کشیش آمریکایی که به تهران سفر کرده بود در مصاحبه با بی بی سی مدعی شد که حامل پیام خصوصی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای باراک اوباما است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از فارس، شبکه بی بی سی مدعی شد یک کشیش بانفوذ آمریکایی که به تهران سفر کرده است، حامل پیام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای باراک اوباما است.

هانتر درباره تجربه سفر به ایران گفت: این اولین سفر به ایران بود و خیلی عالی بود. مهمان نوازی ایرانیها و جاهای دیدنی، همه چیز جذاب و لذت بخش بود.

وی افزود: ما تهران، قم و اصفهان را دیدیم. از طرف تعدادی از روحانیون به این سفر دعوت شدیم تا به گفت‌وگو و مذاکره بنشینیم. هدف این سفر کاهش و مقابله با افراطی گری و خشونت دینی بود.

وی در واکنش به این سوال که وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود سفر شما شخصی بوده و از طرف دولت نبوده است نیز گفت: این نوع مذاکرات برای روابط میان ۲ کشور هم مفید هستند چرا که خطی از ارتباط را بین رهبران مذهبی ایجاد می‌کنند که بین رهبران سیاسی نمی‌تواند برقرار شود. همچنین می‌تواند به اعتماد سازی میان دولتهای ۲ کشور نیز کمک کند.

وی همچنین گفت که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران یک پیام خصوصی و شخصی به من داد که به آقای باراک اوباما برسانم.

مری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این در ارتباط با سفر هیأتی از کشیش‌های کاتولیک آمریکایی به ایران در ماه مارس گفته بود: «ما آگاه شدیم که هیأت کوچکی از اسقف‌های کاتولیک آمریکا در ماه مارس به ایران سفر کردند. این سفر و مقدمات آن کاملاً مستقل از دولت آمریکا صورت گرفته است.»

وی ادامه داد: ما از ابتکارعمل‌های مستقل شخصیت‌های مذهبی مختلف آمریکا برای تقویت گفت‌وگوی ادیان با علمای دینی ایران مطلع هستیم. ما این تلاش‌ها برای ترویج اعتقادات دینی و آزادی مذاهب که به طور قطع یکی از اولویت‌های سیاست خارجی وزارت خارجه آمریکا است، تحسین می‌کنیم.

هارف همچنین تأکید کرد که گفت‌وگوی این کشیش‌های آمریکایی درباره مسائل دینی بوده است و ارتباطی به گفت‌وگوهای هسته‌ای نداشته است.

«جوئل هانتر»، مشاور امور دینی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، اخیراً حدود یک هفته به ایران سفر و با برخی مقامات و علمای دینی ایران دیدار کرد.

«هانتر» تصریح کرده بود که در صدد است گزارشی از سفر به ایران که شامل سفر به شهر مقدس قم نیز می‌باشد، به اوباما ارائه کند.