سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود تأکید کرد که تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای و پس از پس از راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهدات خود، تعلیق می‌شوند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ جف راسکه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری امروز خود در واکنش به اظهارات رهبر و رئیس جمهوری ایران در مورد نتایج مذاکرات هسته‌ای لوزان گفت: من فکر می‌کنم که نکته اول در این موضوع عدم مجادله در ملاءعام است. طی هفته گذشته ما در مورد پارامترهای چارچوب (توافق) گفتگوهای زیادی داشتیم و مطمئنا به برخی جزئیات آن‌ها پرداختیم. بنابراین ما در مورد این موضوعات در ملاءعام مذاکره و گفتگو نمی‌کنیم. هرچند که برخی جزئیات همچنان باید مورد مذاکره قرار گیرند. این دلیل فرآیندی است که تا انتهای ماه ژوئن در پیش داریم و ما با شرکای خود در مورد آن‌ها مذاکره خواهیم کرد."
وی افزود: "تا انتهای ژوئن ما در حال کار، کامل کردن و ساخته و پرداخته کردن بسیاری از جزئیاتی هستیم که باقی مانده‌اند. ما قصد نداریم در مورد هرگونه اظهارات عمومی از سوی مقامات ایرانی در ملاء عام پاسخی دهیم یا مذاکره کنیم. به عنوان یک مثال، براساس پارامترهای مورد توافق، تحریم‌ها طی یک رویه مرحله‌ای و براساس راستی آزمایی این موضوع که ایا ایران به تعهدات خاص خود در برنامه نهایی مشترک اقدام (برجام) عمل کرده باشد، تعلیق خواهند شد. این از جمله پارامترهای توافق شده در لوزان است.
راسکه در پاسخ به خبرنگاران گفت: "فرآیند (تعلیق تحریم‌ها) تنها پس از (راستی‌آزمایی پایبندی ایران به تعهداتش) آغاز خواهد شد." وی تأکید کرد: "فرآیند تعلیق یا کاهش تحریم‌ها تنها زمانی آغاز خواهد شد که ایران گام‌های عمده (تعهدات) هسته‌ای خود را کامل کرده باشد و بازه گریز هسته‌ای دستکنم به یکسال افزایش یافته باشد. بنابراین این امر با آنچه که ما هفته پیش گفته بودیم و آنچه از سوی تمامی طرف‌ها در لوزان مورد موافقت قرار گرفته، سازگار است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر در پاسخ به خبرنگاران تأکید کرد که کاهش تحریم‌ها تنها زمانی رخ خواهد داد که ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند. "تعلیق به صورت مرحله‌ای و براساس راستی‌آزمایی کامل شدن تعهدات خاص ایران انجام خواهد شد."
وی افزود: آنچه که بر سر آن به تفاهم رسیده‌ایم و آن تفاهمی که در لوزان به دست آمد، همانطور که توضیح دادم و البته دیگران نیز در مورد برخی موارد خاص به صورت جزئی به آن پرداختند، شامل آن‌چیزی است که در فکت‌شیت آمده است. همانطور که رئیس جمهوری اوباما و وزیر خارجه کری گفته‌اند، ما یک چارچوب سیاسی داریم، یک تفاهم، اما طی دو تا سه ماه آتی،‌ سلسله مذاکراتی سختی را برای رسیدن به یک برنامه اقدام جامع در پیش روی خود داریم. و ما همیشه اذعان داشته‌ایم که کار بسیار سختی در پیش رو داریم. این چارچوب تفاهم راهنمای عمل ما است.
راسکه در مورد موضوع ابعاد نظامی احتمالی و بازرسی‌های از تأسیسات ایران گفت: روی جزئیات و مدالیته خاص بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی‌ها باید طی مذاکرات آتی کار شود. من فکر می‌کنم در مورد ابعاد نظامی احتمالی، ما اعلام کرده‌ایم که برنامه ایران و چارچوب تفاهم، آن‌ها باید فرآیندی را در پیش بگیرند که تمامی نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ابعاد نظامی احتمالی بپردازد.
وی در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال اثرگذاری بحران یمن بر مذاکرات هسته‌ای و دستیابی به توافق گفت: "در مذاکرات هسته‌ای ما بر موضوع هسته‌ای تمرکز داریم. اما همانطور که وزیر خارجه به صراحت گفته است،‌ در مورد رفتار ایران در منطقه که نگرانی‌های زیادی را برانگیخته است - همچون حمایت از تروریسم، بازداشت شهروندان آمریکایی و مواردی این‌چنین - دیدگاه‌های خود را در ملاء عام مشخص کرده و بیان کرده‌ایم. این موضوعات همچنان موجب نگرانی ما هستند اما نمی‌خواهیم در مورد تأثیراتی که ممکن است داشته باشند، نتیجه‌گیری کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد حمایت ایران از حوثی‌ها در یمن گفت: وزیر خارجه در مورد نگرانی بابت حمایت ایران از حوثی‌ها صریح سخن گفت. کاملا آشکار است - و ما پیشتر گفته‌ایم - که حوثی‌ها و کسانی که از آن‌ها حمایت می‌کنند مسئول نزاعی هستند که هم‌اکنون در یمن وجود دارد.(+)

"Our President, analytical news site"