جنگنده‌های عربستان سعودی ۲۷ روز مناطق مسکونی و زیرساخت‌های یمن را بمباران کردند که حاصل آن ۲۰۵۱ شهید و ۳۹۴۸ زخمی و آوارگی ۱۵۰هزار نفر بوده است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ جنگنده‌های عربستان سعودی روز 6 فروردین ( 26 مارس) در عملیاتی تحت عنوان «طوفان قاطعیت» به صنعا پایتخت یمن و چندین شهر دیگر این کشور حمله کردند. این حملات مناطق مسکونی یمن و زیرساخت‌های این کشور را هدف قرار داد.

«احمد عسیری» سخنگوی عملیات موسوم به «طوفان قاطع» روز گذشته 1 اردیبهشت ماه (21 آوریل) پایان این عملیات را اعلام کرد. عربستان سعودی همچنین اعلام کرد که پایان عملیات بنا بر درخواست منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن صورت گرفته است.
عسیری در سخنان خود همچنین تأکید کرد که عربستان هرگاه که مناسب ببیند برای توقف آنچه تحرکات حوثی‌ها خواند، در یمن دخالت خواهد کرد.
در حالی که عربستان در هنگام شروع حمله به یمن هدف این عملیات را حمایت از مشروعیت و بازگشت منصور هادی به قدرت اعلام کرده بود ولی بعد از اعلان پایان جنگ هنوز درگیری کمیته‌های مردمی با عناصر وابسته به منصور هادی و القاعده در جنوب یمن همچنان ادامه دارد.
2051 شهید و 3897 تن زخمی در 2415 نوبت حمله عربستان به یمن
سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد بعد از گذشت 27 روز از تجاوز عربستان به یمن 2051 نفر شهید و 3897 زخمی شدند.
السقاف فتحی السقاف ”رئیس مرکز ملی نظارت و شفاف سازی یمن» اعلام کرد 396 نفر از این قربانیان کودک و 255 نفر دیگر زن هستند.
این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که در این حملات 900 تن شهید و 3897 تن دیگر زخمی شدند که 150 تن از آنها کودک هستند.
وزارت بهداشت یمن نیز اعلام کرد که در این تجاوز 951 نفر شهید و 3943 نفر زخمی شدند که بین شهدا 134 کودک و 95 زن نیز به چشم می‌خورد.
جنگنده‌های عربستان سعودی در طول 27 روز تجاوز به یمن بیش از 2415 نوبت در خاک یمن عملیات کرده‌اند.
از سوی دیگر اوضاع انسانی بعد از حملات عربستان به مرحله‌ای خطرناک رسیده است به‌گونه‌ای که در استان صعده واقع در شمال این کشور بیمارستان‌ها از کمبود دارو و وسایل پزشکی در بخش اورژانس و کودکان و دیالیز رنج می‌برند. همچنین قطع برق در این استان باعث بحرانی شدن اوضاع بهداشتی در این استان شده است.
آوارگی بیش از 150هزار یمنی و نیاز 7/5میلیون نفر به کمک‌های فوری
«فتحی السقاف» رئیس مرکز ملی نظارت و شفاف سازی یمن اعلام کرد در حملات عربستان 87هزار خانواده و 150هزار نفر آواره شده‌اند.
در این حملات همچنین 350 مجتمع مسکونی تخریب و 2000 باب منزل ویران شده است.
در همین رابطه سازمان کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد، تنها در مدت سه هفته از زمان بمباران هوایی و درگیری‌های شدید در 18 استان از 22 استان یمن، 150هزار نفر بی‌خانمان شده و حدود 7/5میلیون نفر نیازمند کمکهای فوری و اولیه هستند.
از اماکن حیاتی که اخیراً در پی حمله جنگنده‌های سعودی تخریب شده است می‌توان به نیروگاه‌ها و پست‌های توزیع برق صنعا و چند شهر دیگر، طرح آب‌رسانی در منطقه تلمص در غرب شهر صعده و شهرک علمی ضحیان اشاره نمود.
محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن
عربستان سعودی در 27 روز حمله علاوه بر حمله به مناطق مختلف، این کشور را از دریا، هوا و زمین محاصره کرده بود که عملاً امکان هرگونه امداد رسانی به زخمی‌ها و انتقال مجروحان به بیرون از این کشور را برای مداوا از بین برده بود که برخی از نتایج آن شامل موارد زیر می‌شود.
1 ــ ممانعت از ورود هواپیماهای حامل دارو وابسته به صلیب سرخ جهانی به یمن.
2 ــ ممانعت از ورود کشتی و هواپیماهای حامل کمک.
3 ــ انزوای کامل یمن از جهان.
4 ــ ممانعت از ورود یمنی‌های مقیم خارج به یمن و ممانعت از وصولات مالی و توقیف حساب‌های بانکی، گرسنه نگه داشتن و آواره کردن آنها در خارج از یمن.
5 ــ شهید شدن صدها نفر از زخمی شدگان به‌علت عدم امکان درمان آنها در خارج یا رساندن دارو یا تیم معالج برای درمان آنها.
6 ــ در معرض خطر قرار دادن جان نیازمندان به درمان در خارج.
7 ــ ممانعت از ورود فرآورده‌های نفتی به یمن و خطرناک بودن آن با توجه به از کار افتادن دستگاه‌های پزشکی و اورژانسی و دیگر ابزار.
استفاده عربستان از سلاح‌های ممنوعه و ارتکاب جنایت جنگی
گزارش‌های محلی و بین المللی حاکی از آن است که کشورهای متخاصم از سلاح‌های ممنوعه استفاده کرده‌اند که از جمله آنها بمب‌های خوشه‌ای است. این امر از آثاری که این بمب‌ها روی اجساد قربانیان (سوختگی کامل اجساد قربانیان) و ساختمان‌ها باقی گذاشته، کاملاً مشخص است.
همچنین بنا بر اعلام منابع رسانه‌ای و شاهدان در یمن در برخی موارد از بمب‌های جنگنده‌های سعودی گازی منتشر می‌شده که سبب خفگی بوده است.
همچنین جنبش انصارالله یمن تأکید کرد که عربستان سعودی در تجاوز به یمن از اورانیوم ضعیف‌شده استفاده کرده است.
کارشناسان معتقدند این امر ثابت می‌کند که عربستان و کشورهای حامی این حمله در یمن مرتکب کشتار جمعی و جنایت جنگی شده‌اند که ضرورت تحرک سریع جامعه بین المللی را برای توقف این درگیری‌ها نشان می‌دهد.
استفاده از بمب‌های شکاف‌پذیر سنگین‌وزن در یمن
شبکه تلویزیونی المنار لبنان در گزارشی با اشاره به ریخته شدن مقادیر زیادی مواد منفجره و انواع بمب و موشک و گلوله بر سر یمنی‌ها در حملات جنگنده‌های سعودی و حملات دریایی و توپخانه‌ای زمینی در طول 27 شبانه‌روز تجاوز سعودی‌ها به یمن گفت: سعودی‌ها در تجاوز خود از بمب‌های شکاف‌پذیر و سنگین‌وزن که به‌کارگیری آن در سطح بین المللی ممنوع است، استفاده کردند.
حمله و نابودی یمن و زیرساخت‌های این کشور
جنگنده‌های عربستان طی 27 روز تجاوز گسترده به یمن در طول 24 ساعت شبانه‌روز مراکز دولتی و زیرساخت‌های این کشور را بمباران کردند.
1 ــ نابودی اکثر فرودگاه‌ها و بنادر و ورودی‌های یمن و نابودی هواپیماهای مسافربری.
2 ــ حمله به تعداد زیادی از ایستگاه‌های تولید برق و گاز و ساختمان‌های دولتی و ساختمان‌های حیاتی یمن.
3 ــ بمباران کارخانه سیمان در استان لحج و کارخانه روغن در الحدیده و کوکاکولا در عدن و کارخانه ساخت لبنیات در الحدیده.
4 ــ بمباران انبارهای مواد غذایی در شهرستان همدان در استان صنعاء.
5 ــ حمله به راه‌های ارتباطی و پل‌ها در چندین استان برای ممانعت از حمل و نقل.
6 ــ آواره شدن تعداد زیادی از خانواده‌های یمنی.
چه‌کشورهایی در تجاوز عربستان به یمن مشارکت کردند؟
خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، گزارش داد که به‌جز عمان تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان، بحرین، امارات، کویت و قطر در حملات هوایی تجاوزکارانه به یمن و غیرنظامیان این کشور مشارکت دارند.
بر اساس این گزارش اردن، مصر و سودان نیز از جمله دیگر کشورهای شرکت کننده در این تجاوز به شمار می‌‎روند.

آمریکا نیز به‌صورت غیرمستقیم از حملات تجاوزکارانه به یمن حمایت می‌کند که شامل پشتیبانی اطلاعاتی این حملات می‌شود. در همین رابطه سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور اوباما، اجازه تدارک حمایت لجستیک و اطلاعاتی از عملیات نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را صادر کرده است.
سفیر عربستان در واشنگتن در سخنانی از مشارکت 10 کشور از جمله اعضای شورای همکاری خلیج فارس در حملات به یمن خبر داده بود.(+)

"Our President, analytical news site"