دور روز قبل از برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از اقشار مردم بیان داشتند: " درباره بعضی حرفهایی كه در مناظره ها زده شد، حقایق و مطالبی دارم كه انشاءالله بعد از انتخابات بیان خواهم كرد". حال با گذشت چند روز از حضور حماسی ملت ایران در پای صندوق های رای رهبری در دیدار با مسئولین عالی قوه قضائیه اولین فرامین خود را درباره مناظرات با محوریت لزوم توجه کاندیداها به نقاط قوت دولت دهم و همچنین بحث پرونده هسته ای ایران بیان داشتند.

دور روز قبل از برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با جمعی از اقشار مختلف مردم در سالروز ولادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بیان داشتند: " درباره بعضی حرفهایی كه در مناظره ها زده شد، حقایق و مطالبی دارم كه انشاءالله بعد از انتخابات بیان خواهم كرد"

حال با گذشت چند روز از حضور حماسی ملت ایران در پای صندوق های رای رهبری معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با مسئولین عالی قوه قضائیه اولین فرامین خود را در خصوص سخنان مطرح شده از سوی برخی از کاندیداها در مناظرات بیان داشتند که محور اصلی این بیانات پیرامون دو نکته اصلی لزوم توجه کاندیداها به نقاط قوت دولت دهم و همچنین بحث پرونده هسته ای ایران و سیاست خارجی انقلاب اسلامی بود.

لذا برای روشن شدن فاصله تحلیلی مواضع بیان شده در خصوص پرونده هسته ای ایران و سیاست خارجه مطلوب انقلاب اسلامی به بازخوانی سخنان برخی از کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب می پردازیم.

حضرت آیت الله خامنه ای(92/4/5) در دیدار رئیس، مسئولان و قضات دستگاه قضایی تأکید کردند: "همانگونه که در اولین روز سال نو گفته شدچند کشور که جبهه مخالف ایران را تشکیل می دهند و خود را به دروغ جامعه جهانی می خوانند با لجبازی نمی خواهند موضوع هسته ای حل شود اما اگر لجبازی را کنار بگذارند حل مسئله ی هسته ای ایران، کاری سهل، آسان و روان است.
 
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: موضوع هسته ای بارها تا لحظه حل، پیش رفته است اما امریکایی ها بهانه های جدیدی پیش کشیده اند.
 
 ایشان با اشاره به سند مکتوبی که آژانس بین المللی هسته ای امضا کرده است افزودند: در این سند آژانس اذعان کرده که اشکالاتی که درباره هسته ای ایران داشته است برطرف شده بنابراین پرونده هسته ای ایران باید بسته می شد اما امریکایی ها بلافاصله مسائل جدیدی را مطرح کردند چرا که موضوع هسته ای را نقطه مناسبی برای تهدید و فشار بر ایران می دانند.
 
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تحریکات صهیونیستها خاطرنشان کردند:جمهوری اسلامی در بحث هسته ای، قانونی و شفاف عمل کرده و از لحاظ استدلالیدارای منطقی محکم است اما هدف دشمنان، استمرار فشار، خسته کردن ملت و تغییر نظام است بنابراین نمی گذارند مسئله حل شود.
 
ایشان افزودند: البته دشمنان در حرفهای خصوصی و نامه ها می گویند نمی خواهیم نظام را تغییر دهیم اما عملکردشان خلاف این حرف را نشان می دهد.
 
رهبر انقلاب تأکید کردند: برای آنها، هسته ای، حقوق بشر، دمکراسی و هیچ چیز دیگر اهمیتی ندارد آنها دنبال سد کردن پیشرفت ملت و سلطه مجدد بر ایران عزیز ما هستند اما جمهوری اسلامی با اقتدار، استقلال، تکیه بر مردم و اعتماد به پروردگار، ایستاده است و از منافع ایران دفاع می کنند.
 
ایشان خاطرنشان کردند: تجربه نیز نشان داده استهر کسی در راه حق استقامت ورزد پیروز است و بدون تردید ملت ایران در این زمینه نیز به دشمنان سیلی خواهد زد."

حال بدون هیچ شرحی به بازخوانی مواضع برخی از کاندیداهای محترم در طول مناظره سوم انتخاباتی آنان می پردازیم.

دکتر ولایتی در اولین برنامه مناظره کاندیداها(92/3/8): "شاید حرف‌هایی که می‌زنم به حوزه سیاسی مربوط باشد، اما ارتباط آن با مسائل اقتصادی قطعی است. یکی از بحث‌های منآشتی با دنیا است، یعنی اگر با دنیا آشتی نکنیم و روابط خود را بویژه با همسایگان توسعه ندهیم، در آن صورت نمی‌توانیم از ظرفیت‌های اقتصادی در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کنیم."

دکتر ولایتی در سومین مناظره انتخاباتی( 92/3/17): " دیپلماسی این نیست که فقط بنشینند بیانیه بدهند و حرف هایی را بزنند و در آخرین دوری که در آلماتی آقای دکتر جلیلی داشت، آنها پیشنهادهایی به ایران کردند که بر اساس آن می شد کارها را مقداری جلو ببریم و آن پیشنهاد این بود که طرف مقابل 5+1 گفت غنی سازی 20 درصد را متوقف کنید و در کارهای فردو  هم مقداری کندی ایجاد شود.

آنها اعلام کردند این سه تحریم را بر می داریم و ما در پاسخ گفتیم که این کار را می کنیم، شما کل تحریم ها را بردارید ،که به شهادت معاون امور خارجه که در جلسه بوده است این مسائل را مطرح می کنم.

وقتی طرف مقابل حاضر است چند قدم بردارد، باید ما هم انعطاف داشته باشیم و هنر دیپلماسی این است که از این فرصت ها استفاده کند و اصولگرایی به این معنی است که انعطاف پذیر هم باشد، نباید در داخل کشور طوری وانمود کنیم  که اصولگرا هستیم و انعطاف ناپذیرنباشیم ، ما مصالح ملی را در دیپلماسی باید به طور بهتر تأمین کنیم ، باید از دیپلماسی به نفع مصالح ملی استفاده کینم ، دیپلماسی فقط خشونت و سرسختی نشان دادن نیست.

دیپلماسیبه معنی تعامل و معامله است و با همه کشورها و انهایی  که مذاکره می کنیم باید بسیار خوب عمل کنیم و می شود در مذاکرات هسته ای بهتر از این عمل کردو اگر این روند موفق بود این مشکلات پیش نمی آمد و وضع به اینجا نمی رسید.

علی اکبر ولایتی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان سخنان خود در بخش نخست مناظره  گفت: جناب آقای جلیلی، بحث دیپلماسی کلاس فلسفه نیست که شما بروید آنجا بگویید منطق ما قوی بود و آنها هم محکوم شدند. آنچه که مردم می بینند این است که شما چند سال مسئول هسته ای هستید یک قدم پیش نرفته اید و هر روز تحریم ها بیشتر شده است و فشارش بر مردم می آید."

دکتر محسن رضاییدر سومین مناظره انتخاباتی( 92/3/17): "مسئله دیگر این است که مسئله هسته ای را باید از حالت فرسایشی خارج کنیم اینکه ما مرتب مذاکره می کنیم حالا آقای ولایتی می گویند فلسفه و آقای جلیلی می گویند فکر و اندیشه که ما کار به اینها نداریم ، ما نقدش را می خواهیم.

این مذاکرات باید زودتر به نتیجه برسد ، مگر می توانیم کشور را با شعار دادن معطل کنیم و وقت نظام و ملت ایران را بگیریم آنها از ما زمان می گیرند تا اثر تحریم ها بیشتر شود بعد ما اسم این را می گذاریم مقاومت پس معلوم است که نماینده آمریکا می آید بغل گوش نماینده انگلیس می گوید نکن چرا ؟ برای اینکه مذاکرات به تنهایی کافی نیست."

حجت الاسلام حسن روحانیدر سومین مناظره انتخاباتی( 92/3/17): "با تدبیر و با مذاکرهو سخن گفتن با دنیا می توان مسائل را حل و فصل کرد ... امروز به خاطر شرایط خاص کشور سیاست خارجی از همیشه مهمتر است. افرادی باید حکومت را در دست بگیرند که تجربه حل و فصل مسائل هسته ای و سیاست خارجی را داشته باشند."

و...