الجبیر مدعی شد که "ایران تهدیدی برای منطقه" به شمار می رود و درباره جزئیات مذاکرات محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی با اوباما و مسئولان آمریکایی گفت: "توافق کاملی در دیدگاهها نسبت به موضوعات منطقه ای و تهدیدات ایران وجود داشت. صریحا درباره اوضاع سوریه و عراق و یمن و لیبی صحبت کردیم. درباره چگونگی مقابله با دخالت های ایران و سریعترین ابزارها برای مقابله با این دخالت بحث کردیم".

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و رئیس جمهور آمریکا در تفرجگاه کمپ دیوید را "تاریخی و بی سابقه توصیف" کرد و مدعی دخالت ایران در امور داخلی منطقه شد و گفت: "درباره تقویت و افزایش همکاری نظامی و امنیتی راهبردی بین کشورهای شورای همکاری و آمریکا بحث شد. ما در سه چارچوب اساسی بحث کردیم نخست؛ تقویت همکاری نظامی. دوم؛ مقابله با تروریسم و سوم؛ برخورد با چالش ها و در صدر آن دخالت‌های ایران در امور داخلی منطقه".
وی افزود: ما تفاهم های خوبی داشتیم. اینها در ارتباط با توافقنامه های آموزش نظامی مشترک، تحویل سامانه های پیشرفته به کشورهای شورای همکاری، توسعه سامانه دفاع موشکی و قدرت موشکی بالستیک و توسعه سامانه‌های هشدار سریع بود و همچنین درباره ایجاد یک نیروی واکنش سریع صحبت کردیم. همه اینها مسائل خوب و مفیدی است و تقویت روابط راهبردی عمیق بین دوطرف به شمار می‌رود.
الجبیر بدون اشاره به حمایت مالی و تسلیحاتی آشکار و علنی عربستان از گروه‌های مسلح در سوریه گفت: مذاکرات مهم و ثمربخشی در ارتباط با چگونگی مقابله با سرازیر شدن جنگجویان خارجی به گروه داعش و القاعده و نظایر آنها، چگونگی توقف حمایت مالی از گروه‌های تروریستی و مقابله با افراط گرایی خشن، چگونگی افزایش همکاری اطلاعاتی برای مقابله با پدیده سرازیر شدن جنگجویان خارجی به منطقه و برخورد با چالش‌های مربوط به مبارزه با افراط گرایی خشن داشتیم.
وی از "خرسندی کشورهای شورای همکاری از مباحثات کمپ دیوید" سخن گفت و افزود: این کشورها و آمریکا درخصوص تشکیل یک کارگروه برای پیگیری اجرای نتایج نشست کمپ دیوید توافق کردند تا نشست دیگری نظیر این نشست درسال آینده برای ارزیابی اهداف محقق شده برگزار شود اما هنوز زمان دقیق برگزاری آن مشخص نشده است.
الجبیر با وجود اشاره به گفت وگو درباره همکاریهای نظامی گسترده بین کشورهای شورای همکاری و آمریکا در نشست کمپ دیوید درعین حال گفت: کشورهای شورای همکاری درخواست های مشخصی در نشست کمپ دیوید درباره قراردادهای سلاح های پیشرفته ارایه نکردند و آمریکا نیز درخواست های مشخصی از این کشورها نکرد. نشست اساسا رایزنی برای آینده روابط بین دوطرف در همه زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و نظامی بود. در نشست روش شد که دو طرف تمایل به توسعه روابط و بحث درباره چگونگی تحولی ویژه در این روابط راهبردی به سطح مشابه روابط راهبردی آمریکا با ناتو به عنوان مثال دارند.
آمریکا در دسامبر گذشته اجازه فروش سلاح های آمریکایی به کشورهای شورای همکاری را دارد.
الجبیر مدعی شد که "ایران تهدیدی برای منطقه" به شمار می رود و درباره جزئیات مذاکرات محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی با اوباما و مسئولان آمریکایی گفت: "توافق کاملی در دیدگاهها نسبت به موضوعات منطقه ای و تهدیدات ایران وجود داشت. صریحا درباره اوضاع سوریه و عراق و یمن و لیبی صحبت کردیم. درباره چگونگی مقابله با دخالت های ایران و سریعترین ابزارها برای مقابله با این دخالت بحث کردیم".
وی ادعای دخالت ایران در امور داخلی منطقه را تکرار و به زعم خود ایران را حامی تروریسم خواند و گفت: "درک کامل اوباما درباره خطر دخالت های ایران در امور منطقه را احساس کردیم. درک جدیدی از آنچه ایران در حمایت از تروریسم و تحرکات برهم زننده ثبات در کشورهای منطقه انجام می دهد".
وزیر خارجه سعودی گفت: اوباما کشورهای شورای همکاری را از جزئیات مذاکرات آمریکا و سایر اعضای گروه ۵+۱ با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور آگاه کرد و گفت که آنچه به آن دست یافته شده است، به یک توافق چارچوبی است و مذاکرات در طول هفته های آینده ادامه دارد. اوباما به ما تاکید کردیم که هرگونه توافق با ایران با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواهد بود. مسئولان آمریکایی به ما توضیح دادند که هرگونه توافقی، ایران را در برابر یک نظام بازرسی سخت و بی سابقه قرار خواهد داد. توافق محدودیت های سخت و واقعی را بر ایران اعمال خواهد کرد و اینکه، کاهش تحریم ها به میزان پایبندی ایران به مفاد توافق و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورهای منطقه مرتبط خواهد بود.
وی با تکرار مواضع مقامات آمریکایی درباره مسئله هسته‌ای ایران افزود: "همه کشورهای شورای همکاری از بحث های صورت گرفته خرسند هستند. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و همه کشورهای جهان از هرگونه توافقی که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود، استقبال خواهند کرد".
الجبیر گفت: در طول شش هفته (تا زمان دستیابی به توافقی نهایی بین ایران و ۵+۱ در یکم ژوئیه آینده)، رایزنی های روزانه آمریکا و عربستان در همه سطوح در ارتباط با آخریت تحولات در مذاکرات با ایران ادامه خواهد یافت. رایزنیها، ملاقات ها و تماس ها به طور روزانه در همه سطوح بین آمریکا و عربستان انجام خواهد شد و طرف آمریکایی ما را از هرگونه تحولی در این مذاکرات آگاه خواهد کرد؛ همانطور که این اقدام را از زمان آغاز این مذاکرات بین قدرت های جهانی و ایران انجام داد.
وی همچنین از لزوم حمایت از مخالفان مسلح به اصطلاح "میانه رو" در سوریه در کمپ دیوید سخن گفت و افزود: تفاهم روشنی درباره ضرورت افزایش تلاش ها برای حمایت از مخالفان میانه رو سوری وجود داشت. درباره اهمیت باز کردن زمینه برای یک راه حل سیاسی که شامل اسد (رئیس جمهور سوریه) نباشد، توافق کردیم. اسد در آینده سوریه جایی ندارد. هماهنگی درباره ارایه کمک اعم از برنامه های تسلیحاتی یا آموزشی وجود دارد.(+)
"Our President, analytical news site"