پس از انتشار متن «‌برجام‌»، سخنان اوباما در مصاحبه با بي‌بي‌سي پيرامون تلاش امريكا براي مهار قدرت و نفوذ منطقه‌اي ايران حتي از طريق جنگ‌هاي نظامي، بيانگر ورود استكبار به فاز بعدي مقابله با نظام اسلامي بعد از ماجراي پرونده هسته‌اي ايران است. اوباما روز گذشته نيز در مصاحبه با راديو ملي امريكا(npr) گفت: با امضاي توافق، دست نيروهاي معتدل‌تر در ايران را قوي‌تر كرديم و اگر كابينه روحاني اينطور وانمود كند كه اتفاق خوبي براي مردم رقم زده‌اند، دست آنها در مقابل تندروها قوي‌تر مي‌شود. 15 سال ديگر اطلاعات بسيار بيشتري از قابليت‌هاي ايران داريم.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ در حالي كه هنوز بيش از دو ماه به اعلام نظر رسمي كشورهاي درگير در مذاكرات هسته‌اي براي «‌برجام‌» باقي مانده و اجراي آن نيز زماني طولاني‌تر را مي‌طلبد و در شرايطي كه نحوه رسيدگي و اعلام نظر نهادهاي مسئول و پيچيدگي‌هاي ابعاد فني برجام و پيامدهاي احتمالي اجراي آن به دلمشغولي اصلي مسئولان و دلسوزان كشور تبديل شده است، غربي‌ها و به ويژه امريكايي‌ها و برخي فعالان و جريان‌هاي سياسي داخلي عملاً خوشه‌چيني سياسي از «‌برجام‌» راآغاز كرده‌اند؛ حركتي كه ضمن آشكار كردن اهداف واقعي كشورهاي سلطه و برخي از پادوهاي داخلي آنها، مي‌تواند كليت مذاكرات هسته‌اي را تحت الشعاع خود قرار دهد.

  اول: مذاكرات هسته‌اي و كاركرد آن به عنوان ابزار جنگ نرم و تغيير در ايران
پس از انتشار متن «‌برجام‌»، سخنان اوباما در مصاحبه با بي‌بي‌سي پيرامون تلاش امريكا براي مهار قدرت و نفوذ منطقه‌اي ايران حتي از طريق جنگ‌هاي نظامي، بيانگر ورود استكبار به فاز بعدي مقابله با نظام اسلامي بعد از ماجراي پرونده هسته‌اي ايران است. اوباما روز گذشته نيز در مصاحبه با راديو ملي امريكا(npr) گفت: با امضاي توافق، دست نيروهاي معتدل‌تر در ايران را قوي‌تر كرديم و اگر كابينه روحاني اينطور وانمود كند كه اتفاق خوبي براي مردم رقم زده‌اند، دست آنها در مقابل تندروها قوي‌تر مي‌شود. 15 سال ديگر اطلاعات بسيار بيشتري از قابليت‌هاي ايران داريم.
اما جان كري وزير خارجه امريكا راهبرد اين كشور را در نشست شوراي روابط خارجي امريكا خيلي روشن‌تر بيان مي‌كند، او مي‌گويد: گذشت 15 سال مي‌تواند تغييرات زيادي در ايران ايجاد كند... من چنين چيزي را نمي‌توانم تضمين بدهم. باور من اين است كه در 15 سال، در يك كشور اتفاقاتي مي‌افتد. اگر ما به اين توافق پشت كنيم، يك پيام به افراط‌گرايان در ايران مي‌فرستيم و آنان احساس خوبي خواهند كرد و كسي نمي‌داند كه در انتخابات بعدي چه بر سر روحاني مي‌آيد. توان بالقوه روحاني و ظريف براي مذاكره با غرب و رسيدن به جمع‌بندي از قضاوت من با دشواري‌هاي زيادي روبه‌رو بود.
در اين زمينه مؤسسه امريكن اينترپرايز در مطلبي تحت عنوان «‌اوباما مي‌داند كه توافق هسته‌اي به تغيير رژيم ايران منجر مي‌شود‌»، به بررسي عمق هدف اوباما و جان كري از توافق هسته‌اي با ايران پرداخت. امريكن اينترپرايز در آغاز گزارش خود، به فلسفه عبارت Faute de mieux كه به معناي «‌در جست‌وجوي چيزي بهتر‌» است اشاره كرد و آن را زبان دوم جان كري دانست... به اعتقاد امريكن اينترپرايز سياست اوباما در قبال ايران كه پيشتر نيال فرگوسن نام آن را «‌بازي حدس و گمان‌» نهاده بود، گوياي اين است كه اين توافق به تغيير رژيم در ايران منجر خواهد شد.
رابرت ليتواك كارشناس انديشكده ويلسون در آخرين گزارش خود از سري «‌ديدگاه‌ها»ي اين مؤسسه، توافق هسته‌اي بين ايران و امريكا را آغاز راه بحثي بزرگ‌تر خوانده و مي‌نويسد: اوباما عملكردش در توافق را به لحاظ جنبه‌هاي مثبت معامله با ايران توجيه مي‌كند و معتقد است اين توافق موجب تقويت جناح ميانه‌رو داخل ايران شده و ايران را در مسير اجتماعي مطلوب امريكا قرار مي‌دهد.
«فيليپ هاموند» وزير امور خارجه انگليس در مصاحبه‌اي با روزنامه سعودي «الشرق الاوسط‌» چاپ لندن مي‌گويد: «در ايران تندروها و اصلاح‌طلبان حضور دارند. ما بايد اميدوار باشيم اصلاح‌طلبان كه خواهان ايفاگري نقش مثبت‌تر ايران (در منطقه) هستند، نقش‌آفريني كنند اما اين مسئله در ظرف يك شبانه‌روز رخ نخواهد داد و معلوم نيست اين مسئله به آن روشي كه ما اميدواريم اتفاق بيفتد.»
اين روند تا به آنجا امتداد مي‌يابد كه جان كري درنشست شوراي روابط خارجي امريكا از ايراني‌ها مي‌خواهد شعار مرگ بر امريكا را كنار بگذارند و جالب اين است كه امريكايي‌ها اين مطالبه خود را به مطالبه عواملي در داخل مستند مي‌كنند. وبگاه نيويوركر در گزارشي كه به قلم «روبين رايت» منتشر كرده است با نقل قول از شخصي به‌نام «امير زماني‌نيا» كه از او به‌عنوان «معاون وزير نفت در امور بين‌الملل و بازرگاني» نام برده مي‌نويسد: «آنچه ايراني‌ها مي‌خواهند اين است كه مردم امريكا فكر نكنند ما كاري نداريم جز اينكه هر روز به خيابان‌ها بياييم و فرياد بزنيم مرگ بر امريكا» بنابر ادعاي نيويوركر، وي مي‌افزايد: «ما كار خود را داريم، سرگرمي خود را داريم و زندگي خود را داريم. گفتن «مرگ بر امريكا» يكي از لوازم هميشگي انقلاب بوده است كه ما ديگر به آن گوش نمي‌دهيم. آن [شعار] ديگر به يك امر عادي تبديل شده است.»
نيويوركر همچنين به نقل از ناصر هاديان (از نظريه پردازان اصلاحات) فارغ‌التحصيل دانشگاه تنسي امريكا و مدرس دانشگاه تهران نيز مي‌نويسد: شعار مرگ بر امريكا «بي‌معني» است و در فرهنگ ايراني پذيرفته‌شده نيست چون به معناي مرگ جماعتي از مردم است!بر اساس نقل نيويوركر، هاديان مدعي است اين شعار را تنها 20 درصد مردم ايران سر مي‌دهند. وي مدعي شده با نظرسنجي، مشخص مي‌شود ايرانيان بيش از هر ملت مسلمان ديگري از امريكا حمايت مي‌كنند!
دوم: مذاكرات هسته‌اي و نگاه ابزاري به انتخابات آينده
ميوه‌چيني زودرس تجدیدنظرطلبان و مدعيان حمايت از دولت از نتيجه مذاكرات انحراف ديگري است كه نتيجه مذاكرات را تهديد مي‌كند. اعلام زودهنگام كانديداتوري آقاي هاشمي‌رفسنجاني براي مجلس خبرگان رهبري و مثلث‌سازي رسانه‌هاي حامي ايشان آنقدر ناشيانه و بدون تفكر استراتژيك بود كه به جز معدود نشريات قلم‌به‌مزد حاضر به بازتاب آن نشدند. اين ورود زودهنگام به گونه‌اي بود كه حتي تعجب رسانه‌هاي ضدانقلاب را نيز برانگيخت. سايت ضد انقلابي روزآنلاين در اين زمينه مي‌نويسد: اكبر هاشمي‌رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، برخلاف رويه چند سال اخير خود، چند ماه مانده به انتخابات مجلس خبرگان گفت كه قصد حضور در اين انتخابات را دارد اما روزنامه ابتكار با تجليل از اين حركت و در حالي كه نمي‌تواند يافته‌هاي اتاق‌هاي فكر عقبه اين تصميم را پوشيده نگه دارد، مي‌نويسد: « اكبر هاشمي‌رفسنجاني ‌با طمأنينه درحال چينش پازل‌هاي انتخابات مجلس خبرگان است. به ميدان آوردن حسن روحاني به اين دوره از انتخابات از يك سو و راضي كردن سيد حسن خميني براي شركت در اين انتخابات، برگ‌هاي برنده هاشمي‌رفسنجاني هستند تا وي اين بار با دو بال همراه و قدرتمند و محبوب پا به مجلس خبرگاني بگذارد كه شايد رياستش را از آن خود كند.»
دويچه‌وله اما در تفسير اين اقدام مي‌نويسد: دولت روحاني و حاميان آن انتظار دارند نتايج توافق هسته‌اي با غرب و نيز تدابير اقتصادي دولت كه روندهاي منفي در اقتصاد ايران را تا حدودي مهار كرده، تأثير خود را در نتايج انتخابات دو مجلس بر جاي بگذارد و به تسلط اصولگرايان در هر دوي اين نهادها پايان دهد يا دست‌كم وزن ميانه‌روها را در آنها افزايش دهد. چنين تحولي در تركيب هر دو مجلس هم‌ به عملي ساختن و عده‌هاي حسن روحاني به مردم كمك خواهد كرد و هم مي‌تواند در آينده سياسي ايران تأثيرگذار باشد. اين احتمال دور از ذهن نيست كه دور بعدي مجلس خبرگان ناگزير به انتخاب جانشين رهبر كنوني جمهوري اسلامي شود.
و اين در حالي است كه بوي تكرار فتنه گذشته از وراي اين اعلام حضور به مشام مي‌رسد، آنگاه كه بازهم سلامت انتخابات زير سؤال مي‌رود و گفته مي‌شود: «در دوره قبل كه دولت و شوراي نگهبان و نيروهاي امنيتي مي‌خواستند از انتخاب درست جلوگيري كنند، ناگهان مردم متحول شدند و اين انتخاب آنها را ترساند.»
سوم: نگاه بايسته به مذاكرات هسته‌اي
هشدارهاي پيشاپيش رهبر فرزانه انقلاب نسبت به بهره‌گيري سوء از نتيجه مذاكرات هسته‌اي در اين اثبات غير قابل اعتماد بودن نظام سلطه، نقشه راهي مناسب براي فعالان عرصه داخلي است. مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز عيد سعيد فطر با تشكر از دست‌اندركاران مذاكرات طولاني و نفسگير هسته‌اي به خصوص زحمات و تلاش‌هاي هيئت مذاكره‌كننده و تأكيد بر ضرورت طي مسير قانوني براي تصويب متن خطاب به دست‌اندركاران تأكيد كردند: براساس مصالح كشور و منافع ملي با دقت كار خود را انجام دهيد تا بتوانيد حاصل بررسي‌ها را با گردن افراشته به ملت و خداوند ارائه دهيد. رهبر معظم انقلاب آنگاه با تأكيد بر مقابله جمهوري اسلامي با هرگونه سوءاستفاده از «متن تهيه‌شده‌» افزودند: چه متن تهيه‌شده تصويب شود چه نشود، به هيچ‌كس اجازه خدشه بر اصول اساسي نظام اسلامي را نمي‌دهيم. ايشان در عين حال با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي هرگز تسليم زياده‌خواهي دشمنان نخواهد شد، به رغم تصور بيگانگان بر تغيير راهبردهاي نظام اسلامي، يادآور مي‌شوند: سياست‌هاي ما و امريكا در منطقه 180 درجه اختلاف دارد.
در مورد سوء‌استفاده سياسيون داخلي از برجام نيز ايشان در ديدار مسئولان در روز عيد فطر با اشاره به روند مذاكرات هسته‌اي، با تأكيد بر اينكه نسخه راه‌حل مشكلات دنياي اسلام و همچنين هر يك از كشورهاي اسلامي به‌طور جداگانه، حفظ وحدت و يكپارچگي است، خاطرنشان كردند: ملت ايران نيز بايد متحد باشد و قضاياي هسته‌اي نبايد زمينه‌ساز دودستگي در كشور شود زيرا موضوع هسته‌اي به‌وسيله مسئولان مربوطه خود در حال پيگيري است و مسئولان به‌دنبال منافع ملي هستند و سپس با اشاره به تلاش گسترده رسانه‌هاي بيگانه براي ايجاد اختلاف و دودستگي در كشور تأكيد كردند: تنها راه مقابله با اين تلاش‌ها، تقواي عمومي و ملي و مصونيت‌سازي دروني با افزايش اقتدار داخلي از طريق تقويت ايمان، علم و صنعت و فرهنگ است. (+)

"Our President, analytical news site"