رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از عدم پیگیری طرح کرسی آزاد اندیشی از سوی رهبری و ذوب شدگان در ولایت گلایه کرد و گفت: اگر در این کرسی‌های آزاد اندیشی آبروی کسی به خاطر ابراز عقیده اش ریخته شود ما هرگز ترقی نمی کنیم.

اکبر هاشمی رفسنجانی در بیست و یکمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: انتظار داریم تا یک الی دو سال آینده لیستی از توفیقات مشخص در حوزه دستاوردهای ایرانی در حوزه پزشکی ارائه شود.

وی مطرح کرد: دانش و علم محض است و خیلی به مسائل عقیدتی و سیاسی برخورد نمی کند. اما جامعه ای که خواستار انجام تحقیقات اساسی است نمی تواند این مسائل را از هم جدا کند زیرا تحقیقات فضای آزادی می خواهد.

رئیس مجمع مصلحت تشخیص نظام با بیان اینکه در سال ۹۱ و ۹۲ مغزهای کشور به خارج رفته اند، گفت: در رسانه های آمریکا ناسا به عنوان قله دانش این کشور به شمار می رود ولی تبلور ناسا با ایرانی هاست.

وی با تاکید بر اینکه ما از لحاظ آموزشی کم نداریم و اساتید، دانشجو و فضای زیادی در کشور دیده می شود گفت: در واقع تحقیقات چیزی است که در کشور کم داریم. این تحقیقات همان تحقیقاتی است که تمدن اسلامی را ساخته است. تحقیقات تمدن عظیمی از مردم ساخت که در دنیا مطرح نبود.

رئیس مجمع مصلحت تشخیص نظام با بیان اینکه ما در کشورمان این استعدادها را دارم و تحقیقات هم باید در فضای آزاد انجام گیرد، اظهار داشت: نتایج تحقیقات که ملموس شد ناخودآگاه پول جمع می کند و استعدادها جذب می شوند؛ ما این استعدادها را در کشور داریم. نباید به خاطر اینکه برخی ها با تفکرات ما همراه نیستند کاری از پیش نبریم. اگر این حرکت عادی شود برجام ۲ که وزیر بهداشت به آن هم اشاره کرد اجرایی می شود.

وی افزود: برجام ۲ همین جا است و نیاز به آزاداندیشی دارد.

وی اظهار داشت: چند سال پیش یک حرف مهمی رهبری زدند ولی نه خود پیگیری کردند و نه آنها که خیلی ذوب در ولایت هستند. ایشان کرسی‌های آزاداندیشی را مطرح کردند اما چقدر این کرسی‌ها محل آزاداندیشی است. حرف رهبری به چند همایش ختم شد و کافی است اکنون در این کرسی‌های آزاد اندیشی دانشمندی ابراز عقیده کند و شخصی حرف او را نپسندد برود در یک سایت بنویسد و آبرویش را ببرید اگر اینجور باشد هیچ وقت ترقی نمی‌کنیم.

وی افزود: ما برجام یک را تمام کردیم اما همان روزی که می خواستیم جشن بگیریم ۶۰درصد نامزدها را کنار گذاشتند. باید واقعا فضایی درست کرد که افراد با استعداد و عشق و علاقه به میدان بیایند.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: ما یک کشور هستیم که تحصیلکرده های زیادی داریم، در دنیا هم همین طور هستیم. ما پیشرفت های خوبی داشتیم و پزشکان حاذق داریم ولی تحقیق و پژوهش چیز دیگری است و باید به آن توجه کرد تا هر ساله دستاوردهای بیشتری ارائه کنیم. این کاری است دولت روحانی و تیم مذاکره کننده انجام دادند. برجام کار بزرگی بود. آن را به قطعنامه ای که جنگ را پایان داد تشبیه می کنم. البته این زمان با آن زمان تفاوت ها و برتری هایی دارد. در آن زمان ما آنقدر مغرور نبودیم، انحراف نداشتیم، اشکالات اداری در کشور وجود نداشت، فساد نداشتیم و بعد از یک سال وضع کشور عادی شد. اکنون جامعه ما وضعیت خطرناکی دارد و خاورمیانه منطقه ترور است.

رئیس مجمع مصلحت تشخیص نظام تصریح کرد: القاعده در سراسر دنیا تخم گذاری کرده است و بدتر از آن داعش است که وسعت بیشتری پیدا کرده است. از این به بعد دنیا باید با احتیاط برخورد کند.

وی اظهار داشت: ما الحمدلله ظرفیت خوبی داریم. برجام با تلاش دوساله ملت ایران کار را به جایی رساند که همه در دنیا استقبال کنند اسرائیل و جمهوری خواهان آمریکا و برخی دلواپسان در کشور عصبانی شدند اما بقیه اشتیاق داشتند.(+)

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/NME5p