دبیرکل سازمان ملل طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دعوت از ایران را پس می‌گیرد و کنفرانس ژنو ۲ بدون حضور ایران برگزار خواهد شد؛ معارضان سوری هم در واکنش به این موضوع اعلام کردند که در ژنو ۲ شرکت می‌کنند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»، «مارتین نسیرکی»، سخنگوی سازمان ملل متحد ساعتی پیش بیانیه «بان کی‌مون»، دبیرکل این سازمان را در خصوص حضور ایران در ژنو ۲ خواند و گفت که بان کی‌مون به دلیل اظهارات علنی اخیر مقامات ایرانی ناامید شده و دعوت از این کشور برای شرکت در ژنو ۲ را پس می‌گیرد.

وی گفت: اظهارات عمومی ایران با گفت‌وگوهای دوجانبه با دبیرکل سازگار نیست و ژنو بدون حضور ایران برگزار خواهد شد.

«بان کی‌مون»، دبیرکل سازمان ملل متحد پیش از این بیانیه با «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا درباره دعوت از ایران به ژنو ۲ گفت‌وگو کرده بود.

منابعی از ائتلاف معارضان سوریه هم اعلام کرده‌ بودند در صورتی که دعوت از ایران برای مشارکت در کنفرانس ژنو ۲ پس گرفته نشود این ائتلاف هیچ گاه در این کنفراس شرکت نخواهد کرد.

در همین حال، دقایقی پس از قرائت بیانیه بان کی مون مبنی بر لغو دعوت از ایران، ائتلاف ملی مخالفان سوریه هم اعلام کرد که در کنفرانس ژنو ۲ شرکت خواهد کرد.

استقبال آمریکا از پس گرفته شدن دعوتنامه سازمان ملل از ایران

تسنیم هم به نقل از «خبرگزاری انگلیسی رويترز» گزارش داد، سازمان ملل، «جن پساکی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد «ما امیدواریم در پی بیانیه اخیر سازمان ملل (درباره ایران)، از هم اکنون تمام طرف ها تلاش های خود را بر ماموریت اصلی که همان پایان دادن به آلام مردم سوریه و آغاز فرآینده انتقال قدرت است، متمرکز سازند.»

پساکی افزود: «هدف از کنفرانس ژنو ۲ اجرای بیانیه ۲۰۱۲ برای ایجاد عملیات انتقال سیاسی در سوریه است.»

ابراز تأسف «ظریف» از اقدام «بان‌کی‌مون»

اما ساعتی بعد، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پیش از ترک عشق‌آباد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال فارس درباره اقدام بان‌کی‌مون در دعوت از ایران و سپس پس گرفتن این دعوت برای حضور در ژنو ۲ خاطر نشان کرد: آقای بان‌کی مون در هفته گذشته چندین بار با من تماس گرفت و من صریحا به ایشان اعلام کردم که برای حضور در این نشست هیچگونه پیش شرطی را نمی‌پذیریم.

وزیر خارجه گفت که متاسفیم آقای بان‌کی‌مون بر اثر فشار وارده پیشنهاد خود را پس گرفت و این رفتار را در شان دبیر کل نمی‌دانم.

وی درباره احتمال دیدارش با اشتون در حاشیه اجلاس داووس با بیان اینکه احتمال مذاکره حضوری بین من و ایشان در اجلاس داووس و کنفرانس امنیتی وجود دارد گفت: صحبت من و ایشان مقدماتی خواهد بود.