در مهر ماه سال 90 روزنامه ایران با انتشار گزارشی از عملکرد شرکت جهان در بازارهای طلا و بورس برخی از اقدامات این شرکت را بی ارتباط با نوسانات بازار ندانست و از خریدهای این شرکت از بازار طلا با منابع شهرداری و در حجم بالا خبر داد.

در طول هشت سال ریاست سردار قالیباف در شهرداری تهران، کش و قوسهای رسانه ای شهردار محترم با بدنه کارشناسی شورای شهر یکی از سوژه های مورد علاقه خبرنگاران بوده است. گمان می رفت با پایان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری یازدهم این بگو مگوها پایان یابد اما جلسه اخیر شورای شهر تهران نشان داد زیر پوست آرامش ظاهری فعلی ، دریایی طوفانی در حال شکل گیری برای آینده است.

به گزارش ایرنا، هفته گذشته پانصد و شصتمین جلسه شورای شهر تهران با درگیری لفظی شدید بین برخی از اعضا همراه شد. ماجرای این درگیری که در رسانه ها نیز منعکس شد به گفته برخی از اعضای این شورا به عملکرد غیر شفاف بانک شهر و شرکت ساختمان و مسکن جهان برمی گردد. در این جلسه خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران نسبت به عملکرد بانک شهر و سود حاصله برای شهرداری ایراداتی را وارد کرد و پس از این اعتراض پای شرکت جهان هم به این ماجرا باز شد.


در طول هشت سال ریاست سردار قالیباف در شهرداری تهران، کش و قوسهای رسانه ایی شهردار محترم با بدنه کارشناسی شورای شهر یکی از سوژه های مورد علاقه خبرنگاران بوده است. گمان می رفت با پایان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری یازدهم این بگو مگوها پایان یابد اما جلسه اخیر شورای شهر تهران نشان داد زیر پوست آرامش ظاهری فعلی ، دریایی طوفانی در حال شکل گیری برای آینده است.
البته حواشی شرکت جهان پیش از این نیز در رسانه ها مطرح شده بود لکن آن زمان شاید به خاطر برخی ملاحظات سیاسی و آینده نگری ها (که باتوجه به تغییر و تحولات فضای سیاسی کشور دیگر معنایی ندارد) مورد توجه اعضای شورای شهر تهران قرار نگرفت. اواسط سال 90 بود که رئیس جمهور در چند سفر استانی نسبت به اخلال برخی در بازارهای ارز و طلا هشدار داد. اما مخالفان دولت با سیاسی خواندن اظهارات رییس دولت تلاش کردند تا با مطرح کردن مواردی چون جریان انحرافی، افکار عمومی و دستگاههای مسئول را نسبت به هشدارهای احمدی نژاد بی اعتماد کنند. عدم توجه دستگاههای مسئول سبب شد تا به فاصله چند ماه از هشدارهای رییس جمهور نوسانات در بازارهای ارز و طلا خودنمایی کند.
در مهر ماه سال 90 روزنامه ایران با انتشار گزارشی از عملکرد شرکت جهان در بازارهای طلا و بورس برخی از اقدامات این شرکت را بی ارتباط با نوسانات بازار ندانست و از خریدهای این شرکت از بازار طلا با منابع شهرداری و در حجم بالا خبر داد.

پس از انتشار این گزارش موجی از انتقاد و فشار علیه دولت و روزنامه ایران توسط رسانه های مخالف دولت و حامی شهرداری ایجاد شد. حتی مدیر عامل شرکت جهان که به گفته برخی رسانه ها در آن زمان با نظر مستقیم شهردار در این شرکت مشغول به کار شده بود بلافاصله با رسانه های مختلف و خبرگزاری ها مصاحبه کرد و ضمن رد هرگونه وابستگی و ارتباط شرکت جهان با شهرداری، بانک شهر را رییس هیات مدیره این شرکت عنوان کرد و عملکرد شرکت جهان را مبنی بر حضور در حوزه های ملک و ساختمان و بازار سرمایه و . . . را به عنوان تکلیف مصوبه مجمع سالیانه این شرکت مطرح کرد.
متاسفانه هیچیک از اعضای شورای شهر تهران در آن مقطع زمانی نسبت به شفاف تر شدن اقدامات این شرکت تلاش نکرد. دستگاههای نظارتی نیز با سکوت از کنار این ماجرا گذشتند. البته شرکت جهان اقدام به شکایت از روزنامه ایران کرد. متاسفانه مسئولان و دلسوزان کشور در آن مقطع زمانی به هشدارهای رییس دولت توجهی نکردند و با سیاسی خواندن اقدام روزنامه دولت در انتشار این گزارش حتی به بررسی ظاهری ماجرا نیز نپرداختند. البته تشدید نوسانات بازارهای ارز و طلا در ماههای بعد نشان داد که هشدارهای رییس جمهور در این زمینه نه تنها سیاسی نبوده است بلکه حقیقتی بود که برخی نمی خواستند شنیده شود و به همین دلیل انواع فشارها و تهمت ها را به دولت و رییس جمهور وارد کردند.
متاسفانه در این ماجرا نیز همچون دیگر ماجراهای سالهای اخیر کشور از جمله ماجرای سفارت انگلیس، دولت و روزنامه ایران با اتهامات واهی چون انحراف و سیاسی کاری مواجه شدند و گروه هایی که مشغول بر هم ریختن اوضاع کشور بودند در پوشش چنین اتهاماتی با خیالی آسوده به کار خود ادامه دادند. در ماجرای سفارت انگلیس نیز موج اتهامات و تخریب ها را به سمت دولت و رزنامه دولت روانه کردند اما بعد از گذشت یکسال سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران و پس از آن در فاصله کمی از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی اعلام کردند که ماجرای اشغال سفارت انگلیس دام آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است! این در حالی است که موضع دولت و روزنامه ایران در این زمینه از همان ابتدا مشخص بود که البته با واکنشهای سیاسی و فشارهای فراوان به دولت همراه شد.
هرچند که رییس دولت در ماجرای اخلال در بازارهای ارز و طلا هشدارهای متعددی داد اما با درپیش گرفتن سیاست سکوت افراد و گروههای طراح و پشت پرده این ماجرا ناگفته باقی ماند. البته حجت الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در یک سخنرانی در بهمن ماه 90 به خریدهای میلیاردی برخی خودی ها از بازار ارز و طلا اشاره کرد اما ظاهرا مصونیت این خودی ها مانع از افشای نام و بررسی عملکرد آنها در بازارهای ارز و طلا شد.
اخلال در بازارهای ارز و طلا و ایجاد نوسان در بازار لطمه زیادی به زندگی روزمره مردم وارد کرد و اوضاع اقتصادی کشور را نیز تحت تاثیر قرار داد. اتهامات فراوانی نیز از طرف مخالفان و منتقدان به دولت خدمتگزار و رییس دولت وارد شد اما به نظر می رسد در این مورد نیز افکار عمومی نسبت به برخی زوایای پیدا و پنهان ماجرا آگاه شده است. شکی نیست که تهمت زنندگان به دولت و رییس جمهور و رسانه ها و قلمهایی که تمام تلاش خود را بکار بستند تا حق و باطل را با هم درآمیزند تا در غبار فتنه اقتصادی دستهای فعال برخی حلقه های قدرت از دید مردم پنهان بماند نیز دیر یا زود نتیجه کار خود را خواهند دید.
در ماجرای شرکت جهان و بانک شهر نیز اکنون پس از گذشت نزدیک به دو سال، برخی اعضای شورای شهر تهران به راحتی به رسانه های اعلام می کنند که برخی افراد از سود بانک شهر گردن کلفت کرده اند ! که البته باید دو سال پیش برای جلوگیری از بوجود آمدن چنین وضعیتی اقدام می کردند. چرا که امروز و در پایان دوره ماموریت خود باید در مقام پاسخگویی به مردم اعلام کنند که گردن این افراد کی و چگونه کلفت شده است !؟