پس از یک هفته از توافق هسته‌ای کشورمان و گروه ۱+۵ در ژنو، رسانه‌های بین‌المللی همچنان با ارائه گزارش‌ها و تحلیل‌های گوناگون پیرامون این توافق، به این موضوع می‌پردازند.

در این رابطه، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز ضمن اشاره به اینکه امتیازهای ایران در توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ در ژنو تزئینی بودند تاکید کرد که این توافقنامه به فروپاشی نظام تحریم‌ها منجر خواهد شد.

نیویورک تایمز در گزارشی تصریح کرده است تخفیف تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای ژنو به «فروپاشی تحریم‌هایی منجر خواهد شد که بنا بر فرض پابرجا مانده‌اند.»

این روزنامه آمریکایی در گزارشی با عنوان «خطرناک‌ترین معامله» مدعی شده است توافقی که چند روز پیش در ژنو بین ایران و کشورهای ۱+۵ منعقد شد قادر به کنترل تهدید هسته‌ای ایران نیست.
نیویورک تایمز می‌نویسد: «توافقی که ایران با کشورهای ۱+۵ به آن دست یافت، به طرز قابل توجهی قابلیت‌های هسته‌ای ایران را به عقب برنمی‌گرداند چون ایران تنها امتیازهایی تزئینی داد تا هدف اصلی‌اش که ادامه غنی‌سازی است را نگاه دارد.»

این گزارش می‌افزاید: «تحریم‌های سخت ایران را به میز مذاکره آورد. کاهش آن تحریم‌ها اکنون شرکت‌هایی از سرتاسر دنیا را به رقابت برای تجارت با ایران می‌کشاند که این در نهایت به فروپاشی تحریم‌هایی منجر خواهد شد که بنا بر فرض پابرجا مانده‌اند.»

این روزنامه آمریکایی در ادامه از برخی مفاد توافق ژنو انتقاد کرده و نوشته طبق این توافقنامه ایران نه تنها مجاز به نگاه داشتن ۱۸ هزار سانتریفیوژ خود خواهد بود بلکه اجازه خواهد داشت به ساخت سانتریفیوژ‌های نسل پیشرفته‌تر هم ادامه دهد، به شرطی که این سانتریفیوژها را در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نصب نکند. این یعنی اینکه: توانایی غنی سازی اورانیوم ایران ضعیف‌تر نشده است.»

همچنین، تحلیلگران و کارشناسان مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی گاردین گفته‌اند توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به حاشیه رانده است.

این روزنامه انگلیسی در گزارش خود درباره مخصمه‌ای که نتانیاهو در آن گرفتار آمده است چنین نوشت: «اول، اوضاع خراب بود. بعد خیلی خراب شد؛ مدت کمی بعد، اوضاع بیش از حد خراب شد. سرانجام این اوضاع به‌عنوان یک اشتباه تاریخی مورد تقبیح قرار گرفت که جهان را به مکانی خطرناک‌تر برای زیستن تبدیل کرد.»

از سوی دیگر؛ «دیوید ایگناتیوس» ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز نوشت: هم‌اکنون که «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمریکا پیشرفت‌هایی را در زمینه توافق هسته‌ای «گام اول» با ایران به دست آورده است، مقامات در حال برنامه‌ریزی یک راهبرد برای رسیدن به یک توافق جامع گسترده‌تر و سخت‌تر با ایران هستند. مقامات این توافق را «وضعیت نهایی» توصیف می‌کنند و شرایط آن بسیار دشوارتر خواهد بود زیرا آمریکا و شرکای مذاکره‌کننده‌اش (۱+۵) به دنبال از بین بردن بخش‌هایی از برنامه‌ هسته‌ای ایران هستند و فقط نمی‌خواهند آن را فریز کنند. یک مسئله پیچیده دیگر این است که مذاکره‌کنندگان در آینده حتی بیشتر زخم زبان‌های افراط‌گرایان اسرائیل، کنگره و تهران را دفع خواهند کرد.

در گزارش واشنگتن پست آمده است: در حالی که استراتژيست‌های دولت آمریکا به دنبال توافق جامع هستند، با این حال در این توافقنامه چندین مسئله اولویت دارد. دستور کار مذاکره‌کنندگان به شرح زیر است: اول آنکه، آمریکا می‌خواهد هیچ راکتور آب سنگینی در اراک نباشد نه فقط اینکه توقف در منابع این راکتور صورت گیرد زیرا این راکتور پلوتونیومی تولید می‌کند که می‌تواند بازفراوری شود و به بمب تبدیل شود.

دوم آنکه، آمریکا به ایران فشار خواهد آورد تا شمار چشمگیری از ۱۹ هزار سانتریفیوژهایش و حتی شاید نیمی از این تعداد را از بین ببرد. واشنگتن پیشتر اعلام کرده است که ایران حق استفاده از انرژي صلح‌آمیز با برنامه‌ غنی‌سازی که به صورت دو جانبه تعریف شده باشد را دارا است.

سوم آنکه، آمریکا تشویق به تعطیلی تأسیسات غنی‌سازی فردو می‌کند. ایران احتمالاً به دنبال پنهان کردن فردو برای استفاده‌های دیگر است.

چهارم آنکه، آمریکا به شدت تعهد ایران در توافق اولیه برای بازرسی فعالیت‌های احتمالاً نظامی و تسلیحاتی در پارچین و دیگر تاسیسات را مورد پیگرد قرار می‌دهد. در حالی که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژي اتمی دسترسی‌هایی را به دست آوردند، موضوعات دیگری را برای مذاکره کشف می‌کنند.

در نهایت، آمریکا مجبور خواهد بود با شرکای مذاکره‌کننده خود ساختاری را برای دور بعدی مذاکرات به وجود آورد. یک کمیسیون مشترک از کارشناسان ناظر بر اجرای توافق ۶ ماهه ایران و ۱+۵ هستند.