درحالی که فقط هجده روز به پایان مهلت توافقنامه موقت ژنو باقی مانده، ششمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه پنج به علاوه یک به منظور نگارش توافقنامه نهایی از امروز در وین آغاز می‌شود. مذاکره‌کننده ارشد ایران اعلام کرده که ممکن است این کشور «به خاطر اعتماد‌سازی» محدودیت‌هایی را قبول کند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران گفته است طبق روال، جلسات رسمی در ساختمان سازمان ملل متحد در وین و جلسات غیررسمی در هتل برگزار می‌شود.
درحالی که پیشتر گفته شده بود که این مذاکرات دو هفته به طول خواهد کشید، اما عراقچی اعلام کرده که «این بار سقفی برای مدت مذاکرات تعیین نشده» است.
عراقچی به خبرگزاری ایسنا گفت: اگر به خاطر اعتماد‌سازی محدودیت‌هایی را قبول کنیم برای یک دوره‌ زمانی مشخص و موقتی خواهد بود.
با این حال وی تأکید کرده که تعهداتی که ایران به عنوان محدودیت‌ها در چارچوب برخی از نظارت‌ها و اقدامات اعتمادساز قبول می‌کند دوره‌ زمانی خواهد داشت.
ششمین دور مذاکرات ایران و کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در وین در شرایطی آغاز می شود که تا پایان توافق ژنو حدود دوهفته باقی مانده است.
طرفین مذاکره امیدوارند که در این دور، متن توافق نهایی نوشته شود.

خط و نشان ایران و آمریکا در واشنگتن پست و لوموند
اما دیروز و در آستانه برگزاری این مذاکرات، وزرای امورخارجه آمریکا و ایران در یادداشت‌های جداگانه‌ای برای یکدیگر خط و نشان کشیدند.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، دوشنبه شب با انتشار یادداشتی در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، تأکید کرد که مهلت پایان این توافقنامه موقت به سرعت رو به پایان است.
جان کری با اشاره به اختلاف‌های موجود، اضافه کرد که تاکنون خوشبینی عمومی که درباره احتمال به نتیجه رسیدن این مذاکرات به وجود آمده، در رفتار مقام‌های ایرانی در پشت درهای بسته دیده نمی‌شود.
وی تأکید کرد که شش قدرت جهانی در این مذاکرات تا جایی که ممکن است از خود انعطاف نشان می‌دهند.
از سوی مقابل، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران، با انتشار مقاله‌ای در روزنامه لوموند چاپ پاریس، بار دیگر تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران خواستار دستیابی به راه حلی عمومی، متقابل و قابل قبول بر سر برنامه اتمی اش است که به گفتۀ وزیر امور خارجه ایران باید بر اساس توافق مقدماتی حاصل شده در نوامبر گذشته به دست آید.
ظریف تأکید کرد که بر اساس این توافق، هدف کسب اطمینان از ماهیت غیرنظامی برنامۀ اتمی ایران است.
وی با این حال گفت که جمهوری اسلامی ایران آماده است که همۀ ضمانت های لازم را در خصوص ماهیت صلح آمیز برنامۀ اتمی اش ارائه دهد، اما، حاضر نیست که از پیشرفت های علمی اش در زمینۀ اتمی چشم پوشی کند.

مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا
پیش‌بینی می‌شود که در این دور از مذاکرات علاوه بر برگزاری جلسات چندجانبه با هیئت‌های مذاکره‌‌کننده، ایران به صورت دوجانبه با آمریکا نیز گفت‌وگو کند.
دیروز خبرگزاری رویترز اعلام کرد که بیل برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک حضور خواهد یافت.
این خبرگزاری تأکید کرد که با توجه به حضور بیل برنز در این دور از مذاکرات، احتمال انجام مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا قوت گرفته است.
بیل برنز پیش از توافق موقت ژنو در گفت‌وگوهای محرمانه مقام‌های آمریکایی و ایرانی حضور داشت.
همچنین این معاون وزیر امورخارجه آمریکا در چند هفته اخیر، دو بار با مقامات ایرانی دیدار داشته است که اولین بار آن در ژنو به منظور انجام گفت‌وگوهای دوجانبه با ایران و سپس در وین پایتخت اتریش که مذاکرات هسته‌ای شکل گسترده‌تری به خود گرفت.
در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز علاوه بر محمد جواد ظریف و سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی ، یکی دیگر از معاونان وزیر امور خارجه ایران و حمید بعیدی نژاد، مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه ، و امیری و رحیمیان از سازمان انرژی اتمی و گروهی از مشاوران فنی و هسته ای نیز حضور دارند.
منبع: بولتن نیوز