جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی آغاز شد. روحانی در بخشی از سخنانش گفت: باید به جهان اعلام کنیم که نمایندگان مردم و دولت معتقد به قانون اساسی، مصالح ملی و مجری تدابیر رهبری هستند؛ همه باید تلاش کنیم نظرات و تدابیری رهبری را عملیاتی کنیم.

جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

هم‌اکنون 196 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور دارند که بر این اساس کرسی 93 نماینده مجلس خالی است.

بررسی صلاحیت و برنامه‌ها و رأی اعتماد به سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، رضا فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و علی‌اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان است.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، حسن روحانی رئیس‌جمهور یک ساعت فرصت دارد از سه وزیر پیشنهادی خود دفاع کند. سپس دو مخالف و دو موافق هر وزیر پیشنهادی به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام حداکثر 15 دقیقه فرصت سخنرانی دارند. البته هر نماینده مخالف یا موافق می‌تواند تمام یا بخشی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهد

پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان برنامه‌های هر وزیر پیشنهادی، خود وزیر پشت تریبون قرار می‌گیرد و حداکثر 30 دقیقه فرصت دارد از برنامه‌های خود دفاع کند

این روند تا سخنرانی سومین وزیر پیشنهادی ادامه می‌یابد و در پایان هم رئیس مجلس صلاحیت هر سه وزیر پیشنهادی را به رأی وکلای ملت می‌گذارد.

کل زمان بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی 330 دقیقه معادل 5 ساعت و 30 دقیقه است، البته ممکن است برخی از مخالفان از ایراد سخنرانی انصراف دهند که در این صورت موافق هم صحبت نمی‌کند و در نتیجه از این زمان کاسته می‌شود.

* روحانی وارد صحن علنی مجلس شد

 حسن روحانی رئیس‌جمهور دقایقی قبل برای دفاع از سه وزیر پیشنهادی علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

حسین فریدون دستیار ارشد رئیس جمهور را هنگام ورود به صحن علنی همراهی می‌کرد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس هنگام ورود رئیس‌جمهور به پارلمان، به استقبال وی رفت.

علی لاریجانی رئیس مجلس هنگام ورود روحانی به صحن علنی به وی خوشامد گفت.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، روحانی یک ساعت فرصت دارد از برنامه‌های سه وزیر پیشنهادی خود دفاع کند.

علی طیب نیا وزیر اقتصاد، انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، نوبخت سخنگوی دولت، محمدرضا صادق مشاور رئیس جمهور بعد از حضور روحانی  بصورت جداگانه وارد صحن مجلس شدند.

* روحانی: دولت وقت خود را صرف حاشیه‌پردازی نمی‌کند/ متعلق به حزب و قبیله خاصی نیستیم

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در مراسم رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس اظهار داشت: گرچه دوست داشتم جلسه رای اعتماد در محضر نمایندگان در همان جلسه اول به اتمام می‌رسید و دولت می‌توانست با توان بیشتری در بخش فرهنگی نیز فعالیت خود را آغاز کند اما به هر حال این حق نمایندگان مجلس است که نسبت به وزرای معرفی شده بر مبنای تحقیقات و بررسی‌هایشان نظر نهایی را اعلام کنند

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز هم امیدوارم آخرین روزی باشد که برای رای اعتماد در خدمت شما هستیم البته به هر مناسبتی حضور در مجلس شورای اسلامی، زیارت نمایندگان مردم و استفاده از نظراتشان برای دولت و رئیس‌جمهور مغتنم است.

وی با تاکید بر اینکه این دولت در شرایطی مسئولیت را بر دوش گرفته که کشور از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست خارجی و داخلی در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد گفت: به دلایل شرایط ویژه کشور، دولت هرگز به حاشیه‌پردازی وقت خود را مشغول نکرده و نخواهد کرد.

روحانی ادامه داد: شما می‌بینید دولت در صرف وقت در برابر منتقدان و یا حتی برخی مخالفان منصفانه برخورد می‌کند. دولت در این شرایط کشور وظایف اصلی خود را فراموش نمی‌کند.

رئیس‌جمهور یادآور شد: این دولت آنچنان برای استفاده از فرصت مصر بود که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و در همان روز تحلیف لیست نمایندگان پیشنهادی را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهارات خود در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان  گفت: از نمایندگان ملت می‌خواهیم که هیئت دولت را در زمینه عدم حاشیه‌پردازی حمایت کنند.

روحانی با تشکر از 3 وزیر پیشنهادی قبلی دولت که با رأی عدم اعتماد از سوی مجلس مواجه شدند، تصریح کرد: آقایان نجفی، میلی‌منفرد و سلطانی‌فر هر 3 از مدیران شایسته هستند و در آغاز کار دولت دست همکاری دراز کرده و من صمیمانه از آنها تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهور با تشکر ویژه از توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: آقای توفیقی در مدت دو ماه گذشته که سرپرستی وزارت علوم را به عهده داشتند سیاست دولت را اجرا کردند و اکنون که زمان معرفی وزیران است به دلایل مصلحت، بسیار نجیبانه برخورد کردند.

وی با تأکید بر اینکه دولت از راه و خط خود ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد، افزود: دولت بر مبنای آرای مردم موظف به پیمودن راهی است که مردم با رأی خود در 24 خرداد آن را مشخص کردند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: البته ممکن است بنا به دلایلی مجری قانون تغییر کند اما راه و مسیر همان راه گذشته است.

روحانی با بیان اینکه دولت اقدامات توفیقی در مدت سرپرستی‌اش را تأیید می‌کند، اضافه کرد: من آقای توفیقی را فردی کوشا، عالم، اندیشمند و خلاق می‌دانم.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به فضای امروز کشور نیاز حال حاضر جامعه را وحدت ملی خواند و تصریح کرد: این دولت نمی‌خواهد دولت 18 یا 19 میلیون نفر باشد بلکه این دولت، دولت 75 میلیون نفر است و تعلق به حزب، جناح، تشکل و قبیله خاصی ندارد.

وی با بیان اینکه این دولت متعلق به همه ملت ایران است، تصریح کرد: دولت یازدهم هیچگاه درصدد مقابله با جناح، قبیله و گروه خاصی نخواهد بود.

روحانی با تأکید بر لزوم همدلی و وحدت میان نمایندگان مجلس و دولت اظهار داشت: باید دست به دست هم داده و راه را پیش ببریم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: به صراحت اعلام می‌کنم دولت بدون حمایت مجلس در مسیرش موفق نخواهد بود و اگر مجلس و دولت با همه توان در کنار هم باشند می‌توانیم به جهان اعلام کنیم که حاکمیت واحد داشته و دولت و مجلس منتخب مردم هستند.

روحانی تأکید کرد: باید به جهان اعلام کنیم که نمایندگان مردم و دولت معتقد به قانون اساسی، مصالح ملی و مجری تدابیر رهبری هستند؛ همه باید تلاش کنیم نظرات و تدابیری رهبری را عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه باید از تکرار شعار بپرهیزیم و مداوم نگوییم که رهبری چنین و چنان فرمودند، تصریح کرد: رهبری با بیانی روشن نظرات خود را مطرح می‌کنند و این ما هستیم که باید برنامه‌های اجرایی آن را تهیه و عمل کنیم.

روحانی افزود: بی‌تردید در چنین شرایطی ما با وحدت، اتحاد و یگانگی به خوبی از شرایط سخت امروز عبور خواهیم کرد. ما در شرایط خاص امروز در پای میز مذاکره با دیگران نشسته‌ایم و باید از حقوق، منافع و اهداف ملی‌مان به خوبی و با منطق،‌استدلال و استفاده از هنر دیپلماسی دفاع کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ‌در چنین شرایطی نیازمند حمایت همه مردم و نمایندگان محترم هستیم البته این به معنای آن نیست که کسی به دولت نقد نکند که ما همواره از نقد عالمانه دلسوزانه و نقدی که بتواند تصحیح کننده راه باشد استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما با همه وجود از نقد در چارچوب اخلاق، ادب و قواعد بازی سیاسی استقبال می‌کنیم اما در عین حال همه مردم ما شرایط خاص این زمان را مدنظر قرار می‌دهند و برخلاف آنچه که برخی می‌گویند این دولت اولویتش تنها اقتصاد و سیاست خارجی نیست.

روحانی گفت: اگر دولت در کوتاه مدت به دلایل خاص به سامان معیشت مردم وحل معضلات اقتصاد بیشتر توجه می‌کند و در سیاست خارجی برای باز کردن راه‌های تعامل سازنده تلاش می‌کند برای میان مدت و بلندمدت هم می‌داند که فرهنگ مهمترین بخشی است که باید همه مجریان به آن توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: ناوگان فرهنگی دولت یعنی سه وزیری که امروز برای کسب رای اعتماد به خانه ملت آمده‌اند و وزیر فرهنگ و ارشاد و سایر مسئولانی که به فرهنگ مربوط می‌شوند‌ می‌دانند که بار رسالت سنگینی را در این مقطع بر دوش دارند مخصوصا سه وزیری که امروز در خدمت نمایندگان مجلس هستند زیرا سرنوشت میلیون‌ها جوان و نوجوان با فعالیت این سه وزارتخانه رقم زده می‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به وزرای پیشنهادی به مجلس اظهار داشت: افرادی که برای این وزارتخانه‌ها معرفی شده‌اند با مشورت‌های فراوان انتخاب شده‌اند. از دیدگاه دولت افراد شایسته‌ای هستند که معیارشان پایبندی به مواضع دین و قانون،‌ اخلاق و مهارت حرفه‌ای، سوابق، مدیریت، توانمندی و اعتقادشان به قانون اساسی و اجرای برنامه و قانون به عنوان اصل و اساس بوده است که نسبت به این سه وزیر نیز همین معیارها مدنظر ما بوده است.

روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به وزارت علوم اظهار داشت: آموزش عالی در این کشور با توجه به حساسیت امر دانشگاه‌ها و حضور حدود 4 و نیم میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور و رسالت سنگینی که این دانشگاه امروز باید بر عهده داشته باشد، باید دانشگاه محل دانشمندان، دانش‌آموزان، دانشجویان و دانش‌پژوهان باشد.

وی افزود: دانشگاه یعنی جمع فرهیختگان، امروز جامعه یعنی اساتید و جمع فرهیختگان فردای جامعه یعنی دانشجویان عزیز. دانشگاه باید مدیریت فردای کشور را بر دوش خود احساس کند. لذا ما به دنبال وزیری بودیم که در مرحله اول کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها را ارتقا دهد و این یعنی توسعه انسانی و توسعه علوم و دانش.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برای این کار باید آنچنان از لحاظ علمی توانمند باشیم که بتوانیم با کشورهای پیشرفته علمی رقابت کنیم. ما به دنبال وزیری بودیم که به این امر اعتقاد داشته باشد که دانشگاه، دانشگاه است و باشگاه و دارالتادیب نیست. دانشگاه محل فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی نیست و دانشگاه و دانشگاهیان به عنوان ابزار قدرت‌های سیاسی نیستند.

روحانی تاکید کرد: البته دانشجویان در کنار تحصیل علم و مهارت‌های لازم باید عمیقا مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه خود را به خوبی درک و لمس و مورد بحث قرار دهد اما محیط دانشگاه محیط تقابل گروه‌ها و جناح‌های سیاسی نیست دانشگاه باید از آزادی‌های آکادمیک برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه در دانشگاه باید آزادی بیان و استدلال حاکم باشد، گفت: گرچه این آزادی بیان برای همه جامعه است اما در محیط علم و دانش و تحقیق نیاز به محیطی آرام‌تر و آزادتر داریم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در محیطی که بتوانیم به تعبیر مقام معظم رهبری کرسی‌های آزاد اندیشی را تشکیل دهیم باید قدرت تحمل را برای شنیدن نظرات و افکار دیگران به وجود بیاوریم.

روحانی افزود: ما می‌خواهیم میراث دار شخصیت‌هایی چون شهید مطهری باشیم که گفت من دوست دارم حتی به یک مارکسیست هم کرسی دانشگاهی واگذار شود و بیاید حرفش را بزند و ما به او پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: ما تحمل مطهری‌ها و بهشتی‌ها را نیاز داریم آستانه تحمل را پایین نیاوریم و به خاطر یک کلام، جمله و یک حرکت کوچک خود را آماده ایجاد تشنج و برخورد نکنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما نیازمند تحمل شهید مطهری‌ها و شهید بهشتی‌ها هستیم. آستانه تحمل را پایین نیاوریم و به خاطر یک کلام، یک جمله یا یک حرکت کوچک خود را آماده برای ایجاد تشنج و برخورد نکنیم.

روحانی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید الگو باشند خاطرنشان کرد: در دانشگاه ما می‌خواهیم شاهد استقلال باشیم. استقلال به این مفهوم که دانشگاه‌های ما به رشدی رسیده‌اند که بتوانند اکثریت قریب به اتفاق مسائل خود را در چارچوب قانون حل کنند.

وی تاکید کرد: هر مقدار تمرکزگرایی‌ها کمتر و مدیریت‌ها را نیز به خود دانشگاه‌ها و اساتید واگذار کنیم این استقلال به نفع دانشگاه‌ها است

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: ما به دنبال مراکز آموزش عالی هستیم که با دنیا در تعامل باشد چراکه باید بدانیم پیشرفت علمی در انزوا  حاصل نمی‌شود بلکه در سایه تعامل با جهان علم و دانش میسر است؛ ما پیرو همان پیامبری هستیم که به پیروان خود توصیه کرد در دورترین نقاطی که کمترین اشتراک فرهنگی با شما دارند برای علم رنج سفر را هموار کنند.

روحانی تاکید کرد: علم باید برای یک مسلمان آنچنان جاذبه داشته باشد که بتواند در محیطی که فاصله جغرافیایی زیادی با وی دارد به کسب علم و دانش بپردازد.

وی ادامه داد: من در زمینه دانشگاه و آموزش عالی سخن‌های فراوانی دارم اما در حوصله جلسه امروز نیست چرا که هم فرصت من محدود و هم حوصله شما نمایندگان محدود‌تر است. بنابراین من به طور خلاصه بر این نکته تاکید می کنم که ما نیازمند دانشگاهی هستیم که جزیره جداگانه از جامعه ما نباشد.

رئیس‌جمهور دانشگاه مطلوب را دانشگاهی دانست که بتواند مهارت لازم را به دانشجو بیاموزد تا بعد از دوران دانشگاه به جامعه خدمت‌رسانی کند.

روحانی ادامه داد: دانشگاه باید به صنعت، تولید، بازار کار و جامعه متصل شود و این تحولات نیازمند انسان فرهیخته‌ای است که هم اهل علم باشد و هم اهل حلم؛ دکتر فرجی دانا دارای این شایستگی‌ها است که بتواند این تحول را در دانشگاه پیگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: در اولین لیستی که دولت برای وزارت علوم آماده کرده بود اسم آقای فرجی دانا هم وجود داشت اما ایشان به دلیل اشتغالات نمی‌توانستند مسئولیت را بردوش بگیرند.

وی به تشریح بیوگرافی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت و گفت: دکتر فرجی دانا در یک محیط مذهبی مثل قم پرورش یافته و در دانشگاه‌های معتبر داخل و خارج درس آموخته است و مدیریت‌های محیط‌های علمی و آموزشی در مراحل مختلف از دانشکده تا دانشگاهی مثل تهران را برعهده داشته است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دکتر فرجی دانا برخی از دوران زندگی خود را در خدمت سپاه پاسداران و دفاع مقدس سپری کرده است؛ آقای فرجی دانا فردی است که وقتی ما برای آینده دانشگاه با هم صحبت می‌کردیم احساس کردم همه‌ جا هم‌نظر و همفکر هستیم چرا که ایشان برنامه دولت را به خوبی پذیرفته بود و توان اجرای آن را نیز دارد.

روحانی تاکید کرد: دکتر فرجی دانا به دلیل اخلاق، ادب و حلم می‌تواند وزیری باشد که ما شاهد دانشگاهی آرام‌تر و عالم‌تر در ماه‌های آینده باشیم چرا که چنین دانشگاهی مدیران لایق آینده را به جامعه تحویل خواهد داد.

وی به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در زمینه آموزش و پرورش ما نیازمند تحول هستیم چرا که ما نیاز داریم مدارس حافظه محور به سمت مدارس یادگیری و استدلال‌محور حرکت کند.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: ما نیازمند مدارسی هستیم که در بسیاری از موارد درسی خلاقیت دانش‌آموزان را افزایش دهد.

روحانی تاکید کرد: ما نیاز به مواردی داریم که در کنار علوم طبیعی به علوم انسانی و اجتماعی نیز به اندازه کافی اهمیت داده شود؛ نیاز به مدارسی داریم که بتوانند نوجوان‌های ما را در آغاز تحصیل به وظایف اجتماعی و اختیارات مدنی آنها را آشنا سازد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بحث اختیار، بحث تکلیف و وظیفه از سال‌های اولیه مدارس باید برای دانش‌آموزان ما تبیین شود.

وی با تاکید بر اینکه مدارس ما باید دانش‌آموزان را از شفاهی‌محور بودن به تکلیف محور بودن هدایت کند، افزود: به این دلیل من روز ال مهر ماه توصیه کردم که زنگ مطالعه در مدارس ایجاد شود و پیشهاد دادم درس انشا احیا شود.

روحانی یادآور شد: پیشنهاد کردم دانش‌آموزان ما بتوانند آنچه در دل دارند بتوانند روی کاغذ بیاورند؛ ما نیاز داریم از دوران دبستان دانش‌آموزانمان را به مباحثه و گفتگو عادت دهیم و برای این باید برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: باید دبستان‌ها و مدارس ما با تحولات و فناوری‌های جدید از دوران دبستان آشنا شوند؛ در کشورهای پیشرفته استفاده از فضای مجازی  و اینترنت از دبستان آغاز می‌شود.

روحانی اظهار داشت: ما ضمن تقویت هویت ایرانی اسلامی در سراسر کشور باید به فرهنگ‌های قومی احترام بگذاریم؛ ما باید به خرده فرهنگ‌ها احترام کنیم و باید اصل 15 قانون اساسی را اجرایی و عملیاتی نماییم و این کار از دبستان می‌توان آغاز شود و در مراحل مختلف تا پایان دوره متوسطه به انحاء گوناگون ادامه یابد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما نیازمند تحول در آموزش و پرورش هستیم و باید بار آموزش و پرورش بین دوش مردم، دولت و نهادهای درگیر تقسیم شود تا بتوانیم محیطی بهتر و شرایطی بهتر و رقابتی‌تر در محیط آموزش و پرورش شاهد باشیم.

وی گفت: برای این تحول آقای فانی شخصیتی هستند که می‌توانند این بار مسئولیت را بر دوش بگیرند. وی در طول مدت 30 سال در مسئله آموزش و پرورش فعال و صاحب نظر بودند و همه مراحل اداری را از معاونت یک اداره در تهران تا مسئولیت آموزش و پرورش یک استان در کردستان در شرایط حساس و همچنین تا مراحل مختلف تجربیات لازم مدیریت را برعهده داشتند.

روحانی تأکید کرد: آقای فانی دانش کافی را دارد و تحصیلاتش در دانشگاه‌های معتبر سپری شده است؛ برای ساماندهی نیروی انسانی، تخصص علمی و تجربه عالی دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: از روزی که وی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش برگزیده شد بازخوردها در میان همه آنهایی که سابقه در آموزش و پرورش داشتند مثبت بود؛ امیدواریم این راه سخت یعنی عالم‌پروری، تذکیه نمودن و مهارت‌آموزی نوجوانان و جوانان ما به دست این وزارتخانه و با مدیریت آقای فانی بهتر از گذشته ادامه یابد.

روحانی در ادامه اظهارات خود در مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی با اشاره به ویژگی‌های وزارت ورزش و جوانان این وزارتخانه را در برگیرنده جمعیت 75 میلیون نفری کشور دانست و گفت: زمانی که از ورزش همگانی، عدالت در امکانات ورزشی، فضای ورزشی و جبران عقب‌ماندگی‌ها در ورزش بانوان صحبت می‌کنیم نقش این وزارتخانه مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه ورزش می‌تواند در کار جمعی به جوانان ما کمک کرده و غرور ملی را افزایش دهد اظهار داشت: ورزش می‌تواند بخشی از تعامل سازنده با جهان بوده و در غالب دیپلماسی عمومی دیپلماسی ورزش کارایی خود را نشان داده است

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ورزش همگانی و قهرمانی و حرفه‌ای باید توسط فردی اداره شود که با نظر علمی به این مسئله نگاه می‌کند؛ مخصوصا در کنار ورزش موضوع جوانان نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است.

رئیس دولت یازدهم در ادامه با اشاره به حساسیت‌های وزارت ورزش وجوانان در موضوع رسیدگی به معضلات جوانان، مسئله ازدواج، پر کردن ساعت فراغت، ایجاد نشاط و رقابت سیاسی و مشارکت سیاسی را از مهمترین وظایف این وزارتخانه دانست و افزود: برای این مسئولیت آقای دکتر صالحی امیری برگزیده شد که اگر ایشان را فردی جامعه شناس و آگاه به مسائل اجتماعی با دید آسیب شناسانه معرفی کنند سخن گزاف نگفته‌ام.

روحانی سوابق صالحی‌امیری را به نمایندگان یادآور شد و افزود: آقای صالحی امیری از زمانی که معاون وزیر بود و با شورای عالی امنیت ملی همکاری داشت تا زمانی که خود در شورای عالی امنیت ملی مسئولیت معاونت را به عهده گرفت، و همچنین زمانی که در مرکز تحقیقات استراتژیک به عنوان مسئول فرهنگی اجتماعی منصوب شد همواره فردی دقیق، اخلاقی و پرتلاش بوده است.

وی با اشاره به سابقه آشنایی 10 ساله خود و همکاری با صالحی‌امیری تصریح کرد: وی از لحاظ علمی سابق نظر،‌ صاحب قلم،‌متخصص و پژوهشگر است و در مدت دو ماه سرپرستی به خوبی از عهده کار برآمده است.

رئیس‌جمهور در پایان ضمن درخواست از نمایندگان برای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی خاطرنشان کرد: قول دولت به مردم این است که با تکمیل کابینه حرکت در فضای فرهنگی سرعت بیشتری پیدا کند.

*پیرمؤذن: جلوگیری در پخش شب‌نامه علیه وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور

کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در طی تذکری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای رئیس مجلس تذکر من بر اساس بند 5 ماده 24 آئین‌نامه مجلس و اصل 133 و 136 است. وی افزود: ظاهراً تقبیح ظاهراً با توجه به اینکه در دقیقه 90 بر علیه احدی از وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در صندوق‌ نامه‌ها و یا در صحن شب‌نامه پخش می‌کنند استدعا دارم بر اساس بند 5 ماده 24 آئین‌نامه از این مسئله جلوگیری کنیم. وی افزود: اصل بر این است که افزون بر اختیارات قانونی مسئولیتی از وزرا خواسته نشود.

*کوچک‌زاده: با این مخفی‌کاری‌ها می‌خواهید با مردم و نظام چه بکنید/ لاریجانی: اصل مسئله درست نیست

مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی طی تذکری آیین‌نامه‌ای با اشاره به سخنان رئیس جمهور در صحن علنی گفت: آقای رئیس جمهور محترم در فرمایشات خود فرمودند اگر چه افراد در ندادن رأی اعتماد و معرفی مجدد عوض می‌شوند ولی سیاست‌ها همان است که بود. این سخنان قابل برداشت به این شکل است که حرف ایشان یک نوع بی‌اعتنایی به نظر مجلس است. زمانی که مجلس وزیری را رد کرد یعنی آن سیاست‌ها ثبت شده است البته ما امیدواریم که با وزیر معرفی شده آن سیاست‌ها دیگر نباشد اما اینطور سخن گفتن از سوی آقای رئیس جمهور بی‌حرمتی به مجلس و نمایندگان مجلس است.

بعد از این سخن کوچک‌زاده عد‌ه‌ای از نمایندگان مجلس با فریاد زدن عدد 2 مخالفت خود را با سخنان وی نشان دادند.

  وی در پاسخ به اعتراض برخی از نمایندگان گفت: کسانی که می‌گویند 2 معلوم نیست که در اکثریت باشند ما می‌توانیم رأی بگیریم و ببینیم که آیا اکثریت مجلس وکیل‌الدوله است؟ آیا این کاری که شما انجام می‌دهید نشان از وکیل‌الدولگی شما است که خیلی آن را تقبیح می‌کردید؟

کوچک‌زاده گفت: نکته دوم اینجاست که آقای سبحانی‌نیا و دیگر اعضای هیئت مجلس گفته بودند که این جلسات به صورت مستقیم از صدا و سیما پخش می‌شود امروز شاهد بودیم که تمهیدات و ابزار آلات لازم برای این کار فراهم شده بود اما بر اساس شنیده‌ها گویا آقای رئیس جمهور به شما فرموده بودند که ما صلاح نمی‌دانیم که پخش شود.

وی افزود: مردم در مذاکرات ژنو نامحرم‌اند، در مذاکرات مجلس نامحرم‌اند، خوب بفرمایید این شفافیت شما و مردم کجاست نمی‌شود که شما شعار دهید مردم محرم‌اند اما این گونه شود. شما می‌خواستید حرمت پاسپورت ایرانی را حفظ کنید اما امروز ویزای مالزی را نمی‌دهد به نظر من این ناشی از عدم صداقت است چرا تابلوهای صداقت آمریکایی که به زحمت شهرداری نصب شده بود برچیدید. چه می‌خواهید بکنید با این سخت‌کاری‌ها با ملت و نظام چه می‌خواهید بکنید.

وی در پایان تصریح کرد: ما این مسئله را بی‌حرمتی به ملت ایران می‌دانستیم و لازم بود که تذکر بدهیم.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر کوچک‌زاده گفت: باید اصل موضوع روشن شود تا مشخص شود بی‌حرمتی بوده است یا نه؟

آقای رئیس جمهور درباره موضوع پخش زنده از مجلس با من صحبتی نکردند پس اصل مسئله خلاف است.

نمایندگان در پاسخ به این سؤال لاریجانی با شعار احسنت از وی تشکر کردند.

لاریجانی در ادامه گفت: صدا و سیما دفعه قبل خودش تصمیم گرفت و این دفعه خودشان آوردند و خودشان هم جمع کردند، ربطی به ما نداشته است نه آقای رئیس جمهور به ما چیزی گفتند و نه من به صدا و سیما چیزی گفتم و هیئت رئیسه هم در این مسئله دخالتی نداشته است از رادیو هم مذاکرات در حال پخش شدن است بنابراین اصل آن مطلب خلاف است.

وی در ادامه تصریح کرد: درباره مطلبی که آقای رئیس جمهور گفته‌اند بیان کردند که سیاست‌های دولت همان است و مجریان عوض می‌شوند که ما به مجری رأی ندادیم و مجری دیگری آمده است و این مسئله وهمی برای مجلس محسوب نمی‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: درباره مطلبی که آقای رئیس جمهور گفته‌اند بیان کردند که سیاست‌های دولت همان است و مجریان عوض می‌شوند که ما به مجری رأی ندادیم و مجری دیگری آمده است و این مسئله وهمی برای مجلس محسوب نمی‌شود.

روحانی صحن مجلس را ترک کرد

حسن روحانی رئیس‌جمهور که از صبح امروز برای دفاع از سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، دقایقی قبل پارلمان را ترک کرد.

هم اکنون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در صحن علنی حضور دارد. تعدادی از نمایندگان مجلس روحانی را هنگام خروج از صحن علنی مشایعت کردند.

 

عزیزی‌فارسانی: آموزش و پرورش نهاد مولد سرمایه انسانی است/نقشه راه فانی همانند قطب‌نماست

عزیزی فارسانی نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: نگاه آقای فانی به بخش آموزش و پرورش یک نگاه کلی است و ما نمایندگان اگر منشور و رسالت آموزش و پرورش را مطالعه کنیم می‌بینیم که نقاط ضعف و قوت آن تشریح شده است.

 

عزیزی فارسانی ادامه داد: بحثی که مخالفان درباره آن سؤال داشتند، برنامه آقای فانی بود در حالی که این برنامه‌ها و راهکارها برای آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالادستی همچون قانون اساسی، قانون برنامه پنجم، مصوبات شورای انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین است.

 

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعالی به عنوان هدف دقیقا در سند تحول اشاره شده است، افزود: اجرایی نشدن این برنامه به دلیل عدم وجود یک نقشه راه است در حالی که برنامه فانی دقیقا از نقشه راهی به عنوان یک قطب‌نما برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه تحقق اهداف انقلاب نیازمند تلاش همه‌ جانبه است و یکی از این عرصه‌ها نیز عرصه آموزش و پرورش محسوب می‌شود، گفت: آموزش و پرورش به عنوان زیرساختی برای ارتقاء سرمایه انسانی کشور است و در واقع نهاد مولد سرمایه‌ انسانی است.

 

عزیزی فارسانی با اشاره به جنگ نرم دشمنان علیه اعتقادات و دین و آزادگی ادامه داد: بنابراین در چنین شرایطی نقش آموزش و پرورش اهمیت دو چندانی دارد.

 

این نماینده مجلس اظهار اشت: وضعیت فعلی آموزش و پرورش بر اساس گزارش یونسکو در سال‌های 2011 و  2012 با توجه به جمعیت 15 میلیونی در بدنه این نهاد آموزشی رتبه هفتم شاخص توسعه انسانی، رتبه 88 جهانی و از لحاظ شاخص رتبه 15 منطقه را داریم و در واقع در این رتبه‌بندی کشورهای عضو یونسکو قرار دارند.

 

نماینده موافق وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به مواردی که بر اساس آنها از وزیر پیشنهادی دفاع می‌کند، تصریح کرد: فانی از لحاظ شخصیت انسانی با اخلاق، متدین ، ولایتمدار، توانمند و شجاع است.

 

وی افزود: او در بعد علمی متخصص، کاردان، محقق، پژوهشگر، استاد دانشگاه و مؤلف چندین کتاب و همچنین طراح چندین پروژه آموزشی و فرهنگی است و در عین حال رشته و پست وی با یکدیگر تناسب دارد.

 

عزیزی ‌فارسانی با بیان اینکه فانی مراحل پیشرفت و ترقی را به صورت پلکانی طی کرده است و با چالش‌های موجود در عرصه آموزش و پرورش کاملا آشنا است، خاطر نشان کرد: او به راحتی مورد قبول معلمان و فرهنگیان قرار گرفته است.

 

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه فانی هیچ وابستگی جناحی به گروه خاصی ندارد، یادآور شد: مطابقت برنامه‌های فانی با اسناد بالادستی و داشتن نظام ارزشیابی آموزشی و باور به ارزشیابی بر اساس الگوی اعتبارسنجی مستمر، از دیگر ویژگی‌های برنامه او است.

 

وی داشتن نقشه راه برای رسیدن به هدف و نهادینه کردن برنامه محوری در سطوح مختلف مدیریتی را از دیگر ویژگی‌های فانی برشمرد و تصریح کرد: طراحی و استقرار و استفاده هوشمند از فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین ارتقاء جایگاه زنان در مدیریت عالی و میانی از دیگر خصوصیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

 

عزیزی فارسانی با بیان اینکه توجه به اقتصاد آموزش و پرورش و ارتقاء بهره‌وری از منابع موجود و همچنین تأمین منابع جدید از ویژگی‌های فانی است، گفت: با توجه به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در مناطق محروم، در مناطق مرزی و عشایری وی به بسط عدالت آموزشی و کاهش تمرکز توجه دارد.

 

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اجرای تدریجی هوشمندانه و به دور از شتابزدگی برنامه‌ها متناسب با اولویت‌های کلیدی از سوی وزیر پیشنهادی خاطر نشان کرد: توجه به طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز و ورزش دانش‌آموزان از دیگر ویژگی‌های فانی محسوب می‌شود.

وی استانداردسازی هنرستان‌های فنی - حرفه‌ای و کار و دانش و همچنین تدوین و اجرای کارآفرینی را از دیگر برنامه‌های فانی برشمرد و گفت: طراحی و اجرای نظام خاص بازنشستگی فرهنگیان و توجه به توسعه همکاری‌های بین‌المللی از دیگر برنامه‌های فانی است.

عزیزی فارسانی اعتلای برنامه‌های آموزشی و تربیتی را همچون اجرای برنامه‌های درسی ملی با تأکید بر متناسب‌سازی محتوا و حجم منابع درسی از برنامه‌های فانی دانست و یادآور شد: یکی از برنامه‌های مهم او تدوین و اجرای برنامه برای ارتقای جایگاه پژوهش و آموزش است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به کمبود وقت، برنامه‌های او توضیح داده نشده لذا باید برای اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش به وزیر پیشنهادی رأی قاطع دهیم.

عزیزی: آقای فانی! برنامه‌هایتان برای حل مشکلات معلمان حق‌التدریس چیست؟

عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه پارلمان، در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای فانی! شما در زمان حضورتان در وزارت آموزش و پرورش یک طرح را دنبال می‌کردید که به دلایلی ناقص ماند.

وی سازوکار جدید برای تعیین مدیر مدارس و رؤسای آموزش و پرورش را طرح‌هایی دانست که هنوز اجرایی نشده و ناقص مانده است.

عزیزی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش این سؤال را پرسید که آیا شما طرح مذکور را اجرایی خواهید کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به مشکلات معلمان حق‌التدریس اشاره کرد و از علی‌اصغر فانی خواست برنامه‌های خود را برای رفع مشکلات این معلمان را تبیین کند.

وی همچنین در پایان سخنان خود اظهار داشت: آقای فانی! مدیران کل آموزش و پرورش را چگونه انتخاب خواهید کرد؟ آیا از نمایندگان در انتخاب مدیران کل مشورت خواهید گرفت؟

*نمایندگان باتوجه به برنامه‌های وزیر پیشنهادی مباحث خود را بیان کنند

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه پارلمان در جریان رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت یازدهم طی تذکری با استناد به مواد 205 و 206 آئین‌نامه داخلی خانه ملت توصیه‌هایی به مخالفان و موافقان وزرای پیشنهادی ارائه کرد.

وی در همین رابطه تصریح کرد: دوستانی که به عنوان مخالف و موافق با وزیر پیشنهادی صحبت می‌کنند باید در قالب برنامه‌های وزیر یاد شده مواضع خود را بیان کنند اما برخی از صحبت‌ها ربطی به برنامه‌های وزیر پیشنهادی ندارد.

*هیچ کس نباید مستقیما و تلویحا به مجلس و نمایندگان اهانت کند

عباس قائدرحمت نماینده درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی طی تذکری در جلسه علنی امروز یکشنبه پارلمان گفت: نباید کسی مستقیما یا تلویحا به مجلس و نمایندگان توهین کند، البته نباید به رئیس‌جمهور نیز توهین کرد.

وی افزود: بعضی‌ها در واکنش به "دو دو" گفتن نمایندگان به آنها می‌گویند که وکیل‌الدوله نباشید حال همان افراد طی 4 و 8 سال گذشته وکیل‌الدوله‌ بودند. نماینده مردم درود و ازنا در همین زمینه خاطرنشان کرد: برخی‌ها به سخنان رئیس‌جمهور درباره ادامه یافتن سیاست‌های دولت انتقاد می‌کنند درحالی که این سخنان درست نیست و من در همین جا از رئیس‌جمهور به پاس برنامه‌ها و افراد مطلوبی که به مجلس معرفی کرد قدردانی می‌کنم

*طلا: نباید از کسانی که انتخابات88 را به کام مردم تلخ کردند در آموزش و پرورش استفاده کرد

حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه پارلمان) در سخنانی به عنوان  دومین مخالف برنامه‌های علی‌اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت: مخالفتم به معنای مخالفت با سقف آقای فانی نیست بلکه آموزش و پرورش به عنوان وزارتخانه‌ای که باید زیرساخت‌های لازم را با هدف توسعه پایدار فراهم کند، در سند چشم‌انداز 20 ساله وظایفی بر عهده دارد که باید در راستای ایجاد یک جامعه فعال، مسئولیت‌پذیر و برخوردار از روحیه شکوفایی، انجام وظیفه کند.

 

وی افزود: تاکنون 7 سال از اجرای سند چشم‌انداز 20 ساله گذشته و 12 سال باقیمانده است، سؤالم این است که شما (فانی) در 4 سال آینده از این 12 سال برای تحقق سند چشم‌انداز 20 ساله چه اقدامی انجام خواهید داد؟ شما باید در حوزه تحول نظام آموزشی اقداماتی مهمی را انجام دهید، آیا شما ارزیابی از یک سال گذشته داشته‌اید؟ یا اینکه قرار است این مسیر را ادامه دهید؟

 

طلا در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تنوع رشته‌ها امر بسیار مهمی است، در سازمان فنی و حرفه‌ای 3 هزار رشته را آماده کرده‌ایم اما فقط 41 رشته در مجموعه آموزش و پرورش تعلیم داده می‌شود، آیا با این برنامه، می‌توانید این هدف را محقق کنید؟

 

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برای دوره راهنمایی مدارس غیرانتفاعی مبلغ مصوب حدود یک میلیون و 700 هزار تومان است اما مبلغی که  اخذ می‌شود حدود 4 میلیون است برای دوره دبیرستان مدارس غیرانتفاعی نیز مبلغ مصوب شده حدود 4 میلیون است اما مبلغ اخذ شده 6 میلیون و 400 هزار تومان است، برای دوره پیش دانشگاهی نیز مبلغ مصوب شده حدود 6 میلیون تومان است اما مبلغ اخذ شده حدود 11 میلیون تومان است.

 

این نماینده مجلس در همین اساس اضافه کرد: عدم پرداخت اضافه کار مربیان و معلمان در خرداد ماه سبب شده تا وزیر آموزش و پرورش تبدیل به یک تدارکاتی شود، هم اکنون مشکلات مختلفی در مجموعه آموزش و پرورش به خصوص درباره دانش‌آموزان همچون بلوغ زودرس و سایر مسائل وجود دارد که البته انعقاد قراردادهایی به صورت خودگردان خارج از فضاهای آموزشی با مجموعه‌های فرهنگی و آموزشی می‌تواند از این مشکلات کم کند.

 

طلا با بیان اینکه، عده‌ای تصور می‌کنند بیت‌المال ساختمان و ماشین است، گفت: بیت‌المال در واقع معلمان و دانش‌آموزان هستند، ما هم اکنون از فقدان یک نظام طبقه‌بندی همچون وزارت علوم در دانشگاه‌ها رنج می‌بریم، هم اکنون در کل کشور 60 درصد پرسنل و در تهران 73 درصد پرسنل را بانوان تشکیل می‌دهند، عدم ابلاغ مرخصی 9 ماهه زایمان در مجموعه شما سبب می‌شود یا جامعه از فرزندان این قشر دلسوز محروم شود یا دانش‌آموزان نتوانند از آنها در مجموعه آموزش و پرورش استفاده کنند که ما هیچ کدام را نمی‌خواهیم و این هنر شماست تا مشکل را حل کنید.

 

وی در پایان با اشاره به انتخابات سال 88 و پیروزی که به کام ملت ایران تلخ شد، گفت: انتظار این است که در بدنه وزارتخانه‌ای که آینده نظام در آن است، از این افراد استفاده نشود.

 

*سلطانی: بهره‌گیری از مدیران مجرب در فرآیند تصمیم‌سازی از ویژگی‌های«فانی» است

 

امیرعباس سلطانی در حمایت از وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: سکان هدایت آموزش و پرورش باید به مردی که از جنس آموزش و پرورش و با کوله باری از تجربه 43 ساله و درد آشنا با مسائل تربیتی و آموزشی است و نیز دانش‌آموخته مقطع دکترای رشته مدیریت در دانشگاه تربیت مدرس است سپرده شود تا شاهد آموزش و پرورشی پویا و زنده باشیم.

وی در بیان دلایل دادن رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: برنامه جامع و مدرن برای بهسازی و بازسازی در نیروی انسانی و توسعه مسیر شغلی که مهمترین آن برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در فواصل مشخص برای کارکنان، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش است که منطبق بر نیاز‌سنجی آموزش و ارزیابی دقیق می‌تواند در بهسازی منابع انسانی موثر باشد.

نماینده مردم بروجرد در خانه ملت ادامه داد: با توجه به اینکه سالهاست در کشور کمیت‌گرایی اصل و اساس برنامه‌های آموزش و پرورش قرار گرفته توجه به بالا بردن کیفیت مطابق با استانداردهای جهانی است و ایجاد زمینه تحصیلات تکمیلی با حفظ کیفیت در دوره‌های مختلف اداری، ستادی و آموزش و پرورش همچنین ارتقاء عنصر معلمان به عنوان آخرین امید برای تحول آموزش و پرورش و تامین‌کننده امکانات در تعیین مدرسین بااخلاق و باسواد و به کارگیری بازوان قوی در پردیس‌ها برای ارائه برنامه‌های مناسب با رسالت دانشگاه فرهنگیان از دیگر موضوعاتی است که می‌توان در بیان ویژگی‌های آقای فانی به آن اشاره کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: اعتقاد به منزلت اجتماعی و بهبود وضعیت معلمان و افزایش انگیزه آنان برای خدمت، ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم و توسعه مستمر شایستگی‌ها و توانمندی‌های علمی، حرفه‌ای و تربیتی فرهنگیان در اولویت برنامه آقای فانی قرار دارد. همچنین افزایش کارآیی و اثربخشی سازمان بزرگ و گسترده آموزش و پرورش با بهره‌گیری از مدیران مجرب و توانمند و دارای مقبولیت و محبوبیت با رعایت اصل شایسته‌سالاری و پرهیز از ملاحظات جناحی و ایجاد زمینه مشارکت حداکثری در فرآیند‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر وی است.

*باقری: فانی از بدنه آموزش و پرورش است/ انتقاد از فضای سیاسی کشور

محمد باقری بنابی نماینده مردم بناب در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه اکثر مردم آقای فانی را می‌شناسند و چندان نیازی نیست که از کارنامه ایشان دفاع کرد زیرا وی فردی است که مدیریت خود را از مدرسه آغاز کرده تا به اینجا رسیده است.

وی با اشاره به شاخص‌های مسئولین در جامعه اسلامی از نگاه حضرت امیر(ع) افزود: درایت، معرفت، عدالت، قوت و سلامت در مدیریت فانی به چشم می‌آید و ایشان اعتدال را که شعار انتخاباتی ریاست جمهوری نیز بود را به خوبی می‌شناسند.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فانی به کارهای تیمی و جمعی می‌اندیشد خاطرنشان کرد: متأسفانه در گذشته آموزش و پرورش از کارهای تک‌نفره و نگاه‌های تک‌بعدی ضربه خورده است و امیدواریم که مشکل این وزارتخانه با نگاه کارشناسی فانی برطرف شود.

باقری از بدنه آموزش و پرورش بودن را یکی دیگر از شاخص‌های مثبت فانی برشمرد و افزود: ایشان در طرح‌های زیادی در آموزش و پرورش در طی سال‌های گذشته نقش اساسی داشته است.

وی در ادامه سخنانش با انتقاد از انتصاب استانداران در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: هرچند بنده گلایه‌های شدیدی به دولت در انتخاب استانداران دارم اما دفاع از فانی در جای خودش محفوظ است.

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فضای سیاسی کشور از نهادهای امنیتی و قوه قضاییه خواست تا نظارت خود را بر تهمت‌ها و افتراهایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود بیش از پیش معطوف نمایند.

باقری در پایان خاطرنشان کرد: اگر مسئولین در رسانه‌ها احترام یکدیگر را حفظ نکنند مطمئناً‌ دشمنان جمهوری اسلامی ایران نیز مراعات حال ما را نخواهند کرد.

اسداللهی: فانی فردی پاک و مظلوم است/وی مدارج علمی را طی کرده است

غلامرضا اسداللهی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی امروز (یکشنبه) گفت: بسیاری از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش را به عنوان بزرگترین فصل مشترک دولت و مردم معرفی می‌کنند؛  به همین علت  سزاوار است دولت آقای روحانی   تهمیدات  لازم را برای توسعه این وزارت‌خانه به کار گیرد تا  این وزارت  خانه با  حمایت  مجلس و دولت  بتواند رسالت بزرگ خود را در  تربیت نسل آینده و تامین منابع انسانی به عنوان موتور محرکه توسعه کشور به کار گیرد.

اسداللهی با بیان اینکه طبق اعلام معاونت نظارت مجلس، برنامه‌های ارائه شده فانی  در راستای اسناد بالا دستی برنامه‌ی پنجم توسعه و سند چشم انداز 1404 تطابق دارد ،گفت: انتقادات مطرح شده در  راستای تحقق سند چشم انداز است، درست نیست.

وی همچنین با بیان اینکه در برنامه‌ی فانی مواردی در خصوص مهارت آموزی آموزشهای فنی و حرفه‌ای به دانش آموزان ارائه شده است گفت: برنامه‌های ایشان تاکید ویژه‌ای بر کسب مهارت‌ها و تامین نیازهای صنفی دانش آموزان دارد.

نماینده مردم تربت جام  مهمترین مولفه و ویژگی‌ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را  اشتغال مثتمر در این وزارت‌خانه از سال 49 تاکنون  خواند و  گفت: آقای فانی فردی پاک و مضلوم است که تمامی مدارج علمی را در وزارت‌خانه‌ی آموزش و پرورش طی کرده است.

اسدالهی  در پاسخ به پرسش مطرح شده مبنی بر این که ارزیابی وزیر پیشنهادی از نظام 6-3-3چیست؟ گفت: آقای فانی  با توجه به اینکه قبل از سرپرستی وزارت آموزش و پرورش در کمیته تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی مسئولیت داشتند در راستای  برنامه ریزی یکی از افراد بودند  و خودشان  نیز جزو برنامه‌ریزان نظام 6-3-3 بودند. ایشان قطعا در طول سه ماهه دوران سرپرستی نیز ارزیابی لازم را از این موضوع کسب کردند.

اسداللهی همچنین گفت: اگر بخواهیم که آموزش و پرورش به رسالت خود عمل کند دولت و مجلس باید پشتیبانی لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد:  ما انتظار داریم که آقای فانی ایرادات گذشته در مورد تامین منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش را رفع کرده و ساماندهی نماید.

اسدالهی  با بیان اینکه  در باب تامین نیروی انسانی در مناطق محروم مشکلات عدیده‌ای وجود دارد ، افزود :  انتظار می‌رود  وزیر  بعد از وزیر شدن برنامه‌های لازم را عملیاتی کنند.

 

*فانی: آموزش و پرورش باید به سمت ایجاد عادات اجتماعی مناسب حرکت کند

علی‌اصغر فانی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس و در ادامه جلسه بررسی رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی برای هر کشور گفت: آموزش و پرورش زیرساخت منابع انسانی را تولید می‌کند و در این وزارتخانه است که فردای جامعه ساخته می‌شود.

وزیر پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سابقه 43 ساله خود در زمینه آموزش و پرورش ادامه داد: من تمام مراحل این وزارتخانه را از معلمی گرفته تا مدیریت‌های خرد و کلان و رده‌های معاونت طی کرده‌ام و معتقدم برای تربیت نیروی انسانی کارآمد آموزش و پرورش باید به سمت یادگیری خلاق به جای تکیه بر حافظه و ایجاد عادت اجتماعی متناسب با شئون جامعه و همچنین تقویت باورهای دینی و باورهای مهارت حرکت کنید.

فانی با بیان اینکه رسیدن به اهداف مطرح شده جز با توجه به معلم میسر نخواهد شد، تاکید کرد:‌ معلم رکن اصلی در آموزش و پرورش است و می‌تواند با رفتار خود بیشترین تاثیر را بر جامعه بگذارد.

وی ادامه داد: همه همت ما باید این باشد که معلمان با انگیزه، با شایستگی‌های حرفه‌ای و آشنا به شیوه‌های تدریس داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد مراکزی برای تربیت معلمان افزود: تقویت مراکز تربیت معلم اهمیت ویژه‌ای دارد و با تاسیس دانشگاه فرهنگیان امید است که زمینه تحول آموزش و پرورش فراهم شود.

فانی همچنین موضوع معیشت معلمان را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: معلمانی که ویژگی‌های مذکور را دارند نباید دغدغه معیشت داشته باشند.

وی نقش آموزش و پرورش را در زمینه فرهنگ عمومی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: به این نقش آموزش و پرورش در گذشته کمتر توجه شده در حالی که فرزندان ما ساعت زنده و اصلی عمر خود را در مدارس می‌گذرانند لذا معتقدم باید با دستگاه‌های فرهنگی همکاری مداوم و مدون داشت.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش موضوعات مهمی از قبیل عدالت آموزشی،‌شیوه اجرا، مسائل مدارس تیزهوشان، ورزش، هنر و مشکلات مدارس استثنایی را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: امید است این مشکل‌ها و صدها مشکل دیگر با همت نمایندگان و کمیسیون‌ تخصصی آموزش و همکاری دولت حل شود.

فانی در ادامه ضمن تشکر از حسن نظر روحانی برای معرفی‌اش به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان گفت: در صورت اعتماد شما وظیفه خود می‌دانم باتبعیت از رهنمودهای رهبری و در چارچوب سیاست‌های دولت تدبیر و امید و به دور از گروه‌گرایی از همه ظرفیت نیروهای ارزشی استفاده کنم.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش به همه نیروهای انقلاب نیازمند است و مشکلات بدون همت دولت و مجلس حل نخواهد شد.

وزیر ییشنهادی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از خداوند متعال مسئلت دارم بنده را پیرو پیامبر و ائمه معصومین قرار دهد و اگر توفیق خدمت در کسوت وزارت را به بنده عنایت فرمود مشمول این آیه شریفه «وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ» شوم.

فانی افزود: امیدوارم با حمایت شما بزرگواران آستین همت در جهت فردای روشن برای فرزندانمان را بالا ببریم و به قول حافظ شیرازی: "همتم بدرقه راه کن ای طاهر قدس، که دراز است ره مقصد و ما نوسفریم".

وی راهبرد اصلی امروز آموزش و پرورش کشور را ارتقاء کیفیت عنوان و خاطرنشان کرد: در همین راستا ارتقاء‌ کیفیت مدارس دولتی را در دستور کار داریم بنابراین راهبردی که برای آموزش و پرورش باید انتخاب کنیم راهبرد کیفیت‌بخشی است.

وزیر ییشنهادی وزارت آموزش و پرورش «ساماندهی و بهسازی نیروهای انسانی آموزش و پرورش»، «توسعه و مشارکت آموزش و پرورش»، «مدیریت بر منابع آموزش و پرورش» و «ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی» را 4 اولویت کاری خود در وزارت آموزش و پرورش دانست.

فانی ضمن تقدیر و تشکر از نمایندگان مخالف و موافق خود گفت: این تکلیف من است که قوانین مصوب مجلس  را پیاده کنم و یکی از قوانین استخدام پیش دبستانی‌ها و نیروهای آزاد است که امیدوارم اینکار را انجام دهم.

وی در پاسخ به تذکر چند نماینده مجلس مبنی بر اینکه چرا با کسب 60هزار معلم تکلیف معلمان مشخص نیست، گفت: این را توضیح دادم و گفتم که اجرای قانون مصوب مجلس را تا قبل از انقضا و مهلت قانونی انجام خواهم داد.

وزیر ییشنهادی وزارت آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به پرسش دیگری که با توجه به اینکه امروز 5 آبان است چرا هنوز حقوق مهر ماه معلمان پرداخت نشده، گفت: تا آنجا که بنده اطلاع دارم حقوق‌ها پرداخت شده اما باز هم دنبال می‌کنم.

 

*پایان بررسی صلاحیت فانی/ آغاز بررسی صلاحیت فرجی‌دانا در صحن علنی مجلس

 دقایقی پیش با سخنرانی وزیر پیشنهادی آموزش و پروش و همچنین نمایندگان موافق و مخالف، بررسی صلاحیت علی‌اصغر فانی در صحن علنی مجلس به پایان رسید.

بر اساس این گزارش، بررسی صلاحیت رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فن آوری نیز از دقایقی پیش در صحن علنی مجلس آغاز شد.

هروی فرجی دانا چگونه درجه استاد تمامی را با این کارنامه علمی دارد/وزیر علوم باید شایسته و کارآمد باشد

جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه پارلمان) در مخالفت با رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان انتخاب وزیر علوم را جدی گرفته و با سوگند خود به وزیر پیشنهادی رأی دهند.

وی یادآور شد: در سالهای گذشته اگر به جای انتخاب سیاسی وزرای علوم افرادی کارآمد و شایسته را برای حضور در این وزارتخانه انتخاب نمی‌کردیم امروز در ردیف صادر کنندگان محصولات علمی قرار داشتیم.

وی با انتقاد از فضای سیاسی موجود در حوزه علمیه کشور اظهار داشت: فضای علمی آنقدر سیاسی شده است که حضور افراد سیاسی در دانشگاه‌ها یک امر عادی محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از رویکردهای پیشین وزرای علوم تصریح کرد:رشد کمی دانشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن جوانب کیفی می‌تواند همان قدر بلا سرمان بیاورد که کنترل جمعیت بر سرمان آمد. هروی با اشاره به آمارهای رشد علمی کشور که از سوی وزارت علوم اعلام می‌شود خاطرنشان کرد: ما آمارهای رشد علمی را اعلام می‌کنیم اما از رشد معنادار دانشجو غافلیم.

وی با بیان اینکه وزارت علوم فرد رویین‌تنی را برای حل مشکلات این وزارتخانه می‌خواهد تأکید کرد: باید فرد شایسته، کارآمد، پرتوان و دارای سابقه علمی را برای این وزارتخانه برگزید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات خانه ملت با اشاره به انتخاب سومین فرد دولت یازدهم برای حضور در وزارت علوم گفت: اگر این اقدام به باد انتقاد گرفته می‌شود به دلیل اهمیت فراوان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

وی اضافه کرد: باید امروز به سمت تبلور عقلانیت و تدبیر که شعار محوری رئیس جمهور بود حرکت کنیم که چنین موضوعی در دانشگاه‌ها کلید می‌خورد.

هروی با بیان اینکه باید وزارت علوم را به دست بهترین شخصیت علمی غیرسیاسی بدهیم خاطرنشان کرد: باید وزیر علوم توانایی اداره وزارتخانه را داشته باشد تا شاهد رشد علمی در آموزش عالی باشیم.

وی با طرح این پرسش که آیا تاکنون دانشگاه‌های ما اسلامی شده است یا هنوز به صورت غیراسلامی به فعالیت خود ادامه می‌دهند خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید وزرای علوم دغدغه علمی شدن نداشتند و همین موضوع باعث عدم تحقق دانشگاه اسلامی شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از رقابت کمی دانشگاه‌ها این رقابت را عاملی برای نابودی فضای علمی کشور دانست.

هروی در این زمینه گفت: به دلیل اهمیت جایگاه وزیر علوم مجلس نسبت به این موضوع حساس بوده و به دنبال رأی اعتماد دادن به وزیری است که توانایی هدایت این وزارتخانه را داشته باشد.

وی ادامه داد: فردی که می‌خواهد سکان هدایت وزارت علوم را بر عهده بگیرد باید دغدغه‌مند باشد که من کمتر این دغدغه را در آقای فرجی دانا دیده‌ام.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، سؤالات را طی سخنرانی خود در صحن علنی مجلس مطرح کرد که آیا رضا فرجی دانا توانایی به دست گرفتن سکان وزارت علوم را دارد؟ آیا آشنایی وی با آموزش عالی به نحوی است که بتواند از پس این مسئولیت بر بیاید؟ آیا وزیر پیشنهادی علوم از ترکیب هیئت امنای دانشگاه‌های غیرانتفاعی یا دانشگاه آزاد اطلاعی دارد؟ آیا وی با چند سال ریاست در یک دانشگاه اطلاع دقیقی از دانشگاه‌های کشور دارد؟ آیا آقای فرجی دانا توانایی دنبال کردن تحول در علوم انسانی را دارد؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه، باید سکان هدایت وزارت علوم را به عهده کسی سپرد با پژوهش بیگانه نباشد تصریح کرد: آقای فرجی دانا هر گاه یک کتاب هم در کارنامه‌اش دیده نمی‌شود و این در حالی است که وزیر علوم باید سرآمد علمی و پژوهشی کشور باشد اما چنین وضعیتی در کارنامه وزیر پیشنهادی علوم مشاهده نمی‌شود.

هروی این سؤال را مطرح کرد: چگونه فردی با این سوابق می‌تواند ادعای وزارت علوم داشته باشد؟ وی همچنین از وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری پرسید: آقای فرجی دانا! چگونه رتبه استاد تمامی را با این کارنامه علمی گرفته‌اید؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جلسات نمایندگان با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: سؤالات مطرح شده را در همان جلسات از آقای فرجی دانا پرسیدیم اما وی در قبال آنها سکوت کرد.

هروی ادامه داد: آقای فرجی دانا در هفته قبل برای به عهده گرفتن سمت وزارت علوم قانع شدند چگونه می‌تواند با نمایندگان مجلس تعامل کنند؛ از وی بپرسید تعداد اعضای کمسیون مجلس چقدر است که وی نمی‌تواند به این سؤال پاسخ دهد.

هروی با اشاره به بخشهایی از برنامه رضا فرجی دانا گفت: آقای فرجی در برنامه خود به مسائلی که باید اشاره نکرده است و در واقع برنامه‌های وی کلیشه‌ای است.

لاهوتی:فرجی‌دانا معتقد به علم و تحقیق در فضای آرام و با نشاط است

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در پشت تریبون مجلس قرار گرفت، با اشاره به انتقادات مطرح شده درباره فرجی‌دانا گفت: آقای هروی از مشکلات و مسائل جاری وزارت علوم گفتند ولی آقای فرجی دانا تازه قرار است در صورت تأیید مجلس به این وزارتخانه بروند و قرار نیست مشکلات قبل را وی پاسخ دهد.

نماینده مردم لنگرود انتقاد یکی از نمایندگان به عدم پرداخت به موضوعات دانش‌بنیان در برنامه فرجی‌دانا را رد کرده و تصریح کرد: در برنامه آقای فرجی‌دانا به این موضوع توجه جدی شده و تمام 74 بند از برنامه ارائه شده از سوی وی منطبق بر اسناد بالادستی و برنامه پنجم است.

وی دغدغه نمایندگان مخالف در مورد عدم تناسب منابع مالی موجود و برنامه‌های فرجی‌دانا را دغدغه‌ای درست خواند و افزود: باید با کمک مجلس دغدغه‌ها در مورد منابع مالی وزارت علوم حل شود.

لاهوتی تعهد اخلاقی فرجی‌دانا را یکی از شاخصه‌های وی معرفی و ادامه داد: وزیر پیشنهادی علوم فردی ولایتمدار و دارای خانواده مذهبی و از مؤسسین سپاه استان فارس بوده است.

نماینده مردم لنگرود با اشاره به تحصیلات فرجی‌دانا اضافه کرد: وزیر پیشنهادی علوم از دانشمندان برجسته کشور بوده و سلسله مراتب کاری را دنبال و تمام سوابق کاری‌اش در وزارت علوم بوده است.

وی مدیریت فرجی‌دانا در دانشگاه تهران را یادآور شد و تصریح کرد: در زمان وی در دانشگاه تهران هیچگونه التهابی را شاهد نبودیم و از رشد علمی خوبی برخوردار بودیم.

لاهوتی افزود: آقای فرجی دانا اعتقاد دارد علم و تحقیق باید در فضای آرام و بانشاط در کنار هم قرار داشته باشد.

نماینده مردم لنگرود با اشاره به آمار فراوان فرار مغزها از کشور اظهار داشت: آقای فرجی دانا اعتقاد دارد این سرمایه‌های علمی باید در داخل کشور حفظ شوند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه فرجی‌دانا همان میزان که به علم و پژوهش اعتقاد دارد به مسائل فرهنگی نیز معتقد است، از نمایندگان خواست به وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد دهند.

*علیمردانی: اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران شاهدان زنده مدیریت فرجی دانا هستند

محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه، پیشرفت همه جانبه ایران  اسلامی و تبدیل آن به مرجع علمی در جهان معاصر آرزوی همه ایرانیان است گفت: بدون شک این مهم بدون اعتلای علمی و فرهنگی کشور میسر نخواهد شد و تنها به دست مدیران صالح تحقق خواهد یافت.

وی با اشاره به جایگاه ایران در منطقه و در میان ملل مسلمان جهان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی بر ما لازم است که هدایت وزارتخانه مهم و سرنوشت‌ساز دانش و دانشگاه را به مدیری لایق و صادق بسپاریم که در مقام عمل و نظر شایستگی و تعهد خود را در این مسیر اثبات کرده است.

علیمردانی با تمجید از تجارب علمی و مدیریتی فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری متذکر شد: وی می‌تواند دغدغه‌های رهبری، دولت، ملت و مجلس را در زمینه مدیریت آموزش عالی تأمین نماید.

وی با بیان اینکه، آموزش عالی در ایران نیاز به حرکت اساسی و مستمر دارد و نهضت علمی و نرم‌افزاری را به سمت قله‌های موفقیت رهنمون سازد اظهار داشت: دانشگاه باید بتواند هدایت‌گر صنعت و تولید باشد با پرورش متخصصانی متعهد و مسئولیت‌پذیر چشم‌اندازی امیدبخش از پیشرفت توسعه کشور را ترسیم نماید.

نماینده مردم زنجام و طارم در مجلس شورای اسلامی، آموزش عالی را یکی از ارکان و عوامل اصلی کارآفرینی در کشور دانست و افزود: وزیر علوم باید بتواند با پیوند زدن نیروها و سرمایه‌های سرشار انسانی و علمی کشور به منابع و ذخایر عظیمی از اقتصادی و طبیعی مسیر حرکت تاریخی ایران را به نیکی هدایت کند.

علیمردانی لازمه تحول شایسته در فرایندهای آموزشی را به روزرسانی منابع علمی در کشور دانست و ادامه داد: تقویت و خودباوری اساتید و دانشجویان، رشد نشاط سیاسی و علمی، جلب مشارکت دانشجویان و محققان در مراکز علمی داخلی و خارجی، بهبود روابط و تعامل دانشگاه با صنعت و جامعه، انطباق بیشتر محتواها و برنامه‌های آموزشی با نیازهای کشور از جمله ضرورت‌های مسلم وزارت علوم است.

وی بر همین اساس ادامه داد: بدیهی است این اهداف عالیه با تصدی مدیری جامه عمل به خود می‌پوشاند که قدرت تعامل شایسته با دانشمندان داشته و از عهده جلب حمایت‌ها بر آید.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی،‌ با اشاره به تجارب و توانمندی‌های فرجی دانا در آموزش عالی یادآور شد: اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران که بخش مهمی از نخبگان علمی و فرهنگی ایران را تشکیل می‌دهند شاهدان زنده این ادعا هستند که خاطرات شیرینی از ابتکارات علمی و مدیریتی ایشان دارند.

علیمردانی مواجهه عالمانه، خلاقانه و متعهدانه ایشان با مسائل و نیازهای دانشجویان و اساتید و توجه ویژه به حوزه فرهنگ را از شاخص‌های مدیریتی فرجی دانا دانست و افزود: وی با تعامل سازنده با نهادها و تشکل‌های مختلف دانشگاهی و دوری از افراط و تفریط الگوی شایسته از موفقیت در جلب اعتماد و مشارکت گروه‌ها و جریان‌های گوناگون دانشگاهی را به نمایش گذاشته است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد این رویکرد علمی، عقلانی و اعتدالی فرجی دانا بتواند بسیاری از ضعف‌ها و کاستی‌ها را برطرف نموده و تحرکی جدید در وزارت علوم سامان دهد.

آقایی: توجه ویژه به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و کرسی‌های آزاد اندیشی از مهمترین برنامه‌های فرجی‌دانا

علی اکبر آقایی در صحن علنی مجلس و درحمایت از وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری گفت: توجه ویژه به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها و اهداف اجرایی کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها، همگرایی و هدف‌مندی پژوهش‌ها در کشور تمرکززدایی در مدیریت آموزش عالی و افزایش سهم دانش و فناوری کشور به عنوان مهمترین اهداف آقای فرجی‌دانا است.

 

وی ادامه داد: امروز اقبال مجلس با دولت و پشتیبانی در تکمیل کابینه دولت اعتدالی دولت و تدبیر می‌تواند نقطه عطفی در درک متقابل از مسائل و نیازهای کشور و تحقق اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی باشد و رای مثبت بالا به آقای رضا فرجی‌دانا بیانگر این اهمیت خواهد بود.

 

نماینده مردم سلماس در مجلس اضافه کرد: اینکه یکی از نمایندگان (جواد هروی) از وزیر سؤال می‌کند که آیا شما تعداد اعضای کمیسیون آموزش را می‌دانید؟، باید به ایشان گفت که اگر آقای وزیر تعداد را بداند یا نداند شما به ایشان رای اعتماد یا عدم اعتماد می‌دهید؟. یا اینکه خانم طبیب‌زاده در خصوص اعتبارات که باید در پاسخ به ایشان گفته شود که اعتبارات از سوی دولت پیشنهاد و توسط ما به تصویب می‌رسد و این از وظایف وزیر نیست.

 

آقایی اظهار داشت: آقای فرجی‌دانا در برنامه خود 21 بار از مقام تبعیت از رهنمون‌های مقام عظمای ولایت نام برده است. دلیل مبین اعتقاد وی به مقام ولایت، امام و انقلاب پیوستن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ابتدای انقلاب است.

 

وی افزود: تمام نمایندگان به وظایف شرعی و قانونی خود عمل می‌کنند و دفاع حمایتی کمیسیون تخصصی و بخصوص اظهار علاقه آقای ابوترابی و ابراز علاقه اکثر نمایندگان در مجمع نمایندگان شمال غرب از حمایت دکتر فرجی‌دانا حکایت می‌کند و انشاءالله با رای بالا برای هر سه وزیر مجلس تعهد و همراهی خود را با رئیس‌جمهور اعلام خواهد کرد.

 

پایان جلسه صبح رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی/جلسه بعدی از ساعت ۱۴