی دولت اصلاحات رسماً می‌گفت ما برنامه گفتمانی داریم که بعدها گفتمان دوگانه یعنی بعث حاکمیت دوگانه را مطرح کردند. اما در دولت آقای احمدی‌نژاد تلاش شد که گفتمان دوگانه برطرف شود که به میزان زیادی در این کار توفیق حاصل شد. ما معتقدیم بحث‌ها و مطالب گفته‌شده در دولت‌های نهم و دهم که عمدتاً از سمت خود آقای رئیس‌جمهور مطرح می‌شد، درباره انتظار امام زمان و مهدویت نکات مثبت بسیاری داشته که امیدواریم در دولت جدید این نکات مثبت ادامه پیدا کند. من روز گذشته جمله‌ای از آقای روحانی رئیس‌جمهور منتخب در جراید دیدم که ایشان گفته بودند: «خلق حماسه سیاسی انتخابات با عنایت امام زمان و رهبری تحقق یافته است». ما منتظریم که در دولت جدید بحث امام زمان دنبال شود. البته این گفتمان را که رئیس‌جمهور جدید مطرح کردند درواقع نتیجه گفتمان اصیل دولت‌های نهم و دهم است.

مرز تفکر انجمن حجتیه و مهدویت
استاد قائم مقامی در خصوص مرز تفکر انجمن حجتیه با مهدویت مدنظر آقای احمدی‌نژاد گفت: در زمینه تفکر انجمن حجتیه و مهدویت دو نگاه وجود دارد. من معتقد نیستم طرح بحث مهدویت در دولت آقای احمدی‌نژاد، یک بحث انحرافی بوده باشد، بلکه اعتقاد دارم آقای احمدی‌نژاد با شایستگی بحث مهدویت را در گفتمان خودشان مطرح کرده‌اند. امام خمینی(ره) فرمودند «که انقلاب اسلامی نقطه شروع جریان مهدویت در جهان است». این یک واقعیت است و تمام قرائن مؤید این مسأله است. یعنی هر چه ما جلو رفتیم، قرائن این موضوع را تایید کردند. در واقع وقوع انقلاب اسلامی یک اتفاق مهدوی است. بعضی‌ها ما را متهم کردند که مهدویتی که شما مطرح می‌کنید منهای ولایت فقیه است. البته من این احساس و برداشت را ندارم من اصلاً فکرش را نمی‌کنم که آقای احمدی‌نژاد مهدویتی را مطرح می‌کند که بدون محوریت ولایت فقیه باشد. این یک اتهام به ایشان بوده است.