از زمان آغاز به کار دولت یازدهم، اظهارات تهدید آمیز مقامات آمریکایی هرگز با پاسخی قاطع مواجه نشده است.

 

وندی شرمن، معاون وزیر امورخارجه آمریکا روز سه شنبه به همراه دیوید کوهن در کنگره آمیکا برای ارائه توضیحات درباره تحریم جمهوری اسلامی ایران در کنگره آمریکا حاضر شد و اظهارات تند و تحقیر آمیزی را علیه ایران بیان کرد.

شرمن در این نشست در اظهاراتی مداخله جویانه درباره برنامه‌های موشکی ایران گفت: «بحث موشک‌های بالستیک ایران هم از مواردی است که باید در توافق نهایی به آن پرداخته شود.»

معاون وزیر خارجه آمریکا به بحث توزیع سبد کالایی در ایران نیز پرداخت و گفت: «شما در اخبار دیدید که ایران اخیرا به طور قابل مشاهده‌ای غذا به مردم فقیر در جامعه داد که به نوعی نشان‌دهنده این است که کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است، همانطور که روحانی قول داده بود که این پول صرف اهداف دیگر نشود.»

وی در مورد مواضع «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران که گفته بود هیچ سانتریفیوژی اسقاط نمی‌شود، با لحن تحقیر آمیزی گفت: «این اظهارات مصرف داخلی دارد... آنچه که برای ما مهم است، اعمال آن‌ها و آن چیزی است که انجام می‌دهند.»

شرمن در ادامه بار دیگر جمله تهدید آمیز روی میز بودن همه گزینه ها را مطرح کرد.

در ادامه این نشست «کریس مورفی»، سناتور آمریکایی که در مونیخ با ظریف در یک پنل شرکت کرد، اظهارات وزیر خارجه ایران درخصوص اینکه ایران به دلیل تحریم‌ها پای میز مذاکره نیامده است را «خنده‌دار» خواند.

اما در شرایطی که انتظار می رفت پاسخی مناسب به اظهارات تحقیرآمیز مقامات آمریکایی داده شود، مرضیه افخم بار دیگر مطابق رویه شناخته شده مقامات دولت یادهم عمل کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «مقامات آمریکا حتما می‌دانند که زیاده‌خواهی‌ها، توهمات و حرف‌هایی که برای مصرف داخلی مطرح می‌کنند، در مذاکرات جایگاهی ندارد و حاصلی جز تداوم ناکامی‌های آمریکا در چندین سال گذشته که رئیس جمهور آمریکا نیز بدان اذعان کرده، نخواهد داشت. هیات مذاکره‌کننده ایرانی اجازه نخواهند داد که دستاوردهای علمی مردم ایران خدشه‌دار شود و با ایستادگی در مقابل زیاده‌طلبی‌ها، به هیچ وجه نخواهد گذاشت موضوعاتی خارج از بحث هسته‌ای در مذاکرات نهایی مطرح شود.»

از زمان آغاز به کار دولت یازدهم، اظهارات تهدید آمیز مقامات آمریکایی هرگز با پاسخی قاطع مواجه نشده است. در آخرین مورد، محمد جواد ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی برای چهارمین بار با جان کری دیدار کرد که پیش از آن هیچ واکنشی به تهدید نظامی جمهوری اسلامی ایران توسط وزیر امور خارجه آمریکا نداده بود. همچنین در حالی که بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در اقدامی بی سابقه دعوت خود از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست ژنو 2 را پس گرفته بود، در مونیخ با محمد جواد ظریف دیدار کرد.

سکوت دولت دولتمردان و سعه صدرشان در برابر اظهارات تند مقامات غربی در شرایطی انجام می گیرد که منتقدان داخلی دولت را با سخت ترین عبارات و اتهامات خطاب قرار می دهند.