رسانه های غربی مدت هاست به ذهن مخاطبین خود القا می کنند که ایرانیان از دشمنی با غرب خسته شده و برای فرار از بار تحریم های اقتصادی دولتی را انتخاب کردند که نه تنها شعارهای ضد امریکایی و ضد اسرائیلی سر نمی دهد، بلکه برای اولین بار از دوستی با دشمن دیرینه خود دم زده و برای جلب اعتماد وی امتیازاتی را نیز تقدیم می کند. بنابراین بیراه نیست که توجه به حضور پنگول در راهپیمایی را به عنوان خبر منتشر کنند!

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»، راهپیمایی میلیونی بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اگرچه مثل هرسال پرشور و با نشاط برگزار گردید اما این بار بازتاب آن در رسانه های خارجی بیش از پیش با تعجب و غافل گیری آنان همراه بود. توجه ویژه ی این رسانه ها به شعارهای مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل که شعارهای همیشگی ملت ایران بوده اند نشان از غافلگیری آنان دارد.

گویی غرب این انتظار را نداشت که با وجود شعارهای معتدل دولت یازدهم و تلاش وی برای تنش زدایی و سعی در ایجاد رابطه -حتی با دشمنان- راهپیمایی امسال باز هم مرگ بر امریکا و اسرائیل سر داده شود.

به عنوان مثال، خبرگزاری اسرائیلی سی بی ان نیوز با ابراز تعجب از عدم تغییر نگرش مردم درخصوص امریکا و اسرائیل نوشت: ”صدها هزار ایرانی امسال [هم] شعار مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند."

اما برخی دیگر که اقرار به ثبات عقیده مردم ایران نسبت به دشمنی با امریکا و بی اعتمادی به او را به زیان خود می دیدند به انحاء مختلف سعی کردند این مسئله را در مقابل رویکرد دولت جدید بی اهمیت جلوه دهند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در این باره نوشت: ”در راهپیمایی 35مین سالگرد انقلاب اسلامی ایران پلاکاردهای مرگ بر امریکا در کنار پیامهای تبلیغی-بهداشتی در سرتاسر شهر به چشم می خورد!" نیویورک تایمز که همیشه نفرت ایرانیان از امریکا را به عده ای خاص منسوب می کند این بار هم شعارهای ضد امریکایی و شعارهای مربوط به حقوق هسته ای را به افراطیان نسبت داد با عنوان ”عده ای تندرو" از افرادی که این شعارها را سر می دادند یاد کرد.

اما وقتی نوبت به بازتاب سخنان دکتر روحانی رسید لحن نیویورک تایمز نیز معتدل تر شده و نوشت: ”اگر چه حسن روحانی رئیس جمهور ایران از تهدیدهای امریکا انتقاد کرد اما در ادامه اظهار داشت اگر قدرت های جهانی طرف مذاکره با ایران، به حقوق ایران احترام بگذارند ایران نیز پاسخ مثبت و سازنده ای به آنان خواهد داد."

قابل توجه اینکه نیویورک تایمز به قدری از به تصویر کشیدن و ترسیم فضای ضد امریکایی راهپیمایی 22 بهمن واهمه داشت که اشاره به حضور پنگول!! (که آن را محبوب ترین شخصیت تلویزیونی کودکان ایرانی معرفی کرد) را بر تشریح فضای راهپیمایی ترجیح داد!

البته این عکس العمل ها چندان عجیب نیستند. شاید اگر از دریچه چشم یک مخاطب غیر ایرانی به قضایا بنگریم به رسانه های غربی حق بدهیم که بیان واقعیت حضور مردم در صحنه دفاع و حمایت از نظام اسلامی طفره بروند: رسانه های غربی مدت هاست به ذهن مخاطبین خود القا می کنند که ایرانیان از دشمنی با غرب خسته شده و برای فرار از بار تحریم های اقتصادی دولتی را انتخاب کردند که نه تنها شعارهای ضد امریکایی و ضد اسرائیلی سر نمی دهد، بلکه برای اولین بار از دوستی با دشمن دیرینه خود دم زده و برای جلب اعتماد وی امتیازاتی را نیز تقدیم می کند.

حال اگر بخواهند نفرت ملت ایران از خصومت های امریکا و شعار ذلت ناپذیری آنان را بازتاب دهند مخاطبین خود را با تناقضی مواجه می کنند که پاسخی برای آن نیست. بنابراین بیراه نیست که توجه به پیام های تبلیغی-بهداشتی خمیردندان و مسواک و همچنین حضور پنگول در راهپیمایی را به عنوان خبر منتشر کنند!