همزمان با تشدید جنگ روانی کشورهای غربی و سران عرب علیه جبهه مقاومت در سوریه گمانه زنی و اخبار گوناگونی از زمان حمله و احتمال وقوع درگیری در سوریه به گوش می رسد که این امر به واکنش مقامات مختلف سیاسی و نظامی جهان روبرو گردیده است.

لذا در هر حمله احتمالی به سوريه، چند سناريوي متفاوت را مي‌توان مورد بررسي قرار داد كه بدون شك در نشست فرماندهان نظامي كشورهاي حامي مخالفان در اردن نيز مورد توجه قرار گرفته است. اين سناريوها را مي‌توان به صورت ذيل برشمرد:

سه سناريوهاي احتمالي در حمله به سوريه

1- ايجاد يك منطقه حائل در طول مرزهاي تركيه و اردن كه در آن مانع از ورود ارتش سوريه شوند. اين منطقه در نهايت به محيط امني براي حملات گروه‌هاي مسلح خواهد شد. بر اين اساس؛ دايره جنگ در سوريه با توجه به حمايت مستقيم از گروه‌هاي مسلح و وضع پيچيده منطقه‌اي به شدت گسترش خواهد يافت.

2- در سناریوی جايگزين اين طرح، يك منطقه پرواز ممنوع ايجاد خواهد شد كه بر اساس آن نيروي هوايي ارتش سوريه اجازه فعاليت در آن را نخواهد داشت. در اين منطقه، گروه‌هاي مسلح مي‌توانند زيرساخت‌هاي خود را براي ادامه جنگ با دولت مركزي تهيه و متمركز كنند. در اين طرح، مخالفان مسلح از آتش نيروي هوايي سوريه در امان خواهند بود و جنگنده‌هاي كشورهاي خارجي نيز مي‌توانند با امنيت در آن پرواز كنند.

3- اما سومين سناريويي كه بيشتر مراكز مطالعاتي بر آن تمركز دارند و آن را محتمل برمي‌شمرند، حمله محدود هوايي به مراكز مهم و راهبردي ارتش سوريه مانند نيروي هوايي، پادگان‌هاي نظامي و در نهايت موشك‌هاي بالستيك و سيستم دفاع ضدهوايي اين كشور است.
نتيجه اوليه چنين اقدامي، تضعيف ارتش سوريه به نفع گروه‌هاي مسلح است كه اين گروه‌ها در سايه آن مي‌توانند پيشروي‌هايي در برخي از مناطق به خصوص در حلب، ادلب و دمشق داشته باشند و فشار بر ارتش و دولت سوريه را سخت كنند تا در هر معامله‌اي كه قرار است در آينده صورت بگيرد، امتيازات بيشتري بدهند. اما نتايج بلندمدت اين طرح غيرقابل پيش بيني است، چرا كه بستگي به ميزان و ابعاد پاسخگويي ارتش سوريه به آن دارد، در صورتي‌كه ارتش اين كشور تصميم گرفته باشد به اين حملات پاسخ دهد و اين حملات هم نتوانند به صورت دقيق و در يك محدوده زماني معين، ارتش سوريه را زمين‌گير كنند شكست راهبردي و غيرقابل جبران براي كشورهاي حمله كننده به شمار خواهد رفت.

سرلشکر جعفری: سوریه برای آمریکا به ویتنام۲ تبدیل می‌شود

 سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی ــ امنیتی خبرگزاری تسنیم با اشاره به تهدیدهای اخیر آمریکا مبنی بر حمله نظامی به سوریه گفت: دولت آمریکا و برخی متحدانش طی سالهای اخیر از طریق حمایت‌های همه‌جانبه و مجهز کردن تروریست‌ها به انواع و اقسام سلاح‌ها به‌دنبال ضربه‌زدن به خط مقاومت در منطقه بودند و هم‌اکنون به نظر می‌رسد پس از شکست مفتضحانه سناریوی جنگ نیابتی از سوی تروریست‌ها از ملت مقاوم سوریه، به تهدید نظامی مستقیم روی آوردند.

وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها علی‌رغم تجربه‌های تلخ فراوان در افغانستان و عراق، در صورت اقدام نظامی علیه سوریه، دومینوی شکست‌های خود را تکمیل و فضاحت‌بارترین شکست تاریخی را تجربه خواهند کرد و سوریه به قتلگاه و معرکه‌ای بسیار خطرناک‌تر از ویتنام و در واقع مبدل به ویتنام2 برای آمریکا خواهد شد.

فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد دولت آمریکا بار دیگر تحت تأثیر لابی صهیونیست‌ها وارد تهدید به حمله نظامی شده است، گفت: صهیونیست‌ها باید بدانند که حمله نظامی آمریکا به سوریه نه‌تنها به نجات این رژیم جعلی از چنگ مقاومت منجر نخواهد شد بلکه حمله به سوریه به‌معنای نابودی قریب‌الوقوع اسرائیل خواهد بود.

سرلشکر جعفری با اشاره به بهانه‌جویی آمریکا در تهدید دروغین استفاده از سلاح‌ شیمیایی توسط دولت سوریه گفت: مردم جهان به‌ویژه مسلمانان منطقه هنوز بهانه دروغین آمریکا برای حمله نظامی به عراق را فراموش نکرده‌اند، آنجا که آمریکا با ادعای وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق به این کشور حمله کرد و پس از سالها حضور نظامی و قتل‌عام هزاران نفر از مردم غیرنظامی و بیگناه عراق اعلام کرد که در برآورد اطلاعاتی خود اشتباه کرده و چنین سلاح‌هایی در عراق وجود خارجی نداشته در نهایت مجبور به عذرخواهی از افکار عمومی دنیا شد.

وی اضافه کرد: برخی دولت‌های منطقه و رژیم‌های مرتجع عربی که از حمله نظامی به سوریه حمایت می‌کنند نیز باید بدانند که آتش این جنگ‌طلبی تنها به سوریه محدود نخواهد شد و دامن همه جنگ‌افروزان و حامیان آنها را خواهد گرفت.

بشار اسد: جنگی تاریخی در پیش است

همچنین پس از جدی تر شدن تهدید به جنگ بر علیه سوریه، بشار اسد رئیس جمهور سوریه جلسه ای را با فرماندهان ارشد خود برگزار کرد و در آن گفت: ما از ابتدای درگیری ها در سوریه همواره منتظر بودیم تا دشمن حقیقی این ملت خود شخصا وارد جنگ شود و امروز این امر رخ داده است.

من یقین دارم که شما از آمادگی نظامی و روحی بسیار بالایی برخوردار هستید و از شما می خواهم تا این امادگی را به زیردستان خود و ملت سوریه نیز منتقل کنید.

وی در پایان تاکید کرد که ما در آستانه جنگ تاریخی هستیم که در آن پیروز خواهیم شد.

خط و نشان نیروی دریایی روسیه برای غربی‌ها

نیروی دریایی روسیه اعلام کرد کشتی های ناوگان دریایی روسی مستقر در دریای مدیترانه برای اجرای همه عملیات های ضروری برای دفاع از منافع ملی در آمادگی کامل هستند.

به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی رئیس جمهور ما» به نقل از شبکه خبری «روسیا الیوم»، سخنگوی نیروی دریایی روسیه گفت:« کشتی های ناوگان دریایی روسیه مستقر در دریای مدیترانه آماده اجرای همه عملیات های ضروری برای دفاع از منافع ملی روسیه هستند.»

وی افزود:« ناوهای جنگی روسیه مستقر در غرب و شرق دریای مدیترانه تحرکات ناتو را از نزدیک رصد می کنند و از سطح آمادگی کافی برای اجرای همه عملیات های ضروری و مواجهه با (شرایط) فوق العاده که حضور آنها را تهدید می کنند، برخوردار هستند.»

این سخنگوی نظامی با بیان اینکه نیروی دریایی روسیه درصدد تقویت حضورش در این منطقه نیست، گفت:« تاکنون دستوری در این زمینه صادر نشده است.»

وی ادامه داد:« کارگاه های ساخت شناورهای ناوگان دریای سیاه که ماموریت خود را در بندر طرطوس به پایان رسانده است، از این منطقه خارج شده است و در صورت بحرانی شدن اوضاع، تحت حفاظت کشتی های مسقر در دریایی مدیترانه قرار خواهد گرفت.»