صادق زیباکلام: من هر آنچه که شما در مورد عقب‌نشینی می‌گویید می‌پذیرم اما سؤال این است که چه کسی باید در مورد توافق لوزان نظر نهایی را بدهد مگر مردم نیستند که باید نظر بدهند؟ البته شما تا زمانی نوکر مردم هستید که برای شما هورا می‌کشند. باید نظر مردم پرسیده شود که آیا با توافق موافق هستند یا نه؟ اما شما هر وقت که اسم رفراندوم می‌آید مو به تن‌تان سیخ می‌شود.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ عصر چهارشنبه 19 فروردین 1394 دانشگاه تربیت مدرس، میزبان مناظره زیباکلام و نبویان بود؛ مناظره‌ای با موضوع مذاکرات هسته ای و بررسی بیانیه لوزان که با استقبال دانشجویان مواجه شد. در این جلسه مناظره صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران، در ابتدای سخنان خود گفت: در مذاکرات هسته‌ای اتفاق بزرگ این بود که مردم توانستند اظهار نظر کنند. تا توافق موقت ژنو در سال 92 تنها نظر و اندیشه حکومت بر روند مذاکرات حاکم بود.

دریافت لینک مستقیم فیلم به مدت 2 ساعت و 28 دقیقه


زیباکلام: با روی کار آمدن احمدی نژاد، مسئله هسته‌ای به نفع رویکرد غرب‌ستیزی مصادره شد
وی با اشاره به مذاکرات هسته ای بین سال‌های 82 تا 84 افزود: با این حال از سال 82 که فناوری هسته‌ای لو رفت و بحث مذاکرات شروع شد، رویکرد کلی اصلاح‌طلبان در آن زمان این بود که فناوری هسته‌ای به شکلی ادامه یابد که تمام جهان علیه ایران بسیج نشود و سیاست کژدار و مریز مد نظر بود. اما با روی کار آمدن احمدی‌نژاد، مسئله هسته‌ای مصادره شد به عنوان یک وسیله در جهت رویکرد غرب‌ستیزی به کار گرفته شد و به هیچ وجه هم اجازه اظهار نظر به مردم داده نشد.
زیباکلام ادامه داد: از سال 86 به بعد، همواره این مطرح شده است که یکی از دلایل مخالفت غربی‌ها با فناوری هسته‌ای ما این است که آن ها با پیشرفت ما به عنوان یک کشور مسلمان مخالف هستند و آقای احمدی‌نژاد در پاکدشت اعلام کرد که به خاطر انرژی هسته‌ای چندین رشته برای ما ایجاد می‌شود و ما از نظر علمی پیشرفت می کنیم و در پی آن انقلاب اقتصادی رخ می‌دهد. اما واقعیت این است که مخالفت غربی‌ها با فناوری هسته‌ای ما به این دلیل نبوده است.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: مشکل آنها این است که کشور ما همواره مدعی شده می‌خواهد رژیم صهیونیستی را نابود کند و به نظر من از سال 82 حقیقت در مورد نگرانی غربی‌ها گفته نشده است؛ چون نگرانی آن ها به خاطر پیشرفت ما نیست بلکه دعوای امنیتی است به همین خاطر اینقدر اسم صهیونیست‌ها در میانه‌های مذاکرات مطرح می‌شوند.
نبویان: یعنی برای ما مهم نباشد که رژیم صهیونیستی مسلمانان را می‌کشد
در ادامه، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به زیباکلام گفت: یعنی شما می‌گوید که برای ما مهم نباشد که رژیم صهیونیستی مسلمانان را میکشد؟ اگر اینطور است خب میگذاشتیم که همان شاه بماند تا سفیر و وزیرمان را تعیین کنند و اتفاقا خیلی هم کلاس داشت و همانطور حال می‌کردیم.
وی گفت: واقعیت این است که از سال 82 تا 84 بر اساس کتاب خاطرات آقای روحانی، عقب‌نشینی‌هایی شده است. خود آقای روحانی در کتاب خاطراتش میگوید اگر که نگوییم هیچ، مابه ازای اندکی دریافت کرده‌ایم و از طرفی متأسفانه هر چقدر که اقدامات اعتمادساز انجام داده‌ایم باز درخواست آنها از ما بیشتر شده است.
نبویان: واس ماس
وی تأکید کرد: حرف ما این است که اگر فعالیت‌ها محدود شود؛ ولی تحریمها به طور کامل حذف شود، این قابل قبول است.
نبویان به مقایسه توافق موقت ژنو و لوزان پرداخت و گفت: ما در هر دو توافق هر بار بیشتر عقب‌نشینی کرده‌ایم.
وی گفت: بعد از ژنو قرار شد که حتی یک سانتریفیوژ هم اضافه نشود.
نبویان در ادامه صحبت‌های خود با تکرار تکیه‌کلام «واس ماس» با تشویق حضار مواجه شد.
زیباکلام: آقای نبویان شما جواب دایی جان ناپلئونی می‌دهید

زیباکلام: به خاطر دارم که سال‌ها پیش وقتی به بریتانیا رفتم، آقای خاتمی هم به آنجا آمده بود و آن وقت منافقین علیه آقای خاتمی شعار می‌دادند وقتی من از آنها پرسیدم که چرا این کار را می‌کنید، گفتند چون این نظام را آقای خاتمی نجات داد.

این نشست با سخنان زیباکلام ادامه یافت که خطاب به نبویان گفت: من منکر اظهارات شما مبنی بر عقب‌نشینی نیستم. اصلا فرض را بر این می‌گذاریم که طبق متن تفاهم‌نامه ما فقط امتیاز داده‌ایم و هیچ امتیازی نگرفته‌ایم. در این صورت به من بگویید چرا جمهوری‌خواهان آمریکا و رژیم صهیونیستی اینقدر نگران هستند و نسبت به توافق لوزان اعتراض می‌کنند. اما شما در پاسخ به این سؤال من جوابی دایی جان ناپلئونی می‌دهید.
زیباکلام ادامه داد: به اعتقاد من، تندروهای غربی با توافق لوزان مخالفت می‌کنند چون اساسا نمی‌خواهند که هیچ‌گونه مصالحه‌ای با ایران صورت گیرد. من به خاطر دارم که سال‌ها پیش وقتی به بریتانیا رفتم، آقای خاتمی هم به آنجا آمده بود و آن وقت منافقین علیه آقای خاتمی شعار می‌دادند وقتی من از آنها پرسیدم که چرا این کار را می‌کنید، گفتند چون این نظام را آقای خاتمی نجات داد.
زیباکلام: از نظر اصولگرایان، مخالفت تندروهای غربی با توافق، جنگ زرگری است
وی تأکید کرد: تندروهای غربی به خوبی می‌دانند که مسیر احمدی‌نژاد و تندروهای اصولگرا، این کشور را به سمت چاله و سقوط آزاد می‌برد. از این رو صهیونیست‌ها اتفاقا دلشان می‌خواهد که مذکرات شکست بخورد. اما در ایران اصولگرایان به این مخالفت تندروها با مذاکرات می‌گویند که جنگ زرگری است و با هم هماهنگ کرده‌اند.
وی ادامه داد: اگر آمریکا به تحریم‌های خود ادامه می‌داد صادرات نفت ما به صفر می‌رسید. این در حالی است که یک عده می‌گویند ما نمی‌گذاریم و آن وقت می‌روند ماکت مقوایی از ناو آمریکایی می‌سازند و آن را با بمب خراب می‌کنند.
زیباکلام گفت: ژاپن، هند، چین و کره جنوبی مهمترین خریداران نفت ایران هستند که بدون مجوز خزانه‌داری آمریکا، امکان خرید نفت ایران را ندارند. آن وقت شما بروید بگویید که آنها همه نوکر هستند و یا همه دنیا نوکر است و فقط جمهوری اسلامی، کره شمالی و روسیه، آقا هستند. در این حالی است که هشت سال می‌گفتند آمریکا هیچ غلطی نمی‌کند.

زیباکلام: اگر مسائل ما با آمریکا حل شود، آن وقت یک اقلیت چگونه آمریکاستیزی را به ما بفروشند؟ به عقیده ما، به جای این آمریکاستیزی باید اهداف اولیه انقلاب جایگزین شود.

وی خطاب به دلواپسان افزود: امروز در حالی با دقت واو به واو معاهدات و قطعنامه‌ها را مرور می‌کنید و تذکر می‌دهید که قبل از این همه قطعنامه‌ها را کاغذ پاره می‌دانستید و می‌گفتید که آنقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه‌دانتان پاره شود.
زیباکلام ادامه داد: یک جریان خاص دارد از بحث هسته‌ای بهره‌برداری سیاسی می‌کند چون متوجه شدند که اگر ایران با آمریکا بر سر مناقشه مهم هسته‌ای به تفاهم برسد در مسائل دیگر مثل عراق، سوریه و لبنان هم می‌تواند به اشتراک برسد چون به نظر من ایران و آمریکا وحدت منافع زیادی دارند. تحت تأثیر همین حل شدن مسائل، آمریکاستیزی کم می‌شود و آن وقت یک اقلیت چگونه آمریکاستیزی را به ما بفروشند؟ اگر این غرب‌ستیزی نباشد آقای نبویان راجع به چه چیز حرف بزند؟ به عقیده ما، به جای این آمریکاستیزی باید اهداف اولیه انقلاب جایگزین شود.
نبویان خطاب به دانشجویان معترض: هیاهو نکنید، مستند حرف بزنید
نبویان در ادامه این برنامه گفت: مردم ما گفتند مرگ بر آمریکا، نگفتند که مرگ بر زیباکلام که شما ناراحت شده‌اید؟ از طرفی شما فرق توافق‌نامه و قطعنامه را نمی‌دانید من خواهش می‌کنم به احترام آمریکا یک کم مطالعه کنید. به جای این حرف‌ها یک کم علمی بحث کنید.

زیباکلام: قبلا قطعنامه‌ها را کاغذپاره می‌دانستید اما حالا واو به واو معاهدات و قطعنامه‌ها را مطالعه می‌کنید/ نبویان: شما فرق قطعنامه و توافقنامه را نمی‌دانید، خواهشا به احترام آمریکا، یک کم مطالعه کنید

وی در واکنش به دانشجویانی که در میانه صحبت‌های او اظهارنظر می‌کردند، گفت: مستند حرف بزنید و هیاهو نکنید.
نبویان دوباره متن توافق لوزان را قرائت کرد و تفسیر خود را درباره ادامه کار سانتریفیوژها ارائه داد و گفت: قرار است همه زیرساخت‌های سانتریفیوژهایی که انبار می‌شود را نابود کنند.
وی ادامه داد: طبق تفاهم لوزان تحقیق و توسعه فقط در زمینه سانتریفیوژها انجام می‌شود اما در یک سطح و زمان مشخص؛ این در حالی است که سطح بازرسی آنها به دانشمندان و تأسیسات ما بی‌حد و اندازه و سرزده می‌شود و این بازرسی‌ها خیلی خطرناک است.
زیباکلام: شما تا زمانی نوکر مردم هستید که برای شما هورا می‌کشند

زیباکلام: اگر مسائل حل شود آن وقت یک عده چگونه آمریکاستیزی را به ما بفروشند؟/ نبویان: مگر گفتیم مرگ بر زیباکلام که شما ناراحت شده‌اید؟

در ادامه، صادق زیباکلام گفت: من هر آنچه که شما در مورد عقب‌نشینی می‌گویید می‌پذیرم اما سؤال این است که چه کسی باید در مورد توافق لوزان نظر نهایی را بدهد مگر مردم نیستند که باید نظر بدهند؟ البته شما تا زمانی نوکر مردم هستید که برای شما هورا می‌کشند. باید نظر مردم پرسیده شود که آیا با توافق موافق هستند یا نه؟ اما شما هر وقت که اسم رفراندوم می‌آید مو به تن‌تان سیخ می‌شود. بی‌تردید بیشتر از 4 میلیون نفری که به آقای جلیلی رأی دادند با توافق لوزان مخالفت نخواهند کرد.
نبویان نیز اینگونه پاسخ داد: باید مردم‌مدار بود و نه مردم‌فریب. نباید به مردم دروغ بگویید بلکه واقعیت‌ها گفته شود.
در این قسمت از صحبت‌های نبویان حضار واکنش نشان دادند و گفتند که ببین چه کسی از راستگویی صحبت می‌کند.
نبویان: من هم با نظرسنجی از مردم موافقم اما با این سؤال که...
نبویان ادامه داد: من هم با نظرسنجی از مردم موافق هستم و بهتر است که تحت این عنوان از مردم سؤال شود که حاضرند که حقوق هسته‌ای از دست برود و در عوض یک بخش ناچیزی از تحریم‌ها حذف شود.
وی تأکید کرد: تنها تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده است و این بخش کوچکی از تحریم‌هاست. از طرفی آنها پول‌های نفت خودمان را که بلوکه کرده‌اند به صورت اقساط به ما پرداخت می‌کنند. آمریکا گفته که در ادامه کار 80درصد پول نفت بلوکه می‌شود و بعدا به صورت اقساط پرداخت می‌کنند.
در ادامه برنامه زیباکلام گفت: شما اجازه اظهار نظر به مردم نمی‌دهید و می‌گویید که تشویش اذهان عمومی می‌کنید و آن ها را مخل امنیت می‌دانید.
نبویان در پاسخ به دانشجویان: نخیر، واو به واو توافق لوزان با رهبری هماهنگ نشده است

نبویان: آمریکا گفته که در ادامه کار 80درصد پول نفت بلوکه می‌شود و بعدا به صورت اقساط پرداخت می‌کنند

در انتهای برنامه دانشجویان از زیباکلام و نبویان سؤال کردند و هرکدام از آنها پاسخ گفتند.
نبویان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «مگر واو به واو متن توافق لوزان با دفتر رهبری هماهنگ نشده است؟» گفت: پاسخ منفی است. سیاست هسته‌ای در اراده ایشان نیست. رهبری اعلام کرده است در جزئیات دخالت نمی‌کند و قبل از لوزان در ابتدای سال نظر خود را داده است هرچند هنوز بعد توافق لوزان حرفی نزده‌اند.
در ادامه برنامه دانشجویی خطاب به نبویان گفت که ظریف هر کاری کرده است در راستای منافع نظام و رهبری بوده است و فقط منافع پایداری‌ها به خطر افتاده است. وی گفت که ما به شما درس آزادی بیان می‌دهیم.
نبویان خطاب به دانشجوی معترض: حرفت را بگو تا شب راحت بخوابی
نبویان خطاب به این دانشجو گفت: آدم باید بالاخره تخلیه بشود، اشکالی ندارد حرفت را بگو که شب راحت بخوابی.
وی ادامه داد که جلیلی بی‌خود کرده است یا نه، به خودش مربوط می‌شود؛ اما موضوع این است که ما همچنان همه چیز را از دست داده‌ایم. این چه حرفی است که می‌گویید پایداری‌ها منافع دارند عالمانه بحث کنید.
نبویان در پاسخ به دانشجویی که به او گفت «شما نماینده مردم نیستید چرا که در یک انتخابات بدون رقیب رأی آورده‌اید»، گفت: من 400 هزار رأی دارم و نماینده تهران هستم.(+)

"Our President, analytical news site"