ویلیام هیگ: در داخل نظام ایران دو دسته وجود دارند؛ اما این بدان معنا نیست که هر یک از دو دسته، درباره فعالیت های هسته ای کشورشان رویکردهای متفاوتی داشته باشند.

شامگاه شنبه 25فوریه (ششم اسفند) مصاحبه "ویلیام هیگ" (WilliamHague) وزیر امور خارجه انگلیس با "الجزیره" (Aljazeera) از این شبکه پخش شد. توجه شما را به چکیده بخش هایی از گفتگو که مربوط به ایران است جلب می کنیم:

- الجزیره: «به نظر شما تهدید اسرائیل به حمله نظامی علیه ایران به همراه غرب، حقیقتا صورت می گیرد؟»
- هیگ: «امیدوارم هیچ گونه عملیات نظامی ضد ایران صورت نگیرد. ما تلاش می کنیم از وقوع چنین اتفاقی دوری کنیم. به همین خاطر با افزایش تحریم ها ضد ایران، به دنبال به دست آوردن فرصتی برای گفتگو با این کشور هستیم[!] هدف ما پرهیز از هرگونه عملیات نظامی است.»
- الجزیره: «آیا این یک نوع عقب نشینی نسبت به مواضع تند قبلی نیست؟»
- هیگ: «معتقدم که هیچ عقب نشینی در قبال پرونده ایران صورت نگرفته است. من که در سطح بین المللی متوجه هیچ گونه عقب نشینی در زمینه پرونده ایران نشده ام. ما در اتحادیه اروپا تحریم هایمان را تا بالاترین حد افزایش خواهیم داد تا ناراحتی شدید خودمان را از استمرار فعالیت های نظامی هسته ای ایران [!] ابراز کنیم.»
- الجزیره: «فکر می کنید تحریم ها بر ایران که دارای ساختاری بسیار قوی است و نسبت به هر زمان دیگر، از صلابت بیشتری برخوردار است، تأثیر گذاشته اند؟»
- هیگ (ضمن اجتناب از پاسخگویی صریح و عوض کردن بحث) : «فعلا که ایرانی ها هیچ گونه برخوردی که نشان دهنده همکاری آن ها باشد بروز نداده اند. در داخل نظام ایران دو دسته وجود دارند؛ اما این بدان معنا نیست که هر یک از دو دسته، درباره فعالیت های هسته ای کشورشان رویکردهای متفاوتی داشته باشند. در حال حاضر آن ها احساس می کنند که نیاز به گفتگو دارند و برای ازسرگیری مذاکرات آماده شده اند. مذاکرات باید شروع بشود البته نه به آن صورتی که ایرانی ها شرط گذاشته اند. آن ها گفته اند در صورتی که تمام تحریم ها را لغو کنید و حق ما برای غنی سازی اورانیوم را به رسمیت بشناسید، حاضر به گفتگو هستیم. این که نشد مذاکره! از ما می خواهند بیشتر از گذشته در گفتگوها نرمش نشان بدهیم.»
- الجزیره: «شما می گویید تصمیمی برای اقدام نظامی علیه ایران وجود ندارد؛ اما طبق بعضی از گزارش ها، طرح هایی در این زمینه وجود دارند. فارغ از اینکه طرح ها انگلیسی هستند، بگویید چه چیزهایی موجب می شوند که اقدام نظامی ضد ایران حتمی به نظر برسد؟»
- هیگ: «ما تلاش می کنیم که گزینه حمله نظامی حتمی نشود...»
- الجزیره: «اما شما به این مسأله اهتمام دارید. چه چیزی موجب می شود که شما در این قضیه به صورت جدی وارد عمل شوید؟»
- هیگ: «از آنجا که من گزینه حمله نظامی را قبول ندارم، نمی توانم از موقعیت هایی که منجر به وقوع آن می شوند سخن بگویم. ما گفته ایم که تمامی گزینه ها روی میز خواهند بود و بر این موضع با دیگر همپیمانان اروپایی خود و همچنین ایالات متحده، پای خواهیم فشرد؛ ولی در حال حاضر در مسیر افزایش تحریم ها تلاش می کنیم. تأکید می کنم که ما با مردم ایران مشکلی نداریم؛ مشکل ما با استمرار فعالیت های هسته ای ایران است که امنیت همه منطقه را به خطر می اندازد؛ چون باعث رقابت تسلیحاتی و در نهایت جنگ و ویرانی می شود که این برای هیچ انسانی در خاورمیانه خوب نیست.»
- الجزیره: «آیا بین افزایش تحریم ها علیه ایران و آنچه در سوریه جریان دارد، ارتباطی هست؟»
- هیگ: «بله؛ چون میان بشار اسد و حکومت ایران روابط بسیاری وجود دارد و ایران در حمایت از حاکمان سوریه تلاش زیادی به خرج می دهد.»
- الجزیره: «به نظر شما در آینده امکان تغییر دیدگاه دولت های اروپایی نسبت به ایران وجود دارد؟»
- هیگ: «معتقدم که مواضع دولت های اروپایی قوی تر از گذشته ادامه پیدا می کند. همچنان که اعلام کردیم، از ابتدای ماه ژوئن دیگر واردات نفت ایران را متوقف خواهیم نمود. برخی کشورها هم واردات نفت را از این کشور کاهش خواهند داد. اما به هر ترتیب، آینده در دست خود ایرانی هاست که بتوانند آزادانه با دنیا تعامل کنند.»