در حالی که رشد بی‌رویه مصرف بنزین به مرز هشدار دهنده‌ای رسیده بود، دولت با اجرای سه برنامه ملی میزان مصرف سوخت درکشور را مهار کرد.

سامانه هوشمند سوخت که در سال 1386 عملیاتی شد نخستین گام دولت برای متعادل کردن مصرف بی‌رویه بنزین بود که تأثیر بسزایی در کاهش مصرف داشت. برنامه دیگر دولت برای این بخش اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها در ماه‌های پایانی سال 89 بود که یکبار دیگر ترمز روند صعودی مصرف بنزین را کشید. در کنار این دو برنامه ملی، دولت با احداث جایگاه‌های عرضه CNG، سومین برنامه خود را اجرایی کرد تا میزان صرفه‌جوی در مصرف بنزین از سال 86 تا پایان 91 به رکوردی چشمگیر دست یابد.
صرفه‌جویی 5/69 میلیون لیتر بنزین در هر روز
براساس آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اجرای سهمیه‌بندی، هدفمندی یارانه‌ها و احداث جایگاه‌های CNG در سال گذشته صرفه‌جویی 5/69 میلیون لیتر در هر روز را به همراه داشته است که از این رقم 2/52 میلیون لیتر ناشی از سامانه سوخت و هدفمندی یارانه‌ها و 28/17 میلیون لیتر مربوط به احداث جایگاه‌های CNG بوده است. این در حالی است که در سال‌های 1386 تا 1390 مجموع صرفه‌جویی روزانه مصرف بنزین در هر روز به ترتیب 1/22، 2/22، 2/33،‌ 6/46 و 3/59 میلیون لیتر بوده است.
صرفه‌جویی 92 میلیارد لیتری بنزین
با محاسبه میزان صرفه‌جویی سالانه اجرای طرح‌های سه‌گانه دولت برای کنترل مصرف بنزین به عدد چشمگیر 92 میلیارد و 400 میلیون لیتر می‌رسیم که این عدد مجموع صرفه‌جویی صورت گرفته از سال86 تا 91 است. از این رقم سهم هدفمندی یارانه‌ها و سهمیه‌بندی 68 میلیارد و 514 میلیون لیتر و سهم CNG 23 میلیارد و 886 میلیون لیتر است. مجموع صرفه‌‌جویی سالانه مصرف بنزین در سال 86، 8 میلیارد و 67 میلیون لیتر بود که این رقم در سال 87 با اندکی افزایش به 8 میلیارد و 125 میلیون لیتر می‌رسد. اما در سال‌های بعد این رقم رشد شتابان به خود می‌گیرد به طوری که در سال 88 صرفه‌جویی بنزین به 12 میلیارد و 118 میلیون لیتر و در سال 89 به 17 میلیارد و 9 میلیون لیتر می‌رسد. با اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها از ماه‌های پایانی سال 89 به طور چشمگیری بر میزان صرفه‌جویی مصرف بنزین افزوده می‌شود. در سال 90،‌ 21 میلیارد و 645 میلیون لیتر و تا پایان بهمن ماه سال 91 ، 25 میلیارد و 437 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی شده است که در مجموع به 92 میلیارد و 400 میلیون لیتر بالغ می‌شود.
جلوگیری از هدر رفت 59 میلیارد دلار
زمانی که مقادیر لیتری صرفه‌جویی بنزین را به ارزش دلاری آن تبدیل می‌کنیم اعداد جالب توجه به دست می‌آید. میزان صرفه‌جویی مصرف بنزین از سال 86 تا پایان بهمن ماه 91 به 59 میلیارد و 439 میلیون دلار می‌رسد که 44 میلیارد و 10 میلیون دلار از این رقم ناشی از سهمیه‌بندی و هدفمندی یارانه‌ها و 15 میلیارد و 431 میلیون دلار آن ناشی از احداث جایگاه‌های CNG است.
در سال نخست اجرای طرح سهمیه‌بندی مصرف سوخت یعنی 1386 مجموع صرفه‌جویی دلاری به 4 میلیارد و429 میلیون دلار می‌رسد که این عدد با تغییر ناچیزی به 4 میلیارد و 467 میلیون دلار در سال 87 می‌رسد. در سال 88 مجموع صرفه‌جویی‌ها به 5 میلیارد و 730 میلیون دلار و در سال 89 به 9 میلیارد و 704 میلیون دلار رسیده است. ولی از سال 90 میزان صرفه‌جویی افزایش چشمگیری داشته است. در این سال 16 میلیارد و 145 میلیون دلار و در 11 ماهه سال 91 به 18 میلیارد و 795 میلیون دلار می‌رسد که این اعداد حکایت از تأثیر عظیم طرح‌های سه گانه دولت دارد.
کابوس مصرف 132 میلیون لیتری بنزین دور شد
در صورتی که طرح‌های صرفه‌جویی و مدیریت مصرف از سال 86 تاکنون اجرا نمی‌شد و با همان روند سابق مصرف بنزین در کشور ادامه می‌یافت، مصرف روزانه بنزین در سال گذشته به 7/132 میلیون لیتر می‌رسید که این عدد گویای همه چیز است. این در حالی است که میزان مصرف واقعی بنزین در همین سال 2/63 میلیون لیتر بوده است. بنا بر این آمار بدون در نظر گرفتن برنامه‌های صرفه‌جویی مصرف سوخت، مصرف بنزین در سال 1386 به 9/81 میلیون لیتر، در سال 1387 به 1/89 میلیون لیتر، در سال 1388 به 98 میلیون لیتر، در سال 1389 به 8/107 میلیون لیتر و در سال 1390 به 2/119 میلیون لیتر می‌رسید که این مصارف بخش عمده‌ای از خزانه کشور را می‌بلعید ولی خوشبختانه با اجرای طرح‌های سه‌گانه صرفه‌جویی کابوس این مصرف از کشور دور شده است.
غول مصرف بی‌رویه دوباره بیدار می‌شود
با اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها در 28 آذر 1389، طرح سهمیه‌بندی سوخت کامل شد و مصرف بیش از پیش مدیریت شد ولی اکنون پس از گذشت بیش از دو سال از اجرایی شدن فاز نخست هدفمندی همچنان سرنوشت فاز دوم آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در حالی که قرار بود فاز دوم به صورت پیوسته و در سال گذشته اجرایی شود نمایندگان مجلس درخصوص اجرایی شدن آن در سال 1392 بحث می‌کنند. براساس آمار رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درسال گذشته به طور متوسط مصرف بنزین 6 درصد افزایش یافته است که در صورت اجرایی نشدن فاز دوم هدفمندی پیش‌بینی می‌شود این رقم به 8 تا 10 درصد افزایش یابد؛ اتفاقی که علاوه بر بلعیدن تمام دستاوردهای فاز اول هدفمندی یکبار دیگر کشور را با خطرات مصرف بی‌رویه سوخت و قاچاق روبه‌رو می‌کند.