موضع گیری‌های روزها و ماه‌های اخیر احمد توکلی به خصوص در روزهای پس از حوادث انتخابات دهم و انعکاس این مواضع در سایت اینترنتی "الف" که منتسب به وی است، حکایت از تلاش گسترده این نماینده مجلس شورای اسلامی برای ترسیم چهره‌ای "میانه‌رو" و مورد تائید از سوی هر دو جناح سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در بین سیاسیون و جامعه دارد.

 

توکلی پیش از این نیز می‌کوشید تا چنین شخصیتی از خود به افکار عمومی معرفی کند اما آنچه که او این روزها می‌گوید و می‌نویسد در نوع خود "عجیب" و غیر قابل چشم پوشی است.

 

اگرچه اقدامات و اظهارات توکلی از وزنی برخوردار نیست که بتواند تاثیری بر عملکرد دولت داشته باشد اما با این حال وی در جدیدترین کارشکنی و مانع تراشی بر سر راه دولت روز گذشته مطالبی را در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزرای انتخابی رئیس جمهور برای خدمت در کابینه دهم مطرح کرد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که دوبارهم سابقه کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری و پذیرش شکست را دارد در فرصتی که دیروز رئیس مجلس به طور "ویژه" در اختیار او قرار داد ضمن حمله به عملکرد چهارساله دولت نهم مخالفت خود را با برخی وزاری معرفی شده از سوی رئیس جمهور اعلام کرد.

 

این در حالی بود که او تنها باید در خصوص وزرای پیشنهادی سخن می‌گفت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی را نقد می‌کرد‌! اما با این حال نه تنها با تذکری از سوی پسرخاله‌اش که در جایگاه رئیس مجلس قرار داشت روبه رو نشد، بلکه با مدیریت مجلس توسط وی و بی‌توجهی به تذکرات برخی نمایندگان باعث شد تا توکلی ادعاهایش را بدون اختلال از سوی نمایندگان مجلس مطرح کند.

 

از مواردی که توکلی در میان سخنانش به آنها اشاره و نسبت به آنها اعتراض کرد، اعلام شدن اسامی افراد پیشنهادی برای کابینه دهم در سیمای ملی، قبل از معرفی شدن به مجلس توسط رئیس جمهور و همچنین عدم مشورت با مجلسیان در خصوص انتخابات وزیر زن بود.

 

وی همچنین در بخشی از سخنانش مدعی وجود "گسست" سیاسی و اجتماعی در کشور شد و "تدبیر" و "کارایی" دولت را چاره آن دانست.

 

وی در پایان صحبت‌هایش نیز انتخاب‌های احمدی نژاد برای دولت دهم را "چالش برانگیز" توصیف کرد و نسبت به انتخاب وزرای علوم، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سه وزیر زن اعتراض کرد.

 

توکلی دانشجو را رئیس ستاد انتخاباتی عنوان کرد که "ماجراهای تلخ" را در پی داشت و گفت که اکثریت دانشگاهیان او را متهم اصلی می‌دانند؛ وی همچنین انتخاب نجار برای وزارت کشور را به خاطر اینکه نظامی است و با توجه به فشار دشمنان صلاح ندانست؛ او حسینی کاندیدای پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را فردی سیاسی و جناحی دانست تا فردی فرهنگی و انتخاب وزیر زن را نیز واگرایی ساز توصیف کرد و مورد اختلاف بین دو گروه مخالف و موافق با حضور زنان در کابینه دانست.

 

اما ادعاهای توکلی بدون پاسخ نماند و احمدی نژاد با قاطعیت پاسخ تمام ادعاهای وی را داد.

 

این پاسخ‌ها که گویا به کام توکلی بسیار تلخ بود باعث شد تا او در گفتگو با خبرگزاری "ایلنا" مدعی تحریف شدن سخنانش توسط  احمدی‌نژاد شود و بارها عبارت "من کی گفتم" را تکرار کند.

 

به هر حال صرف نظر از موضوع جلسه رای اعتماد روز گذشته نمی‌توان چشم را بر برخی از اقدامات توکلی در روزهای گذشته بست.

 

وی چندی پیش بر اساس "شنیده‌هایش" موضوع غیر واقعی بازداشت برخی "اساتید" دانشگاه شریف را در جریان بازداشت‌های اخیر مطرح کرده بود که بلافاصله از سوی رئیس این دانشگاه تکذیب شد.

 

اظهار نظر بر اساس "شنیده‌ها" البته این روزها علاوه بر توکلی از سوی مهدی کروبی نیز صورت می‌گیرد، کسی که این روزها با توکلی در حال دل دادن و دل گرفتن و ارسال نامه‌های محبت آمیز به یکدیگر هستند.

 

توکلی حتی به شیخ اصلاحات قول داده که تلاشش را در خصوص ادعاهای بدون استناد وی به کار گیرد.

 

وی همچنین در روزهای گذشته نیز در نامه‌ای به رئیس جدید قوه قضائیه خواستار رفع توقیف روزنامه "اعتمادملی" و مجازات سعید مرتضوی که دستور توقیف را صادر کرده بود، شده است.

 

مشخص نیست تقابلات این روزها بین توکلی با کروبی فردی که دولت دهم را "نامشروع" دانسته و صراحتاً اعلام کرده که با آن "مبارزه" خواهد کرد "اتفاقی" است یا ماجرایی پشت آن وجود دارد اما بهتر است احمد توکلی این نکته را مد نظر داشته باشد که اتفاقات روزهای اخیر اثبات کرده که این ایام ماه برای مدت طولانی پشت ابر نمی‌ماند.

 

سجاد نصرتی