راتکه در حالی این اظهارات را بیان کرد که دسترسی به سایت‌های نظامی یا مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای برای حل و فصل موضوع PMD در زمره اختیارات آژانس تحت پروتکل الحاقی، که ایران به اجرای آن در صورت توافق هسته‌ای متعهد شده قرار نمی‌گیرد. به گفته کارشناسان، تنها در صورت امضای سند موسوم به «پروتکل الحاقی مضاعف» است که آژانس می‌تواند چنین درخواستی را از ایران مطرح کند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس روزانه خبری روز جمعه در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره احتمال تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت که توافق تا 30 ژوئن ممکن است.
فارس نوشت؛بر اساس گزارش وبگاه رسمی وزارت خارجه آمریکا راتکه درباره روند فعلی مذاکرات هسته‌ای اظهارنظر نکرد و گفت که جزئیات مذاکرات مربوط به اتاق محل برگزاری این گفت‌وگوها است.
او افزود: «همان‌طور که قبلاً گفته‌ام، دیدگاه ما این است که مهلت 30 ژوئن قابل دست‌یابی است و تمرکز ما بر این است که تا آن تاریخ به توافق برسیم.
پیش از این برخی رسانه‌ها از جمله پایگاه خبری المانیتور و خبرگزاری ایتارتاس روسیه از احتمال تمدید مهلت مذاکرات هسته ای خبر داده بودند. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روزانه که همزمان با نشست خبری وزارت خارجه برگزار می‌شد، صحبت از تأخیر در مهلت رایزنی‌ها را یک «تاکتیک مذاکره‌ای» خواند که طرفین از آن استفاده می‌کنند.
«جف راتکه» در ادامه این کنفرانس خبری به سوالات دیگری درباره مسائل ایران هم پاسخ داد. او درباره گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز جمعه که مدعی شده بود 1+5 عدم حل مسئله ابعاد نظامی احتمالی (PMD) تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن را پذیرفته گفت موضع واشنگتن نسبت به گذشته تغییر نکرده است.
او گفت: «فکر می‌کنم موضع ما در این باره تغییری نکرده است. ما همیشه به صراحت به ایرانی‌ها گفته‌ایم که آنها باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فراهم آوردن دسترسی‌های لازم برای حل نگرانی‌ها پیرامون جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ایشان به توافق برسند و بدون چنین توافقی ما قادر به رفع تحریم‌ها نخواهیم بود. این موضع ما در سرتاسر مذاکرات بوده است.
راتکه در حالی این اظهارات را بیان کرد که دسترسی به سایت‌های نظامی یا مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای برای حل و فصل موضوع PMD در زمره اختیارات آژانس تحت پروتکل الحاقی، که ایران به اجرای آن در صورت توافق هسته‌ای متعهد شده قرار نمی‌گیرد. به گفته کارشناسان، تنها در صورت امضای سند موسوم به «پروتکل الحاقی مضاعف» است که آژانس می‌تواند چنین درخواستی را از ایران مطرح کند.(+)

"Our President, analytical news site"