مدعیان سعی کردند تا واژه کرامت انسانی مد‌نظر رئیس جمهور را با مطرح کردن مکاتب و واژه‌هایی چون انسان‌گرایی و اومانیسم تخطئه کنند! رئیس جمهور طی سخنانی در جمع مردم گرمی با اشاره به اهمیت کرامت انسانی، اظهار می‌کند: کرامت انسانی امری مقدس است و ما برای کرامت انسانی همه بشریت احترام قائل هستیم.

یکی از مهمترین موضوع‌های مورد توجه قرآن حول محور انسان و ویژگی‌های او سیر می‌کند. در هیچ اندیشه ای به چنین نحوی که قرآن آدم را ترسیم کرده، جنبه‌های متفاوت و کرامت انسانی در نظر گرفته نشده است. چرا که در بین مخلوقات، انسان از ویژگی‌هایی برخوردار بوده که از او به احسن الخالقین تعبیر می‌شود.

انسان یک موجود اجتماعی است و هنگامی می‌تواند به رشد و تکامل مورد نظر خویش برسد که بتواند از مواهب و نعمات الهی اعم از مادی و معنوی فردی و اجتماعی استفاده کند، لذا برای ایجاد بستر مناسب جهت تکامل انسان در درجه نخست بایستی حرمت و احترام اجتماعی انسان که نیاز طبیعی و فطری اوست صیانت گردد.
توجه به کرامت انسانی از جمله شاخصه‌های گفتمانی محمود احمدی‌نژاد در دولت او بوده تا جایی که بیشترین کاربرد را در سخنان احمدی‌نژاد در این سال‌ها داشته است و شاید پربیراه نباشد اگر مهمترین، اساسی‌ترین و مبنایی‌ترین موضوع گفتمان دولت دکتر احمدی‌نژاد را کرامت انسانی بنامیم.

شاخصه‌ای که پایه و اساس شاخصه‌های دیگر نظیر عدالت و مهرورزی و مردمداری است. روزنامه در بخش‌های قبلی از سلسله گزارش‌های بررسی شاخصه‌های گفتمانی دولت احمدی‌نژاد به شاخصه‌هایی چون عدالت، ساده‌زیستی، مهدویت، احیاگری ارزش‌ها، عزتمداری جهانی، مردمی بودن، تلاش و پرکاری، روحیه تحولگرایی و اصلاح حقیقی، مهرورزی، مبارزه با فساد و هویت ملی پرداخته است. توجه به کرامت انسانی نیز از جمله شاخصه‌های دیگر دولت محمود احمدی‌نژاد بود تا جایی که خود در این خصوص می‌گوید: «کرامت انسانی امری مقدس است و ما برای کرامت انسانی همه بشریت احترام قائل هستیم.» 
 

غرب به مرحله نازایی اندیشه رسیده است
امام خامنه‌ای در بیانات مکرر و متعدد خود، بحث کرامت انسانی را از مبانی اصلی در اسلام می‌دانند. معظم له در دیدار استادان دانشگاه‌ها در مردادماه سال 91 با بیان این‌که غرب دیگر در زایش اندیشه‌های نو به مرحله نازایی رسیده، خاطرنشان می‌کند: «در مقابل نازا بودن غرب در برون‌زایی اندیشه‌های نو - که بعد از اومانیسم و مکتب‌هایی که متکی به اومانیسم هستند و فلسفه‌های زاییده و منشأ گرفته از اومانیسم غربی، دیگر غرب زایش فکری نداشته و ایده نو برای بشر و حیات انسان ارائه نداده - جمهوری اسلامی دارای زایش فکری است. ما برای مسائل روحی انسان، برای مسائل اجتماعی انسان، برای مسائل حکومتی انسان، حرف‌های تازه‌ای داریم.

حرف تازه معنایش این نیست که اگر گفته شد، همه دنیا آن را قبول خواهند کرد؛ معنایش این است که یک جریان جدیدی را در دریاچه عظیم فکر بشری به وجود می‌آورد؛ موج‌آفرینی می‌کند. ما امروز در زمینه مسائل سیاسی، «مردم‌سالاری دینی» را عرضه می‌کنیم؛ در زمینه مسائل عمومی اجتماعی، «ابتنای تمدن بر معنویت» را ارائه می‌کنیم؛ در زمینه‌های گوناگون، «کرامت انسان» را مطرح می‌کنیم؛ «آمیختگی دین و زندگی» را مطرح می‌کنیم.

این‌ها حرف نویی است؛ این‌ها هیچ وقت در دنیا وجود نداشته؛ حتی قبل از دوران مادیگری و اومانیسم غرب و روی کار آمدن اندیشه‌های سکولار هم اینجور نبود.» معظم له همچنین در بیاناتشان در حرم مطهر رضوی در آغاز سال 90 با اشاره به حوادث منطقه در مصر و تونس می‌فرمایند: «مردم هم آمدند توی صحنه. خصوصیت این قضیه است. چرا آمدند؟ آن چیزی که آن‌ها را کشاند، به صورت واضحی مسأله عزت و کرامت انسانی آن‌ها بود. در مصر، در تونس و همچنین در کشورهای دیگر، غرور مردم به دست این حاکمان ظالم جریحه‌دار شده بود. فرض کنید مردم مصر مشاهده می‌کردند کسی که در رأس کشورشان قرار دارد، به نیابت اسرائیل، کثیف‌ترین کارها و جنایت‌ها را مرتکب می‌شود.»

 

اومانیسم یا کرامت انسانی
کرامت انسانی و ارج نهادن به مقام انسان از جمله ویژگی‌های انقلاب اسلامی بود که در سال‌های پس از انقلاب تا حدودی کمرنگ‌تر از آرمان‌های اولیه پیگیری شده بود، کرامتی که زیر چرخ‌دنده‌های سازندگی و توسعه له می‌شد، در سال 84 جانی دوباره گرفت، آنجا که مردم از دومین شخص کشور خود واژه خادم و نوکر را شنیدند، واژه‌ای که نه تنها گفته و شنیده شد، بلکه در عمل نیز دیده شد.
در این میان البته مدعیان سعی کردند تا واژه کرامت انسانی مد‌نظر رئیس جمهور را با مطرح کردن مکاتب و واژه‌هایی چون انسان‌گرایی و اومانیسم تخطئه کنند! رئیس جمهور طی سخنانی در جمع مردم گرمی با اشاره به اهمیت کرامت انسانی، اظهار می‌کند: کرامت انسانی امری مقدس است و ما برای کرامت انسانی همه بشریت احترام قائل هستیم.

رئیس جمهور با بیان این که بعضی‌ها در دنیا از کرامت انسانی هیچ چیز نمی‌فهمند و آن را نمی‌شناسند و تحمل نمی‌کنند، خاطرنشان می‌کند: اینها ظاهرشان شبیه انسان است ولی به مانند چارپایان می‌مانند. آنها با استفاده از قدرت‌های شیطانی‌شان سعی می‌کنند در برابر ملت‌های آزادیخواه بایستند و شعار حقوق بشر می‌دهند ولی تمام اعمال آنها علیه کرامت انسانی است. آنها گرچه قدرت دارند ولی مرتبه آنها از حیوانات نیز پست‌تر و پایین‌تر است. آنها گروهی هستند که سقوط کرده و دیگر دارای درجه و شأن انسانی نیستند.
 

له کردن انسان یعنی له کردن تمام حقیقت
به گزارش ایران احمدی نژاد با بیان این‌که خداوند راه را باز گذاشته که انسان‌ها به سمت خدایی شدن حرکت کنند و همه خلیفه‌الله شوند، تصریح می‌کند: هرکسی در جهت تحقق این هدف از آفرینش حرکت کند، به هر مقداری که حرکت و تلاش کرده، موفق است و هرکس در جهت دیگری حرکت کند به هر ترتیب شکست خورده است؛ حتی اگر در بالاترین کرسی حکومت بر کل دنیا نیز قرار بگیرد. رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که تعالی انسان به چه چیزهایی است؟ می‌گوید: عوامل گوناگونی وجود دارد و اگر بخواهیم آن را خلاصه کنیم، می‌توان به سه مورد اشاره کرد که مورد اول عدالت است.

عدالت نباشد، انسان کرامت پیدا نمی‌کند و به همین جهت است که خداوند ماموریت تمام انبیای الهی را نیز تلاش در جهت تحقق عدالت قرار داده است؛ چرا که در یک فضای عادلانه استعدادهای انسانی شکوفا می‌شود. وی با اشاره به تاثیر عدالت در شکوفا شدن استعداد انسان‌ها تاکید می‌کند: وقتی پایمان را از مسیر عدالت دور بگذاریم و در واقع در این مسیر حرکت نکنیم، شرایط را برای رشد انسان‌ها محدود کرده‌ایم و در واقع انسان را له کرده‌ایم و له کردن انسان یعنی له کردن خداوند و تمام حقیقت.
٭ ٭ ٭
حجت‌الاسلام بهمن شریف‌زاده با بیان این که کرامت انسان مهم‌ترین مبنای گفتمان احمدی‌نژاد است‌، می‌گوید: به قدری انسان و استعدادهای نهفته در انسان مورد توجه اوست که به همه افکار، اندیشه‌ها و برنامه‌های او جهت می‌دهد برای همین می‌گویم که ریشه‌ای‌ترین واژگان در تفکر احمدی‌نژاد، کرامت انسان‌هاست.