از همان یک ماه و نیم قبل که سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران با استناد به آمار و ارقامی که همراه خود آورده بود، از افزایش 100 درصدی کمک دولت به متروی تهران در طول 2 سال گذشته خبر داد مشخص بود که فرمان شکستن سکوت در مقابل اظهارات پرتعداد مدیران شهرداری و متروی تهران و ادعاهایی مبنی بر کوتاهی دولت در تخصیص اعتبارات شکسته است و این بار دولتی‌ها قصد دارند با اتکا به آمار رسمی، تکلیف ماجرا را روشن کنند.

هفته قبل نیز وزیر صنایع و معادن که پیش از این رئیس ستاد تبصره 13 بوده و با مسائل حوزه حمل و نقل آشنا است، از مدیریت شهری تهران درخصوص نداشتن طرحی برای حل مشکل ترافک انتقاد کرد و گفت: برخلاف نظر عده‏اي كه فقط به دنبال اعتبار و اختيارات فزاينده براي حل مشكلات شهر تهران هستند، حل مشكلات اين كلان شهر از جمله ترافيك به مديريت پويا، ابتكار و خلاق نياز دارد.

با این حال، این بار نوبت به مشاور معاون هماهنگي امور عمراني وزارت كشور رسید تا با ارائه یک آمار جدید خبر دهد که شركت متروي تهران و حومه علی‌رغم گلایه‌های مکرر درخصوص کمبود اعتبارات، از ابتداي سال 85 تا كنون 1400 ميليارد تومان پول و اعتبار براي ساخت 35 كيلومتر مترو دريافت كرده است اما تنها 16،5 كيلومتر مترو ساخته است.

بنا بر گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، لطفي زاده در جمع خبرنگاران افزود: براي ساخت هر يك كيلومتر مترو 40 ميليارد تومان اعتبار نياز است كه دولت و شهرداري تهران تا كنون در حدود 985 ميليارد تومان پول نقد و 415 ميليارد تومان هم در قالب مجوزها به متروي تهران اعطاء كرده اند و در نهايت 1400 ميليارد تومان پرداخت شده كه بايد خروجي آن ساخت 35 كيلومتر مترو مي شد در حاليكه شركت متروي تهران و حومه در 3 سال گذشته فقط 5/16 كيلومتر ساخته است.

لطفي‌زاده افزود: برخي از مسئولان شهرداري تهران مدعي اند كه در صورت تامين منابع مالي سالانه 30 كيلومتر مترو مي سازند اما در طول 3 سال گذشته تنها 5/16 كيلومتر مترو ساخته اند در حاليكه منابع مالي تامين شده براي ساخت 35 كيلومتر مترو بوده است.

مشاور معاونت عمراني وزارت كشور تاكيد كرد: با اين حال وزارت كشور آماده هر گونه كمك به توسعه خطوط ريلي براي حمل و نقل عمومي درون شهري است و در اين راستا نيز در شوراي عالي ترافيك تا كنون 7 خط مترو به طول 260 كيلومتر تصويب شده است كه براساس برنامه اعلامي متروي تهران بايد تا سال 1393 اجرايي شود.

وی در خصوص برخي ادعاها مبني بر كمي اتوبوس براي جابجايي مسافران در شهر تهران نيز گفت: هر اتوبوس طبق استانداردهاي جهاني قابليت جابجايي 800 مسافر در روز را دارد كه با اين حساب شهر تهران بايد 7765 اتوبوس داشته باشد كه در حال حاضر 8312 دستگاه اتوبوس در اختيار سازمان اتوبوسراني تهران قرار دارد و اين تعداد غير از اتوبوس هاي فرسوده و از كار افتاده است.

لطفی‌زاده افزود: وزارت كشور از ابتداي سال 84 تا كنون 2746 اتوبوس در اختيار سازمان اتوبوسراني تهران و حومه قرار داده است كه اين رقم بي سابقه اي در تحويل اتوبوس به شهرداري تهران است اما عليرغم كمك هاي دولت و اضافه شدن اتوبوس، ميزان جابجايي مسافر نه تنها افزايش نيافته بلكه كاهش هم يافته است.
مشاور معاونت هماهنگي امور عمراني وزارت كشور در پايان تاكيد كرد: وزارت كشور از هيچ كمكي براي گسترش حمل و نقل عمومي دريغ نمي كند اما بايد كمك هايي كه انجام مي شود اولاً براساس قانون و نياز واقعي جامعه باشد و ثانياً در قبال كمك هايي كه انجام مي شود بايد وظايفي كه برعهده نهادهاي مختلف از جمله شهرداري تهران گذاشته شده است، به نحو احسن انجام شود.